تحقیق تولید مثل و بقاء موجودات زنده ( ورد)

تحقیق تولید مثل و بقاء موجودات زنده ( ورد)

تحقیق تولید مثل و بقاء موجودات زنده ( ورد)

تحقیق-تولید-مثل-و-بقاء-موجودات-زنده-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏مقدمه
‏افزایش عملکرد گیاهان زراعی‏ ‏۱
‏عملکرد بالقوه ‏گیاهان زراعی یکساله‏ ‏۲
‏کمیت محصول در مقابل کیفیت آن‏ ‏۴
‏عملکرد بیولوژیک عملکرد اقتصادی و شاخص رشد‏ ‏۶
‏عوامل مؤثر در فراهم شدن عناصر غذایی گیاهان‏ ‏۷
‏تکنیکهای تشخیص عدم توازن مواد غذایی در گیاه‏ ‏۸
‏علایم رویت‏ ‏۹
‏آزمایش خاک‏ ‏۹
‏توصیه‏‌‏های خاص برای تکنیکهای تشخیص عوارض‏ ‏۱۰
‏خلاصه‏ ‏۱۴

‏مقدمه
‏تولید مثل و بقاء موجودات زنده به سازگاری آنها با عوامل محیطی بستگی دارد. موجودات وحشی تحت فشار مداوم انتخاب طبیعی قرار داشته و تحت این فشار برای سازگاری با شرایط اقلیمی ـ خاکی خاصی شکل گرفته‏‌‏اند. گیاهان زراعی کنون در اصل گیاهانی وحشی بوده‏‌‏اند که در نتیجه فعالیتهای زراعی انسان تغییر یافته‏‌‏اند. گیاهان وحشی دارای خواب در بذر می‏‌‏باشند. خواب بذر سبب نایکنواختی سبز شدن شده و امکان بقاء گیاه را در صورت وقوع شرایط نامساعد محیطی و از بین رفتن بوته‏‌‏های ‏سبز شده بوجود می‏‌‏آورد. ریزش بذر در گیاهان وحشی خصوصیت دیگری است که امکان توزیع و پراکندگی بذر و در نتیجه امکان بهره وری از محیط‏‌‏های مساعد را بوجود می‏‌‏آورد. گیاهان وحشی دارای نایکنواختی رسیدگی بذر نیز می‏‌‏باشند که احتمال فرار از عوامل نامساعد محیطی را بوجود می‏‌‏آورد. انسان در جریان تبدیل گیاهان وحشی به گیاهان اهلی، بطور ناآگاهانه و از طریق عملیات کاشت و برداشت و گاهی آگاهانه، این صفات را که بقاء گیاهان وحشی را در طبیعت تضمین می‏‌‏کرد از آنها گرفت. همچنین انسان کشاورز از طریق عملیات داشت شامل کوددهی، آبیاری و مبارزه با آفات، امراض و علفهای هرز سبب غالبیت‏ ترکیبات ژنتیکی پر ت ولید در جوامع گیاهی مورد کاشت گردید. انتخاب آگاهانه نیز برای بهبود کیفیت انجام شد. امروزه تلاشهای کاملاً آگاهانه و بسیار دقیقی برای حصول کمیت و کیفیت بیشتر و بهتر محصول در سطح جهان به عمل ‏می‏‌‏آید. در نتیجه فعالیتهای به نژادی انسان، گیاهان اهلی شده وابستگی شدید به حمایت و فعالیت انسان پیدا نمودند. بقا گیاهان کاملاً اهلی شده در طبیعت بدون حمایت انسان ممکن نیست.
‏خلاصه
‏با افزایش جمعیت کشور نیاز به محصولات کشاورزی نیز افزایش می‏‌‏یابد. هر کشاورز با افزایش میزان تولیدات خود نه تنها در آمد بیشتری کسب می‏‌‏کند، بلکه سهم بیشتری در تامین نیاز غذایی مردم کشور پیدا می‏‌‏کند. افزایش تولید مواد غذایی ‏در یک کشور به دو طریق امکان پذیر است:
