تحقیق اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان و راههای درمان آنها

تحقیق اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان و راههای درمان آنها

تحقیق اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان و راههای درمان آنها

تحقیق-اختلالات-روانپزشکی-کودکان-و-نوجوانان-و-راههای-درمان-آنها

توضیحات:
تحقیق جامع رشته روانشناسی و علوم تربیتی با موضوع اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان و راههای درمان آنها، در قالب فایل word و در حجم ۱۹۰ صفحه.

بخشی از متن:
اصطلاح اختلال یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش‌آموزانی برخاسته‌است که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند و در عین حال درچهارچوب سنی کودکان استثنایی نمی‌گنجند. ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزن‌شان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوش انها کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط بر قرار می‌کنند. درخانه نیز یاری‌های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند. لیکن توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه نوشتن را ندارند. پس با توجه به مشخصات کلی این دانش‌آموزان، می‌توان آن‌ها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند که این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود. هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف می‌شود.

این اصطلاح شرایطی چون معلولیت‌های ادراکی، آسیب دیدگی‌های مغزی، نقص جزئی در کار مغز، و خوانش‌پریشی را در بر می‌گیرد. این تعریف آن دسته از دانش آموزان را که به دلیل معلولیت‌های دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیت‌های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند، شامل نمی‌شود.
ناتوانی‌های یادگیری با اصطلاح‌هایی چون خواندن جبرانی یا دیرآموزی مترادف نیست. این تعریف به طور ویژه از کودکان و نوجوانانی یاد می‌کند که به شدت دچار ناتوانی‌های یادگیری بخصوصی هستند. دانش آموزان مبتلا به این مشکل نیازمند آموزش ویژه‌ای هستند که بنا بر نظر امز باید با تمرینهای مخصوص، غیر معمول و با کیفیتی غیر عادی سر و کار داشته باشند این امر جدا از شیوه‌های آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده می‌کنند. وظیفه کارشناسان در این زمینه این است که عهده دار جبران ناتوانی یادگیری به خصوص کودک به صورت آموزش انفرادی یاگروههای کوچک باشند.


فهرست مطالب:
فهرست
مقدمه
عوامل بروز اختلالات یادگیری
نظریه‌های یادگیری
عوامل بروز اختلالات یادگیری
وسواس فکری
اختلال وسواس فکری – عملی
نشانه‌های وسواس
تشریح نوع اختلال
علل زمینه ای بروز اختلال
عوامل پیشگیری کننده 
تعریف اختلال بیش فعالی
آموزش مدیریت فرزند پروری به والدین 
تشویق رفتار مثبت: 
انواع رفتارهای نامطلوب.. 
– رفتارهای خطرناک.. 
پیامد منفی برای رفتارهای نامطلوب.. 
مراقبتهای روانپزشکی در کودکان و نوجوانان. 
چگونگی مراقبت: 
آموزش روان شناختی: 
آموزش روان شناختی. 
آموزش روانشناختی در سطح همگانی: 
آموزش روانشناختی برای گروههای در معرض خطر: 
آموزش روانشناختی برای گروههای پر خطر: 
چگونگی ارائه آموزشهای روان شناختی. 
هنر آموزش: 
مهارتهای آموزشی: 
فنون: 
الگوی جلسات آموزش روان شناختی. 
الگوهای آموزش روانشناختی برای خانواده: 
روش کارگاهی و یا بصورت سخنرانی. 
یک روزه. کوتاه مدت و یا طولانی مدت.. 
مرتبط با مراحل بیماری یا غیر مرتبط با آن. 
سخنرانی: 
بحث گروهی: 
رسانه (Media):
تمرینات و بازی ها: (Exercises and games) 
روش بارش افکار (Brain storming): 
نکات مهم در آموزش خانواده: 
رشد و تکامل طبیعی کودک.. 
آموزش روانشناختی در سطح اولیه پیشگیری..
انواع مداخلات سطح اول پیشگیری..
« فرزند پروری ». 
پدر و مادر بودن چه معنایی دارد؟. 
باورهایی رایج نادرست در تربیت فرزند: 
« اصول کلی تربیت فرزند». ۵۷
ایجاد محیط تربیتی امن: 
برقرار رابطه مثبت با کودکان: 
برقراری ارتباط: 
تأیید و تشویق رفتارهای مثبت: 
نحوه ارایه دستور العمل ها و فرامین به کودک: 
روش های آموزش مهارت های جدید: 
توجه والدین را در استفاده از جدول رفتاری به نکات زیر جلب نمائید: 
راهبردهای مدیریت رفتار نامطلوب: 
نحوه استفاده از بحث جهت دار: 

