دانلود مقاله در مورد مطالعه روش سنجی ۷۸ ص

دانلود مقاله در مورد مطالعه روش سنجی ۷۸ ص

دانلود مقاله در مورد مطالعه روش سنجی ۷۸ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مطالعه-روش-سنجی-78-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏فصل اول :
‏معرفی روش سنجی
‏تاریخچه‏‌‏ی روش سنجی
‏توسعه‏‌‏ی فعالیتهای مطالعه‏‌‏ی روش توسط گیلبرت‏‌‏ها
‏اهداف مطالعه‏‌‏ی کار
‏منافع ناشی از مطالعه‏‌‏ی کار
‏کاربرد روش سنجی و کار سنجی در امور اداری و تولیدی
‏مطالعه‏‌‏ی روش
‏موضوعات مطالعه‏‌‏ی روش
‏مراحل مطالعه‏‌‏ی روش
۲
‏مقدمه
‏هدف هر موسسه تولید کالا و خدمات به اقتصادی‏‌‏ترین شیوه‏‌‏ی ممکن است. به منظور تحقق چنین هدفی لازم است روشهای انجام کار طراحی و در عمل به اجرا درآیند. روشهایی که ضمن حفظ سلامت و ایمنی نیروی کار در محیط کار، افزایش بهره‏‌‏وری و بهبود کیفیت محصول را به دنبال داشته باشند. همچنین برای برنامه‏‌‏ریزی تولید و نیروی انسانی، برآورد هزینه تولید، نظارت بر حسن انجام کار، تعیین زمان تحویل کالا به مشتری و برقراری نظام پرداخت دستمزد و حقوق بر اساس میزان کار، ضرورت دارد زمان‏‌‏های استاندارد را برای هر یک از کارها و فعالیت‏‌‏هایی که لازمه‏‌‏ی تولید عملیات می‏‌‏باشند، مشخص شوند.
‏مطالعه‏‌‏ی کار ۱- Work study
‏: به مجموعه روش‏‌‏هایی گفته می‏‌‏شود که با مطالعه و بررسی و تجزیه و تحلیل روشهای موجود انجام کار بهبود آنها و تعیین زمانهای استاندارد برای انجام کار بهبره‏‌‏وری و کارآیی سازمان کمک می‏‌‏کند.
‏روش سنجی۲ – Method study ‏مطالعه‏‌‏ی روش
‏ : به ثبت، و بررسی سیستماتیک روشهای موجود انجام کار با نگرشی انتقادی پرداخته و راهها و روش‏‌‏هایی موثرتر، ساده‏‌‏تر، و اقتصادی‏‌‏تر را برای انجام کار به منظور افزایش کارآیی و بهره‏‌‏وری در موسسه طراحی و پیشنهاد می‏‌‏کند.
‏کار سنجی۳ ‏– Work measurement ‏کار سنجی، اندازه‏‌‏ی کار
‏ : به مجموعه روش‏‌‏هایی که به منظور بررسی و تعیین زمان لازم برای این که یک کارگر واجد شرایط بتواند کار خاصی را در سطح معینی از عملکرد انجام دهد گفته می‏‌‏شود.
‏درباره‏‌‏ی مطالعه‏‌‏ی کار و دامنه آن گه‏‌‏گاه استنباط‏‌‏های غلطی می‏‌‏شود؛ برخی از افراد فقط به یکی از جنبه‏‌‏ی آن یعنی مطالعه‏‌‏ی زمان توجه دارند و گاهی اوقات آن را با برنامه‏‌‏ی دستمزد- انگیزش معدل می‏‌‏دانند و یا مطالعه‏‌‏ی کار را صرفاً در بنگاه‏‌‏های بزرگ صنعتی که دارای تولید انبوه می‏‌‏باشند، قابل استفاده می‏‌‏دانند. در حالی که مطالعه‏‌‏ی کار می‏‌‏تواند در کلیه بنگاهها اعم از کارخانه‏‌‏ها، مزارع، ادارات، بانک‏‌‏ها، رستوران‏‌‏ها، هتلها، سوپر مارکت‏‌‏ها، پمپ بنزین‏‌‏ها و تعمیر‏‌‏گاهها کاربرد داشته باشد.
‏مطالعه‏‌‏ی کار به مدیریت کمک می‏‌‏کند تا علل مشکلات و مسائل را در سازمان خود به خوبی درک کرده و بتواند در جهت بهبود روشها و تقلیل زمان انجام کار به منظور افزایش بهره‏‌‏وری و کارآیی اقدامات لازم را انجام دهد.
