تحقیق پرستاری در ایران باستان تا کنون ۸۷ ص

تحقیق پرستاری در ایران باستان تا کنون ۸۷ ص

تحقیق پرستاری در ایران باستان تا کنون ۸۷ ص

تحقیق-پرستاری-در-ایران-باستان-تا-کنون-87-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏چکیده:
‏به فرموده‏‌‏ی امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج‏‌‏البلاغه پایبندی و تعصب ورزیدن به خصلتهای نیکو، انسان دوستی، محبت و خدمت به انسان‏‌‏ها و به طور کلی جریان یافتن همه امور زندگی در قلمروهای معنوی بر مبنای حق از جمله عوامل حیات‏‌‏بخش یک تمدن اسلامی است. این عوامل از جمله خصوصیات ویژه پرستاران است. پرستاران همواره در حد توانایی خود در این راه گام برداشته و نتایج ارزنده‏‌‏ای را نیز دریافته‏‌‏اند. لذا پرستاران می‏‌‏توانند نقش عمده‏‌‏ای در اعتلای تمدن اسلامی داشته باشند.
‏ در پی نامگذاری سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی ریاست محترم جمهوری به نام سال گفتگوی تمدن‏‌‏ها و بر اساس مصوبه کمیته دانشگاهی گفتگوی تمدن‏‌‏ها، کمیسیون‏‌‏های نظری و تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران تشکیل گردید. این مقاله با هدف کلی ‏«‏بررسی نقش و جایگاه پرستاری در ساختار تمدن‏‌‏ها و چگونگی کار کردن آنها‏»‏ که بیانگر نقش پرستاری در ساختار تمدن اسلامی نیز می‏‌‏باشد انجام گرفته است.
‏در این مقاله با پرداختن به پرستاری در ایران باستان، صدر اسلام و پس از اسلام مورد توجه قرار گرفته است. همچنین پس از پرداختن به ارزش‏‌‏ها در پرستاری و پیامدهای این رشته، پرستاری در ایران کنونی نیز معلوم گردیده است.
‏کلمه‏‌‏های کلیدی (key word‏)
‏۱- پرستاری در ایران کنونی ۲- صدر اسلام ۳- پیامدها ۴- هدف
‏مقدمه
‏توافق و هماهنگی و سازگاری مطلق در جامعه، بدون اعتدال دلها امکان‏‌‏پذیر نخواهد بود. جامعه‏‌‏ای که مردم آن از این حرکت تکاملی برخوردارند، در پیشبرد علم و هنر و صنعت و اخلاق و دیگر معنویات موفقند.
‏جهان معنوی پیرامون ما ارتباط بسیار نزدیکی با جهان مادی دارد. جهان معنوی نیروئی فیضان دارد که عالم ماده را نگهداری می‏‌‏کند این نیروی معنوی روح را زنده نگاه میدارد.
‏پرستار معنویت است و روح ‏–‏ معنویت ج‏و‏ئی انسان را به‏ اعلاعلین راهنمایی می کند و می برد به جایی که جز خدا نبینی … در همین راستا ‏تنظیم و گردآوری این م‏قال‏ه فرهنگی نشستیم، باشد تا بر خود باوریمان افزوده و از گرمی نیرویمان بطور موثرتری استفاده نمائیم و با عنایات بی‏‌‏چون خداوندی گامهایمان را به عرفات نزدیک‏‌‏تر نمائیم.
‏پیشانی از خاک برداریم و مرواریدهائی از اقیانوس جان بر گونه‏‌‏هامان، اشک شوق در چشمانمان، بعنوان دست‏‌‏آوردی هر چه کوچک از هستی جان، شادی‏‌‏بخش خلق‏‌‏الله باشیم. تماس با عرفات لاتیناهی با پاکی دل مقدور است. با خدمات عرفانی می‏‌‏توان دائما در حال نیایش بود و از راه عالم پاک ماده با اشعه ملکوتی ارتباط برقرار کرد، ارتباط انسان با خویشتن، با خدا و با جهان هستی و همنوع.
‏فصل اول:
