تحقیق ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان N

تحقیق ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان N

تحقیق ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان N

تحقیق-ایران-به-عنوان-یکی-از-اعضای-پیمان-nلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان N.P.T‏ ، با هدف پایبندی به تعهدات خود در پیمان مزبور، پادمان مواد هسته ای را در تمامی مراکز و موسسات هسته ای داخل کشور به اجرا در آورده است. آنچه در پی می آید چهارمین بخش از گزارش آشنایی با فعالیتهای سازمان انرژی اتمی ایران است. 
‏معاونت تولید سوخت هسته ای 
‏تعیین خط مشی و اتخاذ سیاستهای مناسب در زمینه های اکتشاف مواد رادیو اکتیو، ‏استخراج مواد معدنی استحصال و انجام عملیات تغلیظ تا مرحله تولید کیک زرد، تحقیق و ‏توسعه در زمینه چرخه سوخت هسته ای، امکان تولیدو تامین بخشی از مواد اولیه مورد ‏نیاز در تهیه سوخت هسته ای به منظور پشتیبانی از نیروگاههای هسته ای کشور و مدیریت ‏پسمانهای هسته ای تولیدشده در کشور از اهم وظایف این معاونت می باشد.
‏مدیریت های معاونت تولیدسوخت هسته ای 
‏امور اکتشاف و استخراج 
‏این مدیریت در زمینه انجام عملیات مختلف اکتشاف هوایی، اکتشافات سطح الارضی، تحت ‏الارضی، مطالعات بهره برداری، توسعه و تجهیز ذخایر معدنی، نظارت بر تهیه نقشه های ‏رادیو متریف مغناطیس سنجی،
‏توپوگرافی، زمین شناسی و مقیاسهای مختلف بر حسب ضرورتهای ‏مترتب بر نوع ‏فعالیت و انجام مطالعات ژئوشیمیایی، ژئوفیزیکی، زمین شناسی، ‏پتروگرافی، مینرالوژیکی، حفاری، آزمایشگاهی مربوط و تلفیق کلیه اطلاعات موجود به ‏مناطق اکتشافی اورانیوم فعالیت می نماید و علاوه بر آن مطالعه و تعیین پارامترهای ‏اکتشافی کانسارها از قبیل ذخیره، عیار و قابلیت بهره دهی از نظر پارامترهای اقتصادی ‏در مراحل استخراج و فرآوری، انجام کلیه عملیات استخراج سنگهای معدنی اورانیوم چه به ‏صورت روباز و چه به صورت زیرزمینی به عهده این امور می باشد.
‏مرکز کانه آرایی 
‏با توجه به روند افزایش فعالیتهای اکتشافی در سطح کشور، این مرکز به منظور دست ‏یابی به تکنولوژی لازم و انجام پژوهشهای بنیادی در زمینه چگونگی استحصال اورانیوم ‏ازسنگهای اورانیوم دار معادن ایران و همچنین استحصال اورانیوم از اسید فسفریک و ‏ایجاد امکان تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در تهیه سوخت هسته ای فعالیت می ‏نماید. در این رابطه ایجاد یک یا چند کارخانه نیمه صنعتی و صنعتی برای استحصال، ‏تصفیه و تغلیظ اورانیوم از سنگ معدن تا تولید کیک زرد به منظور استفاده در تکنولوژی ‏هسته ای برای مصارف صلح آمیز به عهده این مرکز می باشد.
‏مرکز تحقیقات و تولید سوخت هسته ای اصفهان 
‏فعالیتهای عمده این مرکز بر روی تحقیق و توسعه در زمینه چرخه سوخت هسته ای ‏متمرکز شده و علاوه بر آن تامین بخشی از سوخت سالیانه واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر ‏و راکتورهای تحقیقاتی به عهده این مرکز است.
‏دفتر پسمانداری 
