تحقیق بافت شناسی در گیاهان ۱۷ ص

تحقیق بافت شناسی در گیاهان ۱۷ ص

تحقیق بافت شناسی در گیاهان ۱۷ ص

تحقیق-بافت-شناسی-در-گیاهان-17-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏بافت شناسی در گیاهان
‏بافت به گروهی از سلولهای هم شکل و همکار گفته می‌شود. بافتهای گیاهی گروهی از ‏سلولها هستند که دارای توانایی تقسیم بوده و مکررا تقسیم شده‌اند و به سلولهای ‏تمایز یافته تبدیل شده‌اند.
‏تاریخچه
‏بافت شناسی گیاهی تاریخی دیرینه دارد و با کوشش دانشمندان مثل ‏مالپیگی ‏و ‏گرو ‏، ابتدا در اواسط قرن هفدهم بنیانگذاری شد. ‏گرو توانست تصاویر دقیقی ار بافتهای گیاهی را کشف کند که هم اکنون نیز استفاده ‏می‌شود.
‏مفاهیم پایه
‏بافتهای ‏گیاهی ‏بسیار متنوعند و اصولا تنوع آنها در نتیجه تکامل بوجود آمده است. بدین ‏صورت که ‏گروههای گیاهی ‏تکامل یافته‌تر ، دارای تنوع ‏بافتی بیشتری می‌باشند. بیشتری تنوع بافتی در ‏گیاهان ‏گلدار (‏تک لپه‌ای و دو لپه‌ای) دیده می‌شود. چون در این گروه ، بافتها و سلولها ‏به حد والایی از تکامل خود رسیده اند و کاملا اختصاصی شده‌اند.‏در گروههای پست‌تر ، بافتها تنوع کمتری ‏دارند مثلا در ‏خزه‌ها ‏، اگر چه تا حد زیادی تقسیم کار صورت ‏گرفته اما هنوز بافتها تمایز کامل نیافته و کاملا اختصاصی نشده‌اند. بنابراین ‏بافتها ، عمدتا پارانشیمی می‌باشند و در ‏نهانزادان ‏آوندی ‏، بعضی از بافتها نظیر بافت هدایت کننده برای اولین مرتبه تمایز یافته ‏است و بعد تکامل آنها ادامه می‌یابد تا در گیاهان گلدار به حد کمال خود می‌رسد و ‏کاملا اختصاصی می‌شود.
‏انواع بافتهای گیاهی
‏بافتهای مریستمی
‏۲
‏بافت مریستمی متشکل از سلولهای نابالغ و تمایز نیافته‌اند ‏که دارای توان تقسیم مکررند. مریستمهای حقیقی دارای اختصاصات زیر می‌باشند.
‏سلولهای ‏ایزودیامتریک ‏هستند. (اندازه ‏وجوه برابر دارند.)
‏مدور و چند وجهی بوده و به شکل فشرده قرار گرفته‌اند و فضای بین سلولی در آنها ‏دیده نمی‌شود.
‏دیواره ‏نازک پکتوسلولزی دارند و هرگز دیواره ثانویه ندارند.
‏سیتوپلاسم ‏متراکم با ‏هسته ‏درشت داشته و ‏واکوئل ‏مشخص و مواد ارگاستیک (مواد غیرزنده) ندارند.
‏انواع بافت مریستمی
‏مریستم انتهایی
‏در انتهای همه ‏ریشه‌ها ‏و ‏ساقه‌ها ‏یافت میشوند. ‏از مریستم انتهایی ساقه ، ‏برگها ‏، ساقه‌ها ، ‏گلها ‏تمایز می‌یابند. در بعضی از ‏گیاهان ‏آوندی پست ‏مریستم انتهایی فقط از یک سلول انتهایی تشکیل شده که در عده‌ای دیگر ‏از گیاهان پست و همه گیاهان آوندی عالی از تعدادی سلول بنیادی تشکیل شده است.
‏مریستم جانبی
‏این مریستمها به موازات محور طولی اندام یعنی در پیرامون ‏اندام واقع شده‌اند. این مریستمها مسئول ‏افزایش ضخامت اندامها ‏هستند. این مریستمها ‏درون بافتهای اولیه بوجود می‌آیند. ولی بافت ثانویه تولید می‌کنند که مریستمهای ‏ثانویه شامل ‏کامبیوم آوندی ‏و ‏کامبیوم چوب پنبه ‏است.
‏۳
‏مریستم میان گرهی
