تحقیق پی سازی

تحقیق پی سازی

تحقیق پی سازی

تحقیق-پی-سازیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏پی سازی
‏بعد از پیاده کردن نقشه و کنترل آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداری می نمایند. گودبرداری برای آن قسمت از ساختمان انجام میشود که در طبقات پایین تر از کف طبیعی زمین ساخته می شود. مانند موتورخانه ها و انبارها و پارکینگ ها و غیره در موقع گودبرداری چنانچه محل گودبرداری بزرگ نباشد از وسائل معمولی مانند بیل و کلنگ و فرقون استفاده میگردد. برای این کار تا عمق معینی که عمل پرتاب خاک با بیل به بالا امکان پذیر است عمل گودبرداری را ادامه میدهند و بعد از آن پله ای ایجاد نموده و خاک حاصله از عمق پایین تر از پله را روی پله ایجاد شده ریخته و از روی پله دوباره به خارج منتقل می نمایند. برای گودبرداری های بزرگتر استفاده از بیل و کلنگ مقرون به صرفه نبوده و بهتر است از وسایل مکانیکی مانند لودر و غیره استفاده شود. در اینگونه موارد برای خارج کردن خاک از محل گودبرداری و حمل آن به خارج کارگاه معمولا از سطح شیبدار استفاده می گردد. بدین طریق که در ضمن گودبرداری سطح شیبداری در کنار گود برای عبور کامیون د غیره ایجاد می گردد که بعد از اتمام کار، این قسمت به وسیله کارگر برداشته میشود.
‏نکات مهم قبل از گود ‏برداری:
‏شناخت کافی از خاک منطقه جهت تعیین ‏مقاومت خاک.
‏قطع آب،برق و گاز با همکاری سازمانهای ذیربط .
‏اطلاع دادن به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی برای ‏جلوگیری از وقفه در سرویس رسانی امداد و نجات.
‏شناسایی موقعیت تاسیسات زیر زمینی.
‏تعیین مقاومت ایستایی ساختمانهای مجاور و اتخاذ ‏راهکارهایی برای ایمن سازی.
‏توجیه ساکنین مجاور با هشدار های ایمنی مورد نیاز و ‏تخلیه آنها در صورت احساس خطر ریزش.
‏نکات مهم در حین گود برداری:
‏اگر خاک محل گود ‏برداری خاکریز های دستی است ، لازم است گود برداری بصورت تدریجی و با مهار کامل ‏دیواره های جانبی به وسیله شمع انجام شود.
‏برای جلوگیری از ریزش دیواره های جانبی در صورت عدم ‏محدودیت در فضا، دیواره ها باید شیب ملایمی به اندازه شیب مجاز خاک داشته ‏باشند.
‏دیواره های هر گودبرداری که عمق آن بیش از ۱مترو نیم ‏است و خطر ریزش دارد باید مهار شود.به جز مواردی که شیب دیواره به اندازه مجاز ‏باشد.
‏اگر گود برداری عمقی بیش از ۳ متر داشته باشد، لازم ‏است ابتدا محل ستونها خاکبرداری شده و با اجرای ستونها و مهار آنها ، از ریزش و ‏رانش خاکهای سست جلوگیری شود.
‏هنگامی که گود برداری پایین تر پی ساختمانهای مجاور ‏انجام می گیرد، باید نسبت به پایداری پی های مجاور اقدام لازم بعمل ‏آید.
‏مصالح حاصل از گودبرداری نباید به فاصله کمتر از نیم ‏متر از گود ریخته شده و در صورت امکان دور از آن و در محل عاری از خطر انباشته ‏شود.
‏نکات مهم بعد از گود برداری:
‏زمانبندی و اجرای عملیات ساختمانی طوری تنظیم شود که ‏بلافاصله‏ ‏پس از گود برداری ، عملیات مهار سازی و اجرای‏ ‏ پی صورت ‏گیرد.
