دانلود مقاله شیمی تجزیه ۲۲ ص

دانلود مقاله شیمی تجزیه ۲۲ ص

دانلود مقاله شیمی تجزیه ۲۲ ص

دانلود-مقاله-شیمی-تجزیه-22-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏تعریف:
‏شیمی تجزیه شامل جداسازی ، شناسایی و تعیین مقدار نسبی اجزای سازنده یک نمونه از ‏ماده است.
‏هدف:
‏هدف یک ‏تجزیه شیمیایی ‏، فراهم آوردن اطلاعاتی ‏درباره ترکیب نمونه‌ای از یک ‏ماده ‏است. در بعضی موارد اطلاعات کیفی در مورد حضور یا عدم حضور یک یا چند جزء در نمونه ‏کافی است. در مواردی دیگر ، ‏اطلاعات کمی ‏مورد نظر است. بدون در نظر گرفتن هدف نهایی ، اطلاعات مورد نیاز در انتها ، توسط ‏اندازه‌ گیری یکی از خواص فیزیکی بدست می‌آیند که این خاصیت بطور مشخص به جزء یا ‏اجزاء سازنده مورد نظر مربوط است.
‏دیدکلی :
‏شیمی ‏تجزیه ‏نقش حیاتی را در توسعه علوم مختلف به عهده دارد، لذا ابداع فنون جدید ‏تجزیه و بسط و تکامل روشهای ‏تجزیه شیمیایی ‏موجود ، آنقدر سریع و گسترده ‏است که اندکی درنگ در تعقیب رویدادهای تازه سبب بوجود آمدن فاصله‌های بسیار زیاد ‏علمی خواهد شد. نقش این فنون در فعالیتهای تولیدی روز به روز گسترده‌تر و ‏پردامنه‌تر می‌گردد. امروزه ، کنترل کیفیت محصولات صنعتی و غیر صنعتی ، جایگاه ‏ویژه‌ای دارد که اساس این کنترل کیفیت را تجزیه‌های شیمیایی انجام شده به کمک ‏روشهای مختلف تجزیه‌ای تشکیل می‌دهد. ‏شیمی ‏تجزیه (Analytical chemistry) ‏، شامل جداسازی ، شناسایی و تعیین مقدار نسبی ‏اجزای سازنده یک نمونه ‌از ‏ماده ‏‌است. ‏شیمی تجزیه کیفی ‏، هویت شیمیایی گونه‌ها را ‏در نمونه آشکار می‌سازد. تجزیه کمی ، مقدار نسبی یک یا چند گونه یا آنالیت را ‏به‌صورت عددی معلوم می‌دارد. پیش از انجام تجزیه کمی ‌، ابتدا لازم است اطلاعات ‏کیفی بدست آید. معمولا تجزیه کیفی و کمی ‌شامل یک مرحله جداسازی نیز هستند.
‏۲
‏زمینه‌های تاریخی تجریه کیفی
‏به ابتکار “‏پروفسور رونالد بلچر” ‏که ‏به نارساییهای متعدد سیستمهای تجزیه کیفی معدنی موجود پی برده و تصمیم به اصلاح این ‏سیستمها از طریق تحقیقات تجربی و به بحث گذاشتن موضوع در یک گروه از آنالیستهای ‏باتجربه گرفته بود، موسسه MAQA (‏موسسه تجزیه کیفی میدلندز) ‏تاسیس شد. هدفهای موسسه ‏عبارت بود از تهیه طرحهایی برای توصیه در:
‏بررسی سیستماتیک ‏کاتیونهای ‏معمولی ‏مبتنی بر روشهای کلاسیک جا افتاده.
‏بررسی ‏آنیونها.
‏بررسی عناصر غیر معمول.
‏بررسی نامحلولها.
‏طرح MAQA ‏یکی از سلسله سیستمهای ‏تجزیه کیفی هدف است که برخی از آنها به قرن هیجدهم بر‌می‌گردد. طرحهای قدیمی‌تر از ‏بعضی جهات جالب‌اند، به این معنی که بسیاری از جداسازیها و واکنشهای انتخابی که ‏هنوز هم جای خود را در اعمال تجزیه کیفی حفظ کرده‌اند، از آنها نشات گرفته ‏است.
‏نیاز مبرم به تشخیص سنگها و ‏مواد ‏معدنی ‏مفید موجب پدید آمدن ‏تجزیه کیفی معدنی ‏شد. در نتیجه ، در جاهایی ‏که صنایع پیشرفته استخراج شکوفا می‌شد، این هنر رشد سریعی کرد که نمونه بارز آن ، ‏در ‏سوئد ‏بود. بدون آن که حق سایر بنیانگذاران تجزیه را فراموش کرده باشیم،

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x