تحقیق جمعیت خانواده ۲۴ ص ( ورد)

تحقیق جمعیت خانواده ۲۴ ص ( ورد)

تحقیق جمعیت خانواده ۲۴ ص ( ورد)

تحقیق-جمعیت-خانواده-24-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه:
‏جستجوی حد متناسب جمعیت برای هر جامعه‏‌‏ای با توجه به شرایط اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن، پژوهشگران و متخصصان مسایل جمعیتی را یاری می‏‌‏کند تا به سوی شناخت واقعیت‏‌‏های جامعه خود گام بردارند. امّا این حرکت به دنبال خود سیاست‏‌‏ها و خط‏‌‏مشی‏‌‏های معینی را می‏‌‏طلبد تا به یافته‏‌‏ها و نظرات اصولی و علمی، جامعه عمل بپوشاند، زیرا شناخت مسئله و مشکل اجتماعی یا جمعیتی هر چند که بسیار مهم تلقی می‏‌‏وشد. اما مهمتر از آن نحوه عمل مردم و نهادهای تنظیم کننده رفتار اجتماعی است که در مورد اخیر، به ویژه دولتها نقش حساس‏‌‏تری برعهده دارند.
‏تعریف سیاست‏‌‏های جمعیتی:
‏سیاست‏‌‏ جمعیتی مجموعه‏‌‏ای از اصول و تدابیر و تصمیمات مدون می‏‌‏باشد که در ارتباط با حل مسائل جمعیت توسط دولت برای هماهنگ و ایجاد تعادل بین عوامل جمعیتی از یک سو و عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از سوی دیگر در جهت رسیدن به اهداف خاص رفاه عمومی جامعه اتخاذ می‏‌‏گردد.
‏مسائل جمعیتی ان دسته اموری هستند که از حالت تعادل و هماهنگی با سایر امور در مجموعه خود خارج شده و به صورت ناهمساز و پیچیده درآمده، به وطریکه جمعیت ‏که یک واقیعیت طبیعی است، به صورت یک معضل و مشکل بروز پیدا می‏‌‏کند بنابراین، مسائل جمعیتی امور ناهمساز وپیچیده‏‌‏ای هستند که به کمک تدابیر وسیاست های جمعیتی در مجموعه کلی باید هماهنگ و همساز گردند تا به صورت مشکلات اقتصادی واجتماعی بروز پیدا نکند. برای جلوگیری از یک چنین مشکلاتی نیاز به برنامه‏‌‏ریزی وس یاست‏‌‏گذاری جمعیتی است.
‏از یک دیدگاه سیاست‏‌‏های جمعیتی را به دو دسته تقسیم می‏‌‏کنند : سیاست‏‌‏های جمعیت خرد و سیاست‏‌‏های جمعیت کلان.
‏سیاست‏‌‏های جمعیتی خرد
‏منظور از سیاست‏‌‏های جمعیتی خرد ‏«‏مجموعه اصول و تدابیر و تصمیمات مدون جمعیتی است که از سوی دولت در کشوری اتخاذ می‏‌‏شود و حدود فعالیتهای او را ‏در ‏رابطه با مسایل جمعیتی‏ و یا اموری که نتایج جمعیتی دارن‏د تعیین می‏‌‏کند.‏»‏ (تقوی، ۱۳۷۷،۴۵). سیاست‏‌‏های خرد یا همان سیاست‏‌‏هایی که توسط دولت‏‌‏ها اتخاذ می‏‌‏شود نیز بر دو گونه است:
‏۱: ‏سیاست‏‌‏های مستقیم:‏ سیاس‏ت های مستقیم مجموعه اصول و‏ ‏تدابیری که توسط دولتها اتخاذ می‏‌‏گردند و بطور ب‏ی‏‌‏واسطه ومستقیم درباره حدود و فع‏الیتهای جمعیتی افراد یک جامعه است مانند سیاستهای کنترل موالید در یک کشور.
‏۲‏: سیاست‏‌‏های غیرمستقیم :‏ سیاست‏‌‏های غیرمستقیم مجموعه اصول و تدابیری‏‌‏اند که توسط دولتها اتخاذ می‏‌‏گردند هرچند که بطور مستقیم درباره فعالیتهای جمعیتی نیست اما نتایج جمعیتی دارند بعنوان مثال سیاست‏‌‏های دولت برای بالا بردن سطح رفاه مردم، یا بالا بردن سطح سواد و آموزش زنان و… هر چند سیاست‏‌‏های برشمرده ظاهراً درباره مسائل جمعیتی نیست اما این سیاست‏‌‏ها باعث کاهش موالید در یک جامعه می‏‌‏شود.
‏نمونه‏‌‏ای از سیاستهای خرد که دولت‏‌‏ها می‏‌‏توانند اتخاذ نمایند:
‏۱. دولتها می‏‌‏توانند از طریق شبکه ارتباطات جمعی و فرآیندآموزشی، چه رسمی (نظام مدرسه) و یا غیررسمی (آموزش بزرگسالان) مردم را به داشتن خانواده‏‌‏های کوچکتر تشویق کنند.
