تحقیق تاثیر قوانین و مقررات مالیاتی بر تجارت الکترونیک

تحقیق تاثیر قوانین و مقررات مالیاتی بر تجارت الکترونیک

تحقیق تاثیر قوانین و مقررات مالیاتی بر تجارت الکترونیک

تحقیق-تاثیر-قوانین-و-مقررات-مالیاتی-بر-تجارت-الکترونیکلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲۹۴
۳۱۳
‏۲۹/۰۴/۲۰۱۹
‏تاث‏یر‏قوانین و مقررات مالیاتی
‏د‏ر ‏تجارت الکترونیکی
‏تج‏ربیات‏ قبلی‏،‏ حاکی از آن است که نظام مالیاتی ایران با ‏وقفه‏‌‏ای نسبتاً طولانی به پدیده‌ها و مقررات اقتصادی عکس العمل نشان می‌دهد. این ‏امر‏ عمدتاً به دلیل عدم وجود یک واحد ناظر سیاستگذار‏،‏ در ساختار تشکیلاتی سازمانهای ‏اقتصادی‏ ذی‏‌‏ربط ‏است‏. از آنجا که توسعه تجارت الکترونیک در ایران‏،‏ مراحل مقدماتی ‏خود‏ را می‌گذراند‏،‏ این مقاله سعی دارد تا با نگاهی به اصلاحات انجام شده در قوانین ‏و‏ مقررات مالیاتی سایر کشورها در گستره‌تجارت الکترونیک،‌به روشنتر شدن برخی از ‏زمینه‏‌‏های‏ مهم قابل تغییر در قوانین مالیاتی کشور بپردازد که اصلاح آنها می‌تواند ‏ضمن‏ رفع موانع بالقوه‏،‏ به توسعه تجارت الکترونیک در کشور‏، منجر‏ شود.
‏اصولاً‏ منظور از تجارت الکترونیک‏،‏ آن نوع کسب و ‏کاری‏ است که به ویژه با استفاده از اینترنت‏،‏ و سایتهای کامپیوتری وابسته به آن صورت‏ ‏می‏‌‏پذیرد‏. نوع و دامنه‌ این‏‌‏گونه فعالیتهای اقتصادی همراه با پیشرفت تکنولوژی‏،‏ ‏دائماً‏ در حال تغییر و تحول است. در حال حاضر‏،‏ به طور عمده روی سه رشته فعالیت در ‏این‏ زمینه تکیه می‌شود:
‏۱ـ ‏تبلیغ‏ و عرضه‏،‏ و نهایتاً فروش کالاها ‏و‏ فرآورده‌های عینی و ملموس‏؛‏ مانند کتاب، ‏لوحهای‏ فشرده موسیقی و نظایر آنها‏؛
‏۲ـ ‏بازاریابی‏ و ارائه خدمات‏؛
‏۳ـ بازاریابی و فروش آنچه که به نام ‏فرآورده‏‌‏های‏ دیجیتال رایج شده است. مثلاً هر گونه متن، تصویر یا صوتی را می‌توان ‏به‏ فرم دیجیتال تبدیل کرد‏،‏ و مستقیماً به کامپیوتر خریدار منتقل نمود. کلیه نرم ‏افزارهای‏ کامپیوتری که قابلیت انتقال از طریق کامپیوتر را دارا می‌باشند
۲۹۴
۳۱۳
‏۲۹/۰۴/۲۰۱۹
‏،‏ از همین ‏زمره‏ به شمار می‌آیند.
