تحقیق پوشاک بانوان شمال خراسان ۱۳ ص

تحقیق پوشاک بانوان شمال خراسان ۱۳ ص

تحقیق پوشاک بانوان شمال خراسان ۱۳ ص

تحقیق-پوشاک-بانوان-شمال-خراسان-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏خراسان شمالی
‏استان خراسان شمالی نگین سر سبزشما ل شرق ایران پس از ارائه لایحه دولت‏ ‏آقای محمد خاتمی‏ ‏ با مصوبه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در بهار سا ل۱۳۸۳رسما به عنوان یکی از استانهای کشور ایران تاسیس گردید.
‏خراسان شمالی با ۲۸/۱۰۰کیلومتر مربع وسعت و۸۵۰۰۰۰نفر جمعیت دارای ۶شهرستان (بجنورد . اسفراین .شیروان . جاجرم . مانه و سملقان و فاروج )‏ ‏ ۱۵بخش‏  ‏ ۴۰دهستان و بیش از ۱۰۰۰ روستای دارای سکنه‏ ‏ می باشد. این استان از شمال کشوربا‏ ‏ ترکمنستان (با ۲۷۰کیلومتر مرز مشترک ) از شرق و جنوب‏ ‏ با استان خراسان رضوی از جنوب غربی با استان سمنان و از مغرب با استان گلستان هم مرز است.
‏ ‏
ارتفاعا تی همچون‏ ‏ آلاداغ , سا لوک , می سی نو یا مان داغی از مهمترین ارتفاعات و رود اترک به عنوان تنها روزخانه دائمی وپر آب شمال شرق کشور دراین استان جریان دارد.
‏تاریخ و فرهنگ
‏وجود ۶۰۶اثر تاریخی و محوطه های با ستانی متعد د با سابقه چندین هزار سا له بیانگر غنای تاریخی این استان می با شد این سرزمین د رزمان اشکاانیان از بلاد مهم نساء و اقوام پا رت بوده و در طول تاریخ گذرگا ه حکومت های متعددی بود ه است .
‏۳
‏خراسان شمالی (گنجینه فرهنگ ها ) با قومیت های مختلف کرمانج , فارس (تا ت) ,ترک ,ترکمن , کرد و اقلیتهای بلوچ ,عرب‏ ‏ ,لر , ترک ها و فارسهای مهاجر‏ ‏ دیار وفاق‏ ‏ مذهب و قومیت می با شد.
‏جا ذبه های تاریخی و گردشگری خراسان شمالی
‏ارگ تاریخی بلقیس در اسفراین , بنای سنگی اسپاخور در مانه و سملقان , قلعه جلال الدین جاجرم ,آینه خانه و عما رت مفخم بجنورد, چها ر تاقی تیموری شیروان و امامزاده سید حمزه فاروج از آثا ر تاریخی شاخص این استان می با شد بخش قابل توجهی از پا رک ملی گلستان روستای زیبای در کش در مانه سملقان , رویین در اسفراین , گلیان در شیروان و بش قارداش‏ ‏ بابا امان و اسفیدان در بجنورد از جا ذبه های گردشگری‏ ‏ استان بشمار می رود.
‏بجنورد
‏شهر بجنورد‏ ‏ با پهنه ای در حدود ۱۷۲۴۵ کیلومتر مربع از شما ل به جمهوری ترکمنستان از جنوب به شهرستان اسفراین از غرب به شهرستان مانه و سملقان و از شرق به شهرستان شیروان ارتباط دارد.
‏براساس آخرین تقسیما ت کشوری بجنورد دارای ۳بخش مرکزی , رازجرگلان و گرمخان می باشد‏ ‏.به دلیل وسعت و وجود ارتفا عاتی همچون آلاداغ , سا لوک , می سی نو , بز داغی , دو چنگ و دره ها و دشتهای وسیع از جمله بجنورد و گرمخان‏ ‏ دارای اقلیمی معتدل با زمستانهای سرد و تابستانهای نسبتا ملایم است.
اترک مهمترین رودخانه این منطقه
‏۴