‏۲. دولتها می‏‌‏توانند به منظور ترویج الگوهای رفتاری جمعیتی مطلوب و نیز به منظور تامین خدمات بهداشتی و جلوگیری از باروری برنامه‏‌‏های تنظیم خانواده را به مرحله اجرا درآوردند. در حال حاضر چنین برنامه‏‌‏هایی، چه به طور رسمی با حمایت دولت و چه به طور غیررسمی توسط خود مردم، در ۶۰ کشور جهان سوم، که تقریباً‏ ۸۷ درصد جمعیت ک‏شورهای کمتر ‏توسعه یافته را در برمی‏‌‏گیرد اجرا‏ می‏‌‏شود. امروزه فقط تعدادی معدو‏دی از کشورهای بزرگ مانند برزیل، برمه، اتیوپی و پرو فاقد برنامه‏‌‏های تنظیم خانواده هستند.
‏۳. دولتها می‏‌‏توانند در زمینه داشتن بچه آگاهانه مشوق و محدودیت اقتصادی ایجاد کنند؛ برای مثال، از طریق قطع یا کاهش مرخصی زایمان، کاهش، قطع و یا تحمل مجازاتهای مالی برای داشتن بچه بیش از تعدادی معین، برقراری بیمه تامین اجتماعی سالمندان و قوانین حداقل سن کار کودکان، افزایش شهریه مدارس و قطع کمکهای زیاد دولتی برای آموزش متوسطه و عالی و بالاخره کمک کردن به خانواده‏‌‏های کوچکتر از طریق پرداختهای مستقیم مالی. سنگاپور، هند، کره، تایوان و چین در حال حاضر مشغول تجربه این امر اجتماعی‏‌‏اند که از طریق اعمال سیاستهای تشویقی و تحدیدهای پرجمعیت مساکن کمیاب عمومی را واگذار می‏‌‏کند. علاوه بر این، کمک هزینه زایمان را تا حداکثر دو بچه محدود کرده، حق الزحمه زایمان را برمبنای تعداد اطفال ‏قرار داده و معافیتهای مالیاتی ‏را از ۵ بچه به ۳ بچه کاهش داده است. در هند، در یک موسسه چایکاری این سیاست‏‌‏ تجربه شده است که به حساب پس‏‌‏انداز کارگران زن در خلال‏ دوره غیربارداری سپرده‏‌‏های مالی گذاشته می‏‌‏شود. این سپرده‏‌‏ها برحسب تعداد بچه اندوخته می‏‌‏شود و چنانچه زنی ت‏عداد بسیار زیادی بچه به دنیا آو‏ر‏د‏ کل سپرده ضبط می‏‌‏شود. هنگامی که زن به سن ۴۵ سال‏گی، یعنی به سنی که دیگر باردار نمی‏‌‏شود، برسد این مبالغ ذخیره شده به عنوان نوعی تامین اجتماعی به جای بچه به زن پرداخت می شود. در تایوان تجربه
‏‌‏ای ‏در‏ یک از شهرکهای روستایی به دست آمده است. در این شهرک، دولت محلی وجوهی را در حساب بانکی زوجهای جوان می‏‌‏گذارد تا هزینه آموزش دو بچه اول آنان را تامین کند. با وجود این، با تولد بچه سوم قسمتی از این پول و با تولد بچه چهارم تمام پول ضبط خواهد شد. کاملاً روشن است که این برنامه برای تشویق خانواده‏‌‏ها به داشتن بچه کمتر ولی تحصیلکرده‏‌‏تر طرحریزی شده است.
‏در‏ سال ۱۹۸۰، چین سیاست جدید سختی را در ارتباط با زاد و ولد و با این هدف که نرخ سالانه زاد و ولد خود را در طی یک دهه به ۱ درصد در سال برساند شروع کرد.
‏در میان سایر سیاستها، یک برنامه عدم انگیزه مالی شروع شد که بر طبق آن حقوق کارگرانی که دارای بچه سوم می‏‌‏شدند، تا زمانی که بچه به سن ۱۴ سالگی می‏‌‏رسید ۱۰ درصد کاهش می‏‌‏یافت. بچه همچنین از آموزش و بهداشت رایگان محروم می‏‌‏ماند.
‏زنان اجازه نداشتند که قبل از سن بیست و سه سالگی ازدواج کنند و حداقل سن ازدواج مردان به بیست ‏و شش سال افزایش داده شد. انگیزه‏‌‏های اضافی دیگر عبارت بود از اولویت‏‌‏ مسکن برای زوجهایی که بیش از دو بچه نداشتند، اولویت شغلی برای کودکان خانواده‏‌‏های کوچک، تخصص قطعات کوچک زمین ‏به صورت با به کسانی که خانواده ک‏وچک داشتند و بالاخره افزایش بازنشستگی برای افراد بازنشسته‏‌‏ای که دارای کودکان کمتری بودند.
‏نتایج اولیه نشان می‏‌‏دهد که هند و تایوان به هدفهای خود خواهند رسید. در اواسط دهه ۱۹۷۰ تا مدتی هند یک برنامه وسیع عقیم سازی در دست اجرا داشت.
‏طبق این برنامه به مردان پول نقد، رادیوی ترانزیستوری و حتی بلیط مجانی برای تماشای مسابقات قهرمانی فوتبال داده می‏‌‏شد مشروط بر آنکه با عقیم شدن داوطلبان موافقت کنند. ولی، طی چندین سال این برنامه اثر سیاسی منفیی به جا گذاشت و تلاشهای دولت را در تنظیم خانواده خنثی کرد. آگاهی از نتایج برنامه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x