دانلود مقاله در مورد سیستمهای انتقال قدرت

دانلود مقاله در مورد سیستمهای انتقال قدرت

دانلود مقاله در مورد سیستمهای انتقال قدرت

دانلود-مقاله-در-مورد-سیستمهای-انتقال-قدرتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏سیستمهای انتقال قدرت
‏قدرت موتور به وسیله سیستم انتقال قدرت به چرخهای محرک یا محور انتقال قدرت یک ماشین منتقل می گردد.
‏سیستم انتقال قدرت کارهای مهم زیر را انجام میدهد:
‏قطع و وصل قدرت
‏انتخاب سرعتهای مختلف
‏معکوس نمودن جهت حرکت
‏قدرت را به طور متعادل برای چرخاندن چرخهای محرک تقسیم می کند.
‏کلاچ‏
‏کلاچ یک اتصال ضروری در دستگاه انتقال قدرت استکه موجب قطع و وصل قدرت بین منبع قدرت (موتور) و دریافت کننده قدرت (جعبه دنده) می گردد. این کلاچ که بلافاصله بعد از فلایویل قرار دارد کلاچ نامیده می شود، زیرا بعضی از تراکتورها دارای کلاچ های جداگانه ای برای محور توان دهی (پی تی او) می باشند. کلاچ را می توان بصورت دو صفحه مدور به نظر آورد، که هر یک از آنها روی یک محور قرار گرفته اند. تا هنگامیکه این دو صفحه به هم نچسبیده باشند، میتوانیم هر یک از آنها را بدون اینکه در دیگری تاثیر بگذارد، با هر سرعتی که بخواهیم بچرخانیم.
‏کلاچهائی که در تراکتورها مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است از نوع صفحه ای خشک یا صفحه ای تر باشند.
‏حالت خلاص (قطع قدرت)
‏هنگامیکه پدال کلاچ فشرده می شود بلبرینگ و یا ذغال کلاچ به طرف جلو و فشار را به سر اهرمهای آزاد کننده منتقل می کند.اهرمها حول محور ‏لولائی خود چرخیده، سردیگر آنها که به صفحه فشاردهنده متصل است به عقب کشیده می شوند، فنرهای کلاچ فشرده شده و فشار وارده بر روی صفحه کلاچ حذف می گردد در این هنگام عمل انتقال قدرت از فلایویل موتور به محور کلاچ متوقف می گردد.
‏۲
‏حالت درگیری (اتصال قدرت)
‏هنگامیکه فشار از روی پدال کلاچ حذف شود، فنرهای فشرده شده صفحه فشاردهنده، آزاد شده و صفحه فشار دهنده را به طرف جلو می فشارند تا فشار را بر روی صفحه کلاچ وارد نمایند. اهرمهای آزاد کننده بلبرینگ و یا ذغال کلاچ را وادار به عقب نشینی می کنند. این عمل موجب می گردد تا صفحه فشاردهنده، صفحه کلاچ را دوباره با فشار ذیاد به فلایویل بچسباند، اکنون عمل انتقال قدرت اذ موتور به محور کلاچ ادامه می یابد.
‏از کلاچ های صفحه ای که در تراکتورها و ماشینهای راه سازی مورد استفاده قرار می گیرند، کلاچ دو صفحه ای خشک و کلاچ چند صفحه ای تر می باشند.
‏جعبه دنده (ترانسمیشن)
‏جعبه دنده متشکل از یک سری چرخ دنده است که قدرت موتور را متناسب با نیاز به چرخهای محرک ماشین منتقل می کند و همچنین وسایل مخصوص مثل PTO‏ را به حرکت درمی آورد و دو عمل را انجام می دهد:
‏۱- انتخاب سرعتهای مختلف حرکت ماشین
‏۲- معکوس نمودن جهت حرکت ماشین
‏دیفرانسیل
‏در سیستم انتقال قدرت اتومبیل یا تراکتور، دیفرانسیل وضعیتی مخصوص در قرارگیری دنده ها دارد که، به یک قسمت گرداننده یا محرک اجازه می دهد از قسمت دیگر آهسته تر یا تندتر چرخیده و در عین حال سهم بار خود را حرکت دهد. در موقع دور زدن ماشین، چرخ خارجی اتومبیل یا تراکتور باید فاصله بیشتری را نسبت به چرخ داخلی طی کرده و در نتیجه از چرخ داخلی سریعتر بچرخد.‏
