تحقیق بررسی موارد خودکشی

تحقیق بررسی موارد خودکشی

تحقیق بررسی موارد خودکشی

تحقیق-بررسی-موارد-خودکشیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏بیشینه یا تا ریخچه تحقیق:
‏بررسی اتوپسی موارد خودکشی با داروی نظافت
‏۱۳۷۶-۱۳۷۴
‏دکتر حسن توفیقی
‏استاد پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی تهران
‏دکتر عبدالکریم پژومند
‏دانشیار و رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
‏دکتر سعید افضلی
‏متخصص پزشکی قانونی-استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
‏امروزه خودکشی با داروها و سموم مختلف،یکی از بزرگترین مشکلاتی است که کادر پزشکی بطور مستمر با آن سروکار دارند و با توجه به اثرات زیان آوری که این مواد بر روی بدن بجا می گذارند،لازم است تحقیقات کامل و جامعی در رابطه با این موارد بعمل آید.
‏یکی از مواردی که در کشورهای مسلمان از جمله ایران در جهت خودکشی مورد استفاده قرارمی گیرد،دارو نظافت است که یکی از ترکیباتی است که به عنوان موبر،کاربرد فراوانی در کشور ما و به خصوص در مراکز بازپروری داشته و به جهت اینکه ارزان قیمت بوده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد، به منظور خودکشی مورد استفاده قرار میگیرد.
‏در آنالیز انجام گرفته مهمترین ترکیب آن ،شامل ۶۵ درصد آهک ،۲۵ درصد تری سولفوریک آرسنیک و ۱۰ درصد خاک رس می باشد.همانطور که ملاحظه میشود عمده ترین ماده موثر آن آرسینیک یکی از سمومی است که در سالهای میانه ۱۸۰۰ به جهت آنکه به عنوان یک سم در آدم کشی های سیا سی مورد استفاده قرار می گرفت شهرت جها نی دارد(۲).
‏امروزه ترکیبات آرسینیک در بسیاری از مواد ،از جمله حشره کشها -جونده کشها-قارچ کشها -سموم نباتی –‏ مواد سرامیک-رنگها و موارد متعدد دیگر ،بکار برده می شود(۲).
‏(۱).آرسینیک جزء فلزات سنگین بوده و مکانیسم اثر آن بدین ترتیب است که با گروهای سولفیدریل آنزیمهای داخل میتوکندری باند شده و جایگزین فسفات در ترکیبات پر انرژی شده و در نتیجه تولید اکسیژن و حمل آن در بدن مختل می شود .همچنین با مختل کردن سیکل کربس از تولید ATP‏ جلوگیری می کند(۳)(۲).
‏یکی دیگر از ترکیبات به کار رفته در داروی نظافت،أهک می باشد که جزمواد سوزانده بوده و اثرات أن ،بیشترموضعی و بر روی دستگاه گوارش بوجود می أید(۴).
‏شاید بطور دقیق نتوان علت مرگ را در مسمومیت با داروی نظافت ،مشخص نمود ولی در مواردی که مسمومیت بصورت حاد و شدید اتفاق بیافتاد،علت مرگ ناشی از جذب سریع أرسینیک و عوارض ناشی از أن ،با مکانیسمهای ذکر شده می باشد و درمواردی که بیماران چند روز پس از مسمومیت فوت می کنند ،علت مرگ نارسایی ارگانهای متعدد از جمله کبد-کلیه-قلب و ریه بوده و بیمار در یک تابلوی
M.O.F‏ فوت می کند (۳)(أسیب متعدد اعضای مختلف).
‏حداقل مقدار کشنده أرسینیک ۱۵۰ میلی گرم بوده ولی معمولاَ با میزان ۳۰۰-۲۵۰ میلیگرم مرگ حادث می شود (۳).
‏روش کار
‏مسمومین مورد مطالعه دارای دو گروه بوده است.گروه اول که تعداد أنها ۱۵۸ نفر بوده از اول مهرماه ۱۳۷۴ لغایت اسفند ۱۳۷۶ جمعاَ به مدت ۳۰ماه بعلت مسمومیت با داروی نظافت به اورژانس بیمارستان لقمان مراجعه کرده،بستری و تحت درمان قرار گرفته اند و گروه دوم شامل ۳۳ مورد از کل مسمومین بوده ،که بر اثر شدت مسمومیت و عوارض حاصل از أن ،فوت کرده و در مرکز پزشک قانونی تهران مورد اتوپسی قرار گرفته اند.
‏مسمومین بستری پس از درمانهای اولیه تحت درمان با BAL‏ ،که جز، مواد Chealating‏ محسوب می شود،قرارگرفته اند. و در صورتی که شدت ضایعات زیاد نبوده پس از چند روز با حال عمومی خوب،از بیمارستان مرخص گردیده اند و مواردی که بر اثر شدت ضایعات فوت کردند در مرکز پزشکی قانونی تهران مورد اتوپسی و آزمایشات سم شناسی و پاتولوژی قرار گرفته اند.
‏نتایج و بحث
‏کلیه شاخصهای مورد مطالعه در هر دو گروه افراد زنده و فوتی،بطور جداگانه بررسی شده اند.تاممی مسمومین به جهت خودکشی و بطور عمدی اقدام به خوردن داروی نظافت کرده بودند.همچنین راه مصرف همه آنها از طریق خوراکی بوده است و موردی از مسمومیت استنشاقی-پوستی و یا چشمی مشاهده نشد.
‏میزان مرگ و میر حاصله ۹/۲۰ درصد بوده است (نمودار ۱).
‏از نظر توزیع سنی که در پنج گروه ۱۵-۰ سال،۳۰-۱۵ سال،۴۵-۳۰ سال،۶۰-۴۵ سال و بالاتر از ۶۰ سال مورد بررسی قرار گرفت ،در افراد زنده بیشترین درصد با میزان ۹/۵۹ درصد در رده سنی ۳۰-۱۵ سال و در افراد فوت شده ،با میزان ۵۰درصد در رده سنی بالای ۶۰ سال قرار داشت (نمودار۲).
‏از نظر شیوع جنسی در هر دو گروه،تعداد افراد مذکر بیش از افراد مونث می باشد(جدول۱).
‏میزان مسمومیت در افراد متاهل نیز در هردوگروه بیش از افراد مجرد بود.مکان مصرف از دیگر شاخصهای بررسی شده بود،که در هر دو گروه،بیشترین تعداد به افرادی اختصاص داشت ،که در خانه اقدام به مصرف داروی نظافت کرده بودند و پس از آن زندان ،محل شایع دیگری برای اقدام به خودکشی بود(جدول۲).و در بین افراد زندانی ،تعداد مردان بیش از زنان بود بطوری که همه فوت شده ها مذکر بودند(جدول ۳).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x