تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه
تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
برخرود با کودک در خانه و مدرسه
هریک از شما خبرهای تکان دهنده ای را در روزنامه هاو یا از سایر رسانه ها درباره ی مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان خوانده یاشنیده اید . به نظرشما علت چیست ؟
o عدم آگاهی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به نقش و وظایف خود ؟
o عدم توجه به روان شناسی کودک ؟
o تکرارکورکورانه روش های تربیتی نادرست ؟
o عدم توجه به روش های برقراری رابطه انسانی ؟
o و …
محیط مطلوب پس از زمینه ی مناسب وراثتی , مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود. اگر ما در نقش ” معلم ـ مربی“ توانستیم خود را بسازیم و با کودک درست رفتار کنیم , کودک هم درست رفتار می کند .( انعکاس رفتار)* دراین راستا میان کودک و مربی باید فضایی انسانی , صمیمانه و صادقانه بوجود آورد و سعی کرد به طور عملی و عینی یک الگو و سرمشق مطلوب برای کودک بود. آنچنان که طبق ضرب المثل معروف : ” دوصدگفته چو نیم کردار نیست .“ ,کودک بیشترین اثر را از اعمال و کردار ما می پذیرد تا گفتار ما .
سخن از آموزش اصول برقراری ارتباط انسانی ,بهداشت روانی ,پیشگیری و ساختن انسان ها است . با آغاز دوره ی آموزش رسمی , حساس ترین ایام یک دانش آموز در محیط آموزشگاه سپری می شود . از این رو قابل تعجب نیست که ریشه ی اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاری های عاطفی ,اجتماعی و روانی را باید در همین محیط جستجو کرد. خشونت و پرخاشگری ,ناسزاگویی ,فرار از مدرسه ,افت تحصیلی , ترک تحصیل ,اعتیاد و نظایر آن جلوه هایی از عدم برقراری ارتباط درست با کودکان و نوجوانان است . زمانی که با یک پدیده ـ ی رفتاری روبه رو می شویم , شایسته است سه مرحله را طی کنیم :
۱. شناسایی کامل و همه جانبه ی آن پدیده ی رفتاری (جلوگیری از جزیی نگری )
۲. توجه به ریشه یابی و علت یابی رفتار ( طرح چراها)
۳. اندیشیدن به راه یابی ( چه باید کرد ؟ چه راه حلی ؟ چه اقدامی ؟ و …)
حال باید کودک و نوجوان را باور نمود و اوراپذیرفت . داشتن یک رابطه ی خوب و انسانی مقدماتی ترین و ضروری ترین مرحله ی کار با کودک یا نوجوان است .
• انعکاس رفتار : کودکان چگونه رفتار می کنند ؟ همانطور که با آنها رفتار می شود .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با نام خدا و یاد خداباشد , کودک خداشناسی را می آموزد .
ـاگر سلوک و رفتار با کودک همراه درستی و صداقت باشد , کودک درستکاری و راستگویی را می آموزد .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با بردباری و تحمل باشد , کودک صبر و استقامت را می آموزد .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه عدالت و مساوات باشد , کودک عدالت خواهی را می آموزد .
ـ اگر به رفتارهای درست کودک توجه شود یا پاداش داده شود , فردی قدرشناس بار می آید .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه دشمنی و خصومت باشد , کودک عنادورزی و کینه توزی را می آموزد .
ـ و ….
اهمیت و ضرورت برقراری رابطه ی انسانی :
داشتن رابطه ی انسانی و درست , با کودک و نوجوان ,حیاتی ترین مرحله ی کار و اثربخش ترین عامل موفقیت در تعلیم و تربیت او محسوب می شود .
رابطه ی انسانی موفق , رابطه ای است که تغییرات مطلوب را در فرد ایجاد می کند و بین دونفر تفاهم لازم را بوجود می آورد . نخست شما با کودک رابطه برقرار می کنید و سپس تعلیم و تربیت او آغاز می شود .
زمانی که از رابطه یا ارتباط صحبت می شود , سخن از ارتباط دو انسان است که بطور متقابل و دوجانبه بایکدیگر رابطه دارند . منظور ازارتباط این است که مربیان و معلمان احساسات ,انتظارات و نگرش های خود نسبت به دانش آموزان را بیان می کنند و به طور متقابل احساسات , انتظارات و نگرش های او را درک می کنند و مورد توجه قرار می دهند .
بنابراین اگر رابطه ” مربی ـ معلم “ با دانش آموز نادرست است ,قبل از هرگونه اقدامی باید ریشه یابی کنیم . چرا؟
کودکی که با او رابطه ی انسانی ,رفاقت و دوستی برقرار شده است , احساس امنیت روانی ,اعتماد به نفس و پذیرش می کند . از این رو مهارت برقراری ارتباط , رابطه ی انسانی با انسان دیگر است . بنابراین :
برقراری رابطه انسانی با کودک , ضروری ترین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت به شمار می آید و
بدانید که نوجوان امروز , کودک دیروز و جوان فردا است .
اصول برقراری ارتباط :
۱. اصل دانایی
۲. اصل آموزش پذیری و تربیت پذیری
۳. اصل آشناسازی با واقعیت ها
۴. اصل اعتدال
۵. اصل اغماض و انعطاف پذیری
۶. اصل الگوپذیری و تقلید
۷. اصل اهمیت بازی
۸. اصل ایجاد امنیت روانی
۹. اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
۱۰. اصل برقراری ارتباط عاطفی و کلامی
۱۱. اصل پاسخگویی به پرسش های کودک و نوجوان
۱۲. اصل پذیرش و احترام متقابل
۱۳. اصل پرهیز از برچسب زدن و پیش داوری
۱۴. اصل پرهیز از خجالت دادن و سرزنش کردن
۱۵. اصل پرهیز از دستور دادن و تهدید کردن
۱۶. اصل پرهیز از مشاجره
۱۷. اصل تشویق و تایید کردن
۱۸. اصل تعدیل انتظارها باتوانایی های کودک و نوجوان
۱۹. اصل توجه به تفاوت ها و شباهت های فردی
۲۰. اصل توجه به نیازهای همه جانبه
۲۱. اصل ثبات عاطفی
۲۲. اصل خود تصمیم گیری و مشارکت
۲۳. اصل خودشناسی
۲۴. اصل خودنمایی مطلوب و ابراز وجود
۲۵. اصل رازداری
۲۶. اصل شناخت و آگاهی
۲۷. اصل شکیبایی و بردباری
۲۸. اصل صداقت و اعتماد
۲۹. اصل عامل بودن و عمل گرایی
۳۰. اصل قاطع و جدی بودن
۳۱. اصل محبت
۳۲. اصل مستقل سازی
۳۳. اصل مسوولیت پذیری
۳۴. اصل مهار احساسات
۳۵. اصل هماهنگی عاملان تربیت
سخن آخر :
سخن آخر این که هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید و بدانید که کودک امانت الهی نزد شما است و شما موظف هستید از این امانت الهی به بهترین وجه مراقبت و نگهداری کنید .
درارتباط با کودک همواره باید خداوند متعال را ناظر و حاضر دانست و درگفتار و رفتار این اعتقاد را باید نشان داد . ( اصل خدامحوری ) از سوی دیگر باید عاشق بود و کودک را دوست داشت . دریک کلام باید :
باکودک و نوجوان رفیق بود و با او براساس رفق و مدارا رفتار کرد . معلمان و مربیان و مدیران موفق کسانی هستند که با اطرافیان خود رابطه انسانی برقرار می کنند و همواره توکلشان به خدا است و از حضرت دوست یاری می جویند .