تحقیق بررسی عملکرد عملیات بانکداری بدون‌ربا ۲۱ ص

تحقیق بررسی عملکرد عملیات بانکداری بدون‌ربا ۲۱ ص

تحقیق بررسی عملکرد عملیات بانکداری بدون‌ربا ۲۱ ص

تحقیق-بررسی-عملکرد-عملیات-بانکداری-بدون‌ربا-21-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏۲۳۲‏ ‏ ‏ مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
‏۲۳۲
‏۱
‏«بررسی عملکرد عملیات بانکداری ‏بدون‌ربا‏»‏
‏(‏هزینه‌یابی‏ عقد ‏قرض‌الحسنه‏ و کارسنجی آن در‏ ‏ ‏بانک کشاورزی استان مرکزی‏)
‏۱- ‏مقدمه
‏در قانون عملیات بانکی ‏بدون‏‌‏ربا‏ که از ابتدای سال ۱۳۶۳ در‏ ‏کشور به مورد اجرا گذاشته شد، جایگاه بانک به عنوان م‏ؤ‏سسه‏‌‏ای پولی یا مالی تعریف نشده است‏،‏ اما با مطالعه اهداف و وظایفی که برای آن شمرده شده‏،‏ پی می‏‌‏بریم که قانونگذار‏،‏ بانک را م‏ؤ‏سسه‏‌‏ای جامع می‏‌‏پندارد که همه فعالیت‏‌‏های مربوط به م‏ؤ‏سسات پولی و مالی را انجام می‏‌‏دهد. در حال حاضر انواع سپرده‏‌‏ها در نظام بانکداری ایران به سه دسته تقسیم می‏‌‏شوند؛ سپرده ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ جاری، سپرده ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ پس‏‌‏انداز و سپرده سرمایه‏‌‏گذاری مدت‏‌‏دار.
‏سپرده ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ جاری از جهت ماهیت حقوقی و نحوه عملکرد مانند سپرده دیداری در بانک
‏۲۳۲‏ ‏ ‏ مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
‏۲۳۲
‏۳
‏‌‏های سنتی است. سپرده پس‏‌‏انداز از سپرده‏‌‏های رایج نظام بانکی ربوی است و ویژگی آن این است که اشخاص حقیقی و گاه حقوقی، وجوه مازاد بر هزینه‏‌‏های جاری خود را برای مدت نامعین به چنین حسابی واریز کرده و در قبال آن دفترچه پس‏‌‏انداز دریافت می‏‌‏کنند تا به هنگام نیاز وجوه مذکور را دریافت کنند. در بانک‏‌‏های سنتی عموما‏ً‏ به اینگونه سپرده‏‌‏ها بهره تعلق می‏‌‏گیرد. در بانکداری ‏بدون‏‌‏ربا‏ پرداخت بهره ممنوع است، لیکن برای تشویق سپرده‏‌‏گذاران، اولویت‏‌‏ها، امتیازات و جوایزی در نظر می‏‌‏گیرند.
‏ماهیت سپرده ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ جاری و ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ ‏پس‏‌‏انداز‏، عقد قرض است و مطابق مفاد عقد قرض مالکیت وجوه به بانک منتقل می‏‌‏شود. این انتقال مالکیت، اختیاراتی را برای بانک به وجود می‏‌‏آورد که آثارش در تخصیص این منابع ظاهر می‏‌‏شود‏؛‏ به این ترتیب که بانک‏‌‏ها با لحاظ کردن ذخایر قانونی و احتیاطی، بخشی از این وجوه را به اعطای وام
‏۲۳۲‏ ‏ ‏ مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
‏۲۳۲
‏۴
‏قرض‏‌‏الحسنه‏ اختصاص داده، بخش دیگر را از طریق سایر عقود بانکی به کار گرفته و کسب سود می‏‌‏کنند. قانون و دستورالعمل‏‌‏های عملیات بانکی ‏بدون‏‌‏ربا‏ نیز تلویحاً این موضوع را پذیرفته‏‌‏اند‏،‏ به طوری که بانک‏‌‏ها مطابق دستورالعمل‏‌‏های اجرایی قانون عملیات بانکی ‏بدون‏‌‏ربا‏ مجاز شده‏‌‏اند حداکثر ده درصد از کل تسهیلات اعطایی سالانه خود را در قالب ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ پرداخت نمایند، مشروط به این که از جمع کل سپرده‏‌‏های ‏پس‏‌‏انداز‏ ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ تجاوز ننماید.
‏در رابطه با سپرده سرمایه‏‌‏گذاری مدت‏‌‏دار، مطابق قانون عملیات بانکداری ‏بدون‏‌‏ربا‏ ماهیت عقد در این گونه حساب‏‌‏ها وکالت است؛ لذا این منابع به ملکیت بانک در‏ ‏نمی‏‌‏آید و از این رو بانک‏‌‏ها ملزمند به عنوان وکیل سپرده‏‌‏گذاران عمل نموده و سپرده‏‌‏های این حساب را در قالب عقود اسلامی به گونه‏‌‏ای به‏‌‏کار‏ ‏گیرند که بیشترین منافع را برای موکلین خود حاصل نمای‏ن‏د. سود حاصله از محل این منابع با رعایت سهم بانک پس از کسر هزینه
‏۲۳۲‏ ‏ ‏ مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
‏۲۳۲
‏۴
‏‌‏ها و حق‏‌‏الوکاله بین صاحبان این گونه سپرده تقسیم می شود.
‏طبق ماده ۱۶ آیین‏‌‏نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی ‏بدون‏‌‏ربا‏، وام ‏قرض‏‌‏الحسنه‏ در موارد زیر پرداخت می‏‌‏گردد:‏
‏الف: تامین وسائل و ابزار و سایر امکانات لازم برای ایجاد کار جهت کسانی که فاقد این گونه امکانات می‏‌‏باشند در شکل تعاونی.
‏ب: کمک به امر افزایش تولید با تاکید بر تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی.
‏ج: رفع احتیاجات ضروری.
‏اعطای ‏قرض‌الحسنه‏ در‏ ‏خصوص بند الف، طبق ماده ۲ دستورالعمل اجرایی، به شرکت‏‌‏های تعاونی تولیدی و خدماتی به منظور ایجاد کار اختصاص ‏می‏‌‏یابد‏.
‏اعطای ‏قرض‌الحسنه‏ مذکور در بند ب، به کارگاه‏‌‏ها و‏ ‏واحدهای تولیدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور کمک به افزایش تولید، در موارد ذیل، اختصاص ‏می‏‌‏یابد‏:

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x