تحقیق تعقیب و مراقبت در بازجویی ( ورد)

تحقیق تعقیب و مراقبت در بازجویی ( ورد)

تحقیق تعقیب و مراقبت در بازجویی ( ورد)

تحقیق-تعقیب-و-مراقبت-در-بازجویی-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏مصاحبه و بازجویی ‏در‏ تعقیب و مراقبت
‏مقدمه:
‏هانگونه که قانون آئین دادرسی کیفری و قانون تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در تعریف آن ب‏ه‏ تصریح بیان نموده است کش‏ف‏ علمی علائم تعقیب و مراقبت مجرمین ، دستگیری و جلب مجرمین و متهمین ، کش‏ف‏ و ضبط آلات جرم و …. اهم وظایف ضابطین ذکر شده است. در این ‏ر‏استا مصاحبه و بازجویی و تعقیب و مراقبت از اقدامات اساسی برای سوق دادن تحقیقات به سمت کش‏ف‏ علمی محسوب می گردد و اساساً این دو مولفه پایه و بنیاد تحقیقات جرم یابی را تشکیل می دهد. با عنایت به اینکه هدف غایی تعقیب و مراقبت و مصاحبه و بازجویی دستیابی به اطلاعات پنهان است که با توجه به تقسیم بندی تحقیقات به بخش های مختلف از جمله امنیتی ‏، جنایی ، انتظامی ، علمی و … که در این مقوله به بخش جنایی آن می پردازیم. دسترسی به اطلاعات پنهان در ارتباط با مموریت های جنایی نظیر قتل ، سرقت و کلاهبرداری ، جعل و … مد نظر مامور مصاحبه ب‏ازجویی یا ‏تعقیب‏ و مراقبت است. تشخیص میزان و اهمیت ارتباط ‏اطلاعات ‏مورد نیاز در مصاحبه و بازجویی و تعقیب مراقبت ، راه ها و روش های دستیابی موفقیت آمیز به اهداف آن در این مبحث مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد. دستیابی به اطلاعات پنهان در جرائم جنایی هدفی است که
‏۲
‏س‏مت و سوی بیشتر ‏ ‏فعالیت‏ های ‏را تشکیل می دهد و حتی در ک‏سوژه‏ای توسعه یافته نیز عمده فعالیت‏ های پلیس در این راستا برنامه ریزی و دنبال می شود. لزوم توجه و تمرکز در امر بازجویی و تعقیب‏ از جایی حایز اهمیت فوق العاده و مطلوب ‏تلقی می شود که با توجه به فرآیند توسعه جوامع و افزایش سطح بهره وری اطلاعات عمومی جامعه که از آن با عنوان عصر انفجار اطلاعات یاد می شود . موجب افزایش قوه تحرک و سطح بهره گیری از علم و تکنیک های روز توسط مجرمین و متهمین گردیده است. از طرفی نیز سوابقموجود در ادارات و مراکز دولتی و غیر دولتی بخصوص سوابق قضایی و ک‏یفر‏ی و امثال آن نیز در زمان لازم و در فرصت کم به دلایل متعدد امکانپذیر نمی باشد. همچنین با در نظر ‏گرفتن این مطلب که مجرم و متهم حرفه ای پس از ارتکاب جرم سعی و تلاش خود را بکار می گیرد تا حد امکان آثار ، علائم و آلات جرم را از بین برده و از آشکار شدن هرگونه خبر از نحوه ارتکاب جرم جلوگیری و ممانعت نماید. امید است این نوشته بتواند توجه خواننده گرامی را هر چند به نکات اندک یا تکراری جلب و مثمر ثمر واقع شود.
‏۴
‏شرح تعقیب و مراقبت
‏تعقیب درلغت به معنای دنبال کردن و مراقبت بمعنای زیر نظر داشتن است و معنی جامع آن دنبال کردن و زیر نظر گرفتن است و برای پی بردن به اطلا‏ع‏ات و اخبار پنهان در ارتباط با افرادیکه بنحوی در م‏ذ‏ان اتمام قرار دارند بکار گرفته می شود. تعقیب و مراقبت می تواند به دو روش پیاده و یا با استفاده از خودرو‏ و یا بهره گیری از تجهیزات پیشرفته مانند دستگاههای سمعی و بصری ، ماهواره ها ‏–‏ دوربین های حساس و بسیار کوچک ، ردیاب های گوناگون صورت گیرد که با توجه به نوع ماموریت های واگذار شده اتخاذ روش می شود.
‏جمع آوری و تحلیل اطلاعات اولیه
‏برای انجام یک عملیات تعقیب و مراقبت بی نقص اولین اقدام جمع آوری و ب‏ر‏ر‏س‏ی کلیه اطلاعات موجود و ‏ممکن درباره ‏س‏و‏ژ‏ه مورد تعقیب است. بدیهی است حداقل اطلاعات درباره ‏س‏و‏ژ‏ه موارد متعددی را شامل می شود که بدون وجود آن اطلاعات امکان انجام تعقیب و مراقبت میسر نیست. مانند مشخصات ظاهری ‏سوژه‏ ‏–‏ محل کار یا محل تردد ‏سوژه‏ ‏–‏ زمان حضور در محل یا تردد ‏سوژه‏ ‏–‏ نوع وسیله نقلیه‏ مورد استفاده ‏سوژه‏ و علت مظنونیت به ‏سوژه‏ حائز اهمیت اساسی است و هر نوع اطلاعات دیگری که مورد استفاده ‏سوژه‏ و علت مظنونیت به
‏۴
‏سوژه‏ حائز اهمیت اساسی است و هر نوع اطلاعات دیگری که در ارتباط با ‏سوژه‏ موجود باشد ، دارای اهمیت خواهد بود. بنابرای‏ن‏ اولین اقدام مامورین جمع آوری و مرور اطلاعات درباره ‏سوژه‏ تحت تعقیب است.
‏طراحی عملیات تعقیب و مراقبت
‏یک عملیات تعقیب و مراقبت بدون طراحی عملیات هرگز به موفقیت لازم نخواهد انجامید. در طراحی عملیات ضمن مرور مجدد اطلاعات بدست آمده از ‏سوژه‏ عادات وی نیز مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اهداف پیش بینی شده ابتدا‏ نوع تعقیب و مراقبت. ‏س‏پس لوازم و تجهیزات مورد نیاز اتخاذ نوع پوشش لازم اعم از پوشش ظاهری و پوشش م‏عن‏وی ‏–‏ تعداد مامورین مورد نیاز تعداد خودروهای مورد نیاز و نوع خودروها ‏–‏ نقشه عملیاتی که در آن مکانها‏ی‏ تردد و مسیرهای تردد ‏سوژه‏ پیش بینی شده باشد ، مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ می شود با توجه به زمان شروع تعقیب با‏یس‏تی مامورین پیش بینی شده مورد آموزش قرار گیرند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x