دانلود مقاله قاچاق کالا

دانلود مقاله قاچاق کالا

دانلود مقاله قاچاق کالا

دانلود-مقاله-قاچاق-کالالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱ـ عوامل مؤثر بر قاچاق کالا
‏به طور کلی عوامل متعددی بر قاچاق کالا تاثیرگذار می‏‌‏باشند. برای مقابله با این پدیده مخرب لازم است عواملی که منجر به ایجاد آن شده‏‌‏اند شناسایی و برخورد مناسب با آنها صورت گیرد. در اینجا برخی از مهمترین عواملی که طی سالهای اخیر در گسترش پدیده قاچاق کالا تاثیر داشته‏‌‏اند، معرفی می‏‌‏شوند.
‏۱ـ۱ـ پایین بودن ریسک قاچاق کالا
‏یکی از علل شیوع و گسترش قاچاق در کشور، پایین بودن هزینه ریسک قاچاق کالا می‏‌‏باشد. به این معنا که براساس برخی از مطالعات صورت گرفته، احتمال موفقیت قاچاقچیان بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است‏۱. ر. ک به رفعتی. ص۶ .
[۱]‏.
‏حال سئوالی که در اینجا مطرح می‏‌‏شود این است که چه عواملی منجر به پایین آمدن ریسک قاچاق کالا در کشور شده‏‌‏اند؟ برخی از عواملی که در پایین بودن ریسک قاچاق کالا دخیل بوده‏‌‏اند، عبارتند از:
‏۱-۱-۱- گستردگی مرزهای جغرافیایی اعم از زمینی و دریایی و برخی ناهماهنگی‏‌‏ها در کنترل آن؛
‏مساحت مرزهای ایران ۸۷۵۵ کیلومتر است که از آن میان ۲۷۰۰ کیلومتر آن آبی دریایی و و ۲۰۱۸ کیلومتر رودخانه است. در مرزهای دریایی و خشکی هماهنگی چندانی بین نیروهای انتظامی به عنوان مرزبان با سایر نیروهای مسلح در امر مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد. از طرفی نیروهای مرزبان، به خصوص در نواحی دریایی و رودخانه
‏‌‏ای از حداقل امکانات برای مواجهه با قاچاق کالا برخوردارند. در نواحی غربی کشور این ناهماهنگی بویژه با عدم حضور نیروهای مرزبانی در برخی از بازارچه‏‌‏های مرزی تشدید می‏‌‏شود‏۲. گزارش دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
[۲]‏.
‏۲-۱-۱- امکان قاچاق از کلیه نواحی مرزی‏.
‏قاچاق منحصر به یک ناحیه مرزی کشور نبوده بلکه از کلیه نواحی مرزی قاچاق کالا صورت می‏‌‏گیرد. عدم وجود حاکمیت ملی منسجم طی سالهای اخیر در عراق (به ویژه ناحیه کردستان) و افغانستان منجر به قاچاق در واردات و صادرات به و از این نواحی شده است. در مرزهای شمالی قاچاق برخی از کالاهای یارانه‏‌‏ای نظیر آرد و نان همچنین چوب و فرآورده‏‌‏های نفتی صورت می‏‌‏گیرد و انواع کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‏‌‏شوند. در مرزهای پاکستان و ترکیه نیز قاچاق صادرات بیشتر در قاچاق فرآوردهای نفتی صورت گرفته، و انواع کالا نظیر پارچه، ظروف و لوازم آرایشی به شکل قاچاق وارد کشور می‏‌‏شوند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x