‏در واقع بخشی از مریستم انتهایی هستند که توسط بافتهای ‏بالغ از مریستم انتهایی جدا شده‌اند و معمولا در پایه میان گرههای برخی گیاهان ‏مانند بیشتر ‏تک لپه‌ایها ‏و ‏دم ‏اسبیان ‏وجود دارند. در پایه برگها هم هستند و مسئول رشد طولی اندامند. برخلاف ‏مریستم انتهایی بلاخره کاملا ناپدید می‌شوند. مریستمها را بر اساس خاستگاه به ‏مریستم اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنند. سلولهای اولیه آنهایی هستند که از سلول جنینی ‏تشکیل شده‌اند. این سلولها اختصاص به انتهای ریشه و ساقه دارند. ولی مریستم ثانویه ‏از تمایز زدایی بافتهای دائمی بوجود می‌آیند و شامل کامبیوم آوندی و کامبیوم چوب ‏می‌باشند.
‏بافت پارانشیم
‏یکی از بافتهای بسیار مهم است. این بافت ، یک بافت عمومی و ‏همگانی محسوب می‌شود و در بسیاری از ساختمانها بخصوص ساختمان نخستین ، بافتهای دیگر ‏درون آن واقع می‌شوند. بدین جهت ، بافت پارانشیم را گاهی ، بافت زمینه‌ای نیز ‏می‌گویند. سلولهای این بافت ، تنها دارای ‏دیواره ‏نخستین ‏و به کلی فاقد دیواره ثانویه می‌باشند. سلولهای این بافت ، دارای ‏پروتوپلاسم فعال می‌باشند و در فعالیتهای مهم و حیاتی گیاهان شرکت دارند. سلولهای ‏این بافت ، معمولا شکل خاصی ندارند و در هر مکانی با شکل و خصوصیات پرتوپلاسمی خاصی ‏، که در ارتباط با نوع فعالیت آنها می‌باشند ظاهر می‌گردند. این بافت شامل سه نوع
‏۴
‏بافت زیر می‌باشد.
‏بافت کلرانشیم: ‏بافت پارانشیم ‏فتوسنتزی می‌باشد چرا که این سلولها دارای ‏کلروپلاستهای ‏متعددی می‌باشند و فواصل سلولی زیادی بین آنها وجود دارد.
‏بافت پارانشیم ذخیره‌ای: ‏وظیفه ذخیره ‏در اندامهای مختلف مثل ‏ریشه ‏، ‏ساقه ‏، ‏دانه ‏و ‏میوه ‏را بر عهده دارد. ‏که غالبا این مواد ذخیره‌ای شامل ‏هیدرات ‏کربن ‏مثل ‏نشاسته ‏و ‏گاهی نیز شامل دانه‌های روغنی و پروتئینی می‌باشند سلولهای این بافت فاقد شکل مشخص ‏می‌باشند و دارای دیواره نازکی‌اند اما پروتوپلاسم آنها فعال است.
‏پارانشیم زمینه‌ای: ‏تقریبا در همه ‏اندامها بین بافتهای جداگانه قرار دارند و سلولهایش دارای شکلهای مختلف‌اند که بر ‏حسب محل خود به بافتهای مختلف اسکرانشیم ، کلانشیم تبدیل می‌شوند یا در نقش انتقال ‏مواد یا گاه در نقش ذخیره مواد یا نقشهای دیگر عمل می‌کنند.
‏بافتهای بالغ
‏بافتهای تمایز یافته‌ای هستند که از بافتهای مریستم بوجود ‏می‌آیند. تقسیمات زیادی در آنها صورت نمی‌گیرد. این سلولها درشتتر از سلولهای ‏مریستمی‌اند. ‏سیتوپلاسم ‏کم ، ‏واکوئل ‏مشخص و مواد ارگاستیک (مواد غیره زنده) دارند. در بدو بلوغ مرده‌اند. پر از آب یا ‏هوا هستند. ویژگی بافتهای بالغ داشتن فضای بین سلولی است که این فضای بین سلولی ‏زمانی که بافتها تمایز می‌یابند، یعنی از جنینی به شرایط دائمی منتقل می‌شوند، ‏بوجود می‌آیند.
‏بافتهای بالغ را نیز همچون مریستمها بر اساس خاستگاه به ‏بافتهای اولیه و ثانویه رده بندی می‌کنند. بافتهای اولیه از مریستم اولیه بوجود ‏می‌آیند و بافتهای ثانویه از مریستم ثانویه بوجود می‌آیند. بافتهای بالغ را به

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x