تحقیق در مورد اهمیت معاد

دانلود تحقیق در مورد اهمیت معاد

تحقیق در مورد اهمیت معاد

تحقیق در مورد اهمیت معاد

دسته بندی فقه و علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۹۷ کیلو بایت
تعداد صفحات ۱۹
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

ضرورت معاد
مساله معاد از دو راه قابل اثبات است نخست از راه عقلى مانند برهان حکمت و عدالت دوم راه نقلى مانند آیات در مورد معاد اینک هر دو راه را بررسى مى کنیم: دلایل عقلى معاد .

۱ـ برهان حکمت
براساس اینکه خداوند حکیم است آفرینش الهى بیهوده و بى هدف نیست بلکه محبت به خیر و کمال که عین ذات الهى است بالاصاله به خود ذات و بالتبع به آثار آن که داراى مراتبى از خیر و کمال هستند تعلق گرفته و از این رو جهان را به گونه اى آفریده است که بیشترین خیر و کمال ممکن بر آن مترتب شود و بدین ترتیب صفت حکمت اقتضا ـ مى کند که خداوند مخلوقات را به غایت و کمال لایق به خودشان برساند ولى از آنجا که جهان مادیت دار تزاحمات است و خیرات و کمالات موجودات مادى با یکدیگر تعارض پیدا مى کند مقتضاى تدبیر حکیمانه الهى این است که به صورتى آنها را تنظیم کند که مجموعاً خیرات و کمالات بیشترى بر آنها مترتب شود و به دیگر سخن: جهان داراى نظام احسن باشد.
با توجه به این که انسان داراى روح قابل بقا است و مى تواند واجد کمالات ابدى و جاودانى گرددد آن هم کمالاتى که از نظر مرتبه و ارزش وجودى قابل مقایسه با کمالات مادى نیست; اگر حیات او منحصر به همین حیات دنیوى محدود باشد با حکمت الهى سازگار نخواهد بود. مخصوصاً با توجه به اینکه حیات دنیوى توام با رنجها و سختیها و ناگواریهاى فراوان است .
راستى اگر زندگى انسان جز این نمى بود که پیوسته زحمت بکشد و با مشکلات طبیعى و اجتماعى دست و پنجه نرم کند تا لحظاتى را با شادى و لذت بگذارند و آنگاه از فرط خستگى به خواب رود تا هنگامى که بدنش آمادگى فعالیت جدید را پیدا کند و مجدداً ((روز از نو و روزى از نو)).
بدیهى است نتیجه منطقى چنین نگرشى به زندگى انسان جز پوچ گرایى نخواهد بود.
از سوى دیگر یکى از غرایز اصیل انسان حب به بقا و جاودانگى است که دست آفرینش الهى در فطرت او به ودیعت نهاده است و حکم نیروى محرک فزاینده اى را دارد که او را بسوى ابدیت سوق مى دهد و همواره برشتاب حرکتش مى افزاید. اکنون اگر فرض شود که سرنوشت چنین متحرکى جز این نیست که در اوج شتاب حرکت به صخره اى برخورد کند و متلاشى شود آیا ایجاد آن نیروى فراینده با چنین غایت و سرنوشتى متناسب خواهد بود؟! پس وجود چنین میل فطرى هنگامى با حکمت الهى سازگار است که زندگى دیگرى جز این زندگى محکوم به فنا و مرگ در انتظار او باشد.
حاصل آنکه: با ضمیمه کردن این دو مقدمه ـ یعنى حکمت الهى و امکان زندگى ابدى براى انسان ـ به این نتیجه مى رسیم که مى باید زندگى دیگرى براى انسان و راى این زندگى محدود دنیوى وجود داشته باشد تا مخالف حکمت الهى نباشد.
و مى توان میل فطرى به جاودانگى را مقدمه دیگرى قرار داد و به ضمیمه حکمت الهى آن را برهان دیگرى به حساب آورد.
ضمناً روشن شد که زندگى ابدى انسان باید داراى نظام دیگرى باشد که مانند زندگى دنیا مستلزم رنجهاى مضاعف نباشد. و گرنه ادامه همین زندگى دنیوى حتى اگر تا ابدهم ممکن مى بود با حکمت الهى سازگار نمى بود.

