تحقیق دیگ های سنگی و سازندگان آن

دانلود تحقیق دیگ های سنگی و سازندگان آن

تحقیق دیگ های سنگی و سازندگان آن

تحقیق-دیگ-های-سنگی-و-سازندگان-آن

دانلود تحقیق در مورد دیگ های سنگی و سازندگان آن،
در قالب word و در ۵۰ صفحه، قابل ویرایش.




بخشی از متن تحقیق:
کندن ظروف از سنگ نرم، یکی از صنایع کهن است. پیگوت نشان می دهد که در حدود ۲۸۰۰ پیش از میلاد مسیح، در مرز ناحیه ی مرزی ایران و هند، یعنی در بلوچستان صنعتی وجود داشته که ظروف سنگی را ساخته و آن را به سومر، سوریه و شهرهای دره ی سند در هاراپا و موهن جودارو صادر می کردند. 
صنعت دیگهای سنگی هنوز در اتریش، باوایا و سویس وجود دارد  و گفته می شود که رومیها آن  را بنیاد نهادند. سنگی که در آنجا به کار برده می شود، به اسم لاوز (لاتینی لاسپیس) یا سنگ دیگ شناخته شده بود که عبارت از تالک و کلرور است که برای این منظور بسیار مناسب است. زیرا هر دوی آن ها به آسانی کنده شده و در موقعی که روی آتش قرارگیرد، نمی سوزد. در آناطولیهای مرکزی دیگ خوراک پزی برای استفاده ی محلی از سنگ نرم ساخته می شود ولی حالا بیشتر کار آنها، ساختن دیگهایی از گچ مجسمه سازی است که برای جهان گردان می سازند. 
امروزه تنها مرکز مهم این صنعت در ایران، مشهد است. درست در کنار شلوغ ترین کوچه ی شهر زیارتی مشهد، محله ی دیگ سازان سنگی قرارگرفته است که اینها خودشان را سنگ تراش یا حجار می نامند. 
در این پیشه در حدود صدنفر به کار مشغولند و صد نفر دیگر پشت کوه سنگی مشهد که در حدود ۱۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد، در معدن مشغول کارند. در آنجا متجاوز از سی معدن سنگ در اختیار این عده است. کوه بر نخست در جستجوی سنگی است که از زمین بیرون زده باشد و پس از اینکه به سنگ رسید دنباله ی رگه را گرفته و اغلب تا بیش از سی متر پایین می رود. این شیوه ی استخراج همانند شیوه ای است که معدن چیان فلز ایران هزاران سال است انجام می دهند و شاید هم احتمالاً به همان قدمت باشد…
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x