تحقیق بررسی تحول مفهوم محله در محلات شهرهای دوران معاصر در ایران ۱۲ ص

تحقیق بررسی تحول مفهوم محله در محلات شهرهای دوران معاصر در ایران ۱۲ ص

تحقیق بررسی تحول مفهوم محله در محلات شهرهای دوران معاصر در ایران ۱۲ ص

تحقیق-بررسی-تحول-مفهوم-محله-در-محلات-شهرهای-دوران-معاصر-در-ایران-12-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏بررسی تحول مفهوم محله در ایران
‏۱

‏دانشگاه آزاد اسلامی
‏واحد مشهد
‏دانشکده معماری و شهرسازی
‏طرح نهایی کارشناسی
‏رشته شهرسازی
‏موضوع‏ :
‏بررسی تحول مفهوم محله در محلات شهرهای دوران معاصر در ایران
‏مقدمه
‏پیدایش مفاهیمی چون محله و چگونگی زندگی جمعی مردم ریشه در رفتار اجتماعی آنها داشته که آن هم برگرفته از فرهنگ خاص آن زمان و مکان می باشد ‏.محله در گذشته دارای مفاهیم و ارزشهای خاص سکونتی برای گروههای قومی نژادی ، مذهبی و صنفی بوده که در یک ساختار کالبدی منسجم و پیوسته ، علاوه بر خدمات دهی به ساکنین ، باعث ایجاد حس هویت و تعلق در اهالی محله و همبستگی و انسجام در کل بافت محله می کرده است .
‏تحولات صورت گرفته طی دهه های اخیر در شهرسازی ایران باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در مفهوم کارکردی محلات در قسمتهای مختلف شهرها شده است .
‏درجه کم رنگ شدن کارکرد محله در بافتهای مختلف شهرهای ایرانی متفاوت بوده و آنچه که مسلم است تحولات اجتماعی ، فرهنگی صورت گرفته در اکثر محلات باعث تغییر محله کهن ایرانی و ظهور ساخت جدیدی از مجتمع های زیستی در شهرها شده است .
‏طرح مسئله
‏در نظام کهن شهرهای ایرانی مناطق مسکونی با تفکر سیستم محله ای شکل می گرفت و محله در نخستین گام ، بنیانی بود اجتماعی که با مفاهیمی چون احساس تعلق و مشارکت همراه بود . محله به عنوان یک بلوک ساختمانی نقش مهمی در شناسایی ، جهت یابی و شناخت شهر و خوانایی آن دارد ‏.
‏در گذشته فعالیتهای اجتماعی در داخل محلات از اهمیت بالایی برخوردار بوده زیرا حرکتهای مثبت و منفی اجتماع داخل محلات تأثیر مستقیمی بر کل شهر و سیستم حکومتی وقت داشته است ، امری که فقدان آن در محلات امروز به روشنی دیده می شود به راستی خلاء وجود چنین فعالیتها و گروههای متحد اجتماعی در محلات امروز ناشی از چه مواردی است که اینگونه ساکنین را بی تفاوت و روابط اجتماعی را کم رنگ کرده است ؟ می توان اساسی ترین سؤال در خصوص محله و مفاهیم آن در کشور ما را به این صورت عنوان کرد که ” بطور کلی محلات در گذشته دارای چه خصوصیات عملکردی و کارکردی ، بصری و .. بوده اند که امروزه بعد از گذشت قرنها هنوز می توان حس هویت ، تعلق ، صمیمیت و پایداری روابط را در آنها یافت ؟ به عبارتی محلات در دوران معاصر تا چه اندازه سعی در حفظ ارزشهای حاکم بر محلات گذشته شهرهای کهن کشور مان داشته اند ؟
‏۲
‏بررسی تحول مفهوم محله در ایران
‏۱
‏هدف تحقیق
