دانلود مقاله در مورد فقر و انحرافات اجتماعی از منظر دین ۱۸ ص

دانلود مقاله در مورد فقر و انحرافات اجتماعی از منظر دین ۱۸ ص

دانلود مقاله در مورد فقر و انحرافات اجتماعی از منظر دین ۱۸ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-فقر-و-انحرافات-اجتماعی-از-منظر-دین-18-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏فقر و انحرافات اجتماعی از منظر دین‏
همان‎‏گونه که بیان گردید، بین فقر وانحرافات اجتماعی همبستگی وجود دارد. پژوهش‎‏های مختلف در این زمینه نشان داد که پدیده فقر به عنوان یکی از علل بروز انحرافات اجتماعی محسوب می‎‏شود، هرچند که این رابطه به شکل مستقیم و قطعی در ایجاد انحرافات اجتماعی قابل اثبات نیست، با این همه وجود همبستگی بین آن دو را می‎‏توان مشاهده نمود. از آنجا که پدیده آسیب‎‏زای فقر در متون دینی، بسیار مورد تأمل قرار گرفته، این سؤال اساسی مطرح می‎‏گردد که آیا متون اسلامی هم، تنها همبستگی میان فقر و بروز کجروی‎‏ها و نیز افزایش آن را تأیید می‎‏کنند یا ناظر به رابطه مستقیم میان آن دو هستند. در پاسخ به این پرسش در ابتدا به طور اجمالی، مفهوم فقر از منظر دینی مورد بررسی قرار می‎‏گیرد و سپس به تأثیرات آن در زندگی انسان‎‏ها و نیز تأثیر آن در افزایش کجروی توجه می‎‏شود.‏
‏مفهوم فقر‏ ‏
در متون دینی فقر دارای معانی متعددی است. به گونه‎‏ای که بین این معانی صرفاً اشتراک لفظی برقرار است. فقری که در این نوشتار مورد نظر است، آن چیزی است که در مقابل غنی و ثروت به کار می‎‏رود؛ یعنی نداری در برابر دارایی که در آیات و روایات از آن با تعابیری همچون سوء و بدی، بلا و بدبختی، شر و زشتی، سختی شدید، ذلت و خذلان و امری بدتر از مرگ یاد شده است.[۶۲] براین اساس دراینجا معانی دیگر فقر که در متون دینی کاربرد دارند، از قبیل فقر فرهنگی، فقر نفسی، فقر معنوی و فقر دینی، مورد نظر نیست.[۶۳] به عنوان نمونه در حدیث معروف «کاد الفقران یکون کفراً» و نیز حدیث مشهور پیامبر بزرگ اسلام که «الفقر فخری»، مفهوم اقتصادی فقر مورد نظر نیست؛ بلکه به نظر بسیاری از صاحب
‎‏نظران فقر نفس و نیز فقر روحی مورد توجه می‎‏باشد، و حاکی از این واقعیت است که همه انسان‎‏ها در مقابل ذات اقدس الهی که غنی بالذات می‎‏باشد، فی‎‏نفسه فقیرند و در هـر لـحظه لـحظه وجـودشان، مـحتـاج فیض و لطف الهـی هـستند، همچنین در ذیـل روایـت «فقر مرگ بزرگ اسـت»، از پـیامبر اکرم (ص) سؤال شد: آیا فقر اقتصادی منظور شما است؟ فرمودند: خیر، منظور فقر دینی است.[۶۴] براین اساس شناخت مفهوم فقر باید در چارچوب منظومه فقر وغنی صورت بگیرد که هر دو مفهوم در یک سر این طیف واقع شده‎‏اند و حالتی از افراط و تفریط را نشان می‎‏دهند. رویکرد قرآن کریم، نسبت به اثر رفاه در زندگی و فقر در کجروی، یک سویه نیست. خداوند متعال در قرآن کریم رفاه طلبی و «اتراف» را به شدت مورد حمله و نکوهش قرار ‏می‎‏دهد و آن را عامل مستقیم در ایجاد طغیان، فساد و ظلم و کژی‎‏ها معرفی می‎‏نماید.[۶۵] در حالی که این مقدار از نکوهش، درباره فقر دیده نمی‎‏شود و بین آن و فساد وکجروی رابطه‎‏ای مستقیم ترسیم نمی‎‏گردد.[۶۶] در متون دینی آنچه بیش از خود فقر و غنی اهمیت دارد، مبارزه با فاصله بین فقیر و غنی است. به عبارت دیگر موضوع اساسی از بین بردن یا حداقل کاهش فاصله طبقاتی در جامعه انسان‎‏ها است. بر همین اساس فقر به عنوان موضوع احکام مورد توجه فقها قرار گرفته و آنان برای مبارزه با فقر و نیز محو آن به شناسایی آن و دامنه‎‏اش پرداخته‎‏اند و احکام ویژه‎‏ای از قبیل زکات، خمس، صدقات، جرائم مالی (کفارات)، وقف، وصیت و… را برای مسلمانان به ویژه ثروتمندان و نیز دولت اسلامی در نظر گرفته‎‏اند.[۶۷]‏
با توجه به آنچه بیان گردید، مفهوم فقر یک مفهوم اضافی است و در مقایسه با مفهوم ثروت و غنی قابل تعریف است. فقیر کسی است که سطح زندگی‎‏اش با سطح زندگی ثروتمندان اختلاف بسیار زیادی دارد. شهید بزرگوار صدر با بهره‎‏گیری از مفاد روایات فقر را این‎‏گونه تعریف می‎‏کند: «فقر به طوری که در نص آمده، ناهماهنگی در سطح زندگی همگانی است، نه عدم قدرت بر رفع احتیاجات اساسی به آسانی.»[۶۸]

