دانلود مقاله در مورد دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها ۱۱۱ ص

دانلود مقاله در مورد دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها ۱۱۱ ص

دانلود مقاله در مورد دستور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها ۱۱۱ ص

دانلود-مقاله-در-مورد-دستور-کار-آزمایشگاه-پایگاه-داده-ها-111-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏قابل توجه دانشجویان گرامی
‏آزمایشگاه پایگاه داده ها
‏با توجه به اینکه اکثر دانشجویان قادر به شرکت در ‏آ‏زمایشگاه در این زمان نیستند‏،‏ موافقت گردید ‏۶‏ دستور کار اول را انج‏ا‏م دهند تا پس از ‏آ‏خرین امتحان پایان ترم جلسات ‏آ‏زمایشگاه برگزار گردد‏.
‏بسمه تعالی
‏دس‏تور کار آزمایشگاه پایگاه داده ها
‏آزمایش ۱
‏آشنایی با محیطQUERY ANALYZER‏ ، نحوه ایجاد پایگاه داده وجداول
‏پیش آگاهی
‏مقدمه :آشنایی با RDBMS‏ها
‏ از زمانی ‏که در سال ۱۹۷۰مقاله ‏آقای کادتحت عنوان ‏”مدل رابطه ای داده ها برای بانک های اطلاعاتی اشتراکی بزرگ” ‏منتشر شد ، زمان زیادی نمی گذرد. ‏بعد از مطرح شدن این ایده پروژه تحقیقاتی تحت عنوان SYSTEM/R‏در‏ IBM‏ شکل گرفت ‏که حاصل آن ایجاد اولین DBMS‏ وزبان SQL‏ بود. ‏از آن زمان شرکت های مختلفی به تولیدDBMS‏ هاپرداختندتا این که در سال۱۹۸۸،SQL-SERVER ‏معرفی شد. ‏علاوه بر این در سال ۱۹۸۶، SQL ‏توسطANSI ‏ ‏استاندارد شد. ‏نسخه ای از این زبان را ، تحت عنوان TRANSACT-SQL‏ استفاده می نماید. ‏همان گونه که می دانید زبان SQL‏ غیررویه ای است یعنی در آن تنها درخواست کاربرارائه می گرددوالگوریتم لازم برای اجرای آن توسط بخش هایی ازDBMS‏(بهینه ساز) تولید می گردد .
‏هرسیستم مدیریت پایگاه داده ای بر مبنای مدل رابطه ای ،یک RDBMS‏ نامیده می شود .این سیستم هاازدو بخش عمده به شرح زیرساخته شده اند:
‏ ۱- ‏هسته ‏:که کارهای مدیریتی را انجام می دهد.
‏۲- ‏فرهنگ داده ها(DataDictionary‏ ) : که شامل اطلاعاتی در مورد عناصرواشیاء مختلف پایگاه داده ای تعریف شده ‏می باشد ازقبیلsysobjects‏که مشخصات اشیاءمختلف تعریف شده درآن نگهداری می گردد یاsysindexes‏ و syscolumns ‏ که مشخصات شاخص هاومشخصات ستون های تعریف شده در آن ها ذکر می گردد.
