دانلود مقاله در مورد لوکوربوزیه ۳۲ ص

دانلود مقاله در مورد لوکوربوزیه ۳۲ ص

دانلود مقاله در مورد لوکوربوزیه ۳۲ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-لوکوربوزیه-32-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏لوکوربوزیه
‏شرح مختصری از تاریخچه زندگی ، سبک ، تجزیه و تحلیل ‏آثار وی
‏شارل ادوارد ژانره معروف به ‏لوکوربوزیه ، پدر معماری و یکی از پیشگامان معماری مدرن ، ( مدرن متعالی) ، آرشیتکت ‏، مهندس و معمار معروف سوئیسی فرانسوی ، قرن بیستم ، در ۴ می سال ۱۸۹۷ قدم به عرصه ‏وجود نهاد . او در دفتر دو تن از معروف ترین معماران آن دوره در اروپا، یعنی اگوست ‏پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کار کرد و سپس به بالکان، آسیای صغیر ، یونان و رم ‏سفر نمود.
‏لوکوربوزیه هنوز خیلی جوان بود ‏که به نشر افکار انقلابی خود در باره لزوم تحول در سبک معماری پرداخت و بعد از آن ‏که افکار خود را با ایجاد بناهایی در گوشه و کنار جهان به مرحله عمل درآورد ، شهرت ‏بین المللی یافت . و در اکثر ممالک بزرگ و کوچک جهان بناهایی از او به یادگار مانده ‏است.
‏نقش لوکوربوزیه در معماری نو مانند ‏نقش پیکاسو در نقاشی نو بود . او مانند پیکاسو زندگی درویشانه بسیار ساده ای داشت و ‏تا آخر عمر در همان آتیله محقر خود که در جوانی تاسیس کرده بود ، کار کرد. این ‏آتلیه ، اتاق کوچکی بیش نبود و شمار همکاران لوکوربوزیه هرگز از چهار یا پنج نفر ‏بیشتر نشد. گاه اتفاق افتاد که تنگی جا سبب شود نقشه های اجرایی کارها در جایی دیگر ‏رسم شوند.
‏این آرشیتکت و معمار برجسته ‏جهان در قرن بیستم پس از ۶۸ سال زندگی روز ۲۷ ‏اوت ۱۹۶۵ ‏میلادی هنگام استحمام طبی در ‏پلاژ ” رک برون ” فرانسه غرق شد .
“‏مختصری ‏از سبک معماری لوکوربوزیه “
‏سبک معمار ‏لوکوربوزیه ، معماری مدرن متعالی است. و لی بهتر است قبلا توضیحاتی در رابطه با سبک ‏کلی معماری مدرن داده شود.
‏معماری مدرن که ‏سبکی غالب و جهانگیر در قرن ‏بیستم میلادی بوده ، ریشه در تحولاتی دارد که خاستگاه ‏آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا ، در حدود چهار صد سال پیش از ظهور معماری مدرن ‏بوده است. ولی باید توجه داشت که معماری مدرن بصورت یک مکتب معماری با مبانی نظری ‏مدون و ساختمانهای ساخته شده بر اساس اندیشه مدرن،از اواخر قرن ۱۹ میلادی شکل گرفت. ‏خاستگاه این معماری در شهر شیگاگو ، و در اروپا شهرهای پاریس ، برلین و وین بود. و ‏همچنین قابل ذکر است که معماری مدرن ، نقطه عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت ‏دیگر ، در تاریخ معماری جهان بود. زیرا برای اولین بار ، نگرش از سنّت و تاریخ و ‏گذشته ، بعنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت ، بعنوان موضوع و
‏۳
‏هدف اصلی معماری مطرح شد.
‏معماران و نظریه ‏پردازان مدرن سعی کردند ، معماری را با علم ، تکنولوژی و جهان در حال تحول همگون ‏سازند.
‏به هر حال اگر بخواهیم اعضای ‏خانواده معماری مدرن را نام ببریم شامل سه دوره اصلی ، معماری مدرن اولیه ، معماری ‏مدرن متعالی و معماری مدرن متاخّر ، خواهد بود که هر کدام از آنها نیز دارای زیر ‏مجموعه هایی هستند. ولی همانطوری که قبلا اشاره شد ، سبک معماری لوکوربوزیه ، ‏معماری مدرن متعالی بود که به اختصار به شرح این نوع سبک ‏میپردازیم.
‏معماری مدرن متعالی و یا به ‏عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم ، یعنی عمدتاَ در دهه های ۲۰ ‏و ۳۰ میلادی در اروپا و آمریکا مطرح بود. در دوره معماری مدرن اولیه ، کماکان ‏سبکهای تاریخ گرایی , همچون نئوکلاسیک ، رمانتیک و بالاخص التقاتی ، بعنوان سبک های ‏مهم و رایج در غرب ، حائز اهمیت بودند. مانند مکتب شیگاگو ، که بعد از یک دوره ‏نسبتاَ کوتاه بیست ساله ، در مقابل سبکهای تاریخ گرایی نتوانست دوام بیاورد. نهضت ‏هنر نو نیز در اروپا بلا رقیب نبود و بسیاری از ساختمانهای مهم ، به سبک های مختلف ‏تاریخی در اروپا ، همچنان احداث می شد. ولی با پایان جنگ جهانی اوِّل و نیاز شدید ‏به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش ‏یافت. لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دوری ‏از سبکهای پر زرق و برق تاریخی ، مورد توجه قرار گرفت .
