دانلود مقاله طراحی سیستم مدیریت بحران برای شهرداری الکترونیک

دانلود مقاله طراحی سیستم مدیریت بحران برای شهرداری الکترونیک

دانلود مقاله طراحی سیستم مدیریت بحران برای شهرداری الکترونیک

دانلود-مقاله-طراحی-سیستم-مدیریت-بحران-برای-شهرداری-الکترونیکلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏طراحی سیستم مدیریت بحران برای شهرداری الکترونیک
‏چکیده‏:
‏باظهور خدمات الکترونیکی و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک ابزار مناسب برای ارائه خدمات یک پارچه به مردم، بستری مناسب برای ایجاد شهرداری های الکترونیک فراهم شده است. با شکل گیری شهرداری الکترونیک سرعت ارائه خدمات و تصمیم گیری برای مدیران و به تبع آن سرعت عملیات در شرایط بحرانی افزایش می یابد. اهمیت افزایش سرعت تصمیم‏‌‏گیری در بحران ها به حدی است که تصمیم‏‌‏گیری درست در چند ساعت اولیه بحران‏‌‏های طبیعی می‏ ‏تواند از بروز بسیاری از فجایع انسانی جلوگیری کند. با طراحی سیستم‏‌‏های نرم‏‌‏افزاری، اعم از سیستم‏‌‏های بانک اطلاعاتی و سیستم‏‌‏های خبره می توان به مدیران تصمیم‏‌‏گیرنده کمک کرد که در زمان محدود، تصمیم‏‌‏گیری‏‌‏های عقلایی‏‌‏تری انجام دهند. سیستم های اطلاعاتی مدیریت بحران امروزه به عنوان بخش مهمی از شهرداری‏ ‏های الکترونیک مورد توجه است.
‏هدف این مقاله طراحی یک سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران برای شهرداری الکترونیک می‏‌‏باشد، اطلاعات این سیستم با توجه به خصوصیات مشترک تمام بحران‏‌‏ها و همچنین محیط و شرایط استفاده از سیستم، نوع بحران، میزان منابع و نحوۀ تخصیص آن و … فراهم می‏‌‏آید. برای طراحی این سیستم از‏روش‏ UML‏ استفاده شده است و جهت رسیدن به یک اجماع برای طراحی Use Case‏ ‏ها که درواقع پایه و اساس یک سیستم اطلاعاتی هستند از Business Function/Entity Type Analysis‏ و طراحی یک system matrix‏ استفاده کرده ایم.به جهت گستردگی فعالیت های لازم برای مدیریت بحران و از آنجا که طراحی تمام زیر سیستم ها در قالب یک مقاله نمی گنجد، در این مقاله به طراحی اطلاعاتی” سیستم امداد و نجات” که تقریبا در تمام بحران‏ ‏ها به خصوص بحران‏ ‏های طبیعی کاربرد دارد پرداخته ایم .نتیجه حاصله رسیدن به سه Use Case‏ ‏با عناوین ” ‏شناسا‏یی‏ محل‏”،” ‏انتقال و نجات مجروح‏ی‏ن‏” و‏”‏ ‏کمک ها‏ی‏ اول‏ی‏ه‏” و یک Actor‏ با عنوان‏ ‏”‏شروع عمل‏ی‏ات‏” است. روش کار در این مقاله برای شناسایی دیگر Use Case‏ ‏ها قابل استفاده خواهد بود.
