تحقیق ایجاد خلاقییت در دانش آموزان
تحقیق ایجاد خلاقییت در دانش آموزان
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۴۲ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
۲
ـ مقدمه
در دنیای پیچیده کنونی، که شاهد رقابت های بسیار فشرده در جوامع گوناگون برای دست یابی به جدیدترین فن آوری و منابع قدرت هستیم، افراد تیزهوش، خلاق و صاحبان اندیشه ی نو و تفکر واگرا، به مثابه گرانبهاترین سرمایه ها، از جایگاه بسیار بالا و ارزشمند برخوردار هستند.
در چنین عصری، باید برای اداره سازی سازمانهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و آموزشی، به نوآوری و بهره گیری از دست آوردهای اخلاقی، علمی و فنی بشر همت گماشت و راه را برای نوآوری و ارائه طرح های مناسب در این سازمان ها هموار کرد.
امروزه، جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد. هرقدر جهانی که در آن زندگی می کنیم، پیچیده تر می شود، نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده نیز بیشتر و شدیدتر می گردد. به همین دلیل، در شرایط کنونی، مسئله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو روان شناسی آموزشگاهی است.
با توجه به این امر، باید مدیرانی مبتکر و خلاق را برای رده های متفاوت مدیریت برگزید با مدیران توانمندی که قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه های بایسته، زمینه را برای تجلی و بروز استعدادها و خلاقیت های معلمان و دانش آموزان قراهم آورند.
اینک در آموزش و پرورش ما هدف هایی ترسیم شده
۲
است که یکی از مهمترین آنها آموزش مهارتهای فکری پایه و گسترش افق فکری کودکان و نوجوانان است. برای تحقق این هدف باید به رشد تفکر خلاق در کودکان و نوجوانان توجه کرد تردیدی نیست که مهمترین نقشی که آموزش و پرورش می تواند در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایفا کند پرورش توانایی خلاقیت و کسب تفکر خلاق در آنان است.
۳
فصل اول:
۵
بیان مسئله
با توجه به مطلب فوق این سوالها به وجود می آید که آیا ایجاد خلاقییت در دانش آموزان انها را به پیشرفت وا می دارد؟ آیا این کار دانش آموز رابه سوی تفکرخلاق رهنمود میکند؟آیا این تفکر خلاق آنها را به ابتکار عمل وا میدارد؟آیا این ابتکار عمل انها را به سوی توسعه ونوآوری می کشاند؟و با لا خره به طور کلی برای مطالب فوق میتواند این سوال را مطرح کرد ؟آیا خلاقیت باعث نواوری توانایی وتوسعه دانش میشود؟ اهمیت وضرورت تحقیق
امروزه علیرغم توسعه فناوری الکترونیک اینترنت و رایانه هنوز کتاب و کتاب خوانی مهمترین شاخصه توسعه یافتگی است و هر ملتی که وقت بیشتری برای مطالعه میگذارد مسیر توسعه و پیشرفت را آسانتر طی می کند و هر ملتی به هر دلیلی خواه ضعف برنامه ریزی و آموزش و یاعلل دیگر از کتاب فاصله داشته باشد به همان میزان هم از توسعه و پیشرفت فاصله دارد و این یک اصل محتوم در سنجش ترقی و توسعه ملتها محسوب می شود. در جانب دیگر هیچ ملتی هم تاکنون بدون توسعه فرهنگی و ارتقا سطح دانش و معلومات عمومی به توسعه صنعتی کشاورزی پزشکی علمی و پژوهشی نرسیده زیرا انسانها با استفاده از کتاب به دستاوردهای سایر ملل پی بردند و همین اطلاعات آنها را در ترقی و پیشرفت اقتصادی یاری رسانده است بنابراین باید کتاب و کتاب خوانی را یکی از ابزارهای ضروری برای ادامه حیات یک ملت به شمار آورد. (۱) حالا که ضرورت کتاب خوانی مشخص گردید آموزش روشها و راهبردهای مناسب برای مطالعه باید در برنامه های درسی گنجانده شود و چگونگی استفاده صحیح از فرایندهای یادگیری به زبان کودکان و نوجوانان و در سنین و مقاطع تحصیلی مختلف به آنها آموزش داده شود. (۲)بدون شک اگر دانش آموزان به این سو سوق داده و تشویق شوند که بخشی از شکستهای تحصیلی خود را به عدم استفاده از روشهای درست مطالعه و یادگیری و نه عامل دیگری چون شانس کم استعدادی و دشواری تکلیف نسبت دهند در عین حال روشهای درست به آنها ارائه میشود و آنها می توانند با تلاش پشتکار و مسئولیت پذیری در قبال شکستها موفقیت تحصیلی کسب کنند. (۳)