تحقیق اوراق بهادار استصناع

تحقیق اوراق بهادار استصناع

تحقیق اوراق بهادار استصناع

تحقیق-اوراق-بهادار-استصناعلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏سال ‏پنجم / ‏ز‏مستان‏ ‏۱۳۸۴
‏۱۶
‏اوراق بهادار استصناع (سفارش ساخت) ابزاری برای سیاست پولی
۱
‏۱۶
‏۱
‏فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی شماره ۲۰
‏اوراق بهادار استصناع
‏(سفارش ساخت)
‏ابزاری برای سیاست پولی
‏سال ‏پنجم / ‏ز‏مستان‏ ‏۱۳۸۴
‏۱۶
‏اوراق بهادار استصناع (سفارش ساخت) ابزاری برای سیاست پولی
۳
‏۱۶
‏۳
‏چکیده
‏نظر به ممنوعیت و الغا‏ی‏ بهره در اقتصاد اسلامی و به تبع آن تغییر قانون عملیات بانکی ایران، عملکرد سیاست بازار باز که بر ‏خرید و فروش‏ ‏مبتنی ‏است‏،‏ کارایی نداشته و اساسی‌ترین ابزار سیاست پولی برای کنترل نقدینگی از اختیار بانک مرکزی خارج‏ شد.
‏اوراق بهادار استصناع می‌تواند ابزاری جایگزین برای اوراق قرضه تلقی ش‏و‏د و بانک مرکزی می‌تواند با خرید و فروش این اوراق در بازار اولیه و ثانویه و با اعمال سیاست‌های پولی مناسب، به اهدافی نظیر ایجاد اشتغال، تثبیت سطح عمومی قیمت‌ها، بهبود موازنه پرداخت‌های خارجی و رشد اقتصادی دست یابد. مقاله حاضر ضمن تبیین عقد استصناع و بیان ماهیت آن از نظر فقهی به تصحیح آن پرداخته‏، ‏سپس کیفیت به‌کارگیری آن در اقتصاد کشور ‏و چگونگی به‌کارگیری بانک مرکزی از اوراق استصناع برای اهداف اقتصادی را تبیین می‌کند‏.
‏واژگان کلیدی:‏ اوراق استصناع، سیاست پولی، بانکداری بدون ربا، تأمین مالی طرح‌ها.
‏مقدمه
‏یکی از مهم‏‌‏ترین وظایف نظام بانکی کنترل و هدایت متغیرهای اساسی اقتصاد کلان از طریق اجرای خردمندانه سیاست‌های پولی و تنظیم عرضه پول‏ است‏. قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز بر سامان‌دهی، کنترل و هدایت گردش پول و اعتبار به‌عنوان وظیفه نظام بانکی تأکید دارد. بانک‌های مرکزی برای اجرای سیاست‌های پولی و دستیابی به اهدافی نظیر دستیابی به رشد و اشتغال و تثبیت سطح عمومی قیمت‌ها و بهبود بخشیدن به موازنه پرداخت‌های خارجی ابزارهای متفاوتی چون عملیات بازار باز، تغییر نرخ ذخیره قانونی، تغییر نرخ تنزیل مجدد در اختیار دارند.
‏سال ‏پنجم / ‏ز‏مستان‏ ‏۱۳۸۴
‏۱۶
‏اوراق بهادار استصناع (سفارش ساخت) ابزاری برای سیاست پولی
۳
‏۱۶
‏۳
‏با الغا‏ی‏ بهره در اقتصاد اسلامی و به تبع آن‏،‏ تغییر قانون عملیات بانکی ایران‏،‏ ابزارهای مبتنی بر بهره نظیر اوراق قرضه ‏به‏‌‏طور طبیعی‏ کاربرد ندارد. حال این پرسش مطرح می‏‌‏شود که آیا ابزارهای دیگری مطابق با قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌توان مطرح کرد که مشکل حقوقی اوراق قرضه را نداشته و در عین حال از کارایی مطلوبی ‏بهره‌مند‏ باشد‏.
