تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی

تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی

تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی

تحقیق-تخت-سلیمان-رشته-باستان-شناسیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۰
‏موضوع تحقیق :
‏تخت سلیمان
‏فهرست مطالب
‏۱
‏عنوان
‏صفحه
‏مقدمه
‏۲
‏ تار‏ی‏خچه‏ و موقع‏ی‏ت
‏۲
‏ش‏ی‏ز‏ شهر‏ی‏ ناشناخته از ا‏ی‏ران‏ باستان
‏۷
‏موقع‏ی‏ت‏ مکان‏ی
‏۹
‏کوه زندان سل‏ی‏مان
‏۹
‏آبگرم تخت سل‏ی‏مان
‏۱۰
‏قلعه بلق‏ی‏س
‏۱۱
‏چطور به ا‏ی‏ن‏ مکان برو‏ی‏م
‏۱۱
‏منابع
‏۱۴
‏مقدمه
‏در زمان ‏ساسانیان‏ ایرانیان سه ‏آتشگاه‏ بزرگ و برجسته داشتند. نام آتش‏‌‏هایی که در این آتشگاه‏‌‏ها نگهداری می‏‌‏شد یکی ‏بُرزین مهر‏ به معنای آتش عشق والا و ویژه برزیگران بود که در نزدیکی ‏نیشابور‏ خراسان جای داشت. دیگری ‏فَربغ‏ بود به معنای آتش فرّ ایزدی که در کاریان ‏فارس‏ و ویژه ‏موبد‏ان و بلندپایگان بود و سومی گُشَسب که در تکاب آذربایجان قرار داشت. آتشگاه ‏آذرگشسب‏ ویژه ارتشیان بود و در شهر و محلی بنام شیز یا گَنجَک بر روی کوه ‏اَسنَوند‏ قرار داشت. آذرگشسب به معنای آتش اسب نر است که برپایه ‏افسانه‏‌‏های ایرانی سبب نامیدن آن این بوده که ‏کیخسرو‏ بهنگام گشودن بهمن دژ در ‏نیمروز‏ با تیرگی شبانه که ‏دیو‏ان با جادوی خود پدید آوردند روبرو شد. آنگاه آتشی بر یال اسب وی فرود آمد و جهان را دیگر باره روشن کرد و کیخسرو پس از پیروزی و گشودن ‏بهمن دژ‏، به پاس این یاوری ‏اهورا‏یی، آتش فرودآمده را در آنجا بنشاند و آن آتش و جایگاه به نام آتش اسب نر (گشسب یا گشنسب) نامور گشت.
‏این محل را هم اکنون با نام ‏تخت سلیمان‏ مینامند.
‏تاریخچه و موقعیت
‏۲
‏ ‏مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر ستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار گرفته، با وسعتی معادل ۵/۱۲ هکتار به عنوان یکی از محوطه های تاریخی مهم کشور محسوب می گردد. در این منطقه نشانه ها و بقایای استقرار از هزاره اول ق.م تا قرن ۱۱ ه.ق ملاحظه می شود. اما اوج شکوه و آبادانی تخت سلیمان مربوط به دوره ساسانی می باشد. که ساختمان آتشکده آذر گشنسب در آنجا احداث و به عنوان مهمترین معبد مورد احترام حکومت مذکور ایفا می نماید و آتش جاودان آن به مدت ۷ قرن نماد اقتدار آئین زردتشت محسوب می شده و آتشکده ساسانی آذر گشنسب از زمان حکومت ایلخانیان به بعد « تخت سلیمان » نام گرفت.
‏ ‏وسیع ترین تاسیسات مذهبی و اجتماعی مجموعه مربوط به دوره ساسانی است که تاکنون شناسایی و از زیر خاک بیرون آورده شده است. بقایای آثار معماری این مجموعه متعلق به یکی از بزرگترین نمادهای مذهبی، سیاسی و فرهنگی اواخره دوره ساسانی در قرن ۶ م به شمار می آید.
‏ ‏بعد از زوال حکومت ساسانی و پذیرش دین مبین اسلام توسط ایرانیان ، این مجموعه عظیم که در جنگهای ایران و روم در زمان خسرو و پرویز به شدت آسیب دیده بود، دیگر رمق تجدید حیات نیافت، اما تا قرن ۴ هـ.ق تعداد اندکی از معتقدان آئین باستان ایران در این محل اسکان داشته و آتشکده نیز در مقیاس کوچکتری مورد استفاده بوده است، در زمان حکومت آباقاخان مغول با انجام تعمیرات وسیع و چشمگیر و احداث بناهای جدید، از این مکان به عنوان پایتخت باستانی و تفرجگاه استفاده می شده، بعدا” نیز محل مذکور توسط عامه مردم به صورت شهرکی کم اهمیت با مشاغل متنوعی تا قرن ۱۱ هـ.ق ادامه حیات می دهد.
‏۳
‏جهانی شناخته شد و طرحهای بزرگی برای بازسازی و کاوش در آن در دست تهیه است.
‏محوطه باستانی تخت سلیمان در آذربایجان، به مساحت ۷۴ کیلومتر مربع چهارمین اثر تاریخی است که سکوت ۲۴ ساله ایران در عرصه بین المللی را شکست و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و بار دیگر کارشناسان یونسکو را بر آن داشت تا اثر ارزشمند دیگری از ایران را مورد بررسی قرار دهند .
‏این محوطه تاریخی یادگاری از دوران ساسانی است. آن زمان که سه آتشکده بسیار مهم در ایران وجود داشت و اکنون تنها آثاری از آتشکده آذر گشسب به جای مانده و با نام تخت سلیمان خوانده می شود. این آتشکده از نظر مسایل اعتقادی، باورهای دینی و نقشی که در حیات سیاسی و اجتماعی دوران ساسانیان داشت از اهمیت بسیاری برخوردار بود و نماد اقتدار حکومت ساسانیان محسوب می شد. به ویژه پس از جنبش مزدکیان و شکل گیری آن، «خسرو انوشیروان» به عمران و آبادی این آتشکده با عنوان عامل وحدت ملی و یکسان سازی دین کشوری توجه ویژه ای کرد. ‏
‏در زمان حمله رومیان به ایران و غلبه بر خسرو پرویز آتشکده، آذرگشسب غارت و ویران شد. حمله رومی ها، اعراب و پذیرش دین اسلام از سوی ایرانیان تغییراتی در وضعیت آبادانی آتشکده پدید آورد و اغتشاشات اواخر دوره ساسانیان نیز موجب شد هیچ تجدید بنایی در این محل انجام نشود. ‏
‏این آتشکده در سال ‏۶۲۴‏ میلادی به ‌وسیله هراکلیوس ویران شد و بعدها به طور کامل متروک و بدون هیچ کاربری رها شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x