نادیده گرفتن: ۶

نحوه نادیده گرفتن رفتار: 
انتخاب پیامد: 
روش استفاده از اتاق خلوت: 
نکات زیر را در استفاده از اتاق خلوت به والدین گوشزد کنید: 
مدیریت رفتار در موقعیت های خاص : 
مراقبت والدین از خودشان: 
در مورد نحوه ی مراقبت از خود به آنها اینگونه آموزش دهید: 
« تقویت عملکردهای تکاملی کودکان ». 
سرشت کودک: 
اعتماد به نفس: 
مدیریت خشم 
بروز و نشان دادن عصبانیت: 
فیزیولوژی خشم: 
والدین چه می توانند بکنند؟. 
کسب مهارت های حل مسئله. 
مهارت های حل مسئله را به کودکتان بیاموزید؟. 
به شوخی گرفتن. 
به بچه ها بیاموزید که چه انجام دهند. 
حرف زدن با خود (Self Talk) 80
تشویق به نوشتن احساس درونی. 
نکات کلی که والدین در مواقع خشم و عصبانیت کودکان باید به آن توجه داشته باشند: 
آموزش توالت رفتن. 
روش آموزش توالت را به والدین آموزش دهید 
در مرحله آموزش توالت نکات زیر را در نظر بگیرید: 
« مدیریت مشکلات رفتاری خاص». 
کج خلقی. 
در مورد نحوه مدیریت کج خلقی کودک به والد آموزش دهید: 
مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن. 
به والدین در مورد نحوه مدیریت رفتار کودک به هنگام غذا خوردن آموزش دهید: 
مشکلات لباس پوشیدن. 
مشکلات خوابیدن. 
به والدین در مورد نحوه مواجهه با مقاومت کودک برای رفتن به رختخواب آموزش دهید. 
به والدین در مورد نحوه ی مواجهه با مشکل کودک در بخواب رفتن آموزش دهید: 
مورد مواجهه با مشکل بیدار شدن مکرر کودک در خواب به والدین آموزش دهید: 
دروغگوئی. 
رقابت خواهر و برادرها 
به والدین در مورد نحوه آگاه سازی کودک بزرگتر پیش از تولد کودک جدید آموزش دهید: 
توصیه های مربوط به زمان تولد: 
توصیه های مربوط به کودکان بزرگتر: 
عادات خاص و خودارضائی. 
در خصوص نحوه مواجهه با عادت های کودکان به والدین آموزش دهید: 
« مشکلات تحصیلی». 
اضطراب مدرسه. 
توصیه های مربوط والدین در موارد اضطراب مدرسه: 
امتناع از مدرسه. 
توصیه هائی برای والدین: 
اضطراب امتحان. 
انواع اضطراب امتحان. 
نشانه‌های اضطراب ناتوان‌کننده: 
عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان: 
نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان: 
توصیه هائی برای والدین: 
آنچه کارشناسان بهداشت روان می توانند برای این کودکان یا نوجوانان انجام دهند: 
حساسیت زدایی منظم 
ایمن سازی در مقابل استرس امتحان. 
آموزش مهارتهای مطالعه. 
مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی. 
پرخاشگری در مدرسه. 
عوامل زمینه ساز در پرخاشگری کودکان. 
خشونت در رسانه ها 
توصیه هائی برای والدین در برخورد با خشونت ناشی از رسانه ها: 
خشونت در در مدارس.. 
با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟. 
توصیه هائی برای والدین: 
کودکان ناسزاگو. 
علت ها 
توصیه هائی برای والدین: 
« آموزش مهارت های زندگی». 
« نوجوانی و بلوغ ». 
تغییرات بیولوژیک: 
تغییرات شناختی: 
چالش های روانشناختی: 
چالش های اجتماعی: 
آموزش راجع به مسائل جنسی. 
توصیه هائی برای والدین درگفتگو با کودک و نوجوان درمورد رفتار و روابط جنسی: ۱۲۳
« مداخله در حوادث و بلایا». 
استر س.. 
بحران. 
انواع بحران. 
واکنش های کودکان ونوجوانان به استرس.. 
