تحقیق اصلاح ژنتیکی نخود ۵۷ ص

تحقیق اصلاح ژنتیکی نخود ۵۷ ص

تحقیق اصلاح ژنتیکی نخود ۵۷ ص

تحقیق-اصلاح-ژنتیکی-نخود-57-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏متخصصین اصلاح نباتات از اطلاعات سیتولوژیکی در مجموعه کروموزومی، کروموزم‏‌‏های خاص یا قطعات کروموزومی و رفع مشکلات خاصی استفاده می‏‌‏کنند. اطلاعات مورد نیاز معمولاً از طریق بررسی‏‌‏ هیبریدهای بین گونه‏‌‏ای، سطوح مختلف پلوئیدی و تغییرات ساختمانی در کروموزوم‏‌‏ها حاصل می‏‌‏شود. در نتیجه برنامه‏‌‏های تحقیقاتی، اطلاعات سیتولوژیکی زیادی در نخود موجود است که می‏‌‏تواند توسط اصلاح‏‌‏کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
‏ژنتیک نخود
‏نخود مشابه با جنس‏‌‏های Pisum, Lens‏ ‏دارای تنوع ژنتیکی فروانی در صفات کمی و کیفی می‏‌‏باشد. برخی از موارد تنوع ژنتیکی نخود توسط ‏آیار و سوبرامانیام (۱۹۳۶) در گزارشی که درباره قابلیت توارث رنگ گل داده‏‌‏اند، منعکس شده است.
‏از آن به بعد ‏بررسی‏‌‏ها بر روی تنوع در تیپ رشدی گیاه، شکل و رنگ گل، وضعیت غلاف‏‌‏دهی، رنگ پوسته بذر، مقاومت به بیماری و بسیاری از صفات کمی دیگر متمرکز شده است. اخیراً سینگ و همکاران (۱۹۸۴)، ‏لیست کارهای تحقیقاتی انجاد شده در مورد ژنتیک و اصلاح نخود را منتشر کرده‏‌‏اند که مرجع باارزشی در این زمینه به شمار می‏‌‏رود.
‏تنوع وسیع موجود در ‏‍Cicer‏ زمینه مناسبی برای عملیات اصلاحی بوده و اهمیت زیادی در بهبود آن دارد، با چنین تنوع گسترده‏‌‏ای می‏‌‏توان ژنوتیپ‏‌‏هایی با عملکرد بالا و کیفیتی که قابل قبول تولیدکنندگان و‏ مصرف‏‌‏کنندگان باشد، ایجاد کرد.
‏نخود از نظر خصوصیاتی مانند انداره، شکل و رنگ بذر به دو گروه عمده تقسیم می‏‌‏شوند (واندرمیزن، ۱۹۷۲، سوبرو، ۱۹۷۵؛ ‏اوکلند و واندرمیزن، ۱۹۸۰) ‏تیپ‏‌‏هایی که بذور گرد و درشت تولید می‏‌‏کنند، معمولاً به رنگ سفید یا کرم کمرنگ دیده می‏‌‏شوند و به عنوان تیپ‏‌‏های کابلی معروف هستند.
‏در این تیپ، گل‏‌‏ها پیگمان رنگی ندارند. تیپ‏‌‏هایی که بذور کوچک دارند، ظاهری گوشه‏‌‏دار با لبه‏‌‏های تیز داشته و مقادیر متفاوتی پیگمان رنگی دارند و به عنوان تیپ‏‌‏های دسی شناخته می‏‌‏شوند. در این تیپ، گل‏‌‏ها، ساقه‏‌‏ها و برخی اوقات برگ‏‌‏های دارای پیگمان‏‌‏هایی رنگی هستند.
‏علی‏‌‏رغم این که دو گروه برای قرن‏‌‏ها از هم متمایزند، هیچ ممانعتی در جهت تلاقی بین آنها وجود ندارد. (اوکلند و واندرمیزن، ۱۹۸۰). تیپ دسی عمدتاً در شبه قاره هند و غرب آفریقا کشت می‏‌‏شوند و تیپ کابلی بیشتر در نواحی مدیترانه‏‌‏ای و آمریکای مرکزی و جنوبی کشت می‏‌‏شوند.
‏تلاقی بین دو گروه ممکن است ‏باعث تنوع ژنتیکی برای بهبود نخود شده و همچنین منجر به ظهور صفات ژنتیکی گردد. ظهور این صفات می‏‌‏تواند در مطالعه سیستم ژن در جنس Cicer‏ مفید واقع شود.