‏تاریخچه‏‌‏ی روش سنجی
۴
‏روش‏‌‏های مطالعه‏‌‏ی کار در قالب دو روش مستقل از هم یعنی مطالعه‏‌‏ی زمان ومطالعه‏‌‏ی روش (که قبلاً به مطالعه‏‌‏ی حرکت۱ ‏– Motion study
‏ معروف بود) ‏رشد کرد. به همین دلیل در گذشته و امروزه در برخی از متون، مطالعه‏‌‏ی زمان و حرکت۲ ‏ ‏-Time and Motion study
‏ نیز می‏‌‏نامند. ‏
‏ استخدام فردریک تیلور در سال ۱۸۸۱م. در کارگاه کمپانی فولادسازی میدوال سبب شد، سیستم موجود به فرم مورد علاقه‏‌‏ی وی تغییر جهت داده، در نتیجه او به سرعت به سمت سرپرستی کارگران رسید و تصمیم گرفت تلاشی در جهت تغییر مدیریت انجام دهد. به این ترتیب که ً به جای مغایرت منافع کارگران و مدیران، آنها را همسو کند. ً و از این رو بیان داشت که ً بزرگترین مانع بین همکاری کارگران و مدیریت در این است که مدیریت تصور درستی از مقدار کار روزانه کارگر ندارد. ً
‏تیلور در سال ۱۸۸۳ با روش سیستماتیک مطالعه‏‌‏ی کار توانست یک کار مشخص را به عناصری تقسیم کرده و تک تک این عناصر را بررسی کند. وی هنگامیکه در کارخانه‏‌‏ی فولادسازی رئیس گروه بود با این مسئله روبرو شد که چه روشی بهترین راه انجام کار است؟ و یا چه چیزی یک روز کاری را تشکیل می‏‌‏دهد؟ تیلور به کارش اهمیت می‏‌‏داد و انتظار داشت که افراد زیر دستش کارشان را به خوبی انجام دهند. او برای خودش مطالبی تنظیم نمود تا بتواند بهترین روش انجام کار را پیدا نماید. مجموعه‏‌‏ی مطالب تنظیم شده‏‌‏ی خود را به کارگران تعلیم می داد و همه‏‌‏ی شرایط را طوری ایجاد می‏‌‏کرد که کارگران بتواند کارشان را به روش پیشنهادی او انجام دهند. در ضمن تعداد محدودی زمان استاندارد برای انجام کارها تعیین کرد و سپس به کارگرانی که کار را به شکل تعریف شده انجام می‏‌‏دادند، جایزه و پاداش می‏‌‏داد.
‏تیلور تشخیص داد که تعیین بهترین روش انجام کار، از مهمترین کارهای مدیران است. او بیان کرد که یکی از وظایف مهم مدیریت این است که ً یک روش علمی برای تمام کارهای انسان تدوین کند. ً او در این راستا با هر مسئله‏‌‏ی جدیدی با روش علمی برخورد می کرد.
‏بر اساس نظریات تیلور، همانگونه که مدیران صنعتی امروز معتقد هستند، مطالعه‏‌‏ی کار از یک طرف موجب افزایش کارآیی در کارخانه و از طرف دیگر موجب افزایش حقوق کارگران بوده و در عین حال کاهش قیمت تمام شده را نیز به همراه دارد.
‏تجزیه و تحلیل حرکات یا فن صرفه‏‌‏جویی در حرکات یکی از نتایج مکتب علمی فردریک تیلور است. با بررسی‏‌‏های مداوم و علمی خود در کارخانه‏‌‏های صنعتی آمریکا، متوجه گردید که مقدار قابل توجهی از انرژی و وقت کارگران صرف حرکات بیهوده و تلاش‏‌‏های غیر مفید می‏‌‏شود. به نظر وی، علت اساسی این امر آشنا نبودن با نحوه‏‌‏ی صحیح حرکت دادن دست، پا و بدن هنگام انجام کار بود، او عقیده داشت که مدیران هر سازمان باید با بررسی و تجزیه و تحلیل حرکات دست، پا و بدن کارگر، حرکات لازم برای انجام هر کار را به حداقل تقلیل دهند و بدین ترتیب، ضمن جلوگیری از خستگی کارگر، سطح کارآیی و راندمان کار را نیز افزایش دهند.
۴
‏امروزه از تجربیات تیلور در سنجش زمان به منظور بالا بردن راندمان کار یک کارخانه و تشویق کارگران با فراهم آوردن مزایا و حقوق بالاتر و بالاخره تحویل دادن محصول با تمام مشخصات لازم با هزینه‏‌‏ی کمتر برخوردار می‏‌‏باشیم.
‏توسعه‏‌‏ی فعالیتهای مطالعه‏‌‏ی روش توسط گیلبرت‏‌‏ها :
‏به دنبال نظریات تیلور مبنی بر لزوم تجزیه و تحلیل حرکات، فرانک گیلبرت و همسرش لیلیان گیلبرت، کوششهای فراوانی صرف پایه‏‌‏گذاری آن توسط روش علمی تجزیه و تحلیل حرکات کردند و در این زمینه موفقیت‏‌‏های بزرگی کسب نمودند. در اثر تلاش‏‌‏های تیلور، فرانک ولیلیان گیلبرت، تجزیه و تحلیل حرکات به عنوان یکی از فنون ساده کردن کار و یکی از ملزومات اندازه‏‌‏گیری کار شناخته شد.
‏اهداف مطالعه‏‌‏ی کار :
‏مطالعه‏‌‏ی کار، مطالعه‏‌‏ی درباره‏‌‏ی روشها و سیستم‏‌‏ها و زمانهای انجام کار است که به منظور اهداف زیر انجام می‏‌‏گیرد:
‏ا۰ طراحی سیستم‏‌‏ها و روش‏‌‏های بهتر، کارآمدتر و کم هزینه‏‌‏تر و اقتصادی‏‌‏تر برای انجام کار.
‏۲. استاندارد کردن سیستم‏‌‏ها و روش‏‌‏های علمی انجام کار.
‏۳. تعیین زمان‏‌‏های استاندارد برای انجام کار.
‏۴. کمک به آموزش کارکنان جهت اجرای روش‏‌‏ها بهتر کار.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x