تحقیق پیدایش منظومه شمسی ۹ ص (قابل ویرایش)

تحقیق پیدایش منظومه شمسی ۹ ص (قابل ویرایش)

تحقیق پیدایش منظومه شمسی ۹ ص (قابل ویرایش)

تحقیق-پیدایش-منظومه-شمسی-9-ص-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏پیدایش منظومه شمسی
 ‏مسئله پیدایش زمین ‏اهمیت زیادی دارد. بدون داشتن تصور درستی درباره پیدایش زمین نمی‌توان ساختمان ‏درونی کنونی زمین و رویدادهایی را که در اعماق آن رخ می‌دهد، درک کرد. در اعصار ‏باستان تصورات مربوطه به پیدایش زمین و سایر سیارات منظومه خورشیدی دارای جنبه ‏مذهبی بود. از جمله در عصر یونان قدیم هومر (Homere) ‏زمین را به صورت قرص فرض می‌کرد. که اطراف آن را دریایی بزرگ احاطه کرده است ‏و یونان را مرکز آن می‌دانست و چنین بیان می‌داشت که این قرص روی ستون‌های محکمی که ‏بر دوش رب‌النوع اطلس استوار است. شرقی‌ها از جمله معتقدین دین برهما تصور می‌کردند ‏که ستونهای ‏مزبور بر روی چهار فیل عظیم‌الجثه قرار گرفته است.
‏دراین‌جا نظریات مختلف پیدایش زمین را به دو دسته کلی ‏۱- ‏نظریه‌های تصادفی یا دوتایی ‏۲- ‏نظریه‌های تکاملی یا انفرادی تقسیم می‌کنیم.
‏۱- نظریات تصادفی :
 ‏در این دسته نظریات تصور می‌‌شود که زمین و سیارات در ‏نتیجه تأثیر متقابل خورشید ‏و یک جرم سماوی دیگر تشکیل شده‌اند و بدین جهت ‏آنها را نظریه‌های دوتایی نیز می‌‌خوانند. در اینجا فقط از ‏نظر سابقه تاریخی و به اختصار به آنها اشاره می‌کنیم.
‏۱-۱ نظریه بوفون :
‏در ‏سال ۱۷۴۵ ‏بوفون فرانسوی نظر داد که تشکیل زمین و سیارات ‏ممکن است نتیجه ‏جدا شدن قطعاتی از خورشید در اثر برخورد با یک ستاره ‏دنباله‌دار باشد. با شناخت امروزی از ستاره‌های دنباله‌دار این نظریه را مردود ‏می‌دانند. ولی در آن زمان کلیسا بوفون را متهم به انکار اسطوره کتاب مقدس درباره
‏۲
‏آفرینش کرد. و او بناچار از نظریات خویش چشم پوشید.
 ‏این ‏دو دانشمند آمریکایی در فاصله ۱۹۰۱ ‏تا ۱۹۰۵ ‏نظریه‌ای را عرضه کردند که براساس این
‏۲-۱ : ‏نظریات ‏چمبرلین و مولتن
 ‏نظریه در اثر عبور ‏ستاره‌ای از نزدیک خورشید، در اثر نیروی جاذبه زایده‌ای از خورشید به سمت ستاره ‏خارج شده و دمای زیاد گازهای تحت فشار آن سبب ایجاد انفجارات متعدد شده و قسمت‌های ‏سنگین‌تر این قطعات جدا شده هسته اولیه سیارات را تشکیل داده است.
‏۳-۱ : نظریه جفریز- ‏جنیز:
‏این ‏نظریه در سال‌های ۱۹۱۸ ‏و۱۹۱۹ ‏عنوان شد. در این نظریه فرض می‌شود، که ‏خورشید در ‏زمان تشکیل سیارات حجم خیلی زیادتری داشته و عبور ستاره دیگری از نزدیک آن سبب شده ‏است که توده باریک و درازی از خورشید جدا شود. این توده به علت ناپایداری به قطعاتی ‏تقسیم شده است به هنگام نزدیک‌ شدن این توده‌ هابه خورشید در اثر نیروی جاذبه ‏خورشید قسمت‌هایی از بعضی ‏سیارات جدا شده و اقمار آنها را تشکیل داده است.
‏۴-۱ : نظریه ‏راسل:
