جغرافیای اقتصادی قبرس ۲۷ ص

جغرافیای اقتصادی قبرس ۲۷ ص

جغرافیای اقتصادی قبرس ۲۷ ص

جغرافیای-اقتصادی-قبرس-27-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

Steppe‏ (جلگه های وسیع بدون درخت)
‏این نوع گیاه اساساً در منطقه Mesaoria‏ رشد می کند که دمای آن دچار تغییرات فصلی می شود و بارندگی در آن شایع است. درخت در این پوشش گیاهی به ندرت دیده می شود و می توان آن را جزء یکی از انواع گونه های علفی و گیاهن پیازدار محسوب کرد. بارش زمستانی ، آغاز رشد است که البته طول مدت این بارندگی و رشد ۲ الی ۳ ماه است. در تابستان و پائیز تنها بوته ها و گیاهان تیغ دار (خاردار) دیده می شوند . (Prosopis Farcta) , (ZIziph us lotus) Gonnara‏ در نمونه بارز آن هستند.
‏جر‏ی‏ان ها (جریانات رودخانه ای) قبرس
‏هیچ نوع جریانی در جزیره وجود ندارد. رودخانه ها در زمستان و تابستان جریان دارند. اما البته در حال حاضر فقط در زمستان های بارانی جریان دارند. (Yalia)yayla , (pedios)kanlidere‏ دو جریان عمده در TRNC‏ هستند.
‏جغرافیای اقتصادی قبرس
‏فعالیت های اقتصادی در قبرس بصورت زیر تقسیم بندی می شوند.
‏کشاورزی
‏صنایع
‏تجارت و بازرگانی
‏توریست و گردشگری
‏۱- کشاورزی
‏عمده ترین محصولات کشاورزی:
a‏) غلات : ‏پرورش و تولید غلات عمده ترین تجارت در جزیره است. گندم و جو در چندین منطقه در TRNC‏ رشد می کنند.
‏گندم :‏ این محصول بطور عمده در Mosaoria , Gecitkale‏ رشد می کند.
‏جو:‏ بیشتر در Mesaoria‏ پرورش می یابد. وقتی به حد نصاب رسیده مازاد آن صادر می شود.
‏مرکبات:‏ مرکبات در تمام جزیره پرورش یافته و عمدتاً به انگلستان ، نروژ و هلند صادر می شوند.
‏انگور:‏ پس از مرکبات ، انگور ، عمده ترین منبع در آمد در قبرس است. که در صنایع مشروب سازی هم استفاده می شود. همچنین انگورها در روستاهای dAkdogan , Mehmetcilk , Yigitkoy‏ در TRNC‏ رشد می کنند.
Carob‏: این نوع محصول عمدتاً در شبه جزیره ها و دامنه کوههای Besparmak‏ در TRNC‏ پرورش می یابد و بهترین محصولات کیفی از این نوع در ناحیه Tylliria‏ در قبرس رشد می کنند. در مدیترانه ، قبرس، اولین کشوری است که سود بیشتری از این محصول می برد. این محصولات عمدتاً به انگلستان صادر می شوند.
‏(زیتون) Olive‏ ها:‏ این محصولات هم مانند Carob‏ ها در شبه جزیره Karpaz‏ و دامنه کوههای Besparmak‏ رشد و پرورش می یابند. البته مقدار کمی از ان هنوز به انگلستان صادر می شود.
‏میوه ها:‏ مهمترین میوه ها ، شامل انواع سیب ، هلو ، گلابی، آلو ، گیلاس ، زدآلوو آلوی وحشی اند که همگی در مناطق کوهستانی جنوب قبرس رشد می کنند.
‏سایر میوه ها:‏ انارع خربره و هندوانه: که در چندین منطقه در TRNC‏ رشد می کنند، اما عمدتاً در Guzdyurt , Akdeniz , Doganci , Gaziveren , Bostancl‏ و روستاهای Taspmar‏ پرورش می یابند.
‏تنباکو‏: اغلب فضاهای پرورش زیتون در حاشیه TRNC‏ قرار گرفته اند یعنی در سواحل Karpaz peninsula‏ می باشند.
‏پنبه خام‏: پنبه خام در شبه جزیره Karpaz‏ و در غرب Mesaoria‏ پرورش می یابد.
‏سیب زمینی‏: در مکانهایی در اطراف Guzelyurt Bogrzici , Beyarmudu Duzce‏ و روستاهای اطراف Lefkosa‏ پرورش می یابد.
‏هویج:‏ در مکان هایی مشابه سیب زمینی رشد می کند و یک محصول صادراتی است.
‏پرورش و رشد سبزیجات اولیه یک تجارت عمده در TRNC‏ است.
