تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه

تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه

تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه

تحقیق-برخرود-با-کودک-در-خانه-و-مدرسهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏برخرود با کودک در خانه و مدرسه
‏ هریک از شما خبرهای تکان دهنده ای را در روزنامه هاو یا از سایر رسانه ها درباره ی مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان خوانده یاشنیده اید . به نظرشما علت چیست ؟
o‏ عدم آگاهی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به نقش و وظایف خود ؟
o‏ عدم توجه به روان شناسی کودک ؟‌
o‏ تکرارکورکورانه روش های تربیتی نادرست ؟
o‏ عدم توجه به روش های برقراری رابطه انسانی ؟
o‏ و …
‏محیط مطلوب پس از زمینه ی مناسب وراثتی , مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود. اگر ما در نقش ‍” معلم ـ مربی“ توانستیم خود را بسازیم و با کودک درست رفتار کنیم , کودک هم درست رفتار می کند .( انعکاس رفتار)* دراین راستا میان کودک و مربی باید فضایی انسانی , صمیمانه و صادقانه بوجود آورد و سعی کرد به طور عملی و عینی یک الگو و سرمشق مطلوب برای کودک بود. آنچنان که طبق ضرب المثل معروف : ” دوصدگفته چو نیم کردار نیست .“ ,‌کودک بیشترین اثر را از اعمال و کردار ما می پذیرد تا گفتار ما .
‏سخن از آموزش اصول برقراری ارتباط انسانی ,‌بهداشت روانی ,‌پیشگیری و ساختن انسان ها است . با آغاز دوره ی آموزش رسمی , حساس ترین ایام یک دانش آموز در محیط آموزشگاه سپری می شود . از این رو قابل تعجب نیست که ریشه ی اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاری های عاطفی ,‌اجتماعی و روانی را باید در همین محیط جستجو کرد. خشونت و پرخاشگری ,‌ناسزاگویی ,‌فرار از مدرسه ,‌افت تحصیلی , ترک تحصیل ,‌اعتیاد و نظایر آن جلوه هایی از عدم برقراری ارتباط درست با کودکان و نوجوانان است . زمانی که با یک پدیده ـ ی رفتاری روبه رو می شویم , شایسته است سه مرحله را طی کنیم :
‏۱. شناسایی کامل و همه جانبه ی آن پدیده ی رفتاری (‌جلوگیری از جزیی نگری )
‏۲. توجه به ریشه یابی و علت یابی رفتار ( طرح چراها)
‏۳. اندیشیدن به راه یابی ( چه باید کرد ؟‌ چه راه حلی ؟‌ چه اقدامی ؟ و …)
‏حال باید کودک و نوجوان را باور نمود و اوراپذیرفت . داشتن یک رابطه ی خوب و انسانی مقدماتی ترین و ضروری ترین مرحله ی کار با کودک یا نوجوان است .
‏•‏ انعکاس رفتار : کودکان چگونه رفتار می کنند ؟ همانطور که با آنها رفتار می شود .
‏ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با نام خدا و یاد خداباشد , کودک خداشناسی را می آموزد .
‏ـ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه درستی و صداقت باشد , کودک درستکاری و راستگویی را می آموزد .
‏ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با بردباری و تحمل باشد , کودک صبر و استقامت را می آموزد .
‏ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه عدالت و مساوات باشد , کودک عدالت خواهی را می آموزد .
‏ـ اگر به رفتارهای درست کودک توجه شود یا پاداش داده شود ,‌ فردی قدرشناس بار می آید .
‏ـ ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه دشمنی و خصومت باشد , کودک عنادورزی و کینه توزی را می آموزد .
‏ـ‌ و ….
‏اهمیت و ضرورت برقراری رابطه ی انسانی :
