تحقیق تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان ۲۴ ص

تحقیق تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان ۲۴ ص

تحقیق تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان ۲۴ ص

تحقیق-تأثیر-ورزش-بر-روی-فشار-روانی-دانش-آموزان-24-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏ ‏تأثیر ورزش بر روی ‏فشار روانی‏ دانش آموزان
‏مقدمه
‏در حال حاضر در قرن شکوفایی و علم و تکنولوژی به سر می‏‌‏بریم و می‏‌‏توان ادعا کرد که هر لحظه اختراع و اکتشافی جدید به ظهور می‏‌‏رسد تا به آسایش و کامیابی افراد ب‏شر کمک کند و به آنها یاری رساند و ‏در نهایت خرسندی، زندگی را سپری کند‏.
‏ در این عصری که انسان سوار بر کشتی تکنولوژی به سوی مرزهای آسایش پی‏ش می‏‌‏رود پدیده ‏فشار روانی ‏و استر‏س مجالی برای ‏ل‏ذت بردن از این هم‏ه‏ پیش‏رفت به بشر نمی‏‌‏دهد و هر از چندگاه آ‏نچنان او ‏را گرفتار می‏‌‏کند که به ستوه می‏‌‏آید و فریاد کمک برمی‏‌‏آ‏ورد. با توجه به اینکه فشار روانی، اصلی‏‌‏ترین مشکل روانی بشر در عصر حاضر است و مشکلات زیادی را‏ به همراه خود به ارمغان می‏‌‏آورد، ‏بخش عم‏د‏ه و جدایی‏‌‏ناپذیر زندگی روزمره هر فرد و تجربه‏‌‏ای همگانی که هر کس به کر‏ّات آن‏ را در زندگی خود احساس کرده است برخلاف ‏تصور‏ فشار روانی‏ همیشه در برگیرند‏ه حوادث ناخوشایند نیست، بلکه ‏م‏ی‏‌‏تواند محصول موقعیت‏‌‏های خوشایند و مطلوب نی‏ز‏ باشد.
‏فشار روانی ‏یک حالت ارگانیک است که م‏عمولاً به افزایش تنفس، فشار خون ‏، ضربان قلب، رنگ‏‌‏پریدگی، انقباض و عرق سرد پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری می‏‌‏گردد.
‏با توجه به اینکه فعالیت‏‌‏های ورزشی به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده نه‏‌‏ت‏نها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء‏ سلامتی انسان دارد، بلکه با استفاده صحیح ‏آن‏ و تجویز درست ‏آن‏ می‏‌‏تواند تأثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی ‏دانش‏‌‏آموزان‏ گذارد.
‏ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف تأثیر ورزش و فعالیت‏‌‏های خلاق و سرگرم‏‌‏کننده و خنده‏‌‏آور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی کنیم.
‏*‏ دانشجوی کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی
‏**‏ دانشجوی کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی
‏۲
‏چکیده
‏فشار روانی ‏چیست؟
‏فشار روانی ‏در دنیای امروز مسئله‏‌‏ای تقریباً همه‏‌‏گیر شده و به طور ‏یقین افراد معدودی می‏‌‏توانند از آ‏ثار مخرب و زیان‏‌‏بار ‏آن‏ در امان باشند و یا اینکه اصولاً از برخورد و درگیر شدن با ‏آن‏ اجتناب و احتراز نمایند. دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که ‏فشار روانی‏ بر سلامت جسمی و روانی و نحوه انجام کار، اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می‏‌‏گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پرهزینه می‏‌‏باشد.
‏استرس به معنی فشار، واژه‏‌‏ای است که از فیزیک به عاریت گرفته شده و امروزه برای بیان‏ فشار روانی‏ ـ تنی کاربرد عام یافته است.
‏لازم به تذکر است که:
‏۱. ‏فشار روانی ‏همان اضطراب نیست؛ اضطراب‏ در‏ قلمرو عاطفی و ر‏وان‏‌‏شناختی عمل می‏‌‏کند در صورتی که ‏فشار روانی ‏علاوه بر این قلمرو، در حوزه فیزیولوژیکی نیز عمل می‏‌‏کند. از این‏‌‏رو‏ فشار روانی‏ ممکن است با اضطراب همراه باشد ولی این‏‌‏ ‏دو را نمی‏‌‏توان مساوی هم دانست. گاهی به دلیل عدم توجه به ماهیت‏ فشار روانی‏ و اضطراب به اشتباه ‏آن‏ را معادل هم می‏‌‏داند.
