دانلود مقاله در مورد شیعه در شروع سلسه قاجار ۵۳ ص

دانلود مقاله در مورد شیعه در شروع سلسه قاجار ۵۳ ص

دانلود مقاله در مورد شیعه در شروع سلسه قاجار ۵۳ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-شیعه-در-شروع-سلسه-قاجار-53-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏شیعه در شروع سلسه قاجار‏……………………‏……….‏……………………..‏………‏…………. &‏ ۱
‏شیعه‏ ‏در‏ ‏شروع‏ ‏سلسله‏ ‏قاجار‏
‏پایه‏ ‏گذاری‏ ‏نظام‏ ‏سیاسی‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏مذهب‏ ‏شیعه‏ ‏امروز
‏ ‏تشیّع‏ «‏اثنی‏ ‏عشری‏ » ‏از‏ ‏سال‏ ۹۰۷ ‏قمری‏ ‏که‏ ‏توسط‏ ‏شاه‏ ‏اسماعیل‏ ‏صفوی‏ ‏مذهب‏ ‏رسمی‏ ‏ایران‏ ‏شد،‏ ‏تا‏ ‏اول‏ ‏سلسله‏ ‏قاجاریه‏ ‏دورانهای‏ ‏مختلفی‏ ‏را‏ ‏پشت‏ ‏سر‏ ‏گذاشت‏ . ‏در‏ ‏دوران‏ ‏شاهان‏ ‏پرقدرت‏ ‏صفوی‏ ‏،‏ ‏گرچه‏ ‏شاهان‏ ‏احترام‏ ‏زیاد‏ ‏به‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏می‏ ‏گذاشتند،‏ ‏ولی‏ ‏علما‏ ‏قدرت‏ ‏کافی‏ ‏برای‏ ‏دخالت‏ ‏در‏ ‏کار‏ ‏سیاست‏ ‏و‏ ‏دولت‏ ‏نداشتند‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏اینکه‏ ‏سلطنت‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏شاهان‏ ‏ضعیف‏ ‏صفوی‏ ‏افتاد،‏ ‏قدرت‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏کم‏ ‏کم‏ ‏زیاد‏ ‏شد‏ ‏تا‏ ‏اینکه‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏شاه‏ ‏سلطان‏ ‏حسین‏ ‏نفوذ‏ ‏علمای‏ ‏دین‏ ‏به‏ ‏حد‏ ‏اعلای‏ ‏خود‏ ‏رسید‏ ‏و‏ ‏حکومت‏ ‏و‏ ‏سلطنت‏ ‏تحت‏ ‏نفوذ‏ ‏آنان‏ ‏قرار‏ ‏گرفت‏ . ‏در‏ ‏این‏ ‏دوران‏ ‏علما‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏کشورداری‏ ‏کوشش‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏ترویج‏ ‏مبالغه‏ ‏آمیز‏ ‏تشیّع‏ ‏،‏ ‏نشر‏ ‏احادیث‏ ‏رسیده‏ ‏از‏ ‏آنان‏ (‏بدون‏ ‏توجّه‏ ‏زیاد‏ ‏به‏ ‏صحّت‏ ‏احادیث‏ )‏،‏ ‏توسعه‏ ‏مراسم‏ ‏مذهبی‏ ‏اعم‏ ‏از‏ ‏جشنها‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏عزاداری‏ ‏و‏ ‏روضه‏ ‏خوانی‏ ‏،‏ ‏مخالفت‏ ‏با‏ ‏تصوّف‏ ‏،‏ ‏مبارزه‏ ‏با‏ ‏اقلیتهای‏ ‏مذهبی‏ ‏،‏ ‏ابراز‏ ‏خشونت‏ ‏و‏ ‏آزار‏ ‏سنّی‏ ‏ها،‏ ‏و‏ ‏گاه‏ ‏لعن‏ ‏بر‏ ‏خلفای‏ ‏سه‏ ‏گانه‏ (‏ابوبکر‏ ‏و‏ ‏عمر‏ ‏و‏ ‏عثمان‏ ) ‏معطوف‏ ‏می‏ ‏داشتند‏. ‏این‏ ‏طرز‏ ‏رفتار‏ ‏موجب‏ ‏چند‏ ‏دستگی‏ ‏مردم‏ ‏ایران‏ ‏شد‏. ‏عدّه‏ ‏ای‏ ‏عقیده‏ ‏ای‏ ‏به‏ ‏مبالغات‏ ‏دینی‏ ‏عقیده‏ ‏نداشتند،‏ ‏گروهی‏ (‏خصوصاً‏ ‏قزلباشها‏) ‏به‏ ‏تصوّف‏ ‏پابند‏ ‏بودند،‏ ‏گروهی‏ ‏مبارزه‏ ‏با‏ ‏اقلیتهای‏ ‏مذهبی‏ (‏خصوصاً‏ ‏سنّیان‏ ) ‏را‏ ‏صلاح‏ ‏نمی‏ ‏دانستند؛‏ ‏تا‏ ‏اینکه‏ ‏افغانهای‏ ‏سنّی‏ ‏از‏ ‏سنّی‏ ‏کشی‏ ‏و‏ ‏سنّی‏ ‏آزاری‏ ‏ایرانیان‏ ‏به‏ ‏تنگ‏ ‏آمدند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ایران‏ ‏حمله‏ ‏کردند‏. ‏در‏ ‏حمله‏ ‏افغانها‏ «‏مذهب‏ ‏شیعه‏ » ‏که‏ ‏بیش‏ ‏از‏ ۲۰۰ ‏سال‏ ‏وسیله‏ ‏یکپارچگی‏ ‏مردم‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏دشمنان‏ ‏خارجی‏ ‏و‏ ‏نگهداری‏ ‏استقلال‏ ‏کشور‏ ‏شده‏ ‏بود،‏ ‏دیگر‏ ‏نتوانست‏ ‏وظیفه‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏وحدت‏ ‏ملّی‏ ‏ایران‏ ‏و‏ ‏یکپارچگی‏ ‏و‏ ‏دفاع‏ ‏از‏ ‏کشور‏ ‏انجام‏ ‏دهد،‏ ‏نتیجه‏ ‏آنکه‏ ‏یک‏ ‏دسته‏ ‏افغانی‏ «‏سنّی‏ ‏مذهب‏ » ‏سلسله‏ ‏پر‏ ‏قدرت‏ ‏صفویه‏ ‏را‏ ‏شکست‏ ‏دادند‏ ‏و‏ ‏دستگاه‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏را‏ ‏هم‏ ‏برچیدند‏.
‏شیعه در شروع سلسه قاجار‏……………………‏……….‏……………………..‏………‏…………. &‏ ۲
‏ ‏سقوط‏ ‏صفویه‏ ‏دوران‏ ‏سختی‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آورد‏. ‏پس‏ ‏از‏ ‏شکست‏ ‏ایران‏ ‏از‏ ‏افغانها،‏ ‏یک‏ ‏دوران‏ ‏پنجاه‏ ‏ساله‏ ‏ ‏فترت‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آمد‏ ‏که‏ ‏مدّتی‏ ‏افاغنه‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏نادر‏ ‏شاه‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏زندیه‏ ‏حکومت‏ ‏می‏ ‏کردند‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏فعالیت‏ ‏و‏ ‏نفوذ‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏در‏ ‏امور‏ ‏حکومتی‏ ‏به‏ ‏صفر‏ ‏رسید،‏ ‏اصفهان‏ ‏از‏ ‏مرکزیت‏ ‏علمی‏ ‏افتاد،‏ ‏و‏ ‏تقریباً‏ ‏همه‏ ‏علمای‏ ‏مشهور‏ ‏به‏ «‏عتبات‏ ‏عالیات‏ » ‏مهاجرت‏ ‏کردند‏. ‏ولی‏ ‏در‏ ‏آنجا‏ ‏نیز‏ ‏علمای‏ ‏مکتب‏ ‏اصولی‏ ‏،‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏دوران‏ ‏صفویه‏ ‏قدرت‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏دست‏ ‏داشتند،‏ ‏نفوذ‏ ‏و‏ ‏پایه‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏داده‏ ‏بودند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏آنان‏ ‏علمای‏ «‏مکتب‏ ‏اخباری‏ » ‏در‏ ‏حوزه‏ ‏های‏ ‏علمیه‏ ‏تفوّق‏ ‏پیدا‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏کارها‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏دست‏ ‏داشتند‏.
