دانلود مقاله در مورد رمانتیک های آلمان

دانلود مقاله در مورد رمانتیک های آلمان

دانلود مقاله در مورد رمانتیک های آلمان

دانلود-مقاله-در-مورد-رمانتیک-های-آلمانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏نسل نخست رمانتیکهای آلمان
‏شلینگ
‏آثار کانت رامعمولا سرچشمه زیباشناسی در آلمان می دانند ، با وجود این می توان گفت که رمانتیکهای آلمان هرگز موضع اصلی کانت رانپذیرفتند ، زیرا مشرب محتاط وذوق محافظ کار اوباب طبع آنها نبود ‏. وقتی که فرید ریش ویلهم یوزف شلینگ ‏( ‏۱‏۷۷۵-۱۸۵۴) در ۱۷۹۶ طرح فلسفه جدید خویش را تهیه می کرد تمایزی را که کانت میان معرفت شناسی epistemology‏ واخلاق وزیبا شناسی قائل شده بودکاملا نادیده گرفت ، واین داعیه سترگ رامطرح کرد که مثال idea‏ زیبایی ، به معنای والای افاطونی آن ،‏«‏ وحدت بخش همه مثالهای دیگر است ‏»‏(۱۸)‏ کانت امر خوب ، امر حقیقی ، وامر زیبا را به دقت از همه متمایز می کند ، و شلینگ زیبایی را بر تارک والاترین ارزشها می ‏ن‏شاند ولی زیبایی نزد او درواقع همان حقیقت وخوبی در لباس مبدل است . ‏(۱۹)
‏بطور کلی شلینگ مشرب نو افلاطونی رااحیاء می کند ، هنر درنظر او عبارت از به چشم دل دیدن Uision -12
‏ یا کشف وشهود عقلی intellectual intuition -13
‏ است این تعبیر برگرفته ازجورد انوبرونو
‏۱
‏نسل نخست رمانتیکهای آلمان
‏شلینگ
‏آثار کانت رامعمولا سرچشمه زیباشناسی در آلمان می دانند ، با وجود این می توان گفت که رمانتیکهای آلمان هرگز موضع اصلی کانت رانپذیرفتند ، زیرا مشرب محتاط وذوق محافظ کار اوباب طبع آنها نبود ‏. وقتی که فرید ریش ویلهم یوزف شلینگ ‏( ‏۱‏۷۷۵-۱۸۵۴) در ۱۷۹۶ طرح فلسفه جدید خویش را تهیه می کرد تمایزی را که کانت میان معرفت شناسی epistemology‏ واخلاق وزیبا شناسی قائل شده بودکاملا نادیده گرفت ، واین داعیه سترگ رامطرح کرد که مثال idea‏ زیبایی ، به معنای والای افاطونی آن ،‏«‏ وحدت بخش همه مثالهای دیگر است ‏»‏(۱۸)‏ کانت امر خوب ، امر حقیقی ، وامر زیبا را به دقت از همه متمایز می کند ، و شلینگ زیبایی را بر تارک والاترین ارزشها می ‏ن‏شاند ولی زیبایی نزد او درواقع همان حقیقت وخوبی در لباس مبدل است . ‏(۱۹)
‏بطور کلی شلینگ مشرب نو افلاطونی رااحیاء می کند ، هنر درنظر او عبارت از به چشم دل دیدن Uision -12
‏ یا کشف وشهود عقلی intellectual intuition -13
‏ است این تعبیر برگرفته ازجورد انوبرونو
‏۲
– Giordano Brano( 1548-1600 -14)‏ فیلسوف ایتالیایی اصحاب کلیسا لورا به اتمام بدعتگذاری درآتش سوختند .
‏ است .‏(۲۰)‏ فیلسوف وشاعر ، هردو، تاکنه کائنات نفوذ می کنند وبه امر مطلق می پردازند بدین ترتیب ، هنرموانع موجود میان دنیای عینی ومثالی رافرومی ریزد نظر شلینگ درباره نسبت دقیق فلسفه با هنر متغیر است گاهی فلسفه وهنروحقیقت وزیبایی راکاملا یکسان ‏ ‏ می انگارد : گاهی نسبت میان آنها را مانند نسبت میان سنخ ازلی Archetype -15
‏ وتصویر Image -16
‏ می داند . ‏(۲۱)
‏شلینگ به سخنرانیهای خود با ابراز این امیدخاتمه بخشیده که میان هنرها وحدتی به وجود آید ودرام یونانی ، که اپرای عصر جدید صرفا تقلید ی خام از آن است ، مجدداً احیا گردد‏ (۲۲)‏ کولریج مدت زمانی پیرو شلینگ بود وخود را شارح آرای او می شمرد .
‏نووالیس
‏نووالیس (فرد ریش فن هارد ‏نبرگ ( ‏۱‏۷۷۲-۱۸۰۱) درنظریه شعر خود آشکارا به شلینگ متکی است ودر نقدعملی نیز تقریبا هرگز از حد ابراز عقایدی که به صورت کلمات قصار بیان شده فراتر نمی رود‏ (۲۳) ‏حداکثر نقدی که نووالیس مجاز می داند ‏«‏ نقد مولد ‏»‏ . productiue criticism -17
‏۴
‏یعنی‏«‏ توانایی تولید همان اثری است که موردنقد قرار گرفته‏»‏ است ولی بدین ترتیب ،متقد را شاعر کرده ونقد را از میان برداشته است درواقع هنوز برای نقد نورامیدی باقی است پس نقد تدبیری است برای یافتن مقام اثر هنری ،کشف خوانندگان مناسب برای آن ، تعریف موقعیت آن دردنیای شعر نووالیس معتقد است که هر کتابی موجب هزاران حس وفعالیت می شود که برخی از آنهامعین وتعریف شده اند وبرخی آزادند ، وبررسی آرمانی آن حاوی گزیده یا چکیده کاملی از تمامی چیزهایی است که می توان درباره آن نوشت یا گفت: ‏(۲۴)
‏واکنر ودروتیک
‏ویلهلم هالی‏نر‏یش واکنرودر ( ۱۷۷۳-۱۷۹۸) ودوستش لودویگ تیک ( ۱۷۷۳-۱۸۵۳) را معمولا به نووالیس منتسب می دانند ، لکن درواقع نظرهای زیبا شناختی وزمینه فکری آنها بسیار متفاوت اند ، نووالیس از لحاظ فکری ، از همستر هویس وشیلر و شلینگ نسب می برد ، و واکنرو در ازهمان وهردر‏ ‏تیک بهگزین Electic -18‏
‏است ‏وتقریبا سال به سال نظریات زیبا شناختی معاصران خویش را ،ازواکنرودرگرفته تادلبستگی طولانی به نظرهای دوستش زولگر، منعکس میکند‏(۲۵)‏ پیداست که واکنر‏و‏در‏ ‏هنر راعمدتا درخدمت دین ، درمقام دین ، درحکم وحی می داند هرهنرمند خوبی مبهم است ، در انتظار نشسته وبرای مدد بلا واسطه الهی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x