‏امکانات‏ بی‏‌‏سابقه‏‌‏ای که ارتباط کامپیوتری و اینترنت‏،‏ در ‏اختیار‏ اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده است‏،‏ سبب توسعه روزافزون این نوع فعالیت ‏اقتصادی‏ و بازرگانی گردیده است‏،‏ ‏که‏ پا به پای این توسعه‏،‏ مسائل مالیاتی متعددی نیز در ‏حال‏ ظهور اس‏ت‏. مقررات و مبانی حقوق مالیاتی‏،‏ بر پایه داده‌ها و شرایط قبل از گسترش ‏این‏ نوع تجارت شکل گرفته است و به تدریج احســاس می‌شود که این قالبها گنجایش ‏مناسبات‏ بسیار جدید مبتنی بر ارتباطات نوین را ندارند. اینترنت‏،‏ شیوه کار، ‌ارتباطات ‏و‏ مبادلات مردم را به سرعت تغییر داده است‏؛‏ به ‏گ‏و‏نه‏‌‏ا‏ی که حرکت مقولات و مفاهیم حقوقی ‏به‏ همراه آن کار آسانی نیست.
‏تجارت الکترونیک و سیستم مالیاتی
‏تجارت الکترونیک و آثار آن، امروزه در جنبه‏‌‏های مختلف اقتصاد کشورها امروزه مورد بحث بسیاری از محافل پژوهشی و دانشگاهی در سراسر دنیاست. واضح است که با توجه به گستره تجارت الکترونیک، این موضوع هم از منظر اقتصاد داخلی و هم از ‏نقطه‏ نظر تجارت بین‏‌‏المللی قابل بررسی است.
‏از سویی دیگر، آثار تجارت الکترونیک بر سیستم مالیاتی را می‏‌‏توان از دو بُعد سیاستگذاری ‏‌‏(اصلاح قوانین و مقررات)، و مدیریت اجرایی ‏‌‏(سازمان و تشکیلات، رویه‏‌‏های اجرایی، سیستم‏‌‏های اطلاعاتی، نیروی انسانی، فرمها و غیره) نیز مورد بررسی قرار داد. از آنجا که این مقاله به بررسی کلی ‏الزامات‏ قوانین و مقررات مالیاتی ناشی از ظهور پدیده تجارت الکترونیک می‏‌‏پردازد، و در نتیجه به بیان چارچوبها و رهنمودهای عمومی‏‌‏اکتفا شده است،‏‌‏ اما نباید ضرورت تعمق در ظرافتها و تعمیم و تطبیق ابعــاد چهــارگانه ذکر شده ‏‌‏(داخلی، بین‏‌‏المللی و سیاستگذاری، اجــرا) را در تحلیل تبعات تجارت الکترونیک بر سیستم مالیاتی از نظر دور داشت‏۱‏.
۲۹۶
۲۹۵
‏۲۹/۰۴/۲۰۱۹
‏اصولاً به منظور روشنتر شدن نقش این ابعاد چهارگانه در تغییر و تحول سیستم‏‌‏های مالیاتی، لازم است به بررسی روند زمانی کاربرد تجارت الکترونیک در کشورهای گوناگون بپردازیم. ولی از آنجا که تجارت الکترونیک، فرایند جهانی شدن را به صورت اپیدمی‏‌‏در آورده است، امروزه در اکثر نوشته‏‌‏ها کمتر به تفکیک موضوع، از لحاظ ابعاد داخلی و خارجی اقتصــاد و تجــارت می‏‌‏پردازند. واضح است که تأثیر تجارت الکترونیک بر تجارت بین‏‌‏الملل، باعث ایجاد تغییراتی مهم در دو بُعد سیاستگذاری و مدیریت اجرایی نظامهای مالیاتی کشورهای پیشرفته و درحال توسعه شده است، لیکن بررسی تجربیات این کشورها حاکی از آن است که از نقطه نظر اقتصاد داخلی، تجارت الکترونیک تأثیر بالنسبه ‏‌‏اندکی بر قوانین و دستورات داشته؛ اما مدیریت نظام مالیاتی و روشهای سنتی تشخیص و وصول را به شدت متأثر ساخته است. مهمترین عامل در فرایند تحول نظام مالیاتی و اصلاح آن به منظور سازگاری با شرایط جدید، کاربرد تکنولوژیهای اطلاعات در مدیریت مالیاتی، و تأثیر آن بر کارآیی سیستم اجرایی است و با توجه به سطح روزآمدی مدیریت اجرایی جاری در سیستم مالیاتی یک کشور، این امر می‏‌‏تواند تغییراتی گسترده در ساختار و تشکیلات، نیروی انسانی، و رویه‏‌‏های اجرایی به همراه داشته باشد. ارائه خدمات به مؤدیان مالیاتی از طریق ایجاد سایت ویژه در اینترنت،‏‌‏تجدید ساختار و بازآموزی نیروی انسانی،‏‌‏ایجاد امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، نحوه برخورد با تخلفات مالیاتی، و شاید از همه مهمتر، ایجاد فرهنگ رفتاری ذی‏‌‏ربط، فقط بخشی از طیف گسترده این تغییرات است‏۲‏.