‏کلمات کلیدی‏: مدیریت بحران،شهرداری الکترونیک، سیستم‏‌‏های اطلاعاتی،مهندسی نرم افزار، System matrix,UML
‏مقدمه:
‏ایجاد شهر و شهرداری الکترونیک تاثیرات بسیاری را در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای شهر به دنبال خواهد داشت. در زمینه اقتصادی توسعه تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، گسترش استفاده از کارتهای اعتباری، کاهش کاغذ بازی، کاهش هزینه ارائه خدمات و ایجاد زمینه برای سرمایه‏‌‏گذاری داخلی و خارجی و از تاثیرات آن خواهد بود. ارائه خدمات برخط On-line
‏ به شهروندان موجب افزایش رضایتمندی آن‏‌‏ها ازاستفاده از خدمات عمومی و خصوصی شده و امکان تشکیل گروه‏‌‏ها و اجتماعات Community
‏ برخط فراوان و هم‏‌‏چنین رای گیری برخط و توزیع عادلانه امکانات را فراهم می‏‌‏آورد. ایجاد زمینه استفاده از نظر شهروندان در مدیریت شهر از جمله اثرات اجتماعی اجرای پروژه شهر الکترونیک خواهد بود. در زمینه‏‌‏های فرهنگی نیز اجرای شهر الکترونیک تاثیرات زیادی را به دنبال دارد که به‏‌‏طور مثال از شفاف سازی، اطلاع رسانی، آموزش مجازی شهروندان در حوزه‏‌‏های عمومی و اختصاصی، امکان انتشار رسانه‏‌‏های دیجیتالی برای شهروندان، انتشار اخبار و اطلاعات به هنگام و اثرات فرهنگی بسیار دیگری را می‏‌‏توان نام برد.(King‏ ‏،۲۰۰۷ : ۵۰)
‏بررسی ها نشان می دهد یکی از مهمترین انتظارات شهروندان از شهرداری‏ ‏های الکترونیک افزایش سرعت در ارائه خدمات و افزایش سرعت در تصمیم‏ ‏گیری‏ ‏های مدیران می باشد.
‏سازمانهای مدیریت بحران از جمله بخش های سازمانی هستندکه در اکثر شهرداری ها و حکومت های محلی تعریف می شوند.در بسیاری از شهرهای جهان وظیفه مدیریت بحران توسط چند سازمان( به صورت غیریکپارچه) انجام می پذیرد که بحث هماهنگی بین سازمانهای متنوع و اهمیت سرعت هماهنگی در ساعات اولیه بحران ها همیشه بحث برانگیز بوده است.
‏خوشبختانه با پیشرفتهای الکترونیکی به خصوص در یک دهه اخیر امکان طراحی سیستم های اطلاعاتی برای مدیریت بحران فراهم آمده است. سیستم ها یی که امروزه به عنوان بخش جدایی نا پذیری از شهرداری های الکترونیکی است.
‏ما همه روزه با بحران‏‌‏های متنوع و با نوع شناسی‏ ‏های متفاوت دست به گریبان هستیم، انواع بحران‏‌‏های طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، که در بسیاری مواقع قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را دارند (پور عزت ۱۳۸۳).اما نکته قابل توجه رسیدن به یک تعریف مشترک از بحران که در برگیرنده تمام بحران‏‌‏ها و همچنین، رسیدن به یک سری از وظایف که در تمام بحران‏‌‏ها مشترک می‏‌‏باشد می‏‌‏باشد. که براساس این وظایف و همچنین در نظر گرفتن افرادی که قرار است این وظایف را انجام دهند و همچنین هماهنگی های لازم بین گروههای مختلف و نیز منابعی که باید به گروههای مختلف اختصاص دهیم، و منابع موجود، می‏‌‏خواهیم طرح کلی یک سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران را با استفاده از متدولوژی طراحی سیستم
۲
UML‏ ‏تا سطح Use Case‏‌‏های مورد نیاز برای طراحی این سیستم اطلاعاتی در این مقاله بررسی کنیم. در طراحی سیستم‏‌‏ها با استفاده از متدولوژی UML‏،‏ Use Case‏ها درواقع به عنوان محدودۀ سیستم طراحی هستندو براساس این Use Case‏ ‏هاست که ما می‏‌‏توانیم، تا سطح پیاده‏‌‏سازی و حتی تست و نگهداری سیستم برسیم ‏‍‌‍‌‍‍‍‍‍)‏هاشمی ۱۳۸۲), و از آنجا که متدولوژی UML‏ و براساس آن متدولوژی RUP‏ دو متدولوژی غالب در طراحی و پیاده‏‌‏سازی سیستم‏‌‏های اطلاعاتی هستند و اگر بتوانیم Use Case‏ های مناسب و به جا را بیابیم. همه گروه پیاده‏‌‏سازی قادر به پیاده‏‌‏سازی و برنامه‏‌‏سازی سیستم اطلاعاتی ما خواهند بود، لذا Use Case‏ ها درواقع مهمترین‏‌‏ و حیاتی‏‌‏ترین بخش طراحی سیستم هستند که ما در این مقاله در نظر داریم Use Case‏ ‏های یک سیستم مدیریت بحران را مشخص کنیم‏.
