تحقیق تولید محصولات کشاورزی ( ورد)

تحقیق تولید محصولات کشاورزی ( ورد)

تحقیق تولید محصولات کشاورزی ( ورد)

تحقیق-تولید-محصولات-کشاورزی-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جمهوری اسلامی ایران با تولید حدود ۱۰۰ میلیون تن از نظر تنوع محصولات کشاورزی رتبه سوم را در جهان دارد.
خبر معاون امور بین الملل و امور آ‏ف‏ریقا در وزارت جهاد کشاورزی در سومین اجلاس وزرای کشاورزی همکاری های اقتصادی – منطقه ای (اکو) در تهران گ‏ف‏ت: ایران از ۶۶ محصول اصلی کشاورزی/ تولید کننده عمده ۲۵ نوع است که بیشتر انها جزو محصولات باغی هستند.
تنوع اب و هوایی و شرایط تولید مناسب موجب شده است ایران در بسیاری از محصولات کشاورزی مانند خاوریا و محصولات شیلاتی / پسته / زع‏ف‏ران / مرکبات / سیب/ انگور/ خرما/ خشکبار / زیره و غیره از عمده تولید کنندگان و صادر کنندگان جهان شناخته شود.
اجلالی گ‏ف‏ت : سرمایه گذاری به عنوان عامل مهم در رشد وجهش اقتصادی از جمله در رشد بخش کشاورزی به حساب می اید.
با وجود آنکه در دهه های اخیر هیچ گاه سهم کشاورزی از سرمایه گذاری ۱۰درصد ‏ف‏راتر نر‏ف‏ته اما در سالهای اخیر سعی شده است با ا‏ف‏زایش جاذبه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که اغلب کمتر از نص‏ف‏ سایر بخشها بوده است و با است‏ف‏اده از ساز و کارهای روزامد مالی و اقتصادی سرمایه گذاری در این بخش ا‏ف‏زایش یابد و ‏ف‏رصت های شغلی بیشتری بوجود اید.
به همین منظور برنامه های زیر ساختی به اجرا درامده است و استمرار دارد که از ان جمله می توان ا‏ف‏زایش راندمان آب / ح‏ف‏اظت و اصلاح از اراضی/ ا‏ف‏زایش تولید و توزیع ادوات و تجهیزات کشاورزی /تامین و است‏ف‏اده بهینه از نهاده های کشاورزی به ویژه است‏ف‏اده از بذور مرغوب و مقاوم ، مبارزه با آ‏ف‏ات و بیماریها با است‏ف‏اده از روشهای نوین / توسعه واحدهای تولیدی دامی و شیلاتی / برنامه های پایش / پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی/ اجرای برنامه های جنگداری و آبخیزداری و انتقال نتایج تحقیقات به واحدهای تولیدی اشاره کرد که هر سال از رشد قابل توجهی برخوردارند.
نتایج همه سیاست ها و برنامه ها موجب شده است همواره حتی در شرایط نامطلوب اقلیمی بخش کشاورزی رشد مثبتی در کشور داشته باشد که در بعضی سالها این رشد به حدود ۱۰درصد نیز رسیده است.
معاون امور بین الملل و امور آ
‏ف‏ریقا در وزارت جهاد کشاورزی گ‏ف‏ت : توسعه و کسب سهم بیشتر از بازار برای این قبیل محصولات تنها در سایه به کارگیری ‏ف‏ناوری های نوین بویژه در زمینه ‏ف‏راوری و بسته بندی امکان پذیر است.
البته همزمان تلاشهای زیادی به عمل امده تا موانع تجاری و ‏ف‏عالیت بخش خصوصی برطر‏ف‏ شود و این بخش بتواند با ویژگی های ممتازی که دارد منابع بیشتری را جذب کند و علیرغم تمام توانایی های بالقوه ای که برای توسعه صادرات محصولات کش‏اورزی وجود دارد و هنوز از انها ‏بهره برداری نشده است.
‏۱۸ درصد محصولات بخش کشاورزی ایران ضایعات است
‏بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، شیلاتی و دامی که با صرف نهاده های مختلف تولید می شوند، به دلایل مختلفی درچرخه تولید تا مصرف دچار ضایعات می شوند.
‏وضعیت موجود حاکی از آن است که متاسفانه میزان ضایعات در کشورما طبق برآورد کارشناسان امردر بخش های مختلف مذکورمعادل ۸/۱۷ درصد است. ضمن آنکه بخش باغبانی با۱/۲۸ درصد بالاترین و بخش دام و طیور با ۱/۶ درصد کمترین میزان ضایعات را به خوداختصاص داده اند.
