تحقیق تعلیم و تربیت قرآنی ۳۸ ص ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت قرآنی ۳۸ ص ( ورد)

تحقیق تعلیم و تربیت قرآنی ۳۸ ص ( ورد)

تحقیق-تعلیم-و-تربیت-قرآنی-38-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تعلیم و تربیت ‏قرآنی
‏یا
‏مهندسی ‏فرهنگی
‏مقدمه
‏تعلیم و تربیت ‏قرآنی
‏تأسیس اسلام و مهندسی فرهنگ آن به وسیله ی ‏رسول مکرم اسلام تنها با قرآن کریم شروع شد.
‏رفتار رسول مکرم اسلام صلی الله ‏علیه و آله نیز طبق آیه کریمه ی «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» تنها با ‏قرآن تطبیق داده می شد. هرگونه رفتار فرهنگ ساز رسول خدا، هر گونه عبادت،‌هرگونه ‏جهاد،‌ هرگونه قضاوت، هرگونه روابط فردی و اجتماعی، هرگونه اقتصاد و هر یک از شؤون ‏حیات انسانی،‌ بر اساس اندیشه ای بود که قرآن کریم مطرح می فرمود.
‏رسول مکرم ‏اسلام،‌ جامعه ای اسلامی را آنچنان تربیت کرده بود که تطبیق تمامی اجزاء‌ و ارکان ‏فرهنگ و یکایک شؤون حیات انسانی با قرآن، اساس فرهنگ جامعه ی اسلامی را تشکیل می ‏داد. عمل به آیه ی شریفه ی مذکور، سنت اساسی و اصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله ‏بود.
‏پس از آن حضرت نیز، شیوه ی اهل البیت آن حضرت و تمامی معصومین علیهم السلام ‏آنگونه بود که مبنای هرگونه رفتار فردی و اجتماعی و سیاسی و نظامی و حقوقی و قضایی ‏نه تنها در اسلام و حکومت اسلامی می بایست با قرآن تطبیق داده می شد،‌ بلکه می ‏بایست براساس آیات قرآن و متکی بر آیات قرآن باشد.
‏تعلیم و تربیت ‏قرآنی
‏یا
‏مهندسی ‏فرهنگی
‏مقدمه
‏تعلیم و تربیت ‏قرآنی
‏تأسیس اسلام و مهندسی فرهنگ آن به وسیله ی ‏رسول مکرم اسلام تنها با قرآن کریم شروع شد.
‏رفتار رسول مکرم اسلام صلی الله ‏علیه و آله نیز طبق آیه کریمه ی «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» تنها با ‏قرآن تطبیق داده می شد. هرگونه رفتار فرهنگ ساز رسول خدا، هر گونه عبادت،‌هرگونه ‏جهاد،‌ هرگونه قضاوت، هرگونه روابط فردی و اجتماعی، هرگونه اقتصاد و هر یک از شؤون ‏حیات انسانی،‌ بر اساس اندیشه ای بود که قرآن کریم مطرح می فرمود.
‏رسول مکرم ‏اسلام،‌ جامعه ای اسلامی را آنچنان تربیت کرده بود که تطبیق تمامی اجزاء‌ و ارکان ‏فرهنگ و یکایک شؤون حیات انسانی با قرآن، اساس فرهنگ جامعه ی اسلامی را تشکیل می ‏داد. عمل به آیه ی شریفه ی مذکور، سنت اساسی و اصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله ‏بود.
‏پس از آن حضرت نیز، شیوه ی اهل البیت آن حضرت و تمامی معصومین علیهم السلام ‏آنگونه بود که مبنای هرگونه رفتار فردی و اجتماعی و سیاسی و نظامی و حقوقی و قضایی ‏نه تنها در اسلام و حکومت اسلامی می بایست با قرآن تطبیق داده می شد،‌ بلکه می ‏بایست براساس آیات قرآن و متکی بر آیات قرآن باشد.
‏قرآن همان حبل اللهی است که ‏حقتعالی فرموده است محکم به آن بچسبید و با رها کردن آن موجب تفرقه در بین جهان ‏اسلام نشوید. آنجا که می فرماید.
‏گویا حقتعالی می فرماید هرگونه برنامه ریزی اعم ‏از اقتصاد، سیاست،‌ حکومت داری، تعلیم و تربیت، هنر، ورزش، بهداشت، علوم، صنعت و ‏تجارت،‌ حقوق و قضا و عرفان و اخلاق و فلسفه و حکمت و جمیع شؤون حیات انسانی اگر از ‏قرآن نشأت نگرفته باشد و با معیارهای قرآنی تطبیق نکند،‌به معنای جدایی و رها کردن ‏حبل الله است و موجب تشتت و تفرقه جهان اسلام خواهد گشت.
