تحقیق بررسی موقعیت تجاری در استان فارس ۲۱ ص

تحقیق بررسی موقعیت تجاری در استان فارس ۲۱ ص

تحقیق بررسی موقعیت تجاری در استان فارس ۲۱ ص

تحقیق-بررسی-موقعیت-تجاری-در-استان-فارس-21-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏موقعیت جغرافیایی
‏استان فارس در جنوب ایران بین مدارهای ۲۷ درجه و ۲ دقیقه تا ۳۱ درجه و ۴۲ دقیقه و ۵۰ درجه و ۴۲ دقیقه تا ۵۵ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی نصف النهار مبدأ واقع شده است.
‏این استان از شمال به اصفهان و یزد ، از غرب به استانهای بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد ، از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به استان کرمان محدود است ، وسعت آن در حدود ۸/۱۲۱۱۲۰ کیلومتر مربع و تقریبا” رقمی معادل ۵/۷ درصد از مساحت کل کشور را در بر می گیرد .
‏بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۹ استان فارس دارای ۱۹ شهرستان ، ۵۷ شهر ، ۶۲ بخش ۱۸۴ دهستان و ۴۳۷۸ روستای مسکونی می باشد .
‏میزان بارندگی متوسط سالانه در استان فارس از ۱۰۰ میلی متر تا ۴۰۰ میلی متر متغیر است و از نظر آب و هوائی جزء نادرترین مناطق کشور است که در هر زمان می توان به نسبت آب و هوای چهار فصل را در آن مشاهده کرد . بیشترین دما در شهرستانهای لار و لامرد با ۴۵ درجه سانتی گراد و کم ترین دما در شهرستانهای آباده و اقلید با ۱۰ درجه سانتی گراد زیر صفر و دمای هوا در مرکز استان ( شیراز ) بطور میانگین ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد .
‏از رودخانه ها و دریاچه های مهم استان می توان رودخانه کر ، فهلیان ، شاپور ، جره ، قره آغاج ، رودبال و مزایجان و دریاچه های بختگان ، پریشان ( فامور ) طشک ( نرگس ) مهارلو ، کافتر و برم شور رانام برد .
‏استــان فارس بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۷۵ در حدود ۳/۶ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است که این میزان برابر با ۳۸۱۷۰۳۶ نفر می باشند .
۲
‏جمعیت فعال استان در سال ۱۳۷۵ برابر ۹۹۳ هزار نفر و نرخ رشد استان ۷/۸۹ درصد بوده که در مقایسه با نرخ اشتغال ۹/۹۰ درصدی کشور کمتر می باشد . به عبارت دیگر نرخ بیکاری در استان فارس ۸ % درصد بیشتر از نرخ بیکاری در کشور در سال ۱۳۷۵ بوده است ولی با توجه به نتایچ آمارگیری در سال ۱۳۷۸ نرخ بیکاری در استان به رقم ۶۷/۱۲ درصد رسیده است که در مقایسه با نرخ ۵/۱۳ درصدی بیکاری در کشور کمتر بوده است .
‏از کل ۸۹۱ هزار نفر شاغلین استان در سال ۱۳۷۵ حدود ۵/۵۶ درصد ( ۷۷۸ هزار نفر ) در نقاط شهری و ۵/۴۳ درصد ( ۳۸۸ هزار نفر ) در مناطق روستائی مشغول بکار بوده اند .
‏شاغلین در بخش خدمات به کل شاغلین استان در سال ۱۳۷۵ برابر با ۵/۴۷ درصد بوده است و این نسبت برای نقاط شهری استان ۲/۶۴ درصد بوده است . بنابراین سهم بخش خدمات در اشتغال جمعیت فعال استان بیش از سایر بخشها بوده است .
‏جدول زیر حجم تحول و نرخ رشد جمعیت استان در مقایسه با جمعیت کل کشور تا سال ۱۳۸۵ را نشان می دهد .
‏جمعیت استان
‏جمعیت کشور
‏سال
۲۰۳۵۵۸۲ ‏نفر
۳۳۷۰۸۰۰۰ ‏نفر
۱۳۵۵
۳۱۹۳۷۶۹ ‏نفر
۴۹۴۴۵۰۰۰ ‏نفر
۱۳۶۵
۳۸۱۷۰۳۶ ‏نفر
۶۰۰۵۵۰۰۰ ‏نفر
۱۳۷۵
۴۵۴۶۱۱۵ ‏نفر
۷۰۳۴۰۰۰۰ ‏نفر
۱۳۸۵
‏وضعیت اجتماعی
۴
‏جمعیت
‏رتبه استان در کشور
‏شهری
‏روستائی
‏استان
‏نسبت به کشور
‏تعداد میلیون نفر
‏نسبت به کشور
‏تعداد میلیون نفر
‏نسبت به کشور
‏تعداد میلیون ‏نفر
۴
۵/۹
۲/۴
۶/۹
۱/۶
۶/۴
۴
 