‏پیشینه:
‏تعریف بحران
‏از نظر آسیب‏‌‏شناسی، بحران عبارتست از وقفه کامل و یا بخشی از فعالیت گروه، یا جامعه که همراه با ضایعات جانی، خسارات مادی، و آسیب‏‌‏های محیطی گسترش یافته و جامعه مربوطه با منابعی که در اختیار دارد قادر به جبران آن نمی‏‌‏باشد( تاجیک ۱۳۷۹).‏ ‏بحران‏‌‏ها از نظر سرعت وقوع به دو دسته ناگهانی و تدریجی و از نظر عامل نیز به دو دسته طبیعی و دست‏‌‏ساز بشر تقسیم می‏‌‏شوند.توافق عمومی روی تعریف این واژه وجود ندارد. درواقع بیش از ۴۰ تعریف مختلف از این واژه مشاهده شده است. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، بحران عبارت است از درهم ریختگی شدید زیست‏‌‏محیطی ــ روانی و اجتماعی که بسیار فراتر از ظرفیت انطباقی جامعه مبتلا به است(بیرودیان ۱۳۸۵).
‏در راستای شناخت خصوصیات مشترک تمام بحران‏‌‏ها در این قسمت به وجه مشترک تمام بحران‏‌‏ها می‏‌‏پردازیم:
‏وقفه در جریان عادی زندگی مردم: مهمترین مشخصه یک بحران، قطع جریان عادی زندگی در اجتماعات است. البته این انقطاع موقتی بوده و زمان وقفه بستگی به شدت و بزرگی بحران دارد. مایحتاج اولیه زندگی، شامل مسکن، نیازمندی‏‌‏های فیزیولوژیک، امنیت، نیازهای عاطفی و آرامش فکری همه دچار وقفه و اختلال شده و در نتیجه روال عادی زندگی اجتماعی از هم پاشیده می‏‌‏شود.
‏وقفه در تولید خدمات و ارتباطات: در شرایط بحرانی، فعالیت‏‌‏های اقتصادی جامعه از قبیل تولید، عرضه، مصرف، و خدمات همچنین ارتباطات دچار وقفه می‏‌‏شود. ‏علل این توقف عبارتند از، تهدید زندگی انسان و نیروی کار، ضایعات انسان و مرگ و میر، عوامل روانی، مشکلات و تنش‏‌‏های محیطی و…
‏خسارت مالی: یکی از شاخص‏‌‏های دیگر بحران خسارت مالی است که در هرگونه بحران آثار آن بسیار چشمگیر و قابل توجه است.
‏تلفات و ضایعات جانی: به طور کلی اغلب بحران‏‌‏های می‏‌‏توانند دارای تلفات و ضایعات جانی، از جراحات ساده تا نقص عضو و مرگ و میر باشد.