‏ ‏چنان‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏بخش‏ ‏قبلی‏ ‏گفتیم‏ ‏،‏ «‏مکتب‏ ‏اخباری‏ » ‏یکی‏ ‏از‏ ‏مکاتب‏ ‏فقهی‏ ‏شیعیان‏ ‏اثنی‏ ‏عشری‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏توسط‏ ‏شیخ‏ ‏محمّد‏ ‏امین‏ ‏استرابادی‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏شاه‏ ‏عباس‏ ‏اول‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آمد‏. (۱)
‏ ‏پیروان‏ ‏این‏ ‏مکتب‏ ‏به‏ «‏فقه‏ » ‏و‏ «‏اجتهاد‏»‏ ‏عقیده‏ ‏ای‏ ‏نداشتند‏ ‏و‏ ‏کاربرد‏ «‏عقل‏ » ‏را‏ (‏که‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏منابع‏ ‏فقهی‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏است‏ ) ‏در‏ ‏امور‏ ‏دینی‏ ‏جایزه‏ ‏نمی‏ ‏شمردند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏همه‏ ‏اینها‏ ‏متکّی‏ ‏به‏ ‏احادیث‏ ‏رسیده‏ ‏از‏ ‏امامان‏ (‏بدون‏ ‏توجّه‏ ‏زیاد‏ ‏به‏ ‏صحّت‏ ‏یا‏ ‏کذب‏ ‏آنان‏ ) ‏بودند‏.
‏ ‏تفوّق‏ ‏علمای‏ ‏اخباری‏ ‏بر‏ ‏مرکز‏ ‏علمی‏ ‏نجف‏ ‏تا‏ ‏حدود‏ ‏اوایل‏ ‏روی‏ ‏کار‏ ‏آمدن‏ ‏سلسله‏ ‏قاجار‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏زمان‏ ‏ادامه‏ ‏داشت‏ ‏فقیهی‏ ‏مشهور‏ ‏به‏ ‏نام‏ «‏وحید‏ ‏بهبهانی‏ » ‏ظهور‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏پایه‏ ‏فقه‏ ‏امروزی‏ ‏شیعه‏ ‏اثنی‏ ‏عشری‏ ‏را‏ ‏گذاشت‏ ‏و‏ ‏دوره‏ ‏جدیدی‏ ‏در‏ ‏بین‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ «‏اصولی‏ » ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آورد‏.
‏ «‏بهبهانی‏ » ‏مکتب‏ ‏اخباری‏ ‏را‏ ‏منع‏ ‏و‏ ‏اخباریون‏ ‏را‏ «‏مرتد‏»‏ ‏اعلام‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏پس‏ ‏از‏ ‏چندی‏ ‏او‏ ‏و‏ ‏شاگردانش‏ ‏با‏ ‏کوشش‏ ‏زیاد‏ ‏توانستند‏ ‏به‏ ‏کلی‏ ‏اخباریون‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏میان‏ ‏بردارند‏.