‏آشنایی با SQL-SERVER‏به عنوان یک RDBMS‏
‏ ‏ ‏برای راهبری پایگاه داده ها، SQL-SERVER‏دو واسط ‏گرا فیکی به نام های Enterprise Manager‏ ‏وQuery Analyzer‏ را در اختیار قرار می دهد. دراین مرحله فرض می کنیم یک سرور ثبت شده وتعدادی شی Login‏ وتعدادی پایگاه داده تعریف شده برروی آن داریم بنابراین ازمباحث مربوط به آنها فعلا چشم می پوشیم . علاوه بر این فرض می کنیم که سرور فوق در حال سرویس دهی است.Query Analyzer‏ ‏اولین واسطی است که به کمک آن می توانید پرس وجو های T-SQL‏وتوابع و روال های ذخیره شده را اجرا کنید . پس ازورودبهQuery Analyzer‏ اطلاعات Login‏ ‏از شما خواسته می شود که می توانید از تایید اعتبار خود ویندوز استفاده کنیدو به این محیط وارد شوید. این محیط از دوپنجره اصلی تشکیل شده است. درپنجره سمت چپ با نام Object Browser‏می توانید اشیای‏ی‏ از قبیل نام سروری که به آن متصل ‏شده اید، پایگاه داده های موجود وبقیه اشیاء اصلی مورد استفاده درSQL-SERVER‏ ‏را مشاهده وویرایش کنید. در این قسمت اشیاء به صورت ساختار درختی نمایش داده می شوند. در هرسرور موجود حداقل چهارپایگاه داده زیر موجود است :
‏۱-Master‏ ‏: شامل تمامی اطلاعات لازم برای مدیریت پایگاه، مانند پایگاه داده های تعریف شده ومشخصات کاربران ‏و ‏ ‏رویه های ذخیره شده سیستمی وپیام های خطاست. جداولی که در این پایگاه داده موجود است معمولاکاتالوگ سیستم ‏نامیده می شود .
‏۲- Model‏ ‏: ‏یک الگو برای ساخت پایگاه داده های جدید است وهر شی موجود در آن ،در پایگاه داده های جدید ایجاد ‏می شود. برای مثال اگر یک شناسه کاربر جدید در آن قرار دهید ،در تمامی پایگاه هایی که بعد ازاین ایجاد می شوند این شناسه هم وجود دارد .
‏۳-Msdb‏ ‏: ‏در نگهداری برنا مه های زمان بندی سیستم وJob‏ ها وتاریخچه نسخه های پشتیبان کاربرد دارد .
‏۴- Tempdb‏: ‏محل موقتی برای اشیائی است که نیاز به فضای موقتی دارند .
‏در زیر پنجرهobject browser‏ ،با کلیک بر روی تب Templates‏ ‏می توانید بهTemplate ‏های موجود در مورد هر شی دسترسی داشته باشید . پنجره دیگر موجود در محیط Query Analyer ‏پنجره پرس وجو است که از آن برای اجرای پرس وجو های تعاملی استفاده می شود .
‏برای اجرای اسکریپت ها (مجموعه هایی از دستورات ) باید یکی از پایگاه های داده ای موجود به عنوان پایگاه داده جاری انتخاب شود. ‏برای این کار از دستورUSE‏، ‏استفاده می شود. ‏این پنجره از دو قسمت تشکیل شده است، که یکی برای ویرایش دستورات و دیگری برای نمایش نتایج به کار می رود. ‏(قسمت اخیر بعداز اجرای یک اسکریپت قابل مشاهده است.‏)کاربر می تواند با استفاده از گزینهQuery‏، ‏نحوه نمایش این خروجی ها را به حالت Grid‏یا Text‏تنظیم کند یا یک فایل را به عنوان محل ذخیره خروجی های Query ‏ تعریف نماید .
‏به ثبت رساندن وحذف وتغییر یک پایگاه داده جدید درSQL-SERVER
‏اصولا اطلاعات موجود در هر پایگاه داده در فایل ها ی آن پایگاه داده نگهداری می شوند. ‏این امکان وجود دارد که فایل های مختلف ،گروه های مختلفی را تشکیل دهند که هر فایل به یکی از آن ها اختصاص داشته باشد در این صورت می توان اشیاء پایگاه داده را در یک فایل خاص یا فایل های یک گروه ذخیره کرد. علاوه بر این مثلا دراعمالی مانند پشتیبانی (backup‏) می توان به جای کل پایگاه داده ای، گروه های فایل اصلی را پشتیبانی کردیا بااعمال برنامه زمانی مورد نظر، هر یک از گروه هارامستقلاپشتیبانی کرد. برای پایگاه داده های تعریف شده در SQL-SERVER‏ سه نوع فایل قابل تصور است :
‏۱- ‏فایل های Primary‏( ‏باپسوند .mdf‏) :‏که حاوی اطلاعات راه اندازی پایگاه هستند وبه بقیه فایل های پایگاه داده ها ‏اشاره ‏دارند ‏.