‏تحول در شرایط تجاری شکل‏‌‏دهنده قواعد مالیاتی
‏بسیاری از قواعد مالیاتی جاری در دنیایی شکل گرفته است که شرایط آن اکنون دیگر موجود نیست. با توجه به بحث تجارت الکترونیک، اوضاع و احوال جاری در زمان ایجاد قواعد و ضوابط مالیاتی کنونی را می
۲۹۶
۲۹۷
‏۲۹/۰۴/۲۰۱۹
‏‌‏توان به بیانی ساده چنین خلاصه کرد :
‏۱ـ فعالیتهای‏ تجاری عمدتاً روی کالاهای ملموس صورت می‏‌‏پذیرفت؛
‏۲ـ معاملات بیشتر ‏بین‏ طرفهای غیر وابسته به یکدیگر انجام می‏‌‏گرفت؛
‏۳ـ خدمات مخابراتی در انحصار دولتها قرار داشت، و یا اینکه از سوی مؤسسات تحت کنترل دولت ارائه می‏‌‏گردید که در هر حال، این خدمات عموماً در درون یک کشور ‏متمرکز‏ بود.
‏۴ـ سرعت ارتباطات به طور نسبی کند بود؛
‏۵ ـ برای انجام تجارت و کسب و کار، و ارائه خدمات مربوط به آن، حضور ‏فیزیکی‏ اشخاص عموماً ضرورت داشت؛
‏۶ـ داراییهای غیرملموس، نقش مهمی ‏‌‏را ایفا نمی‏‌‏کردند؛
‏۷ـ هر چند سرمایه‏‌‏گذاری بین‏‌‏المللی وجود داشت؛ اما سرمایه، خود، قابلیت تحرک جهانی چندانی نداشت؛
‏۸ـ بیشتر سرمایه‏‌‏گذاریها در کشور محل اقامت سرمایه‏‌‏گذار صورت می‏‌‏گرفت، و سرمایه شرکتها نیز، به طور عمده از سوی اشخاص مقیم کشور محل اقامت شرکت انجام می‏‌‏پذیرفت.
‏۹ـ تمایز بین سود سهام و بهره به سهولت مقدور بود،
‏۱۰ـ بهشتهای ‏مالیاتی‏ حداکثر یک مزاحم ناچیز به شمار می‏‌‏رفتند.
‏در چنین شرایطی، قواعد مالیاتی، طبیعت و تناسب خود را داشتند. گات می‏‌‏توانست به‏‌‏طور عمده؛ شامل تجارت کالاها باشد و شمول آن بر خدمات و کالاهای غیرملموس ضرورت چندانی نداشت ‏‌‏(تنها خدمتی که صورت بین‏‌‏المللی به خود می‏‌‏گرفت، مخابرات بود که آن هم در کنترل دولتها قرار داشت). اعمال قواعد مالیاتی بر معاملات بین‏‌‏المللی درمقایسه با زمان حاضر، از سهولت بیشتری برخوردار بود. تعریف و شناسایی مقر دائم، کار آسانی بود و وجود آن، ضابطه روشنی برای تشخیص صلاحیت مالیاتی کشور میزبان نسبت به سود حاصل از کسب و کار، و تجارت به شمار می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x