‏پرستاری در ایران باستان تا کنون
‏مقدمه
‏درک افکار و عقاید فرهنگی مسلط بر هر دوره‏‌‏ای در فهمیدن سابقه و تاریخچه سیستم مراقبتهای بهداشتی رایج آن عصر کمک زیادی می‏‌‏کند. الگوی مراقبتهای بهداشتی، رایج در زمانهای گذشته تحت تأثیر الگوهای رایج پزشکی و پرستاری امروز، قرار گرفته و تغییر پیدا کرده است.
‏دوره آریایی‏‌‏، زرتشت و هخامنشی
‏قدیمی‏‌‏ترین دوره تاریخ پزشکی در کشور ما دوره آریایی است که آریایی‏‌‏ها در زادگاه اول خود که همان خوارزم امروزی است و به اصطلاح آنان آریاویژ بوده و به نظر می‏‌‏رسد سی قرن قبل از میلاد باشد، شروع شده است. تا هفتصد سال قبل از میلاد اثری از علوم یونانی در ایران نبوده تا آن که از پانصد سال قبل از میلاد یعنی دویست سال بعدع آثار علوم یونانی در ایران هویدا گردیده است. از خلال صفحات تاریخ ایران باستان روشن می‏‌‏شود که زرتشت خیلی بیشتر از مکاتب طبی یونان در عالم وجود داشته است.
‏مکتب دیگر دوران ایران باستان، مکتب اکباتان می‏‌‏باشد. این مکتب قریب یکصد سال پس از زرتشت توسط ‏یکی از شاگردان وی به نام ‏«‏سئناپوراهوم ستوت) تأمین گردید. وی با یکصد شاگرد، کار درمان بیماران را عهده‏‌‏دار بود. طب در دوران قدیم در همه کشورها با عقاید دینی همراه بود. درمان بیماران را با عقاید مذهبی توام می‏‌‏دانستند و اصولا در همه جا دیده می‏‌‏شد که کار درمان بخشی به پرستشگاه Hospital‏ مربوط می‏‌‏شود و کلمه Hospital‏ از لاتین آمده است از کلمه Hospe‏ و Hotel‏ مشتق شده است و Hospitium‏ محلی برای پناه دادن و پذیرایی مسافرین و زوار بوده که اداره امور این اماکن با پرستاران زنان و مردان دینی بوده است.
‏در ایران باستان هم عمدتا کار پزشکی با علمای دین و موبدان بوده است، چنانکه فردوسی به دنیا آمدن رستم و سایر امور طبی این امر را به خوبی بیان می‏‌‏دارد.
‏در اوستا آمده است که اولین طبیب ترتیا پدر گرشاسب پهلوان بوده است. این مرد بر حسب عقیده زرتشتیان مرض و مرگ و زخم تیزه و تب سوزان را از بدنها دور می‏‌‏کرد. آریایی‏‌‏ها عموما علل بیماریها را از خشم خدایان می‏‌‏دانستند و برای رفع قهر خدایان به قربانی کردن در برابر آنان می‏‌‏پرداختند. طبق نظرات ایرانیان باستان، عوامل بیماری متعدد بودند مانند برودت و حوادث، گرسنگی و تشنگی، عفونت و کثافت، اضطراب و پیری. بعلاوه زیاده‏‌‏روی و عادات ناپسند نیز بیماری را تشدید می‏‌‏نموده است.
‏رعایت بهداشت شخصی و بهداشت همگانی به عنوان وظیفه برای زرتشتیان آمده است و تامین بهداشت از وظایف فرمانروایان بوده است. در بهداشت همگانی، طب زرتشت مراحل بسیار علمی را پیموده است.
‏از جمله موارد بهداشتی که بر آن تاکید شده است، ‏پاکیزه نگه داشتن آب از هر نوع پلیدی بوده است و سلاطین هخامنشی در سفرها از هیچ آبی به جز آب ذخیره همراه خود استفاده نمی‏‌‏کردند. در ایران باستان، کوشش بر آن بود که زمین را از آلودگی محفوظ دارند و به این خاطر مردگان را در زمین دفن نمی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x