تحقیق از سقیفه تا قتل عثمان ۲۰ ص

تحقیق از سقیفه تا قتل عثمان ۲۰ ص

تحقیق از سقیفه تا قتل عثمان ۲۰ ص

تحقیق-از-سقیفه-تا-قتل-عثمان-20-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏از سقیفه تا قتل عثمان
‏سرشت حق‏‌‏جوی انسان
‏حس حق‏‌‏خواهی انسان، مهمترین تضمین کننده بقای انسانیت است. پافشاری شگفت‏‌‏انگیز گروه‏‌‏های انسانی و بسیاری از دانشمندان جهان بر مسایلی چون جان‏شینی پیامبر اکرم‏(ص)‏ نشان دهنده ‏آن است که:
‏انسان در پی اثبات و توجیه باورهای خویش است و همه نیروهای حیاتی را بسیج می‏‌‏کند تا گذشت قرن‏‌‏ها ‏گرد فراموشی بر موضوع مورد اعتقادش نپاشد.
‏حق بدان علت که حق است، هرچند جنبه اعتقادی نیز نداشته باشد، ‏مورد دفاع جدی نوع انسان است، تا آنجا که بسیاری از متفکران ملل غیرمسلمان در موضوع خلافت و ‏«‏بیان حق‏»‏ و شخصیت مردان صحنه خلافت، با اندیشه، منطق و استدلال وارد میدان مطالعه، تحقیق و اظهارنظر ‏شده‏‌‏اند، چنانکه همه انسان‏‌‏های آگاه هنوز از حکم نادرست علیه سقراط، گالیله و … تاسف می‏‌‏خورند.
‏در مسایل تاریخی،‏‌‏ آنچه از اصل پژوهش اهمیت دارد، جلوگیری از حاکمیت احساسات در نتیجه‏‌‏گیری از تحقیق و استفاده ناروا از پژوهش است. بی‏‌‏تردید تکیه بر منابع اصلی و مورد قبول در مسایل اخلاقی مورد پژوهش و بهره‏‌‏گیری از روش علمی و بررسی جوانب مساله در تحلیل‏‌‏ها و استنتاج‏‌‏ها، بسیاری از ‏حساسیت‏‌‏ها را کاهش می‏‌‏دهد و راه استفاده ناروای دوستان نادان و دشمنان حیله‏‌‏گر را مسدود می‏‌‏سازد.
‏۳
‏در بررسی واقع‏‌‏بینانه، ‏رخدادهای بعد از رحلت پیامبر‏(ص)‏،‏ به طور طبیعی ‏بازگشت به گذشته و ‏طرح ‏چند پرسش مناسب است:
‏ضرورت و انگیزه نیاز به جانشین چیست؟
‏انتظار خردپسند از پیامبر‏(ص)‏ در این زمینه چه بوده است؟
‏ معنای پیشوایی امت در جانشینی و وظایف ولی امر مسلمانان ‏بعد از پیامبر‏(ص)‏ چیست؟
‏هرچند علم کلام عهده‏‌‏دار پاسخ به چنین پرسش‏‌‏هایی است، اشاره‏‌‏ای کوتاه بدین پاسخ‏‌‏ها ضروری است. زیرا: ‏‌‏این مباحث در تبیین ورود صحیح به مطالب اصلی این فصل نقشی تعیین کننده دارد.
‏برخی از دلایل نیاز به جانشینی پیامبر‏(ص)‏ عبارت است از:
‏دلایل و فلسفه بعثت پیامبران‏(ص)‏، مانند قانون ثابت و ضروری هدایت عمومی؛
‏نیاز جامعه به زمامدار؛
‏لزوم ارتباط بین عالم ربوبی و عالم انسانی؛
‏تفسیر و بیان اصول کلی دین و آیات قرآنی؛
‏تاکیدهای قرآن بر نقش جانشین پیامبر‏(ص)‏ در تکمیل دین و اتمام نعمت.
‏سیره مستمر پیامبر‏(ص)‏ چنان بود که در سفرهای کوتاه مدت یا چند روزه، برای خود جانشین تعیین می‏‌‏کرد. پس چگونه ممکن است در سفر طولانی و بدون بازگشت (مرگ) امت را بدون راهنما و رهبر رها سازد؟ آیا معقول است‏ شخصیتی که عقل کل به شمار می‏‌‏آید، دین را نسخه شفابخش بشر در همه زمان‏‌‏ها می‏‌‏دارند،‏‌‏ از خود آنان مهربان‏‌‏تر بوده، برای سعادت و هدایتشان سخت
‏۳