‏پرورش حیوانات در قبرس: پرورش حیوانات در اقتصاد قبرس بسیار مهم است و مخصوصاً یک تجارت عمده در روستاها محسوب می شود. اما بعلت کمبود غذای دام، آب ، ابزار و لوازم مدرن مکانیکی و کاهش روشهای مختلف پرورش مناسب یک تجارت نامناسب محسوب می شود. تمام انواع حیوانات مثل گاو ، گوسفند و بز در انواع مناطق TRNC‏ پرورش می یابند.
‏تصویر شماره ص ۳۰‏: این تصویر آب و هوا و دمای مدیترانه ای را در اواسط فوریه نشان می دهد. تصاویر بر اساس درجه فارنهایت می باشند.
‏تصویر شماره ۲:‏ دمای اواسط آگوست را در مدیترانه نشان می دهد (بر اسا فارنهایت).
‏گیاهان مدیترانه ای:
‏انواع مختلفی از زندگی گیاهی در آبگیرهای مدیترانه ای رشد می کنند که مثال زدنی می باشند. انسان ابتدا در این مناطق اقامت گزید و سپس با خانگی کردن محصولات و میوه های وحشی مثل انگور، درخت زیتون ، انجیر، Carob‏ و غلات (یعنی کاشت آن ها در محیط زندگی و خانه) باعث توسعه این مهارت ها و ایجاد این نوع تمدن گشت.
‏در طول زمان ۸۰۰۰ سال ، او انسان برای ساختمان سازی چوب را برید ، بر روی آن حکاکی نمود بعنوان سوخت از آن استفاده کرد و از آن جوهر مازو تهیه کرد و سپس به کشاورزی و ایجاد باغهای میوه پرداخت و برای پرورش گوسفند و بز از علفها برای چرانیدن استفاده نمود و بهمین دلیل امروزه پوشش گیاهی اندکی باقی مانده است. همه آنچه اکنون در دره های کشاورزی باقی مانده است، بقایای زندگی گیاهی در مراحل تولید و زوال است. بنابر این ما باید به فکر پرورش گیاهانی مثل بوته ها و تیغها و گیاهان کوتاه عمر باشیم که در روند تدریجی مراحل تغییر گیاهان ، آب و هوا و خاک ، تغییر می کند. جنگل جزء پوشش گیاهی را بطور ناپیوسته در مناطق مدیترانه ای مشاهده می کنیم.
‏و در ادامه باید گفت که در طول زمان طولانی ، درخت ها افتاده (خشک شده) و بوته ها در اثر فرسایش خاک خشک شده و دامنه ها به شیب های صخره ای و سنگلاخی با بوته های پراکنده تبدیل شده و وضعیت در چند مایل اطراف سواحل مدیترانه ای بهمین صورت است.
‏وضعیت آب و هوائی
‏آب و هوای مدیترانه ای اساساً متغیر است و هیچ معیار خاصی برای توصیف آن وجود ندارد. تصاویر کاملاً واضح است. بارش باران در ماههای اکتبر و اوریل بیشتر است، ولی زمستانهای آن سرد نیست و میانگین آن بالای F‏ ْ۴۰ (C‏ ْ ۳/۴) تابلای F‏ ْ ۵۰ (C‏ ْ ۱۰) در طول ماههای سردسال است. جنگلها ناپیوسته اند.
‏تابستانها بسیار گرم است با میانگین دمایی بالاتر از F‏ ْ ۷۰ و در آفریقای شمالی بعضاً به بالای F‏ ْ ۸۶ (C‏ ْ ۳۰) می رسد.
‏(تصویر شماره ۲). روزهای تابستان بسیار روشن و آفتابی است و دوره lagrande chalear‏ به آن می گویند. که میانگین تابش خورشید در آن ۱۰ ساعت در روز در طول ماههای ژوئن تا آگوست است. این فصل گرم برای رسیدن انواع میوه های مدیترانه ای کاملاً مناسب است.
‏بیشترین فصل رشد گیاهان در این دوره گرم سال است و دوباره وقتی شروع می شود که اولین بارانها از راه برسد که معمولاً در ماه اکتبر است. (تصویر شماره ۳) بعضی از انواع گل ها در اواخر پائیر و اوائل زمستان می رویند و بعضی ها هرگز رشد فعالی در تمام طول زمستان ندارند. اوایل بهار زمانی است که بیشتر گلهای ‏همیشگی مدیترانه ای می رویند و دوره گل دهی در اواخر آوریل به اوج می رسد وقتی که انواع گیاهان سالیانه در دامنه ها و اطراف تژه ها می رویند. در ماه ژوئن این گیاهان می میرند و اما بسیاری دیگر دانههای خود را می افشانند و در میان گلها فقط می توان انواع خارها و گیاهان خانواده نعنا را مشاهده نمود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x