‏ داشتن رابطه ی انسانی و درست , با کودک و نوجوان ,‌حیاتی ترین مرحله ی کار و اثربخش ترین عامل موفقیت در تعلیم و تربیت او محسوب می شود .
‏ رابطه ی انسانی موفق , رابطه ای است که تغییرات مطلوب را در فرد ایجاد می کند و بین دونفر تفاهم لازم را بوجود می آورد . نخست شما با کودک رابطه برقرار می کنید و سپس تعلیم و تربیت او آغاز می شود .
‏ زمانی که از رابطه یا ارتباط صحبت می شود , سخن از ارتباط دو انسان است که بطور متقابل و دوجانبه بایکدیگر رابطه دارند . منظور ازارتباط این است که مربیان و معلمان احساسات ,‌انتظارات و ‌نگرش های خود نسبت به دانش آموزان را بیان می کنند و به طور متقابل احساسات ,‌ انتظارات و نگرش های او را درک می کنند و مورد توجه قرار می دهند .
‏ بنابراین اگر رابطه ” مربی ـ معلم “ با دانش آموز نادرست است ,‌قبل از هرگونه اقدامی باید ریشه یابی کنیم . چرا؟
‏ کودکی که با او رابطه ی انسانی ,‌رفاقت و دوستی برقرار شده است , احساس امنیت روانی ,‌اعتماد به نفس و پذیرش می کند . ‌از این رو مهارت برقراری ارتباط , رابطه ی انسانی با انسان دیگر است . بنابراین :‌
‏برقراری رابطه انسانی با کودک , ضروری ترین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت به شمار می آید و
‏بدانید که نوجوان امروز , کودک دیروز و جوان فردا است .
‏اصول برقراری ارتباط :
‏۱. اصل دانایی
‏۲. اصل آموزش پذیری و تربیت پذیری
‏۳. اصل آشناسازی با واقعیت ها
‏۴. اصل اعتدال
‏۵. اصل اغماض و انعطاف پذیری
‏۶. اصل الگوپذیری و تقلید
‏۷. اصل اهمیت بازی
‏۸. اصل ایجاد امنیت روانی
‏۹. اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
‏۱۰. اصل برقراری ارتباط عاطفی و کلامی
‏۱۱. اصل پاسخگویی به پرسش های کودک و نوجوان
‏۱۲. اصل پذیرش و احترام متقابل
‏۱۳. اصل پرهیز از برچسب زدن و پیش داوری
‏۱۴. اصل پرهیز از خجالت دادن و سرزنش کردن
‏۱۵. اصل پرهیز از دستور دادن و تهدید کردن
‏۱۶. اصل پرهیز از مشاجره
‏۱۷. اصل تشویق و تایید کردن
‏۱۸. اصل تعدیل انتظارها باتوانایی های کودک و نوجوان
‏۱۹. اصل توجه به تفاوت ها و شباهت های فردی
‏۲۰. اصل توجه به نیازهای همه جانبه
‏۲۱. اصل ثبات عاطفی
‏۲۲. اصل خود تصمیم گیری و مشارکت
‏۲۳. اصل خودشناسی
‏۲۴. اصل خودنمایی مطلوب و ابراز وجود
‏۲۵. اصل رازداری
‏۲۶. اصل شناخت و آگاهی
‏۲۷. اصل شکیبایی و بردباری
‏۲۸. اصل صداقت و اعتماد
‏۲۹. اصل عامل بودن و عمل گرایی
‏۳۰. اصل قاطع و جدی بودن
‏۳۱. اصل محبت
‏۳۲. اصل مستقل سازی
‏۳۳. اصل مسوولیت پذیری
‏۳۴. اصل مهار احساسات
‏۳۵. اصل هماهنگی عاملان تربیت
‏سخن آخر :‌
‏ سخن آخر این که هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید و بدانید که کودک امانت الهی نزد شما است و شما موظف هستید از این امانت الهی به بهترین وجه مراقبت و نگهداری کنید .
‏ درارتباط با کودک همواره باید خداوند متعال را ناظر و حاضر دانست و درگفتار و رفتار این اعتقاد را باید نشان داد . ( اصل خدامحوری ) از سوی دیگر باید عاشق بود و کودک را دوست داشت . دریک کلام باید :‌
‏ باکودک و نوجوان رفیق بود و با او براساس رفق و مدارا رفتار کرد . معلمان و مربیان و مدیران موفق کسانی هستند که با اطرافیان خود رابطه انسانی برقرار می کنند و همواره توکلشان به خدا است و از حضرت دوست یاری می جویند .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x