۲ـ برهان عدالت
در این جهان انسانها در انتخاب و انجام کارهاى خوب و بد آزادند: از یک سو کسانى یافت مى شوند که تمام عمر خود را صرف عبادت خدا و خدمت به بندگان او مى کنند; و از سوى دیگر تبهکارانى دیده مى شوند که براى رسیدن به هوسهاى شیطانى خودشان بدترین ستمها و زشتترین گناهان را مرتکب مى گردند. و اساساً هدف از آفرینش انسان در این جهان و مجهز ساختن او به گرایشهاى متضاد و به نیروى اراده و انتخاب و به انواع شناختهاى عقلى و نقلى و فراهم کردن زمینه براى رفتارهاى گوناگون و قراردادن وى بر سر دوراهیهاى حق و باطل و خیر و شر این است که در معرض آزمایشهاى بى شمار واقع شود و مسیر تکامل خود را با اراده و اختیار برگزیند تا به نتایج اعمال اختیارى و پاداش و کیفر آنها برسد. و در حقیقت سراسر زندگى دنیا براى انسان آزمایش و ساختن و پرداختن هویت انسانى خویش است و حتى در آخرین لحظات زندگى هم معاف از آزمایش و تکلیف و انجام وظیفه نیست .
اما مى بینیم که در این جهان نیکوکاران و تبهکاران به پاداش و کیفرى که درخور اعمالشان باشد نمى رسند و چه بسا تبهکارانى که از نعمتهاى بیشترى برخوردار بوده و هستند. و اساساً زندگى دنیا ظرفیت پاداش و کیفر بسیارى از کارها را ندارد مثلاً کسى که هزاران شخص بى گناه را به قتل رسانیده است نمى توان او را جز یک بار قصاص کرد و قطعاً سایر جنایاتش بى کیفر مى ماند در صورتى که مقتضاى عدل الهى این است که هر کس کوچکترین کار خوب یا بدى انجام دهد به نتیجه آن برسد.
پس هم چنان که این جهان سراى آزمایش و تکلیف است باید جهان دیگرى باشد که سراى پاداش و کیفر و ظهور نتایج اعمال باشد و هر فردى به آنچه شایسته آن است نایل گردد تا عدالت الهى تحقق عینى یابد!
ضمناً از همین بیان روشن مى شود که جهان آخرت جاى انتخاب راه و انجام تکالیف نیست .

دوم: معاد درقرآن
آیات قرآن کریم پیرامون اثبات معاد و احتجاج با منکرین آن را مى توان به پنج دسته تقسیم کرد:
۱ـ آیاتى که بر این نکته تاکید مى کند که برهانى بر نفى معاد وجود ندارد. این آیات به منزله خلع سلاح منکرین است .
۲ـ آیاتى که به پدیده هاى مشابه معاد اشاره مى کند تا جلوى استبعاد را بگیرد.
۳ـ آیاتى که شیهات منکرین معاد را رد امکان وقوع آنرا تثبیت مى کند.
۴ـ آیاتى که معاد را به عنوان یک وعده حتمى و تخلف ناپذیر الهى معرفى مى کند و در واقع وقوع معاد را از راه اخبار مخبر صادق اثبات مى نماید.
۵ـ آیاتى که اشاره به برهان عقلى بر ضرورت معاد دارد.
در حقیقت سه دسته اول ناظر بر امکان معاد; و دو دسته اخیر ناظر به

منابع تحقیق :

سایت :

www.Google .com

http://tahoor .com/page.php?pid=585

http://www.balagh .net/persian/kalam/ma_ad/03.htm

http://www.balagh.net/persian/kalam/ma_ad/01.htm

۱ـ بقره ۱۱۱/ انبیا ۲۴/ نمل ۶۴/.

۲ـ موئمنون ۱۱۷/ نسا ۱۵۷ انعام ۱۰۰/ ۱۱۹ ۱۴۸ کهف ۵/ حج ۳/ ۸ ۷۱ عنکبوت ۸/ روم ۲۹/ لقمان ۲۰/ غافر ۴۲/ زخرف ۲۰/ نجم ۲۸/.

۳ـ جاثیه ۲۴/.

۴ـ قصص ۳۹/ کهف ۳۶/ ص ۲۷/ جاثیه ۳۲/ انشقاق ۱۴/.

۵ـ القیامه ۵/.

