تحقیق اصول و فنون تبلیغ
تحقیق اصول و فنون تبلیغ
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۴ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
اصول و فنون تبلیغ
معنا و مفهوم تبلیغ : به معنای پخش کردن ، انشاء کردن ، چیزی را شناساندن
امروزه واژه تبلیغ سیاسی یا پروپاگاندا بیشتر به معنای تاثیر گذاری بر عقیده است و هدف برای تحت تاثیر قراردادن عقاید ،نگرشها و یا اعمال دیگران با استفاده از نمادهایی چون کلمات ،اشارات ، پلاکاردها ،موسیقی ، لباس ، نشانها ، آرایش مو و…
تعریف تبلیغات ( تبلغ ) : تلاشی است سازمان یافته و آگاهانه به منظور دستکاری در احساس و ادراک و تغییر نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ
اهداف تبلیغات : ۱- شکل دهی به برداشت ها ۲- دستکاری ادراکات ۳- هدایت رفتارهای خاص
ارکان یا چهار رکن اصلی تبلیغات:
۱-گوینده و نویسنده پیام کیست ؟ ( پیام رسان )
۲- چه میگوید و چه مینویسد ؟ (پیام )
۳- چه وسیله ای برای گفتن و نوشتن به کار می برد؟ (وسیله ارتباطی )
۴- برای چه کسانی می گوید و می نویسد؟ و تاثیر این گفتن و نوشتن چیست؟ ( پیام گیران )
ویژگیهای پیام رسان (گوینده و نویسنده پیام ) :
الف )اعتبار : اعتبار پیام رسان یعنی میزان پذیرش او به وسیله مخاطبین در دو بعد ۱- کفایت ۲- قابل اعتماد بودن
۱- متخصص و قابل اعتماد بودن
۲- ظاهرا طوری وانمود نماید که نفع شخصی ندارد
۲- تحت تاثیر قراردادن افراد
۳- دوست داشتن و تمایل مخاطب به پیام رسان
ب) جذابیت: علاقه مخاطب را جلب و جذب نماید .
۱- همانند سازی یا مشابهت مسائلی چون سن ،شغل ، جنس ، تحصیلات و …
۲- آشنایی و محبوبیت (استفاده از چهره های آشنا و محبوب و جذاب )
ج) وسیله ارتباطی : ( ماهیت پیام ) :۱- ساختار پیام استدلال و اثر تقدم و تاخر در پیام ( روشن بودن و ابهام نداشتن پیام —
۲- سبک پیام : قابل فهم بودن ، تکرار پیام ، تنوع در محتوای پیام ۳- جاذبه پیام : ترغیب ، صریح بودن ، تحریک احساسات
زمینه ارائه پیام و ویژگیهای آن :
۱- توجه : ( تیتر و فونت ) ۲- ادراک : (بعد از توجه باید درک کرد ) ۳- پذیرش: (توفیق پیام در پذیرش آن است )
ویژگیهای مخاطبان :
۱- جنسیت : (زن و مرد ) —
۲- عزت نفس : (بلند نظری ، تغییر عقیده به سختی )
۳- تجربه پیشین مخاطب : ( محیط آرام زندگی ، شخصی خوشحال و آسوده ، پیام راحت و بر عکس )
شیوه های مختلف تبلیغ و اقناع:
۱- روش همراهی ۲- روش انگیزش تفکر ۳- روش الگویی ۴- روش تمثیلی ۵- روش تدریجی و مرحله به مرحله
۶- روش استدلالی ۷- روش غیر مستقیم : (۱- روش شایعه پراکنی ۲- روش خبر رسانی ) ۸- روش تداعی معانی( از طریق شبیه سازی ،تکرار پیام تبلیغی ،تحریم تشویق شونده ، ترساندن تبلیغ شونده ،اثر جمع به فرد ) ۹- روش شعاری
رعایت موارد ذیل برای بکار گیری هر یک از شیوه های تبلیغ:
۱- شناخت و بکار گیری نظرات و استعدادهای نهفته انسانها
۲- بکارگیری وجدان اخلاقی و بیدار کردن وجدان
۳- استفاده از روشهای محسوس (حکایت ، تمثیل ، نمایش ،سمعی و بصری )
۴- طرح و برنامه ریزی جامع و شامل حال تمامی دسته ها و گروه ها
۵- متناسب با مخاطبین (کودکان ،جوانان ، و … فرق کند )
۶- باید متین ، سخن نرم و سرشار از مهر و محبت
شیوه های تبلیغی از نظر دادگران در مفهوم عام
۱- روش لقب گذاری ۲- انتقال ۳- شهادت ۴- توده پسند ۵- تکرار ۶- ضد تبلیغ ۷- پنهان و آشکار ۸- شست شوی مغزی ۹- تظاهر به یکپارچگی
روشهای شست شوی مغزی در تبلیغات سیاسی :