 
 
 ‏وضعیت اقتصادی
‏از سابقه تاریخی مبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان به ویژه شرق دور بیش از سه هزار سال میگردد.
‏فارس یا سرزمین پارس که متصل به خلیج فارس می باشد مبداء حرکت کشتی ها به مناطق جنوب شرق آسیا و سواحل آفریقا بوده است .
‏در فرون ۱۲ و ۱۳ هجری در دوره سلاطین صفویه ، زندیه و قاجاریه ، فارس مرکز مبادلات جنوب بوده است و تأثیرات عمیق فرهنگ ایرانی و اسلامی در مناطقی از هند ، مالزی ، اندونزی در آسیا و زنگبار در آفریقا از طریق ارتباطات تجاری و اقتصادی انجام میگرفت .
‏اتاق تجارت و بازرگانی فارس با سابقه هشتاد ساله یکی از قدیمی ترین سازمانهای تجــــاری کشور می باشد و بازرگانان فارس همواره روابط بسیار نزدیکی با تجار کشورهای دیگر داشته اند .
‏مجموعه عواملی چون اوضاع جغرافیائی منطقه و فراوانی تولید در زمینه های کشاورزی ، دامداری ، پتروشیمی و منابع عظیم گاز ، فرش و صنایع دستی و نزدیکی این منطقه به آبهای گرم خلیج فارس سبب گردیده تا از دیر باز تجارت و دادو ستد در این منطقه رشدی فراوان یافته بطوری که هم اکنون ۶۰ درصد فعالیت استان به فعالتیهای تجاری و خدماتی اختصاص دارد و تجارت و بازرگانی بخش تعیین کننده اقتصاد استان می باشد .
۴
‏وجود ۹۵ هزار واحد صنفی و چهار هزار بازرگان در حال فعالیت و حجم صادرات سالانه به میزان دویست میلیون دلار گویای مطلب فوق و گردش چرخه بزرگ اقتصادی در استان می باشد.
‏ ‏ ترکیب کالاهای صادراتی استان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :
v‏    ‏ فرش و صنایع دستی حدود ۸۰ درصد‏
v‏    ‏ کالاهای کشاورزی حدود ۱۵ درصد
v‏    ‏ کالاهای صنعتی و معدنی و دیگر کالا ها ۵ درصد
‏این اعداد بیانگر نقش و اهمیت هر یک از فعالیتها در صادرات غیر نفتی استان است .
‏عمده ترین اقلام صادرات استان در حال حاضر عبارتند از صمغ ها و رزین ها ، خشکبار ، میوه جات ، تره بار و سبزی ها ، گیاهان و فرآورده های داروئی ، البسه ، ترشی ها ، فرش دستباف ، کاشی ، سنگ ساختمانی ، کیف و کفش چرمی ، تولیدات واحدهای صنعتی ، صنایع دستی ظریف ، مواد غذائی و ….
‏در زمینه واردات نیز کالاهایی نظیر آهن الات ، لامپ ، الکترود ، لوازم صنعتی ، پارچه ، چتائی ، موادشیمیائی ، چوب ، کاغذ ، و برخی مواد اولیه کارخانجات تولیدی استان وارد میگردند .
‏جداول زیر تعداد و میزان کالاهای وارداتی ثبت سفارش شده در استان و همچنین میزان صادرات استان را در سال۱۳۸۰ و ۶ ماهه اول سال ۸۱ نشان می دهند .
‏مقصد کالاهای صادراتی استان بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس ، قطر ، دوبی ، ابوظبی ، شارجه ، عمان ، عربستان و برخی کشورهای اروپائی از جمله ایتالیا ، ترکیه ، آلمان ، کانادا و اسپانیا می باشد .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x