‏۲. ‏فشار روانی ‏معادل تنش عصبی نیست‏ ؛ ‏تنش عصبی نیز ممکن است مانند اضطراب معلول ‏فشار روانی ‏باشد، اما این ۲ مشابه نیستند.
‏در هر حال ورزش می‏‌‏تواند باعث کنترل‏ فشار روانی‏ شود‏ ،‏ به گونه‏‌‏ای که تعادل را در سیستم بدن فعال نماید و از افزایش فشار خون و سایر عوارض جلوگیری کند و حتی با ورزش و تحرک باعث می‏‌‏شود که سیستم ایمنی بدن در برابر‏فشار روانی ‏ قوی شود و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و بهبود حافظه و تفکر و افزایش بهره‏‌‏وری و بهبود خواب و … می‏‌‏شود.
‏۳
‏بیان مسئله
‏آیا ورزش می‏‌‏تواند‏ ‏فشار روانی‏ ‏دانش‏‌‏آموزان‏ را کاهش دهد؟ چرا؟
‏فشار روانی ‏می‏‌‏تواند بسیار تأثیرگذار بر مسائل روزمره ‏دانش‏‌‏آموزان‏ باشد و این ‏فشار روانی ‏باعث آسیب‏‌‏هایی به بدن و هیجان‏‌‏های بیش از حد کودکان نمایان می‏‌‏شود که در‏ ‏چند دهه اخیر موضوع‏ فشار روانی‏ یا اضطراب یکی از مسائل اساسی می‏‌‏باشد که این اضطراب حتی علاوه بر بی‏‌‏تعادل شدن سیستم بدن تأثیر بسیاری بر روی یادگیری گذاشته و ‏فشار روانی ‏وضعیت پویایی است که فرد‏ در‏ ‏آن‏ وضعیت با یک فرصت‏،‏ محدودیت یا نیازی مواجه می‏‌‏شود که مرتبط با ‏آن‏ چیزی است که وی به ‏آن‏ تمایل دارد.
‏تحقیقات نشان می‏‌‏دهد که با ورزش می‏‌‏توان اضطراب، افسردگی، ‏فشار روانی ‏و … را کاهش داد و‏ فشار روانی‏ بر روی کل سیستم بدن از لحاظ فشار خون، قلب، کبد می‏‌‏شود.
‏تعریف فشار روانی‏ ‏فعالیت های آرامش بخش ‏، رابرت اسپستاین ، مترجم : حمیده جعفری یزدی ، ‏صص ۲۸-۲۶‏
‏ حالت فیزیولوژیک نامتعادل در بدن که عناصر هیجانی و شناختی ناخوشایندی در خود دارد.
‏عامل فشارزا
‏ چیزی که امنیت شما را تهدید می‏‌‏کند.
‏معایب فشار روانی
‏ـ ضعیف شدن سیستم ایمنی
‏ـ افزایش خطر بیماری‏‌‏های مختلف
‏ـ افزایش فشار خون
‏ـ افزایش خطر حمله قلبی و سک‏ت‏ه مغزی
‏۵
‏ـ افزایش میزان آسیب‏‌‏پذیری نسبت به سرطان
‏ـ تنگ شدن خلق
‏ـ کند شدن بهبودی
‏ـ آسیب‏‌‏دیدگی دائمی یا دراز مدت مغز
‏ـ آسیب‏‌‏دیدگی حافظه و تفکر
‏ـ مشکلاتی در قاعدگی
‏ـ مشکلاتی در خواب
‏ـ مشکلاتی در روابط
‏ـ اختلال در عملکرد جنسی
‏ـ غیبت از کار
‏ـ کاهش بهره‏‌‏وری
‏ـ افزایش هزینه بیمه درمانی
‏ـ افزایش تقاضاهای پرداخت غرامت
‏فواید کنترل فشار روانی
‏ـ قوی شدن سیستم ایمنی
‏ـ کاهش خطر بیماری‏‌‏های مختلف
‏ـ کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی
‏ـ بهبود خلق
‏ـ بهبود حافظه و تفکر
‏ـ افزایش بهره‏‌‏وری
‏ـ بهبود خواب
‏ـ بهبود روابط
‏ـ بهبود عملکرد جنسی
‏ـ کاهش غیبت از کار
‏ـ کمتر شدن هزینه‏‌‏های بیمه
‏ـ کاهش تقاضاهای پرداخت غرامت
‏ـ بهبود روحیه
‏ـ بهبود محیط کار
‏ـ افزایش وفاداری به محل اشتغال
‏درجه متابولیک کودکان برای راه رفتن و دویدن زیرحد ماکزیمم زیاد است. بنابراین کودکان وقتی که ورزش می‏‌‏کنند حرارت زیادی تولید می‏‌‏کنند. با توجه به سیستم قلبی عروقی نارس و جریان خون پائین پوست ظرفیت تعریق در کودکان ناکافی است. از طرف دیگر به علت بالا بودن نسبت سطح بدن به حجم بدن در کودکان و عوامل بالا کودکان ورزش در هوای گرم را تحمل نمی‏‌‏کنند و در برابر استرس گرما حساس و آسیب‏‌‏پذیر هستند. البته بالا بودن نسبت سطح حجم در کودکان باعث می‏‌‏شود که در هوای سرد، حرارت بدن را زودتر از دست بدهند و دچار هیپوترمی شوند. در کودکان ۱۴ ـ ۱۰ روز طول می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x