تحقیق ارزش و اهمیت شیر در تغذیه انسان ۵۹ ص

تحقیق ارزش و اهمیت شیر در تغذیه انسان ۵۹ ص

تحقیق ارزش و اهمیت شیر در تغذیه انسان ۵۹ ص

تحقیق-ارزش-و-اهمیت-شیر-در-تغذیه-انسان-59-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۸۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏ارزش و اهمیت شیر در تغذیه انسان
‏شیر به عنوان ‏یکی از کامل‏‌‏ترین غذاهای طبیعت شناخته شده است و غذای منحصر به فرد بچه‏‌‏های تازه متولد شده پستانداران است و تنها منبع غذایی در ۳-۲ ماه اول زندگی است.
‏اهمیت تولید شیر تنها از نظر غذایی و تغذیه نمی‏‌‏باشد. گوساله ‏یا بره‏‌‏ی تازه متولد شده برای این‏‌‏که ‏خوب رشد کند و در مقابل امراض مقاومت داشته و صاحب بنیه خوبی شود و در آینده تولید خوبی داشته باشد، بستگی به مقدار و کیفیت شیری که در دوره‏‌‏ی شیرخوارگی می‏‌‏خورد،‏ ‏دارد.
‏شیر به خاطر ‏داشتن سه جزء ترکیب دهنده‏‌‏اش یعنی کلسیم، پروتئین و ویتامین، در جیر‏ه غذایی دارای اهمیت ویژه‏‌‏ای است. پ‏روتئین شیر مرکب از آلبومین و گازئین و گلبولین است ‏که از پروتئین‏‌‏های‏ با کیفیت و بسیار خوب بوده و در ساختمان ماهیچه‏‌‏ها و ترمیم بافت‏‌‏های بدن بکار می‏‌‏رود. قند شیر یا لاکتور یک منبع انرژی خوبی بوده و به آرامی جذب بدن می‏‌‏شود و در جذب کلسیم و فسفر نقش عمده‏‌‏ای دارد.
‏۳
‏چرب شیر یکی از مواد غذایی بسیار زود هضم بوده و علاوه بر تولید انرژی زیاد، محتوی ویتامین‏‌‏های E, D, A‏ ‏است و همچنین شیر محتوی انواع ویتامین‏‌‏های B‏ است. مواد معدنی بخصوص کلسیم موجود در شیر از مواد معدنی است که اسکلت انسان احتیاج مبرمی به آن دارد. یک لیتر شیر ‏در روز تمام احتیاجات ریبوفلاوین بچه‏‌‏های در حال رشد و افراد بالغ را تامین می‏‌‏کند.
‏ارزش ظاهری گاوهای شیری:
‏در حدود نیم قرن است که دامداران با استفاده از روش بازرسی کمی و کیفی ‏شیر که در هر یک از ماده گاوهای بطور انفرادی به عمل می‏‌‏آورند، به قدرت ‏شیردهی هر یک از آنها پی برده و آنها را در کتاب انسان شجره نامه یاد کرده‏‌‏اند. در ضمن با توجه به کتاب مذکور و با استفاده از روش انتخابریال به اصلاح نژاد گاوهای خود پرداخته‏‌‏اند.
‏در کشورها و یا مناطقی که تا کنون سازمان مجهزی برای اجراء این عمل در یک مقیاس قابل توجهی بوجود نیامده باشد، در چنین مواقعی برای پی بردن به ارزش حیوان از لحاظ شیر و چربی محتوی آن،
‏۳
‏ناچار باید به علائم گوناگونی متوسل شد.
‏برای اولین بار در سال ۱۸۳۴ در جزیره جرسی، دامداران روش نمره‏‌‏گذاری را برای گاوهای شیری تعیین نمودند و مورد استفاده قرار دادند. در حال حاضر هر یک از اتحادیه‏‌‏های دامداری برای نژادهای مورد علاقه‏‌‏ی خودشان استاندارد خاصی معین کرده و روش تعیین ‏ارزش حیوان را بوسیله‏‌‏ی نمره دادن به اندام‏‌‏های خارجی دام معمول ساخته‏‌‏اند.
‏مجموع نمراتی که برای بهترین فرد یک نژاد قائل شد، ۱۰۰ می‏‌‏باشد. در نتیجه نمره‏‌‏ی افراد مختلف همیشه از این کمتر است. نبودن یک اساس علمی برای تعیین نمرات جهت اندام‏‌‏های خارجی، باعث شده است که همیشه رضایت کامل از این طرز قضاوت حاصل نشود.
‏دامداران هلندی‏ که در اوایل قرن هفدهم، نژاد هلشتاین را به آمریکا صادر می‏‌‏کردند، روش شماره‏‌‏گذاری نواحی را انتشار دادند. در آمریکا در‏ سال ۱۸۸۵ برای نژاد جرسی و در سال ۱۸۸۹ برای نژاد هلشتاین
‏۴
‏–‏ فریژن یک روش نمره‏‌‏گذاری که با روش دیگران متفاوت بود، ‏قبول کردند.
‏علائم گاوهای شیری
‏شکل عمومی ‏–‏ منظره حیوان:
‏از روی منظره‏‌‏ی عمومی دام، می‏‌‏توان تا حد زیادی به صفات شیردهی حیون پی برد. ماده گاوهای پرشیر به حد اعلاء دارای صفات مادینگی باشند و بخصوص باید که رشد اعضاء متناسب با جنس در آنها کامل و واضع باشد. فرم مستطیلی که مشخص‏‌‏کننده‏‌‏ی ‏گاوهای گوشتی می‏‌‏باشد و فرم ذوذنقه که تیپ گاوهای ‏شیری را مشخص می‏‌‏کند، خط پشت و کمر مستقیم و خط قسمت تحتای بدن از جلو به عقب و از بالا به پایین مورب می‏‌‏باشد.
‏اندام‏‌‏های ‏متناسب با جنس:
‏هر گاه یا اسب اخته را در نظر بگیریم، مشاهده می‏‌‏کنیم که بین اعضاء گوناگون حیوان تعادلی‏ برقرار می‏‌‏باشد، اما این تعادل در اسب و مادیان، در گاو نر و ماده از بین می‏‌‏رود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x