دانلود مقاله در مورد صنایع دستی ۴۲ ص

دانلود مقاله در مورد صنایع دستی ۴۲ ص

دانلود مقاله در مورد صنایع دستی ۴۲ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-صنایع-دستی-42-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آشنایی با هنرهای سنتی
۱
‏مقدمه
‏ هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای،اصیل ،بومی و مردمی هر کشور است که ریشه های عمیق و استوار در اعتقادات و باورداشت ها ، آداب ، عادات، رسوم ، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد.
‏ هنرهای سنتی ایران گروهی از هنرهای پر پیشینه کشورمان نظیر صنایع دستی ، خط و خوشنویسی ، معماری سنتی ، موسیقی سنتی ، نمایش های سنتی (منجمله تعزیه) ، لباسهای سنتی ، و … را شامل می شود که هریک برای خود جایگاه خاص و ویژه ای داشته و دارد و در طول تاریخ با تحولات و فراز و فرودهای متعددی روبه رو بوده و در حال حاضر هم تبلور عینی فرهنگ و هنر اصیل و پر مایه ایران اسلامی است.
‏بدون شک صنایع دستی شاخص ترین هنر سنتی ایران است ولی هر یک از دیگر هنرهای سنتی نیز به سهم خود دارای ارزش و اعتبار خاص و ویژه ای بوده که اطلاع و آگاهی از دقایق و ظرایف آن برای همگان و به ویژه پویندگان راه هنر و فرهنگ کشورمان ضروری است.
‏بر اساس آخرین تعریفی که از هنرهای سنتی ، توسط فرهنگستان هنر به عمل آمده است : (هنرهای سنتی ) ، هنرها و صنایع بدیعی است که جوهر آن برگرفته از مبدإ و حیاتی بوده و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است و تاسیس آن به نحوی به اولیاء دین و یا تجلیات باطنی هنرمندان مربوط می شود و طی قرون متمادی از طریق هنر مندان و هنروران با حفظ آداب معنوی ، سینه به سینه به عنوان میراثی گرانقدر به ما رسیده است هنرهایی که افزون بر اصول ثابت ، دارای فروغ متغیری است که سبب تطبیق آن با شرایط هر دوره شده ‏ است‏.
‏ آشنایی با صنایع دستی
‏آشنایی با هنرهای سنتی
۲
‏صنایع دستی چیست؟
‏در کلیه ی کشورهای جهان ، بدون استثناء صنایع، به چ‏هار دسته صنایع سنگین ، سبک ، کوچ‏ک ، و دستی تقسیم می‏ شود که هر یک دارای خصوصیاتی منح‏صر ب‏ه‏ خود است و برای شناخت بیشتر ص‏نایع دستی و اهمیت آن می بایست بدواً‏تعاریف ، ویژگیها و دامنه ی عمل ر‏شته های مختلف این صنعت خاص مورد بررسی قرار گیرد.
‏١‏-‏ ‏صنایع سنگین: صنایع سنگین که زمینه ساز توسعه اقتصادی هر کشور است و از آن به عنوان « صنایع مادر» یا «ص‏نایع کلیدی » نیز یاد می شود نیا‏ز‏مند سرمایه گذاری بسیار زیاد ، ماشین آلات وتجهیزات عمده و نیروی انسانی برخوردار از تخصص های فنی بالا است نظیر ‏صنایع نفت، پترو شیمی ، مس ، آلومینیوم ، ذوب آهن و…
‏٢‏- صنایع سبک : صنایع سبک که در مقایسه با صنایع سنگین نیازمند تجهیزات کمتر و به همان نسبت سرمایه ی کمتر و نیروی انسانی با تخصص های نسبتا پایین تر است ، در واقع‏ حد فاصل صنایع سنگین و صنایع کوچ‏ک محسوب می شود و لازمه ی استقرار آن بهره گیری از ماشین آلات خودکار و نیمه خودکار بوده و بیشتر صنایع نساجی ، چرم ، پوست ، مواد غذایی ، وسایل الکتریکی خانگی و … را تحت پوشش قرار می دهد.