۶ـ روم ۱۰/ مطففین ۱۰/ـ۱۴.

۷ـ نحل ۳۸/.

۸ـ هود ۷/ اسرا ۵۱/ صافات ۱۶/ ۵۳ دخان ۳۴/ـ۳۶ احقاف ۱۸/ ق ۳/ واقعه ۴۷/ـ۴۸ مطففین ۱۲/ـ۱۳ نازعات ۱۰/ـ۱۱.

۹ـ امورى که مثل یکدیگرند در همان جهت مماثلت حکم واحدى خواهند داشت ; خواه حکم به امکان باشد و خواه حکم به عدم امکان ((حکم الامثال فى ما یجوز و مالا یجوز واحد)).

۱۰ـ اعراف ۵۷/ حج ۵/ـ۶ روم ۱۹/ فاطر ۹/ فصلت ۱۹/ زخرف ۱۱/ ق ۱۱/.

۱۱ـ روم ۵۰/.

۱۲ـ کهف ۲۱/.

۱۳ـ بقره ۲۶۰/.

۱۴ـ بقره ۲۵۹/.

۱۵ـ بقره ۵۵/ ۵۶.

۱۶ـ بقره ۶۷/ـ۷۳.

۱۷ـ آل عمران ۴۹/ مائده ۱۱۰/.

۱۸ـ سجده ۱۰/ـ۱۱.

۱۹ـ احقاف ۳۳/ و نیز رجوع کنید به: یس ۸۱/ اسرا ۹۹/ الصافات ۱۱/ النازعات ۲۷/.

۲۰ـ اسرا ۵۱/ و نیز رجوع کنید به: عنکبوت ۱۹/ـ۲۰ ق ۱۵/ واقعه ۶۲/ یس ۸۰/ حج ۵/ القیام ۴۰/ الطارق ۸/.

۲۱ـ روم ۲۷/.

۲۲ـ طه ۵۱/ـ۵۲ و نیز رجوع کنید به: سوره ق ۲/ـ۴.

۲۳ـ یس ۷۹/.

۲۴ـ غافر ۵۹/ و نیز رجوع کنید به: آل عمران ۹/ ۲۵ نسا ۸۷/ انعام ۱۲/ کهف ۲۱/ حج ۷/ شورى ۷/ جاثیه ۲۶/ و ۳۲.

۲۵ـ نحل ۳۸/ و نیز رجوع کنید به: آل عمران ۹/ ۱۹۱ نسا ۱۲۲ یونس ۴/ ۵۵ کهف ۲۱/ انبیا ۱۰۳/ فرقان ۱۶/ لقمان ۹/ ۳۳ فاطر ۵/ زمر ۲۰/ نجم ۴۷/ جاثیه ۳۲/ احقاف ۱۷/.

۲۶ـ تغابن ۷/ و نیز رجوع کنید به: یونس ۵۳/ سبا ۳/.

۲۷ـ غافر ۱۵/ و نیز رجوع کنید به: انعام ۱۳۰/ ۱۵۴ رعد ۲/ شورى ۷/ زخرف ۶۱/ زمر ۷۱/.

۲۸ـ فرقان ۱۱/ و نیز رجوع کنید به: اسرا ۱۰/ سبا ۸/ موئمنون ۷۴/.

۲۹ـ موئمنون ۱۱۵/.

۳۰ـ آل عمران ۱۹/.

۳۱ـ ص ۲۸/ غافر ۵۸/ قلم ۳۵/ یونس ۴/.

۳۲ـ جاثیه ۲۱/ـ۲۲.

۱ـ بقره ۴/ لقمان ۴/ نمل ۳/ و…

۲ـ اسرا ۱۰/ فرقان ۱۱/ سبا ۸/ موئمنون ۷۴/ و…

۳ـ الرحمن ۴۶/ تا آخر سوره الواقعه ۱۵/ـ۳۸ الدهر ۱۱/ـ۲۱ و…

۴ـ الحاقه ۲/ـ۲۶ الملک ۶/ـ۱۱ الواقعه ۴۲/ـ۵۶ و…

۵ـ ص ۲۶/ سجده ۱۴.

۶ـ القیامه ۳/ـ۵.

۷ـ نمل ۶۸/ احقاف ۱۷/.

۸ـ انعام ۱۱۲/ـ۱۱۳.

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x