‏بعضی از ماشینهای صنعتی و کشاورزی دارای گرداننده های نهائی (کاهنده های نهائی) به منظور تقلیل بیشتر در سرعت و افزایش گشتاور برروی اکسلها می باشند. گرداننده های نهائی عموماً در ماشینهای بزرگ که بار زیادی را تحمل می کنند، بکار می روند. چرخ دنده های سنگین، از نوع معمولی و سیاره ای، چرخ دنده های اصلی هستند که برای درگیری در قسمت گرداننده نهائی مورد است‏فاده قرار می گیرند. البته اکسلها که چرخها را برای حرکت دادن ماشین می چرخانند دستگاه انتقال قدرت را تکمیل می نمایند.
‏۳
‏محور اتصال دهی (محور پی تی او)
‏با اتصال یک محور به کلاچ و جعبه دنده تراکتور م‏ی تواند علاوه بر کشیدن ماشینهای‏ ‏مختلف، مکانیزمهای آنها را هم به کار اندازد. بر این اساس، محور توان دهی محور پی تی او نامیده می شود. محور پی تی او، محور چرخ دنده گرد مخصوصی است که معمولاً ‏از قسمت عقب محفظه اکسل عقب تراکتور خارج می شود. وسایلی که باید از این محور کسب قدرت کنند، توسط یک محور ساده به آن وصل و قفل می گردند.
‏انواع محورهای پی تی او
‏انواع محورهای پی تی او تراکتور از لحاظ نوع محرک (نوع کنترل) عبارتند از: ۱- محور پی تی او جعبه دنده گرد ۲-محور پی تی او با گردش مداوم ۳- محور پی تی او مستقل ۴- محور پی تی او چرخ گرد (زمین گرد)
‏محور پی تی او جعبه دنده گرد
‏قدرتی که جعبه دنده و محور پی تی او را به حرکت درمی آورد، از طریق یک کلاچ اصلی منتقل می گردد. این نوع محور پی تی او، تنها هنگامی که کلاچ اصلی درگیر شود، به کار می افتد و زمانی که کلاچ اصلی از درگیری خارج شود، متوقف می گردد.
‏محور پی تی او با گردش مداوم (محور زنده)
‏۴
‏قدرتی که جعبه دنده و محور پی تی او را به حرکت درمی آورد، معمولاً از طریق یک کلاچ دو مرحله ای منتقل می گردد که توسط یک پدال کلاچ کنترل می شود. این نوع کلاچ دارای دو صفحه کلاچ است که یکی از آنها حرکت را از موتور به جعبه دنده منتقل کرده و دیگری حرکت را به محور پی تی او منتقل می کند.
‏محور پی تی او مستقل (محور زنده)
‏در محور پی تی او مستقل دو کلاچ مورد استفاده قرار می گیرد، یک کلاچ (کلاچ اصلی) برای حرکت رو به جلو تراکتور، و کلاچ دیگر (کلاچ کمکی) برای کنترل محور پی تی او. هر یک از کلاچ ها بطور مستقل توسط موتور تراکتور به حرکت درمی آید.
‏محور پی تی او چرخ گرد (زمین گرد)
‏در محور پی تی او چرخ گرد، سرعت چرخش محور پی تی او توسط سرعت حرکت رو به جلو تراکتور کنترل و تنظیم می شود.
‏این نوع محور پی تی او از نوع زنده نبوده و هر موقع که حرکت روبه جلو تراکتور متوقف شود، چرخش محور پی تی او هم متوقف می گردد.
‏استانداردهای محرک پی تی او
‏دو استاندارد اس.ا.ای و ا.اس.ا.ای (انجمن مهندسین کشاورزی آمریکا) برای انتقال قدرت پی تی او تراکتور مزرعه برقرار شده اند، استاندارد ۵۴۰ دور در دقیقه و استاندارد ۱۰۰۰ دور در دقیقه.
‏هر دو استاندارد وقتی که از پی تی او استفاده می شود، برای مالبندی به ارتفاع ۵۱_+ ۳۸۱ میلی متر از سطح زمین مناسب هستند.
‏پوششهای ایمنی محور پی تی او
‏معمولاً محور پی تی او در تراکتورهای مختلف دارای دو پوشش زیر است:
‏۱- سپر اصلی محور پی تی او که محور پی تی او را از سمت بالا پوشانیده است.
‏۲- حفاظ محور پی تی او که روی محور پی تی او را می پوشاند و هنگام استفاده از محور باید از روی محور برداشته شود.
‏محور اتصال پی تی او، که محور پی تی او تراکتور را به ماشین مورد استفاده متصل می کند نیز دارای پوششی است که به آن سپر دوار محور اتصال پی تی او می گویند. این سپر دوار همراه با محور اتصال پی تی او چرخش می کند. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x