 ‏راسل منجم امریکایی در سال ۱۹۳۵ ‏پیشنهاد کرد ‏که ممکن است خورشید در بدو امر یک ‏ستاره دوتایی و ستاره دومی به مراتب از ‏خورشید کوچکتر بوده است و در اثر برخورد بین این ستاره ‏کوچک و ستاره اصلی سیارات منظومه شمسی بوجود آمده‌اند.
‏۴
‏۲- ‏نظریات تکاملی:
s ‏این نظریه‌ها تشکیل سیارات را براساس تکامل تدریجی آنها بیان می‌کند که در ‏زیر آنها را ‏به ترتیب قدمت بررسی می‌کنیم.
‏۱-۲ : ‏نظریه کانت:
‏براساس این نظریه که در سال ۱۷۵۵ ‏بیان شد. ‏خورشید امروزی در مرکز توده‌ایی از گاز و ‏ذرات جامد ریز، موسوم به نبولا (Nebula ) ‏قرار داشته و نبولا در اثر نیروی جاذبه حول ‏خورشید درگردش بوده است بعداً در اثر سردشدن در این توده اولیه، مراکز مختلفی بوجود ‏آمده، که دور هریک از این مراکز، ‏قسمتی از نبولای اصلی به گردش درآمده و سیار ات و اقمار آنها را تشکیل داده است.
‏۲-۲ : نظریه لاپلاس:
 ‏در ‏سال ۱۷۶۹‏، لاپلاس کتابی بنام شرح سیستم جهان منتشر کرد ‏که نظریاتی راجع به منشأ سیارات بیان شده است.
‏برطبق نظریه لاپلاس، سیاره‌ها از یک ‏ماده رقیق که اطراف خورشید اولیه، را فراگرفته و ابعاد آن از حدود ابعاد منظومه ‏فعلی بیشتر بوده است، بوجود آمده‌اند بتدریج ماده رقیق یاد شده خنک و متراکم شده و ‏در اثر تراکم سرعت گردش آن زیاد شده است و پس از مدتی نیروی گریز از مرکز که به ‏قسمت‌های بیرونی توده اثر می‌کرده، از نیروی جاذبه خورشید بیشتر شده و در نتیجه ‏کمربندهایی نظیر آنچه که امروز به دور زحل دیده می‌شود بوجود آمده، و بعدها در این
‏۴
‏کمربندها شکاف‌هایی بوجود آمده، و بتدریج ‏سیارات بوجود ‏آمده‌اند.
‏۳-۲ : نظریه لی‌گونده (Ligonde‏ ) ‏:
 ‏در ‏اواخر قرن نوزدهم، لی‌گونده فرضیه شهابی تشکیل منظومه ‏شمسی را بیان کرد. وی ‏معتقد بود تراکم ماده معلول دو علت است یکی برخوردهای غیرالاستیک ذرات و دیگری وجود ‏نیروی چسبندگی بین آنها، و نتیجه گرفت که در اثر وجود این دو نیرو، ماده در یک قرص ‏دوار ‏متراکم شده و بعدها سیارات از آن بوجود آمده‌اند.
‏۴-۲ : ‏نظریه ‏کویپر:
 ‏در سال ۱۹۴۹ ‏کویپر تحقی‏ق درباره منشأ منظومه شمس را آغاز کرد. وی ‏معتقد شد که ‏سیارات در اثر یک رشد دائمی و به هم پیوستن قطعات کوچک بوجود ‏نیامده‌اند بلکه در اول به صورت جرم ‏سیاره بزرگتر از اندازه فعلی تشکیل شده و با از دست دادن مقداری ماده به صورت سیارات کنونی درآمد.
‏کویپر پیدایش جرم بزرگ اولیه را در نتیجه بروز آشفتگی در ماده ‏ابری اولیه می‌داند وی معتقد بود که ماده اولیه ابری شکل و خورشید در یک زمان بوجود ‏آمده‌اند و خورشید خود نیز محصول تراکم ماده ابری شکل است که سیارات اولیه از آن ‏تشکیل شده‌اند. او معتقد بود که سیاره‌های اولیه موقعی تشکیل شده‌اند که خورشید ‏هنوز شروع به تشعشع نکرده بود.
‏۵-۲ : ‏نظریه یوری:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x