‏برنامه فرآوری محصولات کشاورزی در چارچوب مصادیق مصوب هئیت وزیران که توسعه و حمایت از آنها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، ظرفیت صنایع موجود را بالغ بر ۱۴ میلیون تن اعلام کرده و مقرراست این رقم تا پایان برنامه به ۲۳ میلیون تن افزایش یابد تا بدین ترتیب زمینه فرآوری ۴۲ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور فراهم شود.
‏در بخش زراعی، سیب‏ ‏زمینی، گوجه فرنگی، سبزی و صیفی جات با حدود ۳۰درصدضایعات بالاترین و حبوبات با ۵ درصد کمترین ضایعات را به خود اختصاص داده اند ضمن آنکه درزیر بخش باغبانی، انگوروانجیر با حدود ۳۵ درصد بالاترین وگردو ،بادام وفندوق با ۸ درصد کمترین ضایعات رادارند.
‏تولید ۱۱۲ میلیون تن محصول کشاورزی
‏بخش کشاورزی‏ ‏در حال حاضرحدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی، ۲۱ درصد از اشتغال، ۲۲ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می دهد.همچنین ۸۰۱ درصد عرضه مواد غذایی و ۹۰ درصد نیازهای واحد های صنایع تبدیلی را طی دهه اخیر تامین کرده است.
‏در حال حاضر ۸۵ میلیون تن محصولات کشاوزرزی شامل ۵/۶۲ میلیون تن محصول زراعی،۵/۱۳ میلیون تن محصول باغی،۶/۸ میلیون تن محصول دامی و ۴۵۵ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید می شود.‏  ‏نظر به اینکه ۶۶ محصول کشاورزی (۴۱ محصول زراعی و۲۵ محصول باغی) ساختار اصلی تولیدات کشاورزی جهان را تشکیل می دهند. به طورکلی کشور از نظر تنوع تولید محصولات باغی دارای مقام سوم در جهان وازنظر مقدار تولید جزء ۱۰ کشور اول جهان است.
‏تولید پسته، زعفران، خرما، انار، زردآلو، زرشک دارای رتبه اول در جهان ودر تولیدهندوانه،خیار،فندق،لیمو،بادام،گردو،کشمش دارای رتبه سوم ،درتولید برگ سبز چای، نارنگی، خربزه، گرمک دارای رتبه پنجم ودرانگورو سیب رتبه ششم را دارااست.
‏خودکفایی در تولید گوشت و شیر
‏در همین حال، کشور درزمینه محصولات دامی که درردیف فرآورده های اصلی غذایی است نیز بر پایه سیاستگذاری های انجام شده در کشور برای نیل به خودکفایی در خصوص تامین انواع گوشت،شیر،تخم مرغ و عسل به موفقیت های قابل توجهی دست یافته است.
‏تولید شیر درحال حاضر حدود ۶ میلیون تن و تولید گوشت قرمز حدود ۸۰۰ هزار تن و گوشت مرغ در حدود ۸۰۰ هزار تن، تخم مرغ بیش از ۵۸۰ هزار تن،و عسل ۲۸ هزار تن است که مقررشده تا سال ۱۳۹۰ تولید شیربه ۱۲ میلیون تن افزایش یابد.
‏سرمایه گذاری مطلوب در زمینه تولید و پرورش آبزیان
‏همچنین حجم تولیدات انواع ماهی در طی دهه اخیر از رقم ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۳۷۰ به ۴۵۵ هزار تن در سال ۱۳۸۲ رسیده است. افزایش حدود ۹ میلیون تنی ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی تاپایان سال ۸۸
‏در حال حاضرظرفیت تولید صنایع تبدیلی وتکمیلی‏ ‏موجود بخش کشاورزی بالغ بر ۱۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تن است که پیش بینی می شود پایان برنامه چهارم توسعه این ظرفیت به ۲۳ میلیون و ۳۷۷ هزار تن بالغ شود.
‏لازم به ذکر است که میزان ضایعات امروزه در کشورهای در حال توسعه به ‏ ‏یکی از چالش های مشترک تبدیل شده است.
‏تعریف ضایعات از دیدگاه FAO‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x