تحقیق تحلیل نحوی‌کلامی دستنوشته‌های داستانی کودکان و نوجوانان ۷۲ ص

تحقیق تحلیل نحوی‌کلامی دستنوشته‌های داستانی کودکان و نوجوانان ۷۲ ص

تحقیق تحلیل نحوی‌کلامی دستنوشته‌های داستانی کودکان و نوجوانان ۷۲ ص

تحقیق-تحلیل-نحوی‌کلامی-دستنوشته‌های-داستانی-کودکان-و-نوجوانان-72-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏دانشگاه علامه طباطبایی
‏دانشکده ادبیات و زبان‏‌‏های خارجی
‏پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد
‏تحلیل نحوی‏‌‏کلامی دستنوشته‏‌‏های داستانی کودکان و نوجوانان
‏۲
‏پیشینه مطالعات
۲
‏۲-۱ مقدمه
‏ ‏ف‏صل حاضر شامل سه بخش است‏: بخش نخست‏،‏ ‏ش‏امل معرفی مفاهیم بنیادی ‏ادبیات،‏ادبیات کودک،‏ کودک و نوجوان، نحو وکلام و تحلیل کلام می‏‌‏باشد‏. بخش دوم‏،‏ تاریخچه‏ مختصر‏ی‏ از مط‏العات غربیان درباره ادبیات کودک به دست می‏‌‏دهد. بخش سوم‏ هم‏ شامل‏ پیشینه‏ ادبیات کودک در ایران است‏.‏
‏۲‏-‏۲‏ ‏مفاهیم بنیادی
‏۲-۲-۱ ادبیات‏
‏ ‏گرچه از دیرباز، تعاریف زیادی ‏از ادبیات ارائه شده است ولی هیچ‏‌‏گاه هیچ‏‌‏کدام از تعاریف جامع و مانع نبوده است و تا وقتی که عواطف و احساسات بشری به شکلی دقیق و کامل تعریف نشود، تعاریف‏ ‏گوناگون ادبیات نیز همچنان لنگ‏‌‏لنگان به پیش خواهد رفت.
‏ ‏بنفشه‏‌‏حجازی‏(۱۷:۱۳۷۴)‏می‏‌‏گوید که ادبیات دانش‏‌‏های متعلق به علوم ادبی وآثار ادبی است.
‏ ‏هاک ‏ Huck
‏(۵:۱۹۹۷)می‏‌‏گوید:ماادبیات را به عنوان شکل تخیلی زندگی و اندیشه در فرمها وساختارهای زبانی می‏‌‏شناسیم.
‏ ‏در فرهنگ وبستر Webster
‏(صفحه۱۰۵۶)آمده که‏”‏مجموعه آثار نوشتاری مربوط به یک زبان یا یک کشو‏ر یاگروه سنی ادبیات تلقی می‏‌‏شود”
‏ ‏لیلی ایمن(۱۳۵۲)می‏‌‏گوید:”مجموعه تظاهرات هنری هر قوم که در قالب کلام ریخته شده است‏،ادبیات آن قوم به شمار می‏‌‏رود”