‏‌‏ترین آزارها را به جان خریده است، در به ساحل نجات رساندن امت و ثمربخش کردن دین تدبیری ‏نیاندیشیده ‏باشد؟! آیا ساحت مقدس شخصیت والا و ممتاز نبی اکرم‏(ص)‏ چنین کوتاهی را بر می‏‌‏تابد؟‏!
‏با عنایت باینکه‏ سیره دیگران پیامبران‏(ص)‏ نیز بر انتصاب جانشین شایسته دللت دارد، آیا نادیده گرفتن این امر از سوی پیامبر خاتم‏(ص)‏ ‏کوتاهی در انجام رسالت شمرده نمی‏‌‏شود؟! راستی پیام نص قرآن که با تاکید ‏«‏بلغ‏»‏ و تهدید ‏«‏ان لم تفعل‏»‏ و تضمین و تامین ‏«‏والله یعصمک‏»‏ ثمره ۲۳ سال تلاش ‏و تبلیغ را در گرو آن قرار می‏‌‏دهد، چیست؟
‏هر پژوهشگر منصف و مسلمان حق‏‌‏طلب جا دارد از خود بپرسد: ماموریتی که اگر پیامبر‏(ص)‏ انجام نمی‏‌‏داد، همه دستاوردهای رسالتش نابود می‏‌‏شد، چه بود؟
‏بی‏‌‏تردید اموری چون ابلاغ توحید، معاده، روزه، قوانین اقتصادی، اتحاد سی‏اسی و مرزبندی اعتقادی با کفار نمی‏‌‏تواند پاسخ این پرسش به شمار رود، زیرا همه این موارد بیشتر در آیات متعدد بیان شده بود. از سوی دیگر، ‏حتی اعلان محبت به یکی از یاران فداکار و با اخلاص پیامبر‏(ص)‏ ‏نیز نمی‏‌‏تواند پاسخ این پرسش باشد. چون این مساله به مقدمه اعتراف گرفتن از مردم به عنوان ‏«‏اولی به تصرف‏»‏ نیازمند نیست.
‏در موقعیتی که:
‏منافقان اندیشه کودتا در سر دارند؛
‏گروهی با ادعای دروغین نبوت در ‏اطراف مدینه طبل نافرمانی و ارتداد می‏‌‏کوبند؛
‏۵
‏پیامبر‏(ص)‏ مسافر سرای دیگر است.
‏جز تعیین جانشین، کدام مساله انتظار می‏‌‏رود؟ جز ابلاغ رسمی و عمومی امامت و رهبری، چه چیز می‏‌‏تواند همسنگ رسالت و نبوت قرار گیرد؟ در حالی که عایشه، ابوبکر و عمر و عبداله (فرزند عمر) ‏به لزوم تعیین جانشین و سرپرست برای جانشینان بعد از پیامبر تاکید داشته‏‌‏اند، آیا می‏‌‏توان گفت که پیامبر‏(ص)‏ ـ‏‌‏ با توجه به شناختی که از اصحاب داشته و اهمیتی که برای دین و لزوم استواری و ماندگاری آن به دور از تحریفات و انحرافات قائل بوده است ـ به ضرورت تعیین جانشین پی نبرده باشد؟ چنانکه خواهد آمد، ابوبکر طی وصیتی برای بعد از خود جانشینی را تعیین و معرفی کرد؛ عمر نیز با اذعان به ضرورت انتخاب جانشین، جانشینی یکی از شش نفر از اعضای انتخابی‏‌‏اش را پذیرفت.
‏عبداله بن عمر به پدرش گفت: مردم می‏‌‏گویند تو نمی‏‌‏خواهی کسی را جانشین خود سازی؟!‏‌‏ اگر تو ساربان یا چوپانی می‏‌‏داشتی، او نزد تو می‏‌‏آمد و شتران یا گوسفندانت ‏را همین گونه رها می‏‌‏کردی،‏‌‏ بی‏‌‏تردید می‏‌‏گفتی چوپان مقصر است. اگر کسی را ب‏رای سرپرستی بندگان خدا بجای خویش تعیین نکنی، چون نزد خدا روی، چه پاسخ می‏‌‏دهی؟!
‏این ابی‏‌‏الحدید معتزلی، هنگامی نقل گفتگوی خود با نقیب علوی درباره مساله خلافت و رویداد سقیفه می‏‌‏گوید: به نقیب گفتم دلم راضی نمی‏‌‏شود بگویم اصحاب پیامبر‏(ص)‏ گناه کردند و برخلاف‏ گفته او گام برداشته، نص ‏«‏غدیر‏»‏ را زیر پا نهادند. نقیب در جواب گفت: دل من راضی نمی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x