‏در این دوره معماری مدرن بعنوان تنها سبک مهم در غرب مطرح ‏شد و دامنه نفوذ آن بصورت یک سبک جهانی ، در اقصا نقاط گیتی گسترش ‏یافت.
‏یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در ‏دوره مدرن متعالی ، مسئله صنعت ، تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب ‏نام ، در این دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگیر بودند. و معماران دیگری مانند ‏والتر گروپیوس و میس ونده رو ، که همفکر با لوکوربوزیه بودند ، سعی در قطع کردن ‏وابستگی های معماری مدرن ، به گذشته و تاریخ گرایی داشتند. و بجای آن خواهان ‏جایگزینی تکنولوژی و عملکرد ، بعنوان منبع الهام معماری شدند. و گروهی دیگر نیز ‏مانند فرانک لوید رایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن ، برای رسیدن ‏به یک معماری همگون با طبیعت بودند.
‏الگوی ‏شهر طراحی شده لوکوربوزیه
‏لوکوربوزیه ‏شهرهای آینده را شهرهایی تجسم نمود که از آسمانخراشهای عظیم و مرتفع تشکیل شده است . ‏در هر یک از این آسمانخراشها ی چند عملکردی ، حدود صد هزار نفر کار و زندگی ‏خواهند کرد. در این ساختمانها ، آپارتمانهای مسکونی ، ادارات ، فروشگاه ها ، مدارس ‏، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم است. ساکنان این مجتمع ها ، ‏از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیل ها به دور هستند و بجای آن از آفتاب و دید و ‏منظر زیبا استفاده میکنند.
‏بر اساس این ‏نظریه ، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی ، طراحی و اجرا شد. یکی شهر چندیگار در هند ‏بود که توسط خود لوکوربوزیه طراحی شد. البته به درخواست جواهر لعل نهرو ، نخست وزیر ‏وقت هند ، که از او خواسته بود شهری جدید با نگرش به سمت توسعه و آینده در پنجاب
‏۳
‏هند طراحی کند. برای طرح این شهر که چندیگار نام گرفت ، لوکوربوزیه از جدیدترین ‏ظوابط شهر سازی و معماری مدرن که عمدتاَ خود او مسئول تبیین آنها بود ، استفاده ‏کرد.
‏یک مرکز اداری وسیع برای استقرار ‏ساختمانهای ایالتی و تعدادی محلات مسکونی در اطراف آن. بعلاوه خیابانهای عریض ، ‏پارک های وسیع و مغازه های بزرگ برای این شهر در نظر گرفته شد.
‏لوکوربوزیه خود چند ساختمان مهم ایالتی، از جمله ساختمانهای ‏پارلمان و ساختمان دادگاه عالی را با بتن نمایان طراحی کرد. این شهر از سال ۱۹۵۲ ‏آغاز شد.
‏دومین شهری که توسط عقاید ‏لوکوربوزیه طراحی شد ، شهر برازیلیا ، پایتخت برزیل بود که توسط لوچیو کوستا و ‏اسکار نیمایر در سال ۱۹۵۷ طراحی شد. نمایر خود با لوکوربوزیه ، در طراحی ساختمان ‏وزارت آموزش و پرورش برزیل در سال ۱۹۳۶ همکاری کرده بود.
‏همچنین ساختمان طراحی شده توسط نورمن ‏فاستر ، معمار سبک های-تک ، بنام برج هزاره توکیو ۱۹۸۹ در ساحل شهر توکیو را میتوان ‏نمونه کاملی از برج های چند منظوره نظریه لوکوربوزیه تلقی ‏کرد.
‏لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود ‏در مورد معماری مدرن را ، در طرح ویلا ساووا ، در پو آسی در شمال پاریس ( ۳۰-۱۹۲۸ ) ‏به نمایش گذارد. وی تکنولوژی بعنوان منبع الهام معماری مدرن و پنج اصل ساختمان مدرن ‏را بصورتی هنرمندانه و شاعرانه و با توجه به عقیده قبلی خود که ” خانه بعنوان ‏ماشینی برای زندگی میباشد ” را در این ماشین زیستی پیاده کرد. عملکرد این ساختمان ، ‏که همچون ماشینی بی آلایش ، در وسط و مسلط بر محیط اطراف قرار گرفته ، فراهم نمودن ‏شرایط آسایش برای انسان است.