‏تخریب محیط زیست: بحران‏‌‏ها اغلب دارای اثرات منفی محیطی بوده و گاهی آسیب‏‌‏های غیرقابل جبران به محیط زیست وارد می‏ آورند. آلودگی آب و هوا، تخریب زیست‏‌‏گاه‏‌‏ها، کمبود آب و مواد غذایی، به هم خوردن متعادل اکوسیستم‏‌‏ها از عوارض بحران‏‌‏ها، با منشأ طبیعی، تکنولوژیک، سیاسی و اجتماعی است.
‏مشکلات عاطفی و روانی: یکی از اثرات مهم بحران‏‌‏ها، مشکلات عاطفی، و روانی انسانهاست، که شامل برخوردهای احساسی، خشونت، افسردگی، دلسردی، و نهایتاً سرکشی، عصیان، خلاف بزه‏‌‏کاری و خودکشی است.
‏مشکلات اجتماعی: فقر، بیکاری، مهاجرت، اختلافات قوی و فرهنگی، از هم پاشیدگی خانواده‏‌‏ها کمبود بهداشت و رفاه، افزایش جرایم بزه‏‌‏کاری‏‌‏ها، مشاغل کاذب و خلاف از جمله مشکلاتی می‏‌‏باشد که بحران‏‌‏ها با خود و یا به دنبال خود در اجتماعات به وجود می‏‌‏آورند (بیرودیان ۱۳۸۵)‏.
‏مدیریت بحران:
‏مدیریت بحران عبارتست از مجموعه فعالیت‏‌‏های اجرایی و تصمیم‏‌‏گیری‏‌‏های مدیریت و سیاسی وابسته به مراحل مختلف و کلیه سطوح بحران، در جهت نجات، کاهش ضایعات، و خسارات، جلوگیری از وقفه زندگی، تولید خدمات، حفظ ارتباطات، حفظ محیط زیست، و بالاخره ترمیم و بازسازی خرابی‏‌‏ها ‏(Foster, 1980: 102‏).
‏با توجه به تعریف فوق که به صورت مشخص، مرحله تصمیم‏‌‏گیری، یکی از وظایف مدیریت بحران عنوان شده است. نیاز به یک سیستم اطلاعاتی جهت مدیریت بحران احساس می‏‌‏شود، از آنجا که مدیریت در خلاء انجام نمی‏‌‏شود، سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران هم از اطلاعات خلاء ایجاد نمی‏‌‏شود، لذا، با توجه به ۷ خصوصیت عمده تمام بحران‏‌‏ها و همچنین عملیاتی که لازم است در جهت مدیریت بحران انجام شود نیاز به طراحی یک سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران داریم.
‏وظایفی که در مدیریت بحران باید انجام شود به صورت کلی عبارتند از:
۳
‏۱ـ شناسایی و ارزیابی بحران:‏ مدیریت بحران شدیداً نیازمند شناخت دقیق وضعیت بحرانی است، منظور از شناسایی بحران عبارتست از داشتن، تصور روشن از شرایط قبل و بعد از بحران، تجسم عینی اثرات خسارات، ضایعات و پیامدهای آن. در این مرحله اقدامات زیر توسط مدیریت بحران باید انجام شود:
‏ــ جمع‏‌‏آوری اطلاعات:‏ جمع‏‌‏آوری اطلاعات مانند سایر وظایف در مدیریت بحران باید، با سرعت و دقت انجام گیرد، این اطلاعات شامل بخش‏‌‏های زیر می‏‌‏باشد.
·‏ اطلاعات مدون و مکتوب شامل نقشه‏‌‏ها، عکس‏‌‏های هوایی ماهواره‏‌‏ای، گزارش‏‌‏ها و آمار مربوط به منطقه بحران‏‌‏زده.
·‏ گزارش وقوع یا شروع بحران توسط ناظرین یا سیستم‏‌‏های اطلاع‏‌‏رسانی.
·‏ بازدیدها و عکس‏‌‏برداری‏‌‏های هوایی
·‏ مشاهدات گروههای تجسسی شامل وضعیت کیفی، برآوردها، اندازه‏‌‏گیری‏‌‏ها و یادداشت‏‌‏های اولیه.
