دانلود مقاله در مورد مدل کلاسیک تورم در ایران ، روش همگرایی ۵۳ ص

دانلود مقاله در مورد مدل کلاسیک تورم در ایران ، روش همگرایی ۵۳ ص

دانلود مقاله در مورد مدل کلاسیک تورم در ایران ، روش همگرایی ۵۳ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مدل-کلاسیک-تورم-در-ایران--روش-همگرایی-53-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۰
۵۳
‏مدل کلاسیک تورم در ایران ‏ ، روش همگرایی
۵۴
۱
‏چکیده
‏تورم، همواره از شاخص‏‌‏های مهم اقتصادی قلمداد گردیده و نظرات مختلفی درباره آثار آن بر اقتصاد یک کشور وجود دارد. در هر حال، همگان بر این امر توافق دارند که تورم شدید آثار جبران‏‌‏ناپذیری بر اقتصاد داشته و باید کنترل گردد. در این زمینه اقتصاددانان مکتب کلاسیک معتقدند که تورم یک پدیده پولی بوده و رشد نقدینگی عامل اصلی بروز آن می‏‌‏باشد، بطوری که، در بلندمدت، پول خنثی است.
‏در میان اقتصاددانان کلاسیک، پولگرایان مکتب انتظارات عقلایی، که به پولگرایان مکتب شماره‏ (II)‏ معروف هستند، معتقدند که عقلایی بودن انتظارات باعث می‏‌‏گردد که پول در بلندمدت خنثی بوده و حتی در کوتاه‏‌‏مدت نیز آن قسمت از پول که رشد آن قابل پیش‏‌‏بینی باشد، خنثی خواهد بود. هدف اصلی این مقاله، آزمون نظریه پولگرایان مکتب (II)‏ است که از روش حداکثر راستنمایی یوهنسن و جسیلیوس استفاده گردیده که، این روش آزمونی برای عقلایی بودن انتظارات است. نتایج آزمون یوهنسن نشان می‏‌‏دهد که رشد پول و تورم همگرا می‏‌‏باشد.
‏همچنین، برای تلفیق روابط کوتاه‏‌‏مدت و بلندمدت از مدل تصحیح خطا استفاده گردیده و نتیجه مبین این است که ۱۸ درصد عدم تعادل مابین تورم واقعی وتورم تعادلی، در هر دوره حذف و یا تعدیل می
۲
۵۳
‏‌‏گردد. و دیگر این که معنی‏‌‏دار بودن جزء تصحیح خطا دلیلی بر رابطه بین رشد پول و تورم می‏‌‏باشد. نتایج فوق برای حالتی که از شاخص (CPI)‏ برای محاسبه تورم استفاده می‏‌‏گردد، تفاوت چندانی نداشت. در هر حال برای آزمون خنثایی پول از محدودیت‏‌‏های کاملاً مشخص و بیش از حد مشخص استفاده گردیده و معلوم شد که پول در دراز مدت خنثی می‏‌‏باشد.
‏در نهایت پیشنهاد شده است که سیاستگذاران اقتصادی، هنگام اتخاذ سیاست‏‌‏های خویش، بایستی نقش عقلایی بودن انتظارات را در نظر گرفته و از طرف دیگر، بانک مرکزی نیز در هنگام اتخاذ سیاست‏‌‏های پولی استقلال داشته و جبران کسری مالی دولت از طریق کانال‏‌‏های دیگری غیر از افزایش نقدینگی صورت گیرد.
۴
۳
‏مقدمه
‏از مشکلات اقتصادی بسیار مهم در ایران، طی چند دهه اخیر، می‏‌‏توان به پدیده تورم همراه با بیکاری و یا به عبارت دیگر، رکود تورمی. Stagflation
‏ اشاره کرد که باعث گردیده رابطه جانشینی بین تورم و بیکاری به راحتی میسر نباشد. در چنین شرایطی اجرای سیاست‏‌‏های پولی و مالی برای تحقق اهداف سیاستگذار، با مشکل مواجه شده و نیاز به سیاستهای زیربنایی و متفاوت از سیاست‏‌‏های معمول دارد.
‏شواهد نشانگر این است که سیاستگذاران نه تنها به هدف خود که همانا تثبیت قیمت‏‌‏ها، کاهش عدم اطمینان اقتصادی و از میان بردن بیکاری است دست نیافته، بلکه با اعمال سیاست‏‌‏های نادرست خود موجب شدت یافتن نابسامانی‏‌‏ها گردیده‏‌‏اند. در نهایت، تورم موجود، به توم مزمن تبدیل شده و آن هم از طریق شکل‏‌‏گیری انتظارات تورمی به شتابان بودن تورم کمک کرده است.
‏در این میان حجم پول، به عنوان یک متغیر عمده اقتصادی کلان و نیز یکی از ابزارهای اصلی سیاست‏‌‏های دولت می‏‌‏باشد که جهت مهار تورم به کار گرفته می‏‌‏شود. این مطلب، تقریباً، یکی از اصول پذیرفته شده تمام مکاتب اقتصادی است ولی در مورد تاثیر حجم پول بر روی تولید و قیمت‏‌‏ها، اختلاف ریشه‏‌‏دار و متعددی بین مکاتب مختلف اقتصادی وجود دارد. به اعتقاد پولگرایان در چنین شرایطی، افزایش عرضه پول در درازمدت منجر به تورم شده و تأثیری بر رشد محصول نخواهد داشت.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x