‏ ‏ است و از دیگر رودخانه های آن می توان فیروزه , ارکان , بازخانه , شیرین چای , با با امان , بدرانلو , چناران و‏…‏را نام بر د موسیقی در میان این اقوام آمیختگی عمیقی با تمامی شئونات زندگیشان دارد و بازگو کننده باورها , اعتقادات و بینش و تفکر اقوام این ناحیه می باشد و شامل موسیقی ترکی , کردی وترکمنی است.
از انواع مقامهای موسیقی ترکی می توان به تجنیس ,شا ختا , نا لیش ودر موسیقی کردی‏ ‏ اله مزار, هرای , زارنجی , ترغه و …. ودر موسیقی ترکمنی به یاقی یالی, بوجنت , آد چاپان و درسم سن اشا ره نمود.
‏به سبب وجود تنوع آب و هوا بجنورد دارای مراتع و گونه های گیا هی مختلف و درختانی چون ارس ,بلوط , کر کوه‏ ‏ انواع گرامینه زرشک , باریچه , بید گون , درمنه و ‏…‏می باشد.
‏پیشینه تاریخی شهر بجنورد
‏بررسی محوطه ها, تپه ها و ابنیه ها ی تاریخی شنا سایی شده در این منطقه حاکی از تمدنی کهن است که می توان شکل گیری نخستین زیستگاههای بشری را در حاشیه‏ ‏ رود اترک مشاهده نمود‏ ‏ بجنورد در دوره تاریخی بخشی از سا تر اپی پا رت قلمداد می شد ه است و در کتاب تاریخ سیستان و حدود العام مقدسی ; ناحیه بجنورد را بعنوان بخشی از سرزمین نسا‏ ‏ بر شمرده اند.
‏در دوره اسلامی همزمان با حکومت های متقارن (طا هریان و ساما نیان ) تا سده هشتم بخش‏ ‏ های وسیعی از بجنورد آباد بود است و به دنبال استیلای مغولان برایران و اسکان عده ای از آنان د ر نواحی این منطقه طایفه گراییت یا گرایلی در حوالی بجنوردساکن شده و اکراد بجنورد نیز در پی سیاست شا عباس صفوی به این محل کوچانده شدند و بجنورد کنونی که در کتب قدیمی از آن به عنوان بیژن گرد یا د کرد ه اند (گرد به معنای شهر و آبادی و بجنورد به معنای شهر بیژن ) توسط تولی خان ابن نجفقلی ازامرای ایلخا نی محلی کردکه از اجداد یار محمد خان شادلو می باشد تاسیس شد.
‏۴
‏مردم شناسی و اقوام بجنورد
‏یکی ازویژگیهای مهم‏ ‏ بجنورد وجود بافت متنو ع قومی و مولفه های فرهنگی متفاوت آن است اقوامی که امروزه در محدوده این شهرستان وجود دارد عبارتند از : ترک ها , کرمانج ها ترکمن ها و فا رس ها (تاتها)
عمده مشغله مردم این شهرستان کشاورزی دامداری و صنا یع دستی از جمله قا لیبافی است و در صد ی از نیروی شاغل این شهرستان د ر بخش صنعت و خد ما ت مشغول به فعا لیت هستند
هم زیتی مسا لمت آمیز این اقوام با فرهنگ‏ ‏ های متفاوت مو جبا ت تنو ع‏ ‏ د رمعیشت و زندگی اعتقادات و باورها‏ ‏ آ داب‏ ‏ و رسوم و موسیقی گردیده است.
‏بخشی از جا ذبه های تاریخی و گردشگری بجنورد
‏پارک جنگلی بابا امان , مجموعه تاریخی و تفریحی بش قا رداش , مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم ( مزه مردم شناسی ) عما رت مفخم , بقعه سلطان سیدعباس ابن موسی ابن جعفر,روستای توریستی و پلکا نی اسفیدان , آبشار حمید , باغ علی آباد , چشمه و امامزاده مهنان , آبگرم ایوب پیغمبر و …
‏سوغات بجنورد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x