‏همانطور که از ماهیت این وظیفه از وظایف مدیریت بحران مشخص است. نقش سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران در این قسمت بسیار پررنگ می‏‌‏تواند باشد، ما با داشتن اطلاعات محلی که در آن بحران رخ داده است، قبل از بحران، مثلا نقشه شهر، نقشه راهها، مراکز ذخیره‏‌‏سازی سوخت و آب، بسیار موثرتر و کاراتر می‏‌‏توانیم تصمیم‏‌‏گیری کنیم.
‏ــ ارزیابی بحران:‏ داشتن اندازه و شدت بحران، مدیریت را در تدارک نیازمندی‏‌‏ها و تدوین برنامه‏‌‏های عملیاتی کمک می‏‌‏کند. با توجه به گوناگونی بحران‏‌‏ها، لازم است که معیارهایی برای اندازه‏‌‏گیری بحران‏‌‏ها به کار گرفته شود. لذا برای مقایسه بحران‏‌‏ها، مناسب‏‌‏ترین معیارها، مربوط به متغیرهایی است که وجوه اشتراک بحران‏‌‏هاست. ‏همانطور که قبلا هم اشاره شد، وجوه اشتراک بحران‏‌‏ها در اثرات، ضایعات و خسارات آنهاست.
‏۲ــ برنامه‏‌‏ریزی ضربتی:‏ برنامه‏‌‏ریزی، برای کنترل بحران، از چهار مرحله تشکیل می‏‌‏شود، نخست باید حوادث ناگوار پیش‏‌‏بینی شوند، سپس باید برنامه‏‌‏های اقتضایی تنظیم گردند، پس از آن باید گروههای عملیاتی مدیریت بحران آموزش داده شوند و سازماندهی شوند، سرانجام باید برای تکمیل برنامه‏‌‏ها به صورت عملی‏‌‏ تمرین شود‏. (Mc Conkey, 1987: 81)
‏در این مرحله هم نقش سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران بسیار پررنگ خواهد بود. برنامه‏‌‏ریزی بحران معمولا با توجه به تجارب گذشته، در یک جامعه و یا جوامع دیگر قابل از وقوع بحران انجام می‏‌‏گیرد، حفظ اطلاعات مربوط به بحران‏‌‏های گذشته از جمله زمان، پرسنل، تخصص‏‌‏ها، مواد، وسایل و ادوات می‏‌‏تواند از طریق سیستم اطلاعات مدیریت بحران انجام گیرد.
‏۳ــ سازماندگی گروههای عملیاتی:‏ عملیات مهار بحران و فوریت‏‌‏های عملیاتی، بایستی کاملا تخصصی و مستقل ولی هماهنگ و متمرکز باشد، وابستگی حرکات مختلف در حد مدیریت جامع بوده و دارای فرماندهی واحد و هماهنگی منطقی است. با توجه به اطلاعات مربوط به سازمانهایی که در بحران انجام وظیفه می‏‌‏کنند و لیست نیروها و تخصص‏‌‏هایی که در اختیار مدیریت بحران می‏‌‏توانند بگذارند، ما در سیستم اطلاعاتی بحران می‏‌‏توانیم، انواع گزارشات در مورد، انواع گروهها و ترکیبات متصور برای آنها داشته باشیم.
‏۴ــ تصمیم‏‌‏گیری:‏ تصمیم‏‌‏گیری یکی از مهمترین اقدامات در مدیریت بحران می‏‌‏باشد، در مورد تصمیم‏‌‏گیری در بحران‏‌‏ها معمولاً دچار یک تناقض می‏‌‏شویم، اولا در بحران‏‌‏ها به تصمیمات با کیفیت بالاحتیاج داریم، و ثانیا با توجه به محدودیت زمانی، امکان تصمیم‏‌‏گیری درست برای ما نیست، سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران در رفع این تناقض بسیار کارگشا خواهد بود.