‏این پژوهش ، تلاشی است در راستای بررسی الگوها ، ارزشها و شاخصهای حاکم بر محلات در دوره های مختلف گذشته در ایران و اشاره به وضعیت محلات در دوران معاصر ، باتوجه به تغییر الگوهای زندگی ، ورود اتومبیل و همچنین تأثیر طرحها و ضوابط شهرسازی در شکل گیری فضاهای مسکونی ، اشاره به کمبودها و فقر امکانات و خدمات رفاهی در این فضاها و نیز نگاهی خواهیم داشت به روابط اجتماعی موجود در محلات شهرهای امروزی تا بتوان در آینده با توجه به موارد ونتایج حاصل شده از این تحقیق ، راهکارهایی را جهت ساماندهی و ارتقاء کیفیت محله ها ارائه دهیم .
‏۳
‏بررسی تحول مفهوم محله در ایران
‏۱
‏نمودار فرایند تحقیق
‏بطورکلی روند انجام تحقیق مطابق جدول فوق پیش رفته است :
‏فصل دوم
‏مبانی نظری
‏در بخش مبانی نظری که شامل کل فصل دوم تحقیق می باشد به بررسی تعاریف ، مفاهیم و شاخصهای مربوط و موثر بر شکل گیری محلات و روابط ساکنان آنها در دورانهای گذشته و معاصر در ایران پرداخته شده است که بطور کلی موارد مطرح شده در بخش مبانی نظری را می توان طبق دسته بندی ارائه شده در ذیل معرفی کرد :
‏شهر و جایگاه محله در آن
‏تاریخچه محله در جهان ‏
‏مفهوم استخوانبندی شهر و مشخصات آن
‏انواع بافتهای شهری بر اساس رشد و توسعه فضایی شهرهای ایران
‏بررسی و شناخت محله ‏:‏ ‏
‏خصوصیات ‏محلات در گذشته ‏( از لحاظ کالبدی ، اجتماعی ، دسترسی) ، ‏خصوصیات ‏محله در دوران معاصر ‏( از لحاظ کالبدی ، اجتماعی ، دسترسی)
‏۴
‏بررسی تحول مفهوم محله در ایران
‏۱
‏لازم به ذکر است که مبنای بررسی خصوصیات محلات در نمونه های انتخابی در شهر مشهد با توجه به کلیه شاخصهای مطرح شده در بخشهای کالبدی ، اجتماعی و دسترسی در دوران قدیم و دوران معاصر می باشد که در هریک از بخشها موارد زیر عنوان شده است :
‏بررسی خصوصیات محلات در گذشته
‏۱. ‏سازمان کالبدی محلات
‏- ‏بافت‏ ‏ ‏ – ‏وسعت و اندازه محله‏ ‏ ‏ ‏ ‏ – ‏سیمای محله‏
‏ -‏ ‏محدوده و موقعیت محله ها نسبت به یکدیگر‏ ‏ -‏شکل‏ ‏ ‏ ‏- ‏مرکز محله
‏- ‏اصول حاکم بر سازمان بصری محلات ‏:
‏اصل محصور کردن فضا ‏، ‏اصل ایستایی و پویایی فضاهای محصور ‏ ، ‏اصل وحدت نما ‏، ‏اصل فضای متباین ‏، ‏اصل مقیاس و تناسب ‏، ‏اصل قلمر ‏، ‏اصل سلسله مراتب

‏۲.‏سازمان دسترسی‏:
‏- ‏انواع راهها
‏- ‏سلسله مراتب کارکردی ـ فضایی راهها
‏- ‏کارکردهای اجتماعی راهها
‏- ‏عوامل مؤثر در نحوۀ شکل گیری راهها‏:
‏شکل راهها ( ارگانیک ، مستقیم )
‏خصوصیات سطوح جانبی راهها ( طراحی شده ، طراحی نشده )
‏جنس و بافت راهها ( ساده ، متنوع و مزین )
‏راهها و عناصر شاخص
‏ابعاد و تناسبات فضایی راهها
‏پوشش معابر ( سرباز ، سرپوشیده )
‏۳. ‏سازمان اجتماعی
‏- ‏جمعیت و ترکیب اجتماعی محلات مسکونی
‏- ‏روابط اجتماعی حاکم بر محله های مسکونی :
‏- ‏نحوه اداره محله ها

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x