۴
‏۲-۲-۲ ادبیات کودک
‏ بین ادبیات کودکان و بزرگسالان تفاوت ساختاری چندانی وجود ندارد.‏ ‏چرا که هر دو ادبیات هستند و با تکیه بر جوهر ادبی خلق می‏‌‏شوند‏،‏ ولی مخاطبان متفاوتی را در نظر می‏‌‏گیرند.
‏ حجازی(۱۳۷۴)می‏‌‏گو‏ید:” تعریف ادبیات کودکان با تعریف ادبیات به معنای عام تفاوتی ندارد،‏ ‏اما تفاوت بین نیازها و امکا‏نات کودکان با بزرگسالان موجب می‏‌‏شود که از ادبیات کودکان انت‏ظار بیشتری وجود داشته‏‌‏باشد‏،‏ چرا که برای انسانی کم تجر‏به به وجود می‏‌‏آید، لذا باید عالی‏‌‏تر و سازنده‏‌‏تر باشد‏. این تفاوت‏‌‏ها و محدودیت‏‌‏ها عبارتند از:
‏محدود بودن تجربه کودکان ( از لحاظ نوع، وسعت و میزان تجربه )
‏محدودیت زبان ( محدودیت گنجینه لغات )
‏محدودیت زمان دقت ( کودکان نمی توانند از نظر فکری مدت زیادی در امری مثل خواندن داستان دقت کنند. )
‏ناتوان بودن در دریافت رویدادهای مختلف در یک زمان”
‏ لاکنز(۱۹۹۹)معتقد است که تفاوت کودکان با بزرگسالان در تجربه‏‌‏های آنهاست و نه در نوع تجربه‏‌‏هایشان. پس تفاوت ادبیات آنها هم تفاوت در ‏درجه است نه تفاوت در نوع‏.
‏ هانت Hunt
‏(۲۳:۱۳۷۵-۲۲)می‏‌‏گوید:”روی هم‏‌‏رفته می‏‌‏توان دو نظریه را ناظر بر تعاریف ادبیات کودکان دانست ابتدا نظریه کسانی که معتقدند ‏کودکان ونوجوانان دارای محدودیت‏‌‏های حسی، عاطفی،ذهنی،روانی،عقلی وتجربی هستند و به همین دلیل‏ ‏آثار خاصی نیاز دارند‏.‏ این آثار باید برای آنها با توجه به این ویژگی‏‌‏ها پدید آید و ‏در ‏روند پدیداری این آثار اراده و میل نویسندگان‏ بر خلاقیت‏‌‏های ذهنی بی‏‌‏قید وشرط برتری دارد.‏ ‏گرچه این گروه ارزش‏‌‏های ‏زیبایی شناختی را نفی نمی
۵
‏‌‏کنند،ولی آنها را در چهارچوب قالب‏‌‏های از قبل تعیین شده و کنترل شده می‏‌‏پزیرند.
‏ نظریه دوم بر این اساس شکل می‏‌‏گیرد که عرصه ادبیات وهنر عرصه آزادی و اختیار است و کودکان و نوجوانان نیز بخشی از بشریت هستند و ادبیات آنها نیز بخشی از ادبیات است.بدین ترتیب هر خطی که ‏کودکان یا کتابهای آنها را مجزا کند،‏ ‏خطی تصنعی خواهد بود.
‏ پیروان این‏ نظریه معتقدند که محدودیت در قدر‏ت درک و خواندن محدودیت در تجربه و محدودیت درتوان تمرکز حواس در کودکان و نوجوانان واقعیتهای غیر قابل انکار است،ولی در هنگام گزینش آثار باید گروه‏‌‏های سنی مورد نظر باشند نه در هنگام خلق آثار،زیرا خلق ادبی روندی است که تابع نوعی جوشش درونی است.لذا‏ پیروان این نظریه‏ تأکید دارند که نوشتن ‏برای کودکان باید با همان معیاری داوری شود که نوشتن برای بزرگسالان. عدم ب‏ه‏‌‏کارگیری همان معیار انتقادی برای ادبیات کودکان به ‏این ‏معنی است که بگوییم ادبیات کودکان نسبت به ادبیات بزرگسالان کم‏‌‏ارزش‏‌‏تر است.
‏ محمدی(۱۳:۱۳۷۶)می‏‌‏گوید:”ادبیات کودکان اصطلاحی ترکیبی است که در یک وجه آن مخاطب ودر وجه دیگر آن جوهر ادبی قرار دارد.‏ ‏پس آثاری که ادبیات کودکان خوانده می‏‌‏شوند باید هر دو مولفه را دارا باشند. توجه بیش از حد به مخاطب و توانای‏ی‏ها ومحدودیتهایش نباید جوهر ادبی را از بین ببردواز طرفی عنصر ادبیت در گرو خلاقیت است.”
‏ در ویرایش سوم فرهنگ وبستر آمده است که ادبیات کودک و نوجوان مجموعه‏‌‏ای از نوشته‏‌‏ها است که برای کودکان و نوجوانان تدوین شده است‏.‏
‏در دای‏رهالمعارف فارسی این عبارت این‏‌‏چنین تعریف شده است:”ادبیات کودک و نوجوان به مجموعه‏‌‏از آثار اطلاق می‏‌‏شود که برای مطالعه کودکان و نوجوانان و به منظور سرگرمی و آموزش آنها فراهم شده است. به معنای درستتر آثاری که از لحاظ لفظ و تعبیر متناسب با سنین مختلف کودکان و نوجوانان باشد.”

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x