‏۵ــ بودجه و تخصیص منابع:‏ یکی از کارهایی که در مدیریت بحران باید صورت گیرد، تخصیص بودجه و منابع چه برای گروههای عملیات بحران و چه برای مردم بحران‏‌‏زده می‏‌‏باشد. که این کار هم بدون داشتن اطلاعات از منابع موجود و همچنین نیازهای گروهها و افراد مختلف امکان‏‌‏پذیر نیست.
‏۶ــ هماهنگی: ‏مدیریت بحران نیاز به تقسیم وظایف و طراحی واحدها و گروهها دارد. از آنجا که عملیات مدیریت بحران یک فعالیت چند سازمانی است که اغلب این سازمانها، از نظر اهداف و وظایف دارای اختلافات و تفاوت‏‌‏های زیادی می‏‌‏باشند، وجود سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران می‏‌‏تواند در این امر بسیار راه‏‌‏گشا باشد، به عنوان مثال ثبت اطلاعات مربوط به گروهها و سازمانهای مختلف و تخصص‏‌‏های آنها و امکانات و منابعی که در دست دارند.
‏به صورت فهرست‏‌‏وار اقداماتی که برای واکنش بحرا ن باید صورت گیرند موارد زیر است.
‏ــ اطلاع‏‌‏رسانی یا هشدار بحران،
‏ــ تخلیه یا مهاجرت،
‏ــ تفحص و جستجو،
‏ــ نجات،
‏ــ ارزیابی بعد از بحران،
‏ــ عادی‏‌‏سازی و بهسازی اضطراری،
‏ــ حمل و نقل و انتقالات،
۴
‏ــ برقراری ارتباطات،
‏ــ برآورد خواسته نجات‏‌‏یافتگان،
‏ــ ایجاد امنیت،
‏ــ فوریت‏‌‏های اجرایی،
‏ــ احیاء و بازسازی
‏(بیرودیان ۱۳۸۵).در ادامه برای آشنایی با روش طراحی سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران به طراحی سیستم اطلاعاتی مورد نیازبرای عملیات نجات مجروحین به عنوان یکی از فعالیت های مدیریت بحران می پردازیم.
‏رویکردهای مختلف به سیستم مدیریت بحران
‏در مورد سیستم‏‌‏های ا طلاعاتی مدیریت بحران رویکردهای مختلفی موجود است. در یک رویکرد به طراحی سیستم‏‌‏های مدیریت بحران از لحاظ سخت‏‌‏افزاری پرداخته شده است(Tatomir 2005)‏. ‏که این سیستم ‏‌‏ها از لحاظ سخت افزاری و امنیت سیستم ‏‌‏سخت افزاری دارای چه خصوصیاتی باشند به عنوان مثال استفاده از یک اتاق امن برای نگهداری از سرورها و استفاده از موبایلAgent‏ ها برای آنکه در مواقع بحران در صورت از بین رفتن زیر ساخت های اطلاعاتی در عرض چند ساعت بتوان از موبایل Agent‏ ها استفاده کرد ‏( ۲۰۰۵ Miller‏ ‏).‏ که البته با توجه به اهمیت بسیار زیاد این بحث شامل بحث های مطروحه در این مقاله نیست چون ما در پی طراحی سیستم نرم افزاری مدیریت بحران هستیم که در صورت طراحی می‏‌‏توان در هر بستر سخت‏‌‏افزاری آن را به اجزاء درآورد. در مورد دیدگاه نرم افزاری به سیستم مدیریت بحران رویکردهای متفاوتی موجود است که به نظر نگارنده جدا و متفاوت از هم نیست و قابلیت استفاده موازی و ترکیبی را دارد. دیگاه های مختلفی از جمله، دیدگاه معماری اطلاعاتی سیستم مدیریت بحران به عنوان مثال سیستم مدیریت بحران باید از چه اجزاء داده‏‌‏ای استفاده کند که دارای زیر ساخت داده ای پایدار و پیوسته ای باشدوچگونه اطلاعات جمع کند و یا اینکه ساختار و لایه‏‌‏های سیستم مدیریت بحران چگونه باید باشد( لایه‏‌‏های نرم افزاری سیستم مدیریت بحران )‏ ‏(HALE 1997‏).