تحقیق تعادل اجسام صلب ۲۲ ص

تحقیق تعادل اجسام صلب ۲۲ ص

تحقیق تعادل اجسام صلب ۲۲ ص

تحقیق-تعادل-اجسام-صلب-22-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏تعادل جسم صلب
‏جسم صلب به علت داشتن ابعاد قابل توجه معمولاً تحت تاثیر نیروهای غیرهمراس‏‌‏ قرار می‏‌‏گیرد، در حالی که در یک ذره، به علت کوچک بودن ابعاد آن، نیروها همراس هستند. اثر نیروهای همرس فقط جابجایی در راستای نیروهاست که با دو شرط ΣFy=0, ΣFx=0‏ ‏تعادل ذره مورد ارزیابی قرار می‏‌‏گیرد، اما در جسم صلب به علت بزرگی ابعاد، اگر نیروها همراس نباشند، چرخش بوجود خواهد آمد (شکل ۱).
‏همانطور که در شکل ملاحظه می‏‌‏شود، یک زوج نیرو بر جسم صلب تاثیر گذاشته‏‌‏اند که در آن شرایط ΣFy=0, ΣFx=0‏ برقرار است،‏‌‏ اما اثر این زوج نیرو گشتاوری است در جهت عقربه‏‌‏های ساعت که موجب چرخش جسم در جهت ساعتگرد می‏‌‏شود.‏ بنابراین برای جسم صلب ‏مورد بحث فراهم کردن شرایط تعادل فقط منوط به ΣFy=0, ΣFx=0‏ ‏نیست و باید شرط دیگری نیز مبنی بر عدم چرخش عضو مورد بررسی قرار گیرد. ضروری است یادآوری کنیم که نیرو موجب جابجایی و گشتاور موجب چرخش می‏‌‏شود:
‏پس شرایط تعادل یک جسم صلب در صفحه با روابط زیر ارزیابی می‏‌‏شود:
‏۲
‏به منظور جابجا نشدن جسم در امتداد محور x‏ می‏‌‏بایست مجموع نیروهای این امتداد مساوی صفر شود: ΣFx=0
‏به منظور جابجا نشدن جسم در امتداد محور y‏ می‏‌‏بایست مجموع نیروهای این امتداد مساوی ‏صفر شود: ΣFy=0
‏به منظور دوران نکردن جسم در صفحه‏‌‏ی XY‏ ‏(حول نقطه‏‌‏ی دلخواه O‏) می‏‌‏بایست مجموع گشتاورها نسبت به نقطه‏‌‏ی دلخواه O‏ صفر شود: ΣMO=0
‏شرایط تعادل جسم صلب
‏نیروهای وارد بر یک جسم، هم از طریف تماس فیزیکی مستقیم و هم از راه دور اثر می‏‌‏کنند و ممکن است هدف، بررسی نیروها در داخل و یا خارج جسم باشد. نیروهای خارجی شامل نیروها و واکنش‏‌‏ها هستند که از نظر ظاهری ممکن است متمرکز و یا پراکنده باشند.
‏تا زمانی که آثار خارجی نیرو روی جسم موردنظر است، می‏‌‏توان از اصل قابلیت انتقال نیرو استفاده کرد. حتی می‏‌‏توان برای شرایط فوق نیروهای پراکنده را با یک نیروی متمرکز (برآیند) که نقطه اثر آن در مرکز بار پراکنده شده باشد، جایگزین کرد.
‏بسته به شرایط ظاهری نیروها و متناسب با شرایط آنها می‏‌‏توان معادله‏‌‏های مناسبی را برای بررسی تعادل برگزید. در زیر به اختصار به بررسی ظاهری سیستم نیرویی پرداخته می‏‌‏شود:
‏برای بررسی تعادل ‏نیروهای هم‏‌‏خط فقط به یک معادله‏‌‏ی تعادل در راستای نیرو نیاز است (جدول ۱).
‏۳
‏برای بررسی تعادل نیروهای همراس (متقارب) فقط به دو معادله‏‌‏ی نیرو (ΣFy=0, ΣFx=0‏) نیاز است، زیرا مجموع گشتاور نیروها به نقطه‏‌‏ی تقارب نیروها صفر است (جدول ۱).
‏برای بررسی تعادل یک دسته نیروی موازی در صفحه به یک معادله‏‌‏ی تعادل نیرو در راستای نیروها و یک معادله گشتاور حول نقطه‏‌‏ای دلخواه در صفحه نیاز است (جدول ۱).
‏برای بررسی‏ تعادل یک جسم صلب در صفحه، تحت اثر هر نوع نیرو و گشتاور، به دو معادله‏‌‏ی تعادل نیرو (ΣFy=0, ΣFx=0‏) و یک معادله‏‌‏ی تعادل گشتاور نسبت به هر نقطه‏‌‏ی دلخواه O‏ که محور‏ z‏ از آن می‏‌‏گذرد (ΣMO=0, ΣMZ=0‏) نیاز است.
‏جدول ۱
‏سیستم نیرو
‏نمودار پیکره‏‌‏ی آزاد
‏معادلات مستقل
‏۱. هم‏‌‏خط
ΣFa=0
‏۲. همراس (متقارب) در یک نقطه
ΣFx=0
ΣFy=0
‏۳. موازی
ΣFa=0
ΣMO=0
‏۴. عمومی (کلی)
ΣFx=0
ΣFy=0
ΣMO=0= ΣFz=0
‏۴
‏یکی از نکات اساسی برای تشکیل روابط تعادل تعیین تعداد و جهت واکنش‏‌‏های تکیه‏‌‏گاهی است که به آن پرداخته می‏‌‏شود.
‏واکنش‏‌‏های تکیه‏‌‏گاهی
‏قبل از رسم نمودار، پیکره‏‌‏ی آزاد اجسام صلب، ابتدا انواع واکنش‏‌‏های گوناگونی را که در تکیه‏‌‏گاه‏‌‏ها ایجاد می‏‌‏شود، بررسی می‏‌‏کنیم.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x