‏این دفتر مسئولیت جمع آوری، کنترل، نظارت، ‏نگهدای، آزمایش، انتقال و دفع ‏پسمانهای مراکز پزشکی هسته ای و صنعتی، مراکز تحقیقات هسته ای و نیروگاه اتمی بوشهر
‏را به عهده دارد و موظف به نظارت کامل بر تولید پسمان، براساس ضوابط آژانس بین ‏المللی انرژی اتمی و مقررات قانون حفاظت در برابر اشعه در جلوگیری از پراکندگی و ‏پخش پسمانهای پرتوزا در محیط زیست و اطمینان بخشیدن به حفظ سلامت محیط زیست می ‏باشد.
‏آزمایشگاههای جابربن حیان 
‏این آزمایشگاهها به منظور پشتیبانی از انجام پروژه های تحقیقاتی سازمان تاسیس ‏شده و در حال حاضر در زمینه های سالیابی عناصر و آنالیز مواد با استفاده از روش های ‏پیشرفته، آنالیز مواد برای شناسایی و اندازه گیری عناصر کم مقدار در نمونه های ‏بیولوژیکی، اندازه گیری نمونه خون، ارائه خدمات به مراکز علمی و تحقیقاتی و صنعتی و ‏همچنین تحقیقات بنیادی هسته ای فعالیت می نماید.
‏معاونت نظام ایمنی هسته ای کشور 
‏بهره برداری از نیروگاهها و تاسیسات هسته ای و نیز تجهیزات و دستگاههایی که در ‏صنعت، پزشکی و کشاورزی از انواع پرتوها استفاده می کنند خطراتی را در بر دارد. به ‏منظور پیشگیری از این خطرات که می تواند سلامتی مردم را تهدید کند و انجام نظارت ها ‏و بازرسی های فنی لازم، در کلیه کشورها، ارگانی به نام “نظام ایمنی هسته ای” تشکیل ‏شده است و در ایران معاونت نظام ایمنی هسته ای کشور این سازمان، مسئولیت اجرای آن ‏را به عهده دارد. این معاونت باید استانداردها، مقررات، آئین نامه ها و دستور ‏العملهای لازم را در کلیه زمینه های ایمنی تاسیسات هسته ای و حفاظت در برابر پرتوها ‏تهیه کرده و بر اجرای آن نظارت کند.
‏نظام ایمنی هسته ای با چهار مدیریت وظایف خود را ‏انجام می دهد.
‏بهره برداری از نیروگاههای هسته ای همانند دیگر صنایع پیشرفته خطرات بالقوه ای ‏برای افراد و محیط زیست دربر دارد. مقایسه این مخاطره بادیگرخطرات ناشی از استفاده ‏بشر از تکنولوژی های پیچیده، نشان میدهد که سهم نیروگاههای هسته ای در صد بسیار کمی ‏از سوانحی که به انسان آسیب رسانیده، را داراست.
‏یکی از دلایل این امر توجه زیاد طراحان، سازندگان، بهره برداران و مراجع قانونی ‏و نظارتی نسبت به ایمنی تاسیسات مذکور و وجود تدابیر پیش بینی شده در ساخت ‏نیروگاهها برای پیشگیری از رخداد حوادث در مرحله اول و کاهش صدمات ناشی از وقوع ‏احتمالی حوادث هسته ای در مرحله دوم است. ساخت و بهره برداری از تاسیسات هسته ای در ‏سطح بین المللی و در هر کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی مشمول ضوابط و مقررات ‏ویژه ایمنی هسته ای و نظارت مستمر قانونی بر کلیه فعالیت ها در مراحل انتخاب محل، ‏طراحی، ساخت قطعات و تجهیزات، احداث، راه اندازی، بهره برداری و از کاراندازی ‏تاسیسات فوق الذکر است.
‏کسب اطمینان از سطح ایمنی کافی نیروگاهها و کلیه تاسیسات هسته ای دیگر و به ‏حداقل رسانیدن مخاطرات احتمالی آنها و همچنین اطمینان از وجود حفاظت های فیزیکی ‏کافی برای کارکنان این تاسیسات، مردم و محیط زیست و صدور مجوزهای لازم در تمام این ‏مراحل از جمله وظایف دفتر امور ایمنی هسته ای کشور می باشد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x