‏ویلا ساووا ، ‏در پو آسی در شمال پاریس ( ۳۱-۱۹۲۸ )
” ‏شرح ‏آثار لوکوربوزیه “
‏طرحها و پروژه های ‏لوکوربوزیه در بسیاری از کشورها به اجرا در آمد . ولی بیشترین کارهای او در فرانسه ‏و هندوستان بود که به اختصار به قسمتی از آثار او پرداخته و سعی شده است آثار ‏لوکوربوزیه به ترتیب تاریخ اجرای پروژه توضیح داده شود که در ذیل به ۳۰ آثار وی با ‏عکسهای مربوطه ، میپردازیم.
‏با توجه به ‏تاریخ شروع اولین پروژه ایشان ، شاید بتوان گفت که وی جزو یکی از فعالترین معماران ‏در عرصه معماری بوده است. چرا که پروژه خانه دم اینو را در سال ۱۹۱۴ و درست در۱۷ ‏سالگی، طراحی و اجرا کرده است.
۱) ‏پروژه ‏خانه دم اینو ‏–‏ فرانسه ( ۱۹۱۴ )
‏فرم کلّی ‏این پروژه بصورت مستطیل بوده و کاربرد ستونهای بتنی ، برای نگهداری سقف و کف بدون ‏اتَکا به دیوارهای باربر را بصورت کامل نشان میدهد‏.
    ‏لوکوربوزیه (‏۲۷‏ آگوست ‏۱۹۶۵‏–‏۶‏ اکتبر ‏۱۸۸۷)‏، اسم مستعار چارلز ‏ادوارد ژان نرت گریس است. او یک معمار معروف بود که با سبکی که امروزه سبک بین ‏المللی نامیده می شود به همراهی لودویگ میس واندر روهه، والتر گروپیوس و تئو وان ‏داربورگ کار می کرد. او همچنین در طراحی مبلمان دستی داشت.
‏۴
    ‏لوکوربوزیه در لشودفوند (La Chaux-de-Fonds)‏، شهر کوچکی در ‏شمال غربی سوئیس، در نزدیکی مرز فرانسه‏ ‏متولد شد. لوکوربوزیه علاقه ی زیادی به ‏هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسه ی هنرهای ‏زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر ‏پرداخت.
    ‏اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود ‏وی بودند، مانند ویلا فالت (Villa Fallet) ‏ویلا شوآب (Villa Schwob) ‏و ویلا ژان نرت (‏این خانه ی آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانه ها یادآور سبک معماری ‏رایج، منطبق بر طبیعت کوه های بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوههای آلپ‏ ‏بودند.
    ‏لوکوربوزیه‏ ‏همیشه برای فرار از محدودیت های حاکم در شهرش، به ‏دورتا دور اروپا سفر می کرد. در حدود سال ‏۱۹۰۷‏به ‏پاریس ‏رفت. در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام تولید بتن تقویت شده، به نام آگوست پرت (August Perret ) ‏کار پیدا کرد. بین اکتبر ‏۱۹۱۰‏و مارس ‏۱۹۱۱‏برای پیتر بیرنس‏–‏معمار و ‏طراح معروف آن زمان‏–‏در نزدیکی برلین کار کرد و در آنجا با لودویگ میس واندر روهه ی ‏جوان ملاقات کرد. در آن موقع می توانست آلمانی را بسیار روان و سلیس صحبت کند. هر ‏دوی این تجربه ها تأثیرات زیادی بر زندگی شغلی او در آینده گذاشتند.
    ‏لوکوربوزیه، در اواخر سال ‏۱۹۱۱‏ به کشورهای ‏بالکان ‏رفت و از ‏یونان ‏و ‏ترکیه ‏نیز دیدن کرد. دفترچه ای از اسکیس های او در این مسافرت، حاوی طرح هایی از معبد ‏پارتنون، به خوبی اثبات کننده ی تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام ورس اون ‏آرکیتکچر (Vers Une Architecture) ‏در سال ‏۱۹۲۳‏ بود.
‏او در سال ‏۱۹۱۶‏و در سن ‏۲۹ ‏سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال ‏۱۹۲۰‏، لقب ‏لوکوربوزیه ‏را که اسم ‏پدربزرگ مادری اش ‏بود به ‏عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.
    ‏لوکوربوزیه در طرح های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و ‏سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی می بخشید. او همچنین ‏عضو انجمن بین المللی معماران مدرن شد.
    ‏او یکی از اولین کسانی بود که در ‏زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسان ها بیان کرد! او این مطلب را چنین توضیح ‏می داد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمانها و ساختمان های بزرگی خواهند شد که هر ‏کدام به طور مجزا، گویی در کنار بقیه پارک شده اند. تئوری ها و طرح های لوکوربوزیه ‏خصوصا توسط صنف ساختمان سازان کاملا مورد قبول قرار می گرفت، چنان که لوکوربوزیه می ‏گفت: ‏به طور قانونی تمام ساختمان ها ‏باید سفید باشند. ‏و دیگر معماران ‏از این گفته پیروی می کردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد می کردند. ‏لوکوربوزیه از ترکیب های بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارت های خسته کننده و ‏ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد می کرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایده های ‏او بنا شده بود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x