تحقیق جهانگردی در ایران

دانلود تحقیق جهانگردی در ایران

تحقیق جهانگردی در ایران

تحقیق-جهانگردی-در-ایران

قسمتی از متن:
شرایط اقلیمی و آب و هوای متنوع در ایران و وجود مواهب
فراوان طبیعی در پهنه گسترده کشور و نیز میراثهای عظیم تاریخی و تمدن چندین
هزار ساله و آثار گرانبهای فرهنگی، هنری، معماری، صنایع دستی، اماکن
زیارتی و متبرکه و آداب و سنن و گروه های مختلف قومی و جاذبه های مختلف
زیبای طبیعی و وجود چشمه های معدنی شفابخش و نیز روحیه میهمان دوستی و میهمان نوازی ایرانیان همگی از عواملی هستند که اگر به درستی به جهانیان معرفی شوند، می توانند ایران را به یکی از قطبهای بزرگ جهانگردی تبدیل نمایند.
اما علیرغم وجود این همه مواهب و با وجود آنکه از لحاظ جاذبه های توریستی
کشورمان جزء ده کشور اول توریستی جهان قلمداد می گردد اما با کمال تأسف
ملاحظه می گردد از مجموع ۵۶۰ میلیون نفر جهانگردی که در سال ۱۹۹۵ از
کشورهای جهان بازدید کرده اند بنابر قول مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی در سال ۷۴ تنها بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار جهانگرد از ایران بازدید کرده
اند. اگر این رقم علیرغم افزایش نسبیش با سال ۱۳۷۳ با ارقام جهانی توریست مقایسه
گردد ملاحظه می گردد که سهم بسیار ناچیزی از توریستهای جهانی به کشور
ایران مسافرت نموده اند. تعداد توریستهایی که در سال ۱۳۷۳ از ایران بازدید
کردند ۳۶۰۶۵۸ نفر بوده اند درآمد حاصل از توریسم در ایران در سال ۱۳۷۴
مبلغی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به درآمد متجاوز
از چهارصد میلیاردی آن سال رقم بسیار ناچیزی را تشکیل می داده است. یعنی
۱۶۰۰ بار کمتر از سهم جهانی حاصل از توریسم صنعت جهانگردی که در حال حاضر
مقام سوم جهانی را به خود اختصاص داده است، و بعد از سال ۲۰۰۰ مقام اول
صنایع جهانی را به خود اختصاص خواهد داد، متاسفانه در ایران جایگاه واقعی
خود را پیدا ننموده است.
درآمد توریستی، ارزی است که با
پای خود وارد کشور می گردد و متأسفانه کشورمان از این منبع عظیم ارزی تا
حدود زیادی بی بهره مانده است. صنعت توریسم علاوه بر جنبه های درآمد و
اشتغال زایی فواید فراوان دیگری را در بر دارد که از آن جمله می تواند
تبلیغات غیر واقعی را خنثی نماید. توریست ها علاوه بر اینکه می توانند به
رونق اقتصادی کشورمان کمک نمایند می توانند واقعیتهای موجود در کشور را به
رأی العین ملاحظه نموده و تبلیغات نادرست را کم رنگ تر نموده و در خارج از
ایران به عنوان مدافعین این مرز و بوم به تبلیغ بپردازند. توریست به کشور
می آید تا ارزهای به همراه آورده را خرج نماید و از طرف دیگر چیزهایی را
فراگیرد که برای آموختن آن به مردم دیگر ممالک مبالغ هنگفتی بایستی هزینه
گردد و این در حالیست که تاثیر نقل مستقیم شخصی که نکات مثبتی را در یک
کشور دیده به مراتب بیشتر از تبلیغات خارجی یک کشور می باشد.

فهرست مطالب:
جهانگردی و جایگاه آن در ایران
سابقه جهانگردی در ایران
پیدایش و روند توسعه توریسم در ایران
اقتصاد گردشگری حلقه مفقوده
بازتابهای مثبت و منفی صنعت توریسم
صنعت توریسم و اثرات نامطلوب فرهنگی و اجتماعی
منافع و عوارض
منافع صنعت جهانگردی
صدمات صنعت توریسم
توریسم و اقتصاد منطقه ای
واژه هتل و تاریخچه آن
تاریخچه هتل در ایران
دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x