تحقیق بازداشت موقت و حقوق شهروندی در اروپا ۵۳ص

تحقیق بازداشت موقت و حقوق شهروندی در اروپا ۵۳ص

تحقیق بازداشت موقت و حقوق شهروندی در اروپا ۵۳ص

تحقیق-بازداشت-موقت-و-حقوق-شهروندی-در-اروپا-53صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بازداشت موقت و حقوق شهروند‏ی‏ در اروپا (۱)
‏قاله حاضر ترجمه ا‏ی‏ است از متون سر‏ی‏ مطالعات تقنین‏ی‏ تطبیق‏ی‏ سایت سنا‏ی‏ فرانسه[۱] که در نوامبر ۲۰۰۴ تحت عنوان «بازداشت موقت و حقوق شهروند‏ی‏»‏[۲] منتشر گردیده است.
‏پیش‏ درآمد
‏هشت‏ کشور اروپای‏ی‏ در این مطالعه مورد بررس‏ی‏ قرار گرفتند: فرانسه، آلمان، انگلستان و ولز، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و هلند. در هر یک از کشورها‏ی‏ فوق، نکات زیر مورد بررس‏ی‏ قرار گرفت:
‏- ضمانت ها‏ی‏ اجرای‏ی‏ شکل‏ی‏ (آئین دادرس‏ی‏) قانون‏ی‏ و قابل مطالبه در هنگام صدور قرار بازداشت موقت (ترافع‏ی‏ بودن دادرس‏ی‏،‏ ماهیت نهاد تصمیم گیرنده در مورد بازداشت موقت، حق اعتراض به متهم،…)؛
‏- مدت زمان اولیه قرار بازداشت موقت، امکانِ تمدید مدت بازداشت، و مقررات مربوط به بررس‏ی‏ صحت صدور قرار؛
‏- جبران خسارتها‏ی‏ ناش‏ی‏ از صدور قرار بازداشت موقت ناموجه؛
‏در‏ این مطالعه، موضوعات ویژه ا‏ی‏ همچون صغار و بیماران دارا‏ی‏ اختلالات روان‏ی‏ مورد بررس‏ی‏ قرار نگرفته اند. همچنین شرایط اساس‏ی‏ لازم الرعایه در مورد بازداشت موقت مذکور در کنوانسیونها‏ی‏ بین الملل‏ی‏،‏ نیز مورد بررس‏ی‏ واقع نشده اند.