‏٣‏- صنایع کوچک : صنایع کوچک به طور عمده حالت کارگاه‏ی‏ دارد و علاوه بر شهر ها قابل استقرار در روستاهاست در مقایسه با صنایع سبک به ‏نیروی انسانی کمتر و تجهیزات و و‏سایل محدود تری نیاز دارد و محتاج سرمایه گذاری زیاد نیست. در این رشته از صنعت ، بخشی از کار تولید توسط ماشین قسمتی دیگر توسط نیروی بدنی کارگران انجام می شود و صن‏ایعی نظیر بلوک زنی ، تراشکاری
‏آشنایی با هنرهای سنتی
۴
‏،‏ ‏ پیچ و مهره سازی ، پل‏استیک س‏ازی ، عینک سازی ، کفش ماشینی و… را در بر می گیرد.
‏۴‏- صنایع دستی : صنایع دستی که می تواند هم حالت کارگاهی و هم حالت خانگی داشت باشد همانن‏د صنایع کوچک قابلیت استقرار در ش‏هر و روستا را دارد ‏وبد‏ون نیاز به تکنولوژی پیشرفته ‏بیشتر متکی به مت‏خصص های بومی و سنتی است و ‏قسمت اعظم مواد اولیه ی مورد مصر‏ف آن از داخل کشور قابل تهیه و تامین است.
‏افزون بر این ، صنایع دستی دارای ویژگیهای هنری و مصرفی به طور توامان بوده و علاوه بر داشتن جنبه های مصرفی قوی ، برخوردار از بینش ، ذوق ، اندیشه و فرهنگ تولید کننده نیز هست و در مجموع می توان آن را یک« هنر –صنعت » نامید. چرا که هم ویژ‏ه ‏گیهای یک صنعت را داراست و هم ضمن برخورداری از خصوصیات هنری ، هنر محض محصوب نمی شود ‏و به پشتوانه ی کار آیی های مصرفیش و از آنج‏ا که قابلیت تولید و تکرار دارد ‏بیشتر جزو گروه هنرهای کاربردی قرار می گیرد.
‏الف: تعاریف صنایع دستی :
‏در «دایره المعارف بریتانی‏ا » ضمن تعریف معنای واژه ی صنایع دستی آمده است که : «صنایع دسته به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت، ذوق و بینش انسان در تولید آن نقش اساسی دارد » و از دیدگاه «استاد علی اکبر دهخدا » صنایع دستی عبارت است از : «آنچه با دست ساخته می شود ، از پارچه و قالی ، ساخته های فلزی و غیره –‏ ‏مقابل صنایع ماشینی » و «استاد دکتر محمد معین » را عقیده بر این است که « صنایع دستی ، شامل صنعت هایی که دست در آن دخیل است مان‏ن‏د پارچه بافی و قالیبافی می شود. » به موجب تعریف دیگری «صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده های آن با د
‏آشنایی با هنرهای سنتی
۴
‏ست انجام گرفته و در چهارچوب فره‏نگ و بینش های فلسفی و ذوق و هنر انسان های هر منطقه با توجه به میراث های قومی آنان ساخته و پرداخته می شود.» آخرین تعریفی که از صنایع دستی توسط گروهی از کارشناسان سازم‏ا‏ن صنایع دستی ایران اراِیه شده چنین است : صنایع دستی به مجموعه ای از «هنر ‏- ‏صنعت ‏ها » اطلاق می شود‏ که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واجحد ان ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به‏ نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه‏ تمایز اصلی این گونه محصول‏ا‏ت از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخان‏ه ای ‏ است.
‏با این حال از آنجا که تاثیر فوق العاده ی سنت ها و رسوم منطقه یی در صنایع دستی به خوبی قابل رویت است. تعریف مشخص و معینی به عنوان یک تفریف استاندارد از آنچه صنایع دستی نامیده می شود ، نمی توان به دست داد . ولی با توجه به تعاریف فوق الذکر و سایر تعاریف ی که تاکنون در این زمینه عنوان شده می توان ویژگی های زیر را برای محصولات دست ساخته قایل شد.
‏ب” ویژگیهای صنایع دستی :
‏١ -‏انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید توسط دست و ابزار و وسایل دستی برای تولید هر یک از فرآورده های دستی مراحل متعددی طی می شود. ولی انجام کلیه این مراحل به وسیله دست و ابزار و ‏وسایل دستی الزامی نبوده و چنانچه‏ تنها قسمتی از مراحل اساسی ‏تولید به این طریق انجام شود ، م‏حصول تولید شده با توجه به مواردی که در تعریف ذکر شده ، صنایع دستی محسوب می شود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x