‏ ‏رویکرد دیگر، استفاده از سیستم ‏‌‏های خبره برای مدیریت بحران است، سیستم ‏‌‏های خبره با استفاده از یک بانک دانش (knowledge base)‏ و استفاده از دیدگاه‏‌‌‏های مختلف ورود اطلاعات در مدیریت بحران و همچنین استفاده از آنها به عنوان یک system)‏ ‏ Support‏ (Decision ‏در هنگام مدیریت بحران کارآمدخواهند بود. بحث طراحی این سیستم، هم‏‌‏چنین مواد اطلاعاتی مربوط به بانک دانش سیستم ‏‌‏های خبره مدیریت بحران و نحوه‏‌‏ تعامل با آن در بسیاری از مقالات مد نظر بوده است۲۰۰۱) ‏ .(Belkhouche
‏از منظر دیگر طراحی یک واسط برای انطباق پذیر کردن تیم‏‌‏های اطلاعاتی موجود در سازمان های مختلف که در مسأله بحران درگیر هستند. نیز رویکرد دیگری برای طراحی سیستم نرم افزار مدیریت بحران است. به عنوان مثال نحوه‏‌‏تعامل سازمان آتش نشانی و سیستم اطلاعاتی اورژانس با سیستم نرم افزاری مرکز مدیریت بحران می‏‌‏تواند مثال خوبی برای این رویکرد باشد که سیستم اطلاعاتی مدیریت بحران چگونه با این دو سیستم نرم افزاری در ارتباط باشد. و تبادل داده‏‌‌‏ها دو سیستم چگونه خواهد بود. که در این رویکرد هدف از طراحی مدیریت بحران نحوه به اشتراک گذاشتن بهتر داده‏‌‏ها خواهد بود. رویکردهای فوق به نوعی رویکردهای یکسان سازی در مدیریت بحران بوده است. به صورتی که در بسیاری از رویکردهای فوق تفاوتهای ماهوی بحران‏‌‏های مختلف در نظر گرفته نشده است. اما رویکردهای دیگری هم وجود دارد که به طراحی سیستم مدیریت بحران برای بحران‏‌‏های خاص به عنوان مثال از زلزله، سیل، یا بحران های اجتماعی خاصی به عنوان مسائل، بحران سلامتی در کشورهای جهان سوم یا بحران توزیع غدا در کشورهای فقیر پرداخته که به گونه‏‌‏ای یک دید تخصی به مسائل بحران داشته است. ۲۰۰۵)‏ Claypoole‏)‏ از آنجا که هر کدام از رویکردهای فوق به تنهایی برای سیستم مدیریت بحران جامع کافی به نظ‏ر نمی‏‌‏رسد، رویکرد ما در این مقاله طراحی یک سیستم مدیریت بحران جامع با تأکید بر همسان سازی بحران های مختلف و شناسایی نکات مشترک به بحران‏‌‏های مختلف و قابلیت، اضافه کردن بخش‏‌‏های مربوط به بحران‏‌‏های خاص در قالب زیر سیستم‏‌‏های کوچک که نقاط افتراق بحران‏‌‏های خاص را هم پوشش دهد می‏‌‏باشد. محتوای داده با توجه به خصوصیات مشترک انواع بحران‏‌‏ها و هم اختلافات مربوط به بحران های خاص که با همین روش مطرح شده در مقاله قابل طراحی و اضافه شدن به پیکره اصلی سیستم مدیریت بحران خواهد بود.
‏مدل سازی باUML ‏ :

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x