از نظر وی، مفهوم فقر مفهومی انعطاف‎‏پذیر است و در آن بی‎‏نیازی فرد و رسیدن زندگی فقیرانه به سطح زندگی بقیه مردم مفروض گفته می‎‏شود. از همین‎‏رو، برای رسیدن به رفاه، لازم است از اموال ثروتمندان به فقیران داده شود. همچنین حد پرداخت زکات، رفع نیاز و احتیاج فقیر می‎‏باشد[۶۹] و با توجه به اینکه حد نیاز و رفع احتیاج فقیر در جامعه تغییر می‎‏کند و در ‏طول زمان‎‏های مختلف، سطح زندگی مردم ترقی می‎‏کند یا در نوسان می‎‏باشد، این حد نیاز مسئله‎‏ای نسبی می‎‏گردد. بنابراین تعیین محدوده مشخصی برای فقر از متون دینی امری مشکل به نظر می رسد.[۷۰]

‏رابطه فقر و انحرافات اجتماعی‏
تأکید دین مقدس اسلام بر رفع فقر و مبارزه با آن در کنار جلوگیری از انباشت ثروت و زراندوزی نشانگر آن است که این دو پدیده یعنی فقر و غنی آثار و پیامدهای منفی و مشکل‎‏زایی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‎‏ها دارند، به گونه‎‏ای که اگر نسبت به آن اقدام مناسب از سوی فرد، جامعه و دولت صورت نپذیرد، معضلات و مشکلات گسترده‎‏ای در جامعه ایجاد می‎‏گردد. در متون دینی برای هریک از این دو پدیده آثار منفی بیان شده است. رفاه‎‏طلبی و زندگی مرفهانه سبب طغیان در برابر خدا، سیطره شهوات بر انسان، همراهی با ‏ظالمان، فاسقان و کافران، لذت گرایی و غرق شدن در کامیابی‎‏ها و نیز اقدام به کجروی‎‏ها می‎‏شود. قرآن کریم در این رابطه می‎‏فرماید: «ان الانسان لیطغی ان راه استغنی»، علاوه بر آن در فرازی پیامبر بزرگ اسلام (ص) می
‎‏فرماید: من از ثروت بیش از حد، بیشتر از فقر برای شما هراسان هستم و آن را موجب هلاکت و سقوط می‎‏دانم و نیز امام علی (ع) فزونی ثروت را مایه هلاکت، طغیان و فنا دانسته است.[۷۱]‏
در مقابل فقر و نداری هم آثار گسترده‎‏ای در جامعه دارد. حجم وسیعی از روایات و احادیث به این مهم اشاره دارند[۷۲] که می‎‏توان این آثار را در زمینه‎‏های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مشاهده کرد. از جمله این آثار می‎‏توان به ضعف شخصیت، تحقیر، بی‎‏ارزش شدن در اجتماع و ایجاد عقده‎‏های روحی برای فرد اشاره کرد که هرکدام می‎‏توانند در بالارفتن میزان جرائم و کجروی‎‏ها، نقش زیادی ایفا کنند[۷۳] که به عنوان نمونه به بعضی از این روایات اشاره می‎‏گردد:‏
ـ امام علی (ع) خطاب به فرزندش امام حسن (ع) می‎‏فرماید: «فرزندم انسانی را که به دنبال کسب روزی خویش است ملامت مکن، زیرا کسی که هیچ ندارد، لغزش‎‏هایش بسیار خواهد بود.»[۷۴] برطبق این روایت اگر شخصی دچار تنگدستی و نداری شود، در رفع نیازها و احتیاجات خودش ناتوان می‏گردد که این امر ضریب احتمال وقوع در خطا، لغزش و گناه در فرد را افزایش می‎‏دهد. ‏
ـ امام صادق (ع) در حدیثی چنین فرمودند: «غنیً یحجزک عن الظلم، خیر من فقر یحملک ‏علی الاثم»، ثروتی که تو را از ظلم و ستم باز دارد، بهتر از فقری است که تو را به گناه و زشتی وادارد.[۷۵] این روایت به وضوح رابطه بین فقر و کجروی‎‏ها را بیان می‎‏کند وگناه و زشتی‎‏ها را از آثار فقر ونداری معرفی می‎‏کند؛ و بر این نکته تأکید می‎‏ورزد که فقر می‎‏تواند زمینه‎‏ساز بروز جرائم و کجروی‎‏ها شود. بنابراین از مضمون روایات، این نکته دریافت می‎‏گردد که فقر و تنگدستی ممکن است سبب کشانده شدن فقرا به سوی انجام جنایات، فحشا، سرقت و سایر رفتارهای نابهنجار در جامعه گردد. چنین امری دست‎‏کم بیانگر رابطه همبستگی بین فقر و انحرافات اجتماعی است.[۷۶]‏
برهمین اساس است که در جهت سالم‎‏سازی محیط زندگی بشری و زدودن آلودگی‎‏ها و از بین بردن زمینه بروز کجروی‎‏ها، فقرزدایی و جلوگیری از انباشت ثروت و مال‎‏پرستی در متون دینی از اهمیت به‎‏سزایی برخوردار می‎‏باشد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x