دانلود مقاله در مورد دیوارهای برشی کنسولی وعملکرد آنها ۱۳ ص

دانلود مقاله در مورد دیوارهای برشی کنسولی وعملکرد آنها ۱۳ ص

دانلود مقاله در مورد دیوارهای برشی کنسولی وعملکرد آنها ۱۳ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-دیوارهای-برشی-کنسولی-وعملکرد-آنها-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏دیوارهای برشی کنسولی وعملکرد آنها
‏برای تحلیل هر سازه لازم است مقاومت آنرا در مقابل نیروهای ثقلی وجانبی بررسی نمود
‏وهمانطور که میدانید بانیروهای جانبی مؤثر بر سازه (بسته به موقعیت واهمیت سازه) با راههای مختلفی
‏ می توان مقابله کرد . این راهها در عمل توانسته تاحدودی ضررهای مالی وجانی راکاهش دهند که به عنوان نمونه میتوان از سیستم های قاب خمشی ـدیوار برشی ـسیستم لوله ای ـ سیستم های مرکب نام برد.
‏آنچه در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد در باب دیوارهای برشی کنسولی ومقاومت خمشی وبرشی وطراحی آنهاوبدست آوردن درصد آرماتورها با استفاده از نمودارهای اندرکنش میباشد که از یک مرجع اصلی ترجمه شده وپس از تحقیق مواردی بدان افزوده گردیده است.
‏۱-دیوارهای برشی کنسولی
‏میتوان انتظار داشت که یک دیوار برشی کنسولی منفرد مانند یک عضو خمشی عمل کند البته به شرطی که نسبت ارتفاع به عمق بزرگتر از۲باشد، آئین نامه ACI‏نیز فقط درشرایطی که نسبت ارتفاع به عمق ۵/۰یا کمتر باشد دیوارهای برشی بلند را از عریض تفکیک می دهد.برخی از تمایزات بین دو نوع دیوار برشی در ادامه آورده شده است.
‏با بدست آوردن نیروی محوری نهائی طرح Nu‏ ،گشتاور زاویه ای Mu‏ونیروی برشی Vu‏برای یک دیوار مفروض،معمولا ابتدا اندازه دیوار وآرماتور را برای مقاومت خمشی آزمایش نموده و پس از اطمینان حاصل می نمائیم که خاصیت تغییر شکل پذیری آن کافی بوده و قدرت برشی دیوار بیشتر از مقاومت خمشی آن است. با ملاحظه برش ها بایستی مطمئن شد که حداکثر ایمنی اعمال شده بر تنش برشی هرگز از مقدار مذکور تجاوز نکرده واتصالات ساختمانی تا حد کافی مسلح شده باشند باشند.
‏۱-۲-مقاومت خمشی دیوارهای برشی کنسولی
‏دیوارهای مستطیلی :‏ به هنگام طراحی دیوارهای مستطیلی در گشتاورهای خمشی کوچک، طراح ممکن است بخواهد از یک توزیع یکنواخت فولاد عمودی برای دیوارها در مناطق غیر زلزلهای استفاده کند اما میتوان طبق اصول اولیه نشان داد که با این تغییر شکل پذیری ،آرایش فولاد بر اثر افزایش محتوای خودش کاهش می پذیرد.
‏هنگامیکه نیروی واردبر فولاد خمشی اضافه شود باید فولاد خمشی بیشتری را درنزدیکی دورترین تار قرار داده ودر عین حال حداقل ۲۵درصد فولاد عمودی رادر مابقی دیوار حفظ کرد . جدا از مقاومت خمشی مؤثر این آرایش فولاد به نحو قابل توجهی قادر است شکل پذیری چرخشی را تقویت نماید. در دیوارهای برشی مستطیلی که در آنها آرماتورها بیشترین تجمع را در انتها دارند، مقاومت ‏خمشی‏ را میتوان بر اساس اصول اولیه وطبق آئین نامه پذیرفته شده در عمل محاسبه کرد ویا چارت های طراحی ستون را که معمولا در دسترس اند تهیه نمود.از آنجا که چارت های طراحی برای اعضای یکنواخت تقویت شده به سهولت قابل استفاده نیست، مقاومت خمشی آنها در زیر مورد بحث قرار می گیرد.
‏مقاومت خمشی یک دیوار برشی مستطیلی که به طور یکنواخت مسلح شده اند(نسبت ارتفاع به عمق بزرگتر از یک)طبق مفروضات آئین نامه
ACI‏ ومحاسبات کاردناس وهمکارانش به صورت ذیل می باشد:
Mu=0.5AsFyh(1+Nu/(AsFy))*(1-c/h) ‏در این فرمول داریم :
C/h=[(a+b)/(2b+0.85b1)] : a=(1.2*A*Fy)/(bhFcu) b=(1.2Nu)/(bhFcu)
Mu‏ : گشتاور نهائی مقاومت طرح (Nmm)
As‏ : مساحت کل آرماتور عمودی mm^2
Fy‏ :مقامت کششی آرماتور عمودی (N/mm^2)
‏ h‏ : طول افقی دیوار برشی (mm)
‏ c‏ : فاصله دورترین تار از محور خنثی (mm)
Nu‏ : بار محور طراحی (نهائی) مثبت در صورتیکه فشاری باشد (N)
Fcu‏ :تنش فشاری بتن مکعبی (N/mm^2)
‏ b1‏ : ۰.۵۸‏ مقاومت برای Fcu‏ تا۳۲۷۵ N/mm^2 ‏ وکاهش آن بانسبت ۰.۰۵‏ و برای هر مقاومت ۸N/mm^2‏ تا حد ۳۲.۵N/mm^2
‏در ضمن قدرت خمشی دیوارهای مستطیلی که به طور یکنواخت مسلح شده اند را می توان از تئوری تابع غیر خطی به صورتی که ((سیلز)) و ((فیشل)) مورد بحث قرار داده اند پیش بینی کرد.
‏منحنی های تداخلی با بار گشتاور محوری در ‏شکل الف‏ نشان داده شده است .
‏شکل الف-اثر متقابل گشتاور بار محوری منحنی ها برای میلگرد های یکسان قائم دیوارهای برشی
‏دیوارهای برشی لبه دار بخاطر تغییر شکل پذیری ومقاومت خمشی زیادشان مرغوب هستندو به شکلهای I‏ یا خط مانند (کانال)نشان داده می شوند وممکن است مانند استوانه های بلند با هم جفت شوند . برای دیوارهای برشی مستطیلی با توجه به اثر متقابل منحنی های بار محوری وخمشی همچنین قوانین اولیه وبا کمک گرفتن از یک کامپیوتر کوچک به این نتیجه می رسیم که کارکردن آسانتر ازدیوارهای برشی لبه دار است.
‏اثرات رفتاری ازقرار دادن میلگردهای مختلف همانطور که در ‏شکل ب ‏دیده می شود نشانگر اثر متقابل منحنی ها و لنگر-بار محوری برای شکلهای I‏ وقسمتهای خطی (کانالی) است که از فرظیه غیر خطی بودن تیر استنتاج شده است. منحنی ها برای مقادیر b ‏وh‏ کلی هستند وجان میلگرد ها در تمام موارد بجز منحنی(۱) ۲۵درصد است . باید توجه شود که منحنی های (۱)و (۳) نشان دهنده قسمتهائی است که شامل ۳درصد فولاد در بالها (لبه ها) می باشند .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x