‏شیعه در شروع سلسه قاجار‏……………………‏……….‏……………………..‏………‏…………. &‏ ۳
‏ ‏مقارن‏ ‏از‏ ‏رونق‏ ‏افتادن‏ ‏مکتب‏ ‏اخباری‏ ‏در‏ ‏عتبات‏ ‏عالیات‏ ‏،‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏آغامحمّدخان‏ ‏قاجار‏ (‏شاهی‏ ‏شیعه‏ ‏که‏ ‏نماز‏ ‏و‏ ‏روزه‏ ‏او‏ ‏ترک‏ ‏نمی‏ ‏شد‏) ‏مانند‏ ‏شاه‏ ‏اسماعیل‏ ‏با‏ ‏شمشیر‏ ‏خود‏ ‏حکومت‏ ‏ایران‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏آورد‏ ‏و‏ ‏زمینه‏ ‏برای‏ ‏فعالیت‏ ‏مجدّد‏ ‏علمای‏ «‏اصولی‏ » ‏در‏ ‏ایران‏ ‏مهیا‏ ‏شد‏.
‏ ‏علمای‏ ‏اصولی‏ ‏از‏ ‏ابتدای‏ ‏قاجاریه‏ ‏تا‏ ‏امروز‏ ‏بر‏ ‏تمام‏ ‏تعلیمات‏ ‏مذهبی‏ ‏و‏ ‏حوزه‏ ‏های‏ ‏علمیه‏ ‏شیعه‏ ‏اعمّ‏ ‏از‏ ‏عتبات‏ ‏و‏ ‏ایران‏ ‏نظارت‏ ‏و‏ ‏تسلط‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏حفظ‏ ‏کرده‏ ‏اند‏.
‏دورانهای‏ ‏مختلف‏ ‏روابط‏ ‏علما‏ ‏و‏ ‏حکومتها
‏ ‏فعالیت‏ ‏علمای‏ ‏شیعه‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏ابتدای‏ ‏سلسله‏ ‏قاجار‏ ‏تا‏ ‏امروز‏ ‏به‏ ‏پنج‏ ‏دوره‏ ‏متفاوت‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏تقسیم‏ ‏کرد‏:
‏ ۱ ‏ـ‏ ‏دوره‏ ‏اول‏ : ‏دوران‏ ‏شروع‏ ‏دخالت‏ ‏علما‏ ‏در‏ ‏سیاست‏ ‏و‏ ‏کار‏ ‏حکومت‏ ‏است‏ .‏این‏ ‏دوران‏ ‏از‏ ‏اول‏ ‏قاجار‏ ‏شروع‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏تا‏ ‏آخر‏ ‏سلطنت‏ ‏فتحعلی‏ ‏شاه‏ ‏ادامه‏ ‏می‏ ‏باید‏. ‏مشخصّه‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏،‏ ‏تکمیل‏ ‏و‏ ‏توسعه‏ ‏مبانی‏ ‏فقه‏ ‏امروزی‏ ‏شیعه‏ ‏اثنی‏ ‏عشری‏ ‏،‏ ‏پیدا‏ ‏شدن‏ ‏مراجع‏ ‏تقلید‏ ‏درجه‏ ‏یک‏ ‏و‏ ‏ازدیاد‏ ‏نفوذ‏ ‏علمای‏ ‏دین‏ ‏و‏ ‏دخالت‏ ‏آنان‏ ‏در‏ ‏کار‏ ‏سیاست‏ ‏ ‏و‏ ‏امور‏ ‏دولت‏ ‏است‏ . ‏این‏ ‏دوره‏ ‏با‏ ‏انقلاب‏ ‏کبیر‏ ‏در‏ ‏فرانسه‏ ‏،‏ ‏جدا‏ ‏شدن‏ ‏دین‏ ‏از‏ ‏دولت‏ ‏و‏ ‏سیاست‏ ‏،‏ ‏ظهور‏ ‏ناپلئون‏ ‏و‏ ‏شروع‏ ‏تمدّن‏ ‏جدید‏ ‏در‏ ‏اروپا‏ ‏مقارن‏ ‏است‏ .