‏۱ـ افزایش سطح زیر کشت ـ حدود ۲۱ درصد زمینهای دنیا قابلیت کشت و زرع دارد که در حال حاضر حدود نیمی از آن در زیر کشت است. قسمت اعظمی از اراضی بایر قابل کش‏ت در کشورهائی مانند ایران قرار دارد که کشاورزی نیمه سنتی تا نیمه مکانیزه روش اصلی تولید در آنها می‏‌‏باشد. بخش بزرگی از این اراضی را می‏‌‏توان با مکانیزه نمودن کشاورزی و تامین امکانات به زیر کشت برد. اما در بسیاری از همین اراضی عواملی مانند کمبود آب، نامساعد بودن شرایط آب و هوائی و کیفیت آب و یا خاک بصورت عوامل محدود کننده رشد و حتی باز دارنده توسعه کشاورزی عمل می‏‌‏کنند. لازم است توجه شود که اراضی خوب قبلاً به زیر کشت رفته و کیفیت آنها بعلت کار مداوم بهبود یافته است و نیز زمینهای باقی مانده از کیفیت بسیار پائین‏‌‏تری برخوردار بوده و یا فاقد آب آبیاری می‏‌‏باشند. اصلاح و یا تامین آب این اراضی مستلزم سرمایه گذاری اولیه زیاد و یا گاه غیر ممکن است نتیجتاً افزایش سطح زیر کشت در چنین شرایطی ممکن است مقرون به صرفه نباشد.
‏۲) افزایش عملکرد در واحد سطح ـ افزایش سطح زیر کشت ضرورتاً حدی داشته و در بسیاری موارد مقرون به صرفه نیست. بنابراین افزایش عملکرد در واحد سطح که هدف اصلی زراعت است می
‏‌‏بایستی مورد توجه قرار گیرد. توجه به این امر، بخصوص در ایران که بازده تولید در واحد سطح پائین است، اهمیت زیادی دارد. استفاده از ارقام اصلاح شده، تهیه بستر مطلوب، انتخاب صحیح تاریخ و روش کاشت، میزان بذر و تناوب زراعی، بهبود عوامل زراعی شامل کود، آبیاری، زهکشی، کنترل آفات، ‏امراض و علفهای هرز، استفاده صحیح از وسایل کشاورزی و بالاخره مهمتر ازهمه،‏‌‏تلفیق و ترکیب صحیحی از این عوامل در انطباق با اکولوژی گیاه موجب افزایش راندمان زراعت و یا افزایش عملکرد در واحد سطح می‏‌‏گردد. استفاد اقتصادی و دراز مدت ازعوامل محیطی و منابع طبیعی اهمیتی خاص در این امر دارد. معمولا در زراعتهائی که راندمان آنها پائین است، یک یا چند عامل زراعی بصورت عوامل محدود کننده رشد وجود دارد. تصحیح چنین عواملی موجب افزایش ‏سریع راندمان فعالیتهای زراعی خواهد گردید. در هر حال، برنامه ریزی تولید مستلزم درک صحیحی از عوامل زراعی است.
‏عملیات اصولی زراعی عبارتند از: ۱ـ تهیه و نگهداری بذر گیاه مورد نظر ۲ـ از بین بردن علفهای هرز و گیاهان موجود روی زمین ۳ـ زیر و رو نمودن خاک جهت تهیه بستر بذر ۴ـ‏ کاشت بذر و گیاه مورد نظر در فصل و شرایط مناسب رشد آن گیاه طبق اطلاعات موجود ۵ـ‏ تامین نیازمندیهای گیاه از لحاظ آب و مواد غذایی ۶ـ حفظ گیاه در مقابل دشمنان طبیعی و هم چنین رقابت ‏علفهای هرز و ۷ـ برداشت محصول و نگهداری آن در شرایط مناسب تا زمان مصرف.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x