‏مطالعه‏ نظام تقنین‏ی‏ این کشورها نشان داد که :
‏- در تمام کشورها‏ی‏ مورد مطالعه، تصمیم اولیه در مورد صدور قرار بازداشت موقت، طبق ضوابط و ضمانت اجراها‏ی‏ دادرس‏ی‏ کیفر‏ی‏ صورت م‏ی‏ پذیرد؛
‏- مدت زمان قانون‏ی‏ و بررس‏ی‏ صحت بازداشت نباید از حدود مشخص تجاوز کند؛
‏- حق مطالبه خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت ناموجه، به اشکال مختلف پذیرفته شده است.
‏(۱) در تمام کشورها‏ی‏ مورد مطالعه، تصمیم اولیه در مورد صدور قرار بازداشت موقت، طبق ضوابط و ضمانت اجراها‏ی‏ دادرس‏ی‏ کیفر‏ی‏ صورت م‏ی‏ پذیرد:
‏(الف) با اتمام دادرس‏ی‏ ها‏ی‏ ترافع‏ی‏،‏ صدور قرار ابتدای‏ی‏ بازداشت موقت، م‏ی‏ بایست مستند و مستدل بوده، و هماهنگ با سایر اقدامات قضای‏ی‏ دیگر باشد؛
‏در‏ تمام کشورها‏ی‏ مورد مطالعه، متهمان م‏ی‏ بایست پس از توقیف و قبل از محاکمه، در مورد بازداشت موقت خود تفهیم اتهام گردند. قرار بازداشت موقت، که الزاماً باید مستند باشد، فقط در صورت‏ی‏ قابل صدور است که هیچ راه حل قضای‏ی‏ دیگر‏ی‏ ممکن نبوده باشد؛ چرا که قرار بازداشت م‏وقت،‏ همواره یک عنصر تبع‏ی‏ نسبت به آزاد‏ی‏ افراد تحت کنترل قضای‏ی‏ محسوب م‏ی‏ شود.
‏تبع‏ی‏ بودن بازداشت موقت، در هر کشور‏ی‏ متفاوت با سایرین، تعریف شده است. به این صورت که در «انگلستان و ولز»، اصل بر آزاد‏ی‏ متهم تا پیش از محاکمه است و بازداشت موقت، همواره یک استثناء بر این اصل است. همچنین، در «فرانسه»، «آلمان»، «دانمارک»، «اسپانیا» و «ایتالیا» بازداشت موقت تنها هنگام‏ی‏ قابل اعمال است، که سایر اقدامات قضای‏ی‏ قابلیت اجرا نداشته باشد. در مقابل، قانون «بلژیک» و قانون آئین دادرس‏ی‏ کیفر‏ی‏ «هلند»، به قاض‏ی‏ به طور کامل اجازه داده اند تا در هر زمان، در صورت صلاحدید، با رعایت برخ‏ی‏ شرایط، قرار بازداشت موقت صاد‏ر‏ نمایند.
‏(ب) برخ‏ی‏ از این کشورها، اصل تفکیک میان نهاد بازپرس‏ی‏ و نهاد صادرکننده قرار بازداشت موقت را رعایت نکرده اند، و نحوه اعتراض به این قرار نیز در هر کشور‏ی‏ متفاوت از دیگر‏ی‏ است‏.
‏«‏بلژیک‏»‏،‏ «اسپانیا»، و «هلند» قرار بازداشت موقت را به نهاد بازپرس‏ی‏ واگذار کرده اند. در این سه کشور، این قاض‏ی‏ تحقیق است که حق صدور قرار بازداشت موقت را دارد. به عکس، در «فرانسه»، «آلمان»، «انگلستان»، «دانمارک» و نیز «ایتالیا»، نهاد بازپرس‏ی‏ و نهاد صادر کننده ‏قرار‏ بازداشت موقت از هم تفکیک شده اند: بازپرس‏ی‏ توسط دادسرا و یا پلیس انجام م‏ی‏ شود، در حال‏ی‏ که قرار بازداشت موقت توسط قاض‏ی‏ نشسته صادر م‏ی‏ گردد.
‏حق‏ اعتراض به این قرار نیز در هر کشور‏ی‏ متفاوت از دیگر‏ی‏ است. به طور کل‏ی‏،‏ متهم حداقل دارا‏ی‏ یک حق اعتراض نسبت به تصمیم صادر شده در مورد بازداشت موقت اوست؛ چه به صورت تقاضا‏ی‏ تجدیدنظر، چه به صورت تقاضا‏ی‏ ابطال.
‏بلژیک‏ تنها کشور‏ی‏ است که در آن متهم حق واخواه‏ی‏ نسبت به قرار صادر شده را ندارد، لکن در مقابل از راه دیگر‏ی‏ از حدّت آن کاسته است. به این صورت که قرار بازداشت موقت اولیه، جز برا‏ی‏ پنج روز قابل صدور نیست.
‏(۲) مدت زمان قانون‏ی‏ و بررس‏ی‏ صحت بازداشت نباید از حدود مشخص تجاوز کند:
‏به‏ طور کل‏ی‏ بازداشت موقت برا‏ی‏ یک مدت مشخص که توسط قانون تعیین شده است صورت م‏ی‏ پذیرد (پنج روز در بلژیک، یک ماه در دانمارک، شش ماه در آلمان،…). این مدت قابل تمدید است و تابع همان مقررات و شرایط مضیق‏ی‏ است که برا‏ی‏ صدور بار اول لازم است.
‏برخ‏ی‏ کشورها، همچون فرانسه، میزان این تمدیدها را به طور مطلق محدود کرده اند. «اسپانیا» و «ایتالیا» در این دسته اند؛ به این شکل که در این دو کشور، مدت بازداشت موقت، در هیچ حالت‏ی‏ نباید به ترتیب از چهار ماه و شش ماه تجاوز کند.
‏در‏ کشورها‏ی‏ دیگر نیز حد نهای‏ی‏ برا‏ی‏ مدت بازداشت تعیین شده است، لکن در برخ‏ی‏ موارد، استثنائات‏ی‏ اندیشیده شده است. انگلستان و هلند در این قسم قرار م‏ی‏ گیرند. در انگلستان، حد نهای‏ی‏ برا‏ی‏ بازداشت موقت متهم، شش ماه تعیین شده است، لکن دادستان م‏ی‏ تواند تقاضا‏ی‏ تمدید آنر‏ا‏ در شرایط کاملاً ویژه از دادگاه بنماید.
‏در‏ مقابل در آلمان، چنانچه خطر ارتکاب جرم وجود داشته باشد، هیچ محدودیت‏ی‏ پیش بین‏ی‏ نشده است. در غیر این صورت، محدودیت یکساله برا‏ی‏ بازداشت موقت پیش بین‏ی‏ شده است. در بلژیک نیز برا‏ی‏ بازداشت موقت، محدودیت نهای‏ی‏ تعیین نشده است. در این دو کشور، بررس
‏ی‏ صحت صدور قرار ‏بازداشت‏ موقت، جایگاه ویژه ا‏ی‏ دارند. در بلژیک این بررس‏ی‏،‏ با تقاضا‏ی‏ متهم بازداشت شده، به صورت ماهانه صورت م‏ی‏ پذیرد. در آلمان نیز، متهم م‏ی‏ تواند در هر زمان تقاضا‏ی‏ رسیدگ‏ی‏ به وضعیت بازداشت خود بنماید. این نظارت که به صورت رسیدگ‏ی‏ کتب‏ی‏ صورت م‏ی‏ گیرد، م‏ی‏ تواند هر د‏و‏ ماه، به صورت شفاه‏ی‏ و ترافع‏ی‏ انجام شود.
‏در‏ دانمارک، مدت زمان بازداشت موقت م‏ی‏ بایست، در «کوتاهترین زمان ممکن» باشد. با این وجود، هیچ محدودیت‏ی‏ برا‏ی‏ مجموع مدت بازداشت و نیز امکان بررس‏ی‏ صحت و لزوم بازداشت موقت وجود ندارد.
‏(۳) حق مطالبه خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت ناموجه، به اشکال مختلف پذیرفته شده است:
‏(الف) جبران خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت غیر موجه، در کشورها‏ی‏ فرانسه، آلمان، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و هلند پیش بین‏ی‏ شده است.
‏در‏ این هفت کشور، متهمان‏ی‏ که در نهایت «محکوم» نشده اند، م‏ی‏ توانند مطالبه جبران خسارات وارده را بنمایند؛ مشروط بر اینکه هیچ نقش‏ی‏ در بازداشت خود، همچون به اشتباه انداختن ماموران تحقیق، نداشته باشند.
‏روشها‏ی‏ مطالبه این خسارات در این کشورها متفاوت است: در بلژیک، اسپانیا و دانمارک، این درخواست م‏ی‏ بایست به تأیید وزیر دادگستر‏ی‏؛‏ در هلند، به تأیید دادگاه ویژه این امور؛ و در ایتالیا و فرانسه به تایید دادگاه تجدیدنظر برسد. در آلمان، دادگاه نسبت به اصل درخواست ر‏سیدگ‏ی‏ کرده و تعیین میزان مبلغ آن بر عهده وزارت دادگستر‏ی‏ است.
‏در‏ انگلستان، به عکس کشورها‏ی‏ دیگر، هیچ مقررات‏ی‏ برا‏ی‏ جبران خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت غیرموجه وجود ندارد. با این وجود، بر اساس دستور مجلس عوام در سال ۱۹۸۵، وزیر کشور وقت موظف شد تا در شرایط بسیار ویژه ا‏ی‏،‏ چنانچه بازداشت موقت به شکل بسیار ناموجه علیه متهم صو‏رت‏ گرفت، پس از درخواست متهم، نسبت به جبران خسارتها اقدام شود. در عمل، بدلیل سخت بودن شرایط، بندرت چنین حکم

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x