دانلود مقاله در مورد فرقه اسماعیلیه

دانلود مقاله در مورد فرقه اسماعیلیه

دانلود مقاله در مورد فرقه اسماعیلیه

دانلود-مقاله-در-مورد-فرقه-اسماعیلیهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فرقه اسماعیلیه
‏مقدمه
‏ ‏تقریبا همه جنبشهای اجتماعی مذهبی دوران اولیه تسلط اسلام برمناطق خاورمیانه وایران، دارای ویژگیهای مشترکی بودند. هدف مشترک همه، رهائی از زیر سلطه بیگانگان و مقاومت در برابر پذیرش دین اسلام بود. در واقع می‌‌توان جنبش قرمطیان را شکل تکامل یافته جنبشهای قبلی دانست که خود از طرفی با مبارزه مسلحانه علیه حاکمیت خلفای اسلام و زیر سئوال بردن حقانیت آنان و از طرف دیگر با پرچمداری جنبش صوفی گری و دراویش، زمینه را برای رشد فلسفه ‏یارسان‏ و بنیانگزاری این دین، آماده نمود.
‏ ‏آنطور که برتلس مستشرق روسی در باره سابقه قرمطیان می‌‌نویسد: “از آغاز قرن چهارم هجری، پس از تأسیس دولتهای فاطمی مصر و قرمطیان بحرین بود که “باطنیان“ به “قرمطیان“ بمعنی اخص و “اسماعیلیان“ منشعب شدند“. ولی تاریخ نویسان نزدیک به آن دوره اعتقاد دارند که آئین قرمطی منسوب به نام قرمط پس ازآنکه میان حمدان قرمط درحدود سال ۲۸۰ هجری با مرکز دعوت اسماعیلی در ‏اهواز‏ اختلاف افتاد، ازلحاظ تشکیلاتی ازمذهب اسماعیلی جداشد و با روشی مستقل در راستای آرمانهای اجتماعی وهدفهای سیاسی خود شروع به فعالیت کرد. این نظریه بیشتر مورد تایید است، زیرا باطنیان خود شاخه‌ای از اسماعیلیه بودند و یا هر کسی در آئین ‏تناسخ‏ روح راز دار بود اورا باطنی میخواندند.‏ اما اسماعیلیه چه مذهبی است و دلایل صعود و سقوط آن چه بود ؟
‏اسماعـیـلیـه
‏۶۵۴-۴۷۳
‏ ‏فرقه ” اسماعیلیه ” از فرق منشعب مذهب شیعه است. ظهور این فرقه، نتیجه اختلاف در امامت اسماعیل با برادرش حضرت موسی بن جعفرالکاظم ( ع )‏ ‏ بوده است. اینان معتقد بودند که بعد از امام جعفر صادق ( ع )‌ ‏ ‏چون پسرش اسماعیل پیش از پدر در گذشته امامت محمد بن اسماعیل منتقل شده که سابع تام بوده و دور هفت
‏ ‏به او خاتمه یافته است .‏(نظر مقدس بودن عدد هفت نزد قدما)‏
‏ ‏در اعتقاد آنان، تاریخ بشر به چند دور تقس‏یم می گردد و هر دور با پیامبری ‏«‏ناطق‏»‏ و‏ ‏ امامی ‏«‏اساس‏»‏‌ آغاز می شود. ناطقان،‏ ‌همان پیامبران اولوالعزم اند که تعداد آنان هفت نفر است و پس از هر ناطقی، هفت امام روی کار می آیند. دوره هر پیامبری هزار سال است و چون دور او به سر رسد، پیامبر دیگری با شریعتی نو ظهور می کند.‏ ‏این پیامیر شریعت پیشین را نسخ می نماید. امام ( یا اساس یا وصی ) عالم به علم تاویل شریعت است .
‏ ‏از دیدگاه اسماعیلیان، افراد بشر به دو گروه تقسیم می شوند: ویژگان یا نخبگانی که با‏ طی مراحل مختلف به باطن شریعت دست می یابند و دیگر،‌ عالم یا اکثریت غیر اسماعیلی که فقط قادر به درک مفاهیم ظاهری مذهب هستند. همچنین، ‌سازمان مذهبی اسماعیلیان بر مراتب و درجات منظمی استوار بود که از پایین به بالا،‌ عبارت بودند از: مستجیب (تازه وارد به گروه‏)‏، ماذون، داعی، حجت، باب و امام .
‏ ‏امامان در بعضی از دوره ها مستور و در بعضی دیگر آشکار هستند. به اعتقاد اسماعیلیان، در دور‏ه ‏ ستر (یاغیبت امام) دعات موظف اند که ابلاغ امر کنند. در این دوره، فقط باب و نخبگان قادر به رویت امام هستند. آنان دوره ستر را از دوره محمد اسماعیل تا قیام عبیدالله المهدی در قیروان می دانند. معروفترین داعیان اسماعیلی در این دوره، ابو عبدالله حسن بن احمد زکرویه (معروف به ابوعبدالله شیعی)‌‏ و‏ ‏ قداح بودند که خود اصل ایرانی داشتند .
‏ ‏در سال ۲۹۷ ه.ق. ابوعبدالله الشیعی بذر دعوت اسماعیلی را در میان قبایل کتامه (در شمال آفریقا) پراکند. وی عبید الله المهدی را که در سجلماسه محبوس بود، آزاد کرد و بر تخت دعوت اسماعیلیان نشاند. عبیدالله‏ ‏ پس از استقرار در قیروان، مدعی خلافت و امامت اسلام شد. نام دعوت اسماعیلیان به دلیل انتساب به ‏ ‏حضرت فاطمه ( س )، دخت گرامی پیامبر اسلام ( ص ) ،‌‏«‏ فاطمی ‏»‏ خوانده شد. این دعوت، به سرعت در سراسر شمال آفریقا، یمن، بحرین، شام، فلسطین،‌‏ و ایران انتشار یافت .
‏نسب فاطمیان
‏ مؤسس فرقه فاطمیه، فردى است به نام عبید الله المهدى (متوفاى ۳۲۲ ه) که حکومت فاطمیان را تأسیس کرد.اکنون این سؤال مطرح مى‏‏‏شود که چرا آنان را فاطمیان نامیده‏‏‏اند؟ زیرا این اصطلاح بیانگر آن است که آنان منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام هستند.در این باره دیدگاههاى مختلفى ابراز شده است:
‏ برخى با قاطعیت نسبت به آنان را به فاطمه زهرا علیها السلام انکار کرده‏‏‏اند، از آن جمله دخویه است.وى در کتاب خود به نام ‏«‏یادى از قرامطه بحرین و فاطمیان‏»‏ دلایل بسیارى بر این نظریه آورده است، یکى از آن دلایل این است که خلفاى عباسى بغداد و اموى قرطبه در دو نوبت، یک بار در سال ۴۰۲ و بار دیگر در سال ۴۴۴، نسب این سلسله را به فاطمیان انکار کردند، و از طرف دیگر در کتابهاى مقدس در روز صریحا آمده که عبد الله بن میمون جد خلفاى فاطمى بوده است.‏ (۱)

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x