تحقیق پژوهشى در رنگ و پوشش

تحقیق پژوهشى در رنگ و پوشش

تحقیق پژوهشى در رنگ و پوشش

تحقیق-پژوهشى-در-رنگ-و-پوششلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فصل اول: رنگ
‏پیش‏ ‏گفتار
‏از جمله نشانه‏ ‏هاى چشمگیر الهى در جهان هستى، رنگ است. رنگ‏ ‏ها با تجلى و ظهور در پیکر موجودات جاندار و بى‏ ‏جان جلوه و جمال خاصى به طبیعت بخشیده، ادامه چرخه حیات و شکوه زندگى را مرهون خود ساخته‏ ‏اند. بى‏ ‏مبالغه باید اذعان کرد که بدون رنگ و جهان رنگ‏ ‏ها، سردى و افسردگى و بى‏ ‏نشاطى در همه جا رخ مى‏ ‏نمود. در سایه تأثیر متنوع رنگ‏ ‏هاست که ره‏ ‏آوردهاى متناوب روانى در انسان و سایر موجودات تظاهر پیدا مى‏ ‏کند و روح جنبش و تکاپو دمیده مى‏ ‏شود و از این رهگذر، یکسویى و یکنواختى از فضاى زندگى مادى رخت بر مى‏ ‏بندد و دلپذیر مى‏ ‏گردد.
‏خداوند حکیم در آیاتى چند از قرآن مجید به رنگ‏ ‏هاى مختلف موجودات و آثار زیست شناختى آن‏ ‏ها اشاره فرموده و آن را از نشانه‏ ‏هاى بارز تدبیر خویش دانسته است. شهید دکتر پاک‏ ‏نژاد در این زمینه مى‏ ‏نویسد:
‏«در قرآن نسبت به رنگ در آیه‏ ‏اى به اثر فیزیولوژیک آن اشاره شده در آیه]اى [دیگر به اثر پسیکولوژیک آن … حتى … به خواص غذایى و شفابخشى رنگ‏ ‏ها ]نیز [توجه شده که تازه در علم جدید مى‏ ‏خواهد براى آن جایى بازگردد و نامى از آن به میان آید.»

‏بدون شک تمامى رنگ‏ ‏ها وجودشان براى ادامه حیات لازم و ضرورى است و هر کدام نیز اثر خاصى دارند و نقش ویژه‏ ‏اى را ایفا مى‏ ‏کنند
‏ به گونه‏ ‏اى که تصور طبیعت منهاى آن‏ ‏ها مشکل و یا غیرممکن است. بدون گزافه باید اذعان کرد و پذیرفت که روان آدمى به اندازه‏ ‏اى که در برابر رنگ‏ ‏ها قرار مى‏ ‏گیرد و با آن‏ ‏ها مواجه است، با چیز دیگرى ارتباط ندارد
‏ و از این رو چیز دیگرى به این اندازه او را متأثر نمى‏ ‏سازد و به اسارت در نمى‏ ‏آورد.
‏ جرانت آلن گوید: قوه‏ ‏اى بزرگ‏ ‏تر یا بیشتر و گوناگون‏ ‏تر از احساس رنگ‏ ‏ها در زندگى ما اثر ندارد.
‏ اثرات روانى رنگ‏ ‏ها تا حدى است که مى‏ ‏توانند محیط را شاد یا حزن‏ ‏آور، سبک یا سنگین، گرم یا سرد جلوه دهند و در انسان احساس خوشحالى یا غم، قوت یا ضعف، اضطراب یا سکون و جز آن ایجاد کنند.

‏تا آن جا که تاریخ به یاد دارد، همیشه انسان به رنگ و آثار آن توجه داشته و از فرایندهایش در گذران زندگى، خاصه در پوشش‏ ‏ها و خوراکى‏ ‏ها بهره گرفته است. دیگر موجودات نیز هر یک به فراخور وسعت و گستره وجودى خود، متأثر از رنگ‏ ‏ها و آثار آن‏ ‏ها هستند و در ادامه حیات خویش بدان وابسته‏ ‏اند.
‏به دلیل نقش ضرورى و اهمیت غیرقابل انکارى که رنگ‏ ‏ها در چرخه حیات، به ویژه حیات انسانى ایفا مى‏ ‏کنند، خداوند رحمان در آیاتى چند از این عنصر حیاتى یاد کرده و به برخى از آثار آن اشاره فرموده است.
‏ما در این پژوهش، علاوه بر آیات از روایات و آراء فقها و گفته‏ ‏هاى روان‏ ‏شناسان و متخصصان علوم تجربى نیز در مورد پوشش‏ ‏هاى رنگى سود جسته‏ ‏ایم. پیش از ورود به اصل بحث به جاست درباره مفهوم رنگ و تفاوت آن با نور مطالبى تقدیم کنیم.
‏مفهوم رنگ
‏رنگ کیفیتى است که از ظاهر چیزى دیده مى‏ ‏شود مانند سفیدى، سرخى، سبزى.

