تحقیق تعیین مقاومتهای مجهول به کمک تئوری پل وتستون ( ورد)

تحقیق تعیین مقاومتهای مجهول به کمک تئوری پل وتستون ( ورد)

تحقیق تعیین مقاومتهای مجهول به کمک تئوری پل وتستون ( ورد)

تحقیق-تعیین-مقاومتهای-مجهول-به-کمک-تئوری-پل-وتستون-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نام آزمایش :
‏تعیین مقاومتهای مجهول به کمک تئوری پل وتستون
‏وسائل لازم :
‏۱عدد مقاومت مجهول ؛ ۲عدد مقاومت معلوم ؛منبع تغذیه جریان مستقیم؛ گیره های سوسماری؛گالوانومتر؛ جعبه مقاومت.
‏تئوری آزمایش:
‏مدارهای پل(bridge circuit) ‏ در وسایل اندازه گیری کاربرد وسیعی دارند . در اینجا قدری درباره پل متعادل(balanced bridge)‏ صحبت میکنیم و توسط این پلها میتوان مقدار مقاومت مجهولی را اندازه گیری کرد شکل(۱)یک نمونه پل موسوم به پل وتستون (wheatston bridge) ‏ را نشان میدهد پل وتستون طرحی است که نخستین بار توسط چارلز وتستون برای تعیین مقاومتهای مجهول پیشنهادشده است .طبق این طرح دو مقاومت معلوم و ثابت R2,R1‏ و یک مقاومت متغیر R3‏ و یک مقاومت مجهول RX ‏مطابق شکل به هم اتصال داده میشود. به این ترتیب این چهار مقاومت دو به دو به طور سری به یکدیگر بسته شده مجموعه به طور موازی به دو نقطه A ,B ‏متصل گردیده اندنقاط A,B‏بایک کلید به دو قطب مولدی مرتبطند. بین دو نقطه C,D‏گالوانومتری قرار دارد که شدت جریان را دراین شاخه از مدار نشان میدهد.
‏شکل (۲) شمای دیگری از پل وتستون است و موقعی این پل متعادل نامیده میشود که ولتاژخروجی یا ولتاژ بین C,D‏صفر باشد در پل متعادل داریم :
Vac =Vad ‏
‏پس: R1I1=R2I2‏
‏وطبق همین استدلال میتوان گفت:
R1I1/R3I1=R2I2/R4I2
‏بنابراین: R1/R3=R2/R4 ‏
Rx=(R2/R1)*R3
‏درعمل مقاومت R3‏را آنقدر تغییر میدهیم تا عقربه گالوانومتر روی صفر قرار گیرد . دراین صورت بین دو نقطه C,D‏اخطلاف پتانسیل الکتریکی وجود ندارد . واین دو‏ نقطه هم پتانسیل میشوند. ودر تعادل قرار دارند در این صورت شدت جریان در مقاومتهای R3,R1 ‏ونیز در مقاومتهای Rx,R2 ‏یکسان میباشد.چون مقاومت های R1,R2,Rx ‏ معلومند میتوانیم با استفاده از این رابطه مقدارRx‏راحساب کرد.
‏معمولامقاومتهایR1,R3‏به نسبت ده به یک یا صد به یک ویا هزاربه یک انتخاب میشوند.
‏شرح آزمایش:
‏دو مقاومت معلوم را انتخاب میکنیم. و آنها را با یک سیم رابط از یک طرف به هم وصل میکنیم از یکی از این مقاومت از همان فیش که به مقاومت دومی وصل است یک سیم به قطب مثبت منبع تغذیه جریان مستقیم وصل میکنیم و از طرف دیگر همان مقاومت یک فیش به جعبه مقاومت وصل میکنیم حال از مقاومت دومی یک سیم به یک طرف مقاومت مجهول وصل میشود ویک سیم به گالوانومتر وصل میشود از فیش دوم گالوانومتر یک سیم به همان فیش جعبه مقاومت که قبلا به آن فیش مقاومت معلوم را زده ایم وصل میکنیم و از فیش دوم مقاومت مجهول یک سیم به جعبه مقاومت و یک سیم به منبع تغذیه جریان وصل میکنیم حال مدار ما کامل است. حال تنظیم ولتاژ منبع تغذیه را می بندیم و تنظیم جریان آن را کمی باز میکنیم حال باید مقدار مقاومت در جعبه مقاومت راآنقدر تغییر داد تاعقربه گالوانومتر روی صفر قرار گیرد. زمانی که همه کلید های جعبه مقاومت روی
OFF‏قرار دارند عقربه گالوانومتر روی(+) قرار دارد حال کلید اول را که زیر آن X1 ‏ نوشته حرکت میدهیم و می بینیم عقربه گالوانومتر تکان نخورد حال کلید دوم را تکان میدهیم می بینیم که روی شماره ۵‏ عقربه گالوانومتر روی صفر می ایستد و چون کلید X1‏ روی صفر قرار دارد می فهمیم که مقاومت آن ۵۰‏است.
‏پس داریم:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x