‏ ۲ ‏ـ‏ ‏دومین‏ ‏دوره‏ : ‏دوران‏ ‏کوشش‏ ‏متجدّدین‏ ‏برای‏ ‏آوردن‏ ‏تمدّن‏ ‏جدید‏ ‏اروپا‏ ‏به‏ ‏ایران‏ ‏است‏ .
‏ ‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏از‏ ‏ابتدای‏ ‏سلطنت‏ ‏طولانی‏ ‏ناصرالدین‏ ‏شاه‏ ‏شروع‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏شروع‏ ‏نهضت‏ ‏مشروطه‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏مظفرالدین‏ ‏شاه‏ ‏پایان‏ ‏می‏ ‏باید‏. ‏مشخصّه‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏،‏ ‏عبارت‏ ‏است‏ ‏از‏: ‏شروع‏ ‏نفوذ‏ ‏تمدن‏ ‏اروپایی‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏و‏ ‏تقسیم‏ ‏علما‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏گروه‏ : ‏یک‏ ‏گروه‏ ‏موافق‏ ‏تمدّن‏ ‏جدید‏ (‏علمای‏ ‏تجدد‏ ‏طلب‏ ) ‏و‏ ‏گروه‏ ‏دیگر‏ ‏علمایی‏ ‏که‏ ‏مخالف‏ ‏تقلید‏ ‏از‏ ‏تمدّن‏ ‏جدید‏ ‏بودند‏ (‏علمای‏ ‏محافظه‏ ‏کار‏ ‏یا‏ ‏بنیادگرا‏).
‏شیعه در شروع سلسه قاجار‏……………………‏……….‏……………………..‏………‏…………. &‏ ۴
‏ ‏شاه‏ (‏ناصرالدین‏ ‏شاه‏ ) ‏به‏ ‏تقلید‏ ‏ظواهر‏ ‏تمدن‏ ‏اروپایی‏ ‏علاقه‏ ‏داشت‏ ‏،‏ ‏ولی‏ ‏با‏ ‏پذیرش‏ ‏زیر‏ ‏بنای‏ ‏آن‏ ‏تمدّن‏ (‏دموکراسی‏ ‏،‏ ‏آزادی‏ ‏عقیده‏ ‏،‏ ‏دانش‏ ‏و‏ ‏صنعت‏ ‏و‏ ‏تکنولوژی‏ ‏جدید‏) ‏مخالف‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتیجه‏ ‏کشور‏ ‏ایران‏ ‏از‏ ‏مسابقه‏ ‏ترّقی‏ ‏و‏ ‏پیشرفت‏ ‏غرب‏ ‏عقب‏ ‏ماند‏. ‏اما‏ ‏نفوذ‏ ‏سیاستهای‏ ‏اروپایی‏ ‏به‏ ‏ایران‏ ‏،‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏توسعه‏ ‏یافت‏ . ‏مشخصّه‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏دادن‏ «‏امتیازات‏ ‏مختلف‏ ‏به‏ ‏اروپاییان‏ » ‏است‏ ‏که‏ ‏منجربه‏ ‏مخالفت‏ ‏علما‏ ‏و‏ ‏صدور‏ ‏فتوای‏ «‏تحریم‏ ‏تنباکو‏»‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏شاه‏ ‏و‏ ‏حکومت‏ ‏ناچار‏ ‏به‏ ‏لغو‏ ‏این‏ ‏امتیاز‏ ‏و‏ ‏پرداخت‏ ‏خسارت‏ ‏فراوان‏ ‏شدند‏.