‏نخود گیاهی ‏دیپلوئید با ۲n=16‏ کروموزوم و خودگشن است. با این وجود که هنوز نقشه لینکاژ در نخود تهیه نشده است، لینکاژ بین بعضی ژن‏‌‏ها گزارش شده است.
‏در ارتباط با ژنتیک نخود و به ویژه تشخیص مارک‏‌‏های ‏ژنتیکی جدید و مفید، تهیه کاریوتیپ استاندارد و نقشه‏‌‏های دقیق لینکاژ در کروموزوم‏‌‏های نخود لازم است که ‏تحقیقات گسترده‏‌‏ای انجام شود. مارکرهای مورفولوژیکی ‏و بیوشیمیایی می‏‌‏توانند در تعیین مکان و ارزیابی نقشه لینکاژ نخود و تشخیص لینکاژهای جدید استفاده شود. انتظار می‏‌‏رود که برخی تشابهات‏ بین جنس Cicer‏ و دو جنس خویشاوند Pisum, Lens‏ وجود داشته باشد که پس از تهیه ‏نقشه و گروه‏‌‏های لینکار مشخص خواهد شد.
‏از بین بیش از ۳۰۰ ژن شناخته شده در جنس Pisum‏، بیشتر از ۲۰۰ عدد آنها در هفت گروه لینکاژ قرار گرفته‏‌‏اند که ظاهراً مطابق با همان هفت جفت کروموزوم ‏موجود در این جنس است. بر اساس قانون سری‏‌‏های هومولوگ و اویلوف که اخیراً توسط گوستافسون و لوندکویست (۱۹۸۱) به قانون تنوع موازی تغیر داده شده است،
‏ژن‏‌‏های زیادی با اثرات مشابه در جنس‏‌‏های خویشاوند نزدیک وجود دارد، بنابراین انتظار می‏‌‏رود که ژن‏‌‏های مشترک زیادی بین جنس Cicer‏ ‏و جنس‏‌‏هایی مانند Lens, Pisum‏ ‏وجود داشته باشد، همچنین وجود گروه‏‌‏های ‏لینکاژ مشترک نیز امکان‏‌‏پذیر است.
‏اهداف اصلاحی نخود
‏مهمترین هدف در ‏اصلاح نخود، افزایش عملکرد می‏‌‏باشد که می‏‌‏توان با درنظر گرفتن ‏اهداف کوتاه‏‌‏م‏دت ‏و دراز‏مدت زیر به تدریج به آن دست یافت:
‏اهداف کوتاه مدت‏:
‏تلفیقی از مقاومت به: بیماری‏‌‏ها (برق‏‌‏زدگی، پژمردگی و پوسیدگی ریشه)، آفات (غلاف‏‌‏خوار و مینوز برگ) و نماتدها (نماتد کبست، گال ریشه و زخم ریشه) به منظور ثبات تولید.
‏معرفی نخود به مناطق جدید با ایجاد ارقام مناسب برای کشت زمستانه در نواحی مدیترانه‏‌‏ای (مناطق پست و متوسط) ‏و برای کشت دوم در نواحی فاریاب شبه قاره هند
‏تلفیقی از تحمل به تنش‏‌‏های محیطی مانند سرما، گرما، خشکی و شوری، به طوری که بتواند آن را در اراضی حاشیه‏‌‏ای کشت کرد.
‏ایجاد ارقامی با بیوماس بالا، به طور مثال: ارقام پابلند، عمودی و فشرده با اشخص برداشت زیاد.
‏انجام تلاقی‏‌‏هایی بین ارقام دسی و کابلی، به منظور انتقال ژن‏‌‏های مطلوب ‏از تیپ دسی به تیپ کابلی، مانند افزایش تعداد غلاف در گیاه، تحمل به گرما، خشکی، پژمردگی و پوسیدگی ریشه و همینطور انتقال ژن‏‌‏های مطلوب تیپ کابلی به تیپ دسی، مانند: ‏دشتی دانه، پابلندی، عملکرد بیولوژیکی بالا و مقاومت به برق‏‌‏زدگی.
‏اهداف درازمدت
‏ایجاد ارقام مدرنی که به کود و آبیاری واکنش نشان دهند.
‏تشخیص فرم‏‌‏های نر عقیم ‏پایدار که بتوان آنها را در روش‏‌‏های انتخاب دوره‏‌‏ای و سایر روش‏‌‏های اصلاحی استفاده کرد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x