‏زبیدى گفته است: رنگ کیفیتى است که از قرمزى و زردى و جز آن به وسیله چشم درک مى‏ ‏شود.

‏ابن منظور در این باره گوید: رنگ هیأتى است چون سیاهى و قرمزى. رنگ هر شى چیزى است که باعث تمایز آن از شىءِ دیگر مى‏ ‏شود.

‏طریحى نیز رنگ را چون ابن منظور تعریف کرده است.

‏بنابراین باید گفت که رنگ از مفاهیم بسیار واضح و معروف در میان عرف و فرهنگ‏ ‏هاى عمومى است به گونه‏ ‏اى که برخى از اهل لغت نیازى به تعریف آن ندیده‏ ‏اند.
‏ نکته مهم، تفاوت آن با نور است که در قسمت بعد به آن مى‏ ‏پردازیم.
‏مفهوم نور
‏مفهوم نور نیز چون رنگ از نظر عرفى بسیار بدیهى و بى‏ ‏نیاز از توضیح است. شیخ سهروردى در این باره نوشته است:
‏«ان النور لا یحتاج الى تعریف … لا شىء اظهر من النور فلا شىء اغنى منه من التعریف.»

‏«نور به تعریف احتیاج ندارد; زیرا هیچ چیزى ظاهرتر از نور نیست. از این رو هیچ پدیده‏ ‏اى در تعریف بى‏ ‏نیازتر از نور نیست.»
‏ملاصدرا در این مورد مى‏ ‏نویسد:
‏«النور غنى عن التعریف کتعریف المحسوسات.»

‏«نور چون دیگر امور حسى، مستغنى از تعریف است.»
‏علامه طباطبایى نوشته است:
‏«مفهوم نور، واضح است. نور، چیزى است که به وسیله آن اجسام سبک‏ ‏تر و متراکم، قابل رؤیت مى‏ ‏شوند.»

‏نور از نظر علم فیزیک
‏برخى از پژوهشگران در تعریف نور از دیدگاه علم فیزیک گفته‏ ‏اند:
‏«نور، تابش مریى الکترومغناطیسى است که در خلاء با سرعت ۲۹۸۰۰۰ کیلومتر در ثانیه انتشار پیدا مى‏ ‏کند.»

‏«نرمان. مان» درباره مفهوم فیزیکى نور و منشأ نور سفید گوید:
‏«درباره نور، چنین تصور مى‏ ‏شود که از ترکیب امواج الکترو مانیتیک و امواج انرژى نورانى که از یک منبع مثل خورشید سرچشمه مى‏ ‏گیرد، تشکیل مى‏ ‏شود. نور سفید از ترکیب همه امواج نورى تشکیل مى‏ ‏شود.»

‏دهخدا در همین زمینه به نقل از برخى محققان، نور سفید را مجموعه هفت رنگ، دانسته و نوشته است:
‏«در رنگ‏ ‏هاى اصلى که به وسیله منشور ظاهر مى‏ ‏گردد، هفت رنگ است: قرمز، نارنجى، زرد، سبز، آبى، نیلى، بنفش.
‏نیوتن دانشمند معروف قرن هیجدهم، نخستین بار حدس زد که باید نور سفید، مجموعه این رنگ‏ ‏ها باشد و این امر را به وسیله گردش صفحه معروف خودش آزمود و ثابت کرد مجموعه این رنگ‏ ‏ها با هم، اثر نور سفید بر چشم مى‏ ‏گذارند.»

‏البته تعبیر دهخدا خالى از تسامح نیست، و صحیح ـ همان گونه که مان و دیگران گفته‏ ‏اند ـ این است که گفته شود نور سفید، مجموعه هفت نور و یا به تعبیر دقیق‏ ‏تر، مجموعه همه امواج نورى است.

‏تفاوت میان رنگ و نور
‏در این که میان نور و رنگ تفاوتى هست یا نه، پاسخ‏ ‏هاى گوناگونى از سوى فلاسفه و دانشمندان داده شده است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x