‏مقاله در‏ ‏صدد است اوراق بهادار استصناع، را به‏‌‏صورت ‏ابزاری مناسب برای اعمال سیاست پولی ‏به‏‌‏وسیله ‏بانک مرکزی مطرح کن‏د‏ بدین معن‏ا‏ که دولت‏،‏ بانک‌ها یا مؤسس‏ه‌ها‏ و نهادهای مالی و اعتباری می‌توانند با انعقاد قراردادهای مربوط به تولید کالای خاص یا احداث طرح و پروژه‌های ویژه، اوراق بهادار استصناع را با سررسید مشخص در اختیار پیمانکار یا سازنده بگذار‏ن‏د و این اوراق ابتدا در بازار اولیه و سپس در بازار ثانویه با مجوز بانک مرکزی قابل خرید و فروش ب‏اشد‏ و بانک مرکزی بتواند با خرید و فروش این اوراق در بازار، سیاست‌های پولی موردنظر را برای تنظیم حجم نقدینگی اعمال کند.
‏این مقاله به مباحثی نظیر معنای استصناع، ماهیت عقد استصناع‏،‏ اوراق استصناع‏،‏ چگونگی ابزارسازی با این عقد، بازار اولیه و ثانویه اوراق استصناع، چگونگی کارکرد آن در ‏جهت‏ سیاست پولی و عملیات بازار باز و‏ ‏… می‌‏پردازد و‏ در صدد است این ابزار را در چارچوب عملیات بانکی بدون ربا مطرح‏ کند‏ و نظام بانکی کشور را یک گام به جلو برد، و تا حدودی از محدودیت‏‌‏های پیش‌رو بکاهد و اهداف موردنظر سیاست‌های پولی منطبق با فقه اسلامی را تا حد
‏سال ‏پنجم / ‏ز‏مستان‏ ‏۱۳۸۴
‏۱۶
‏اوراق بهادار استصناع (سفارش ساخت) ابزاری برای سیاست پولی
۵
‏۱۶
‏۵
‏ّ‏ امکان عملی سازد.
‏معنای استصناع
‏استصناع در لغت از ماده صنع و بر وزن استفعال به معنای طلب احداث یا انجام کاری است. ابن‏‌‏منظور در ‏لسان العرب‏ ‏ذیل ماده صنع ‏می‏‌‏گوید:
‏و استصنع الشی: دعا الی صنعه‏ (ج ۷، ص ۴۲۰)‏.
‏در اصطلاح‏،‏ معانی ‏گوناگونی‏ برای آن ذکر شده است‏.‏ برخی استصناع را توافق با صاحبان صنایع برای ساختن ‏شی‌ء‏ مع‏یّ‏ن دانسته (هاشمی شاهرودی، ‏۱۳۷۸: ‏ص۳) و برخی به جای کلمه استصناع از عقد استصناع سخن به میان آورده و گفته‌اند:
‏مراد از عقد استصناع یا قرارداد سفارش ساخت این است که کسی به نزد صنعتگر بیاید و از او بخواهد که تعدادی از کالاهایی را که می‌سازد‏،‏ به ملکیت او در آورد. در عین حال، قراردادی میان این‏‌‏دو به امضا‏ می‌رسد که صاحب صنعت تعداد مورد توافق را برای وی بسازد و قیمت آن‌ را دریافت دارد (مومن،‏ ۱۳۷۶: ‏ص ۲۰۱)‏.
‏ زرقا‏ نیز در تعریف استصناع گفته است:
‏استصناع خرید چیزی است به قیمت معین که طبق ویژگی‌های مورد توافق در زمان آینده ساخته یا احداث می‌شود‏،‏ به بیان دیگر‏،‏ موضوعی که عقد استصناع درباره آن منعقد می‌شود‏.‏ غالباً در زمان عقد موجود نیست‏؛‏ ولی توسط سازنده یا پیمانکار در آینده ساخته می‌‏شود ‏(زرقا،‏ ۱۳۸۰:‏ ص ۱۲۱)‏.
‏گرچه در تعاریف ‏پیشین‏ برخی کلمات وجود دارد که قلمرو استصناع را محدود می‌کند‏،‏ به‌نظر می‌رسد برخی قیدها، قیدهای مصادیق است و ماهیت استصناع فراتر از آن‏ قرار دارد‏. در تعریف اوّل، توافق با «صاحبان صنایع» ذکر شده است

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x