‏ ۳ ‏ـ‏ ‏سومین‏ ‏دوره‏ : ‏دوران‏ ‏قیام‏ ‏علمای‏ ‏تجدّد‏ ‏طلب‏ ‏و‏ ‏مبارزه‏ ‏آنان‏ ‏برای‏ ‏تغییر‏ ‏رژیم‏ ‏و‏ ‏خودکامگی‏ ‏شاهان‏ ‏،‏ ‏برقراری‏ ‏رژیم‏ ‏مشروطه‏ ‏و‏ ‏قبول‏ ‏برخی‏ ‏از‏ ‏رسوم‏ ‏تمدن‏ ‏غرب‏ ‏است‏ . ‏این‏ ‏دوره‏ ‏از‏ ‏اول‏ ‏نهضت‏ ‏مشروطه‏ ‏تا‏ ‏سقوط‏ ‏قاجاریه‏ ‏ادامه‏ ‏داشت‏ . ‏مشخصّه‏ ‏این‏ ‏دوران‏ ‏عبارت‏ ‏است‏ ‏از‏: ‏مبارزه‏ ‏داخلی‏ ‏بین‏ ‏علمای‏ ‏دین‏ ‏،‏ ‏اختلاف‏ ‏آنان‏ ‏در‏ ‏تفسیر‏ ‏حکومت‏ ‏مشروطه‏ ‏یا‏ ‏مشروعه‏ ‏،‏ ‏حدود‏ ‏آزادی‏ ‏مردم‏ ‏و‏ ‏تعیین‏ ‏حدود‏ ‏اختیارات‏ ‏مردم‏ ‏در‏ ‏تعیین‏ ‏سرنوشت‏ ‏کشور‏.
‏ ۴ ‏چهارمین‏ ‏دوره‏ :‏،‏ ‏دوران‏ ‏ازدیاد‏ ‏نفوذ‏ ‏تمدن‏ ‏غرب‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏است‏ . ‏این‏ ‏دوره‏ ‏از‏ ‏اول‏ ‏سلطنت‏ ‏رضا‏ ‏شاه‏ ‏تا‏ ‏سقوط‏ ‏سلطنت‏ ‏محمّدرضا‏ ‏شاه‏ ‏پهلوی‏ ‏ادامه‏ ‏داشته‏ ‏است‏ . ‏مشخصّه‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏عبارت‏ ‏است‏ ‏از‏: ‏تقلید‏ ‏روز‏ ‏افزون‏ ‏تمدن‏ ‏غرب‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏،‏ ‏دو‏ ‏فرهنگی‏ ‏شدن‏ ‏مردم‏ ‏ایران‏ (‏گروهی‏ ‏طرفداران‏ ‏فرهنگ‏ ‏غرب‏ ‏و‏ ‏گروهی‏ ‏وابستگان‏ ‏به‏ ‏فرهنگ‏ ‏سنّتی‏ )‏،‏ ‏کوشش‏ ‏طرفداران‏ ‏فرهنگ‏ ‏غرب‏ ‏در‏ ‏حذف‏ ‏دخالتهای‏ ‏علما‏ ‏در‏ ‏امور‏ ‏اجتماعی‏ ‏و‏ ‏سیاسی‏ ‏و‏ ‏سعی‏ ‏در‏ ‏جدایی‏ ‏مذهب‏ ‏از‏ ‏دولت‏ .
‏ ‏در‏ ‏آخر‏ ‏این‏ ‏دوره‏ ‏،‏ ‏طرفداران‏ ‏فرهنگ‏ ‏سنّتی‏ ‏به‏ ‏رهبری‏ ‏علمای‏ ‏دین‏ ‏قیام‏ ‏کردند‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏انقلاب‏ ‏اسلامی‏ ‏،‏ ‏رژیم‏ ‏سلطنتی‏ ‏برچیده‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏کشور‏ ‏ایران‏ ‏برای‏ ‏اولین‏ ‏بار‏ ‏در‏ ‏تاریخ‏ ‏دارای‏ ‏حکومتی‏ ‏کاملاً‏ ‏مذهبی‏ (‏مذهب‏ ‏شیعه‏ ‏اثنی‏ ‏عشری‏ ) ‏گردید‏.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x