‏۲- ‏فایل های Secondary‏( ‏باپسوند .ndf‏) ‏: ‏بقیه فایل های داده ای به جز فایل های داده ای اصلی در این گروه ‏قرار ‏ ‏می گیرند ‏.
‏۳- ‏فایل های Log‏( ‏باپسوند .ldf‏) ‏: ‏برای ثبت تراکنش های موجود در پایگاه به ‏کار می روندو عضو هیچ گروه فایلی ‏نیستند. ‏برای بسیاری از پایگاه های داده ای معرفی گروه ۱و۳کافی است وممکن است پایگاه داده ای چندین فایل از ‏نوع دوم داشته باشد یا هیچ فایلی از این نوع نداشته باشد.
‏یک فایل نمی تواند عضو بیش ازیک گروه فایلی باشد وفایل ‏های سیستم در گروه فایل Primary‏ قرار می گیرند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از این امکان در عمل ‏می توانید به مراجع SQL-SERVER‏مراجعه کنید .)
‏ایجاد جداول پایگاه داده
‏ این جداول به منظور تعریف فیلدهای مورد استفاده در ایجاد یک پایگاه داده ای مورد استفاده قرار می گیرند که در قسمت پیوست ساختار کلی یک جدول آورده شده است .
‏درهرجدول پایگاه داده ای برای اطمینان از درستی مقادیر فیلدها انواع جامعیت داده ای، مورداستفاده قرار می گیرد که ازانواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :
‏کلیداصلی(primarykey)‏ :که شامل یک یاچندستون است که مقادیرموجود دردوسطر از ستون ها نمیتوانند یکسان باشند. همچنین کلید اصلی نمی تواند مقدارتهی بپذیرد .
‏کلید کاندیدا(unique)‏ : مانند کلیداصلی است با این تفاوت که درستون های تعریف شده به عنوان کلید کاندیدا می تواند مقدار تهی هم وارد شود .
‏کلید خارجی(foreignkey)‏ : برای ایجاد ارتباط بین داده های جداول پایگاه داده ای ، ‏ازیک یا ترکیبی از چند ستون ‏با عنوان کلید خارجی استفاده می شود به طوری که داده های یک جدول با مقادیرکلید اصلی جدول مرتبط با آن پرمی شود.
Check‏ :‏ مقادیر قابل پدیرش یک ستون توسط این محدودیت کنترل می شود .
Constraints‏ :‏ برای اعمال محدودیت های داده ای ، مانند کلیداصلی ،کلید خارجی و کلید کاندیدا وcheck‏مورد ‏استفاده قرار می گیرد .
‏ستون های محاسباتی در تعریف جداول
‏ این ستون ها عبارت به کار رفته برای محاسبه داده را به جای خودداده ذخیره می کنند و قواعد زیر را دارند :
‏ستون های ارجاع شده در عبارت ستون محاسباتی باید در همان جدول باشند .
‏ستون محاسباتی شامل subquery ‏ نیست .
‏این ستون ها به عنوان جزئی از کلید یا اندیس به کار نمی روند .
‏نمی توانند محدودیتی از نوع default ‏داشته باشند .(چرا؟)
‏در دستورات insert ‏وupdate‏ ‏ارجاعی به آن ها نداریم .
‏مثال۱ :
Create table author
(au_id1 int primary key clustered,
unique nonclustered,‏ au_id2 int
au_degree smallint,
au_name char(16) not null,
au_family char(16) not null,
au_address char(30) null)

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x