‏کلمه ی «جمیعاً» در آیه ‏ی شریفه ی فوق به معنای تأکید بر اجرای این فرمان در تمامی اقشار جامعه می باشد ‏آیه‏…‏ و این به معنای آنست که تطبیق رفتار جامعه با قرآن باید در تمامی برنامه های ‏جامعه و تمامی شؤون جامعه اجرا گردد. با عنایت به مفهوم عمیق آیه ی شریفه ی مذکور، ‏ریشه ی تمامی انحرافات و ضعفها و اختلافات جوامع اسلامی،‌ مشخص خواهد شد و آن عبارت ‏است از عدم تطبیق شؤون مختلف حیات اجتماعی کشورهای اسلامی با آیات شریفه ی ‏قرآن.
‏امت رسول خدا در اجرای هر برنامه، منتظر نزول فرمان حقتعالی از طریق وحی و ‏تبیین آن به وسیله ی آیات کریمه ی وحی شده بر رسول خدا بودند.
‏امت اسلام در زمان ‏رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آموخته بودند که هر یک از رفتار رسول خدا و ‏تمامی مؤمنین می باید با آیات قرآن کریم مطابقت داشته باشد.
‏براساس عمل به آیه ی ‏شریفه ی مذکور،‌ هر یک از آحاد جامعه اسلامی در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله ‏و سلم اعم از وضیع و شریف و رئیس و مرؤوس، موظف بود رفتار خود را با قرآن تطبیق دهد ‏و مطابقت رفتار خود را با قرآن در آنجا که موجب شبهه و سؤال می شد،‌ اثبات ‏نماید.
‏مراجعه ی مکرر خلفای راشدین پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ‏حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و مشورت و استفاده از راهنماییهای آن حضرت به ‏همین دلیل بود که آن حضرت را در تطبیق دقیق احکام قضایی و حقوقی و اجتماعی و سیاسی ‏و فقهی و حکومتی و اقتصادی و غیره، عالم تر از دیگران می دیدند. جامعه ی اسلامی ‏توسط رسول خدا براساس همین آیه ی شریفه در لزوم تطبیق رفتار مسؤولین و برنامه های ‏ایشان با قرآن کریم آنچنان تربیت شده بود که صحت گفتار و رفتار مدعیان مسلمانی ‏اگرچه خلیفه ی مسلمین باشند را در مطابقت گفتار و رفتار ایشان با قرآن کریم جستجو ‏می کرد. به همین دلیل،‌خلفای راشدین، استفاده از رهنمودهای حضرت امیرالمؤمنین و ‏مشورت با آن حضرت را از افتخارات خود می دانستند و در اظهار این افتخار،‌مباهات می ‏نمودند. زیرا می دانستند که مشورت ایشان با حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که ‏طبق روایات بسیار از رسول مکرم اسلام،‌عالمترین فرد امت اسلامی بر قرآن و عالمترین ‏ایشان در تطبیق تمامی اجزاء‌و ارکان حیات انسانی با قرآن کریم بود، موجب افزایش ‏حیثیت سیاسی ایشان می گشت.
‏امت اسلامی آنچنان تربیت شده بود که حتی دلایل رفتار ‏رسول دا را نیز در تطبیق با قرآن و معیارهای قرآنی جستجو می کردند و حتی از شخص ‏رسول مکرم اسلام در این باره سؤال می کردند.
‏اما متأسفانه این سنت ‏–‏ یعنی تطبیق ‏تمامی شؤون حیات اجتماعی مسلمانان با قرآن ‏–‏ که اساسی رکن در مهندسی فرهنگ اسلام ‏توسط رسول مکرم اسلام و قرآن کریم می باشد،‌در جوامع اسلامی اکنون کمرنگ شده یا به ‏فراموشی سپرده شده است و عمل به آیات قرآن در سطح جامعه تنها به بعضی جوانب آن ‏بسنده شده است.
‏خوشبختانه از افتخارات جمهوری اسلامی آنست که در جستجو راهکارهای ‏اساسی و مبانی اسلامی کردن برنامه های جمهوری اسلامی می باشد و پرچم عمل به آیات ‏قرآن را در جهان اسلام به اهتزاز درآورده است و محققین را در تدارک پاسخ به سؤالات ‏بسیاری که چگونگی تطبیق شؤون مختلف حیات اجتماعی اسلام را با قرآن کریم تبیین

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x