‏بعد از وقوع بارندگی ، سیل یا زلزله ذیوار های گود ‏بازدید شده و در صورت لزوم وسایل حفاظتی تقویت شوند.
‏از استقرار ماشین آلات سنگین در مجاورت لبه های بالای ‏گود خود داری شود و در صورت اجبار اقدامات جانبی به منظور مقاومت در برابر بار ‏اضافی بکار رود.
‏جهت ایمنی عابرین پیاده و جلوگیری از سقوط افراد و ‏اشیاء ، حصار کشی مناسب و نصب علائم خطر یا احتیاط و چراغهای هشدار دهنده قابل رویت ‏در شب ضروری است
‏حفر طبقات زیرزمین و پی کنی ساختمان ها:
‏در صورتی که در عملیات گودبرداری و خاک‌برداری احتمال خطری برای پایداری دیوارها و ساختمان‌های مجاور وجود داشته باشد، باید از طریق نصب شمع، سپر و مهارهای مناسب، رعایت فاصله مناسب و ایمن برای گودبرداری و در صورت لزوم با اجرای سازه‌های نگهبان قبل از شروع عملیات، ایمنی و پایداری آنها تامین شود.
‏در خاکبرداری‌های با عمق بیش از ۱۲۰سانتیمتر که احتمال ریزش یا لغزش دیوارها وجود دارد، باید با نصب شمع، سپر و مهارهای محکم و مناسب برای حفاظت دیوارها اقدام شود، مگر آنکه شیب دیواره از زاویه شیب طبیعی خاک کمتر باشد.
‏در مواردی که عملیات گودبرداری در مجاورت بزرگراه‌ها، خطوط راه‌آهن و مراکز یا تاسیسات دارای ارتعاش انجام می‌شود، باید برای جلوگیری از لغزش یا ریزش دیواره‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.‏
در موارد زیر باید دیواره‌های محل گودبرداری به طور دقیق مورد بررسی و بازدید قرار گرفته و در نقاطی ‏که خطر ریزش یا لغزش دیواره‌ها ایجاد شده، وجود مهارها و وسایل ایمنی لازم از قبیل شمع، سپر و غیره نصب و با مهارهای موجود تقویت شوند:
‏الف: بعد از بارندگی‌های شدید
‏ب: بعد از وقوع توفان‌های شدید، سیل و زلزله
‏ج: بعد از یخبندان‌های شدید
‏د: بعد از هر گونه عملیات انفجاری
‏ه: بعد از ریزش‌های ناگهانی
‏و: بعد از وارد آمدن صدمات اساسی به مهار‌ها
‏ز: بعد از هر گونه ایجاد وقفه در فعالیت‌ ساختمانی
‏برای جلوگیری از بروز خطرهایی نظیر پرتاب سنگ، سقوط افراد، حیوانات، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات و سرازیر شدن آب به داخل گود و نیز برخورد افراد و وسایط نقلیه با کارگران و وسایل و ماشین‌آلات حفاری و خاک ‌برداری، باید اطراف محل حفاری و خاک ‌برداری با رعایت ضوابط و دستور‌العمل‌ گودبرداری به نحو مناسب حصارکشی و محافظت شود. در مجاورت معابر و فضاهای عمومی، محل حفاری و خاک ‌برداری باید با علائم هشداردهنده که در شب و روز قابل رویت باشد، مجهز شود.
‏در گودبرداری‌هایی که عملیات اجرایی به علت محدودیت ابعاد آن با مشکل نور و تهویه مواجه می‌شود، لازم است نسبت به تامین وسایل روشنایی و تهویه اقدام لازم به عمل آید.
‏خاک و مصالح حاصل از گودبرداری نباید به فاصله کمتر از نیم متر از لبه گود ریخته شود. همچنین این مصالح نباید در پیاده‌روها و معابر عمومی به نحوی انباشته شود که مانع عبور و مرور شده یا به بروز حادثه منجر شود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x