واکنش کودکان ونوجوانان بعد از وقوع حوادث آسیب زا 
واکنشهای طبیعی. 
واکنش های فوری.. 
واکنش های شایع پس از واقعه آسیب زا 
مشکلات خواب وکابوس: 
اختلال استرس پس از سانحه: 
نحوه ی مواجهه با بحران. 
کودکان را از والدین شان جدا نکنید 
امکانات بازی و سرگرمی را برای کودکان فراهم سازید 
نحوه ی مواجهه با بحران در مدرسه. 
«سوگ کودکان». 
تعریف سوگ.. 
کودکان چه درکی از مفهوم مرگ دارند؟. 
مراحل سوگ.. 
چهار مرحله سوگ عبارتند از: 
سوگ پیچیده چیست؟. 
چگونه می توان به کودکان کمک کرد تا با مرگ عزیزانشان کنار بیایند و مراحل سوگ را با کمترین مشکل طی کنند؟ 
توصیه های لازم برای والدین. 
آموزش روان شناختی در اختلالات روان پزشکی کودکان. 
« اصول کلی آموزش روان شناختی در اختلالات روان پزشکی کودکان». 
به دقت به صحبتهای والدین گوش دهید 
در مورد مشکل موجود اطلاعات صحیح ارائه نمائید 
وعده های غیر واقعی در مورد بهبود بیماری به والدین ندهید 
به والدین در مورد اینکه چه نکاتی را در مراقبت از کودک شان در نظر بگیرد آموزش دهید ۱۳۹
اختلالات نافذ رشد 
اوتیسم: 
مدل دارو درمانی: 
مدل اختلال عملکرد عصب شناختی: 
مدل رابطه تسهیل شده: 
رفتار درمانی: 
آنچه والدین در مواجهه با کودک اوتیستیک باید بدانند: 
اطلاعات در مورد علائم 
اطلاعات در مورد علل بیماری.. 
« اختلال بیش فعالی نقص تمرکز». 
علایم و مشخصات بالینی. ۱۴۲
فعالیت و تحرک زیاد: ۱۴۲
رفتار تکانشی: ۱۴۳
مشکل توجه و تمرکز: ۱۴۳
علت اختلال بیش فعالی – کم توجهی چیست؟. 
آینده این کودکان: 
درمان. 
درمان دارویی: 
اختلال نافرمانی مقابله ای.. 
نشانه شناسی: 
جدول ۱ ملاک های تشخیصی اختلال بی اعتنایی مقابله ای.. 
اختلال سلوک.. 
نشانه شناسی. 
جدول ۲- ملاک های تشخیصی اختلال سلوک.. 
نیرنگ یا دزدی.. 
راهکارهای درمانی: 
آنچه باید والدین بدانند: 
اختلالات یادگیری.. 
تعاریف ناتوانی های یادگیری: ۱۵۴
انواع ناتوانیهای یادگیری : ۱۵۵
ناتوانی در خواندن : Dyslexia. 155
ناتوانی در ریاضیات : Dyscalculia. 155
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن : Dysgraphia. 155
پدیده های قابل مشاهده ۱۵۸
چرا مهم است که اختلالات یادگیری را تشخیص دهیم؟. ۱۵۹
شیوع: ۱
درمان اختلالات یادگیری: 
آنچه باید والدین بدانند: 
اختلال زبانی خاص: 
لالـی انتخابی: 
درمان: 
آنچه باید والدین در مورد لکنت بدانند: 
«اختلالات خلقی». 
اختلال افسردگی اساسی. 
اختلال افسرده خوئی. 
اختلال دو قطبی. 
مهمترین نشانه های اختلال دو قطبی در کودکان عبارتند از: 
اختلال دو قطبی در نوجوانان ممکن است با نشانه های زیر همراه باشد. 
درمان: 
آنچه والدین در مواجهه با کودک مبتلا به اختلال خلقی باید بدانند: 
اطلاعات در مورد علائم 
اطلاعات در مورد علل بیماری.. 
« اختلالات اضطرابی». 
اختلال اضطراب جدایی. 
درمان: 
در مورد نکات زیر در مورد کودکانی که از اضطراب جدایی رنج می‌برند به آموزش دهید: 
اختلال اضطراب فراگیر: 
فوبیا ها: 
در مورد کودکانی که مشکل اضطرابی دارند به والد آموزش دهید که: 
« اختلالات دفعی». 
شب ادراری.. 
شیوع. 
طبقه‌بندی.. 
علت شناسی. 
تأخیر رشدی.. 
عوامل ژنتیکی. 
فاکتورهای روانی ـ اجتماعی. 
درمان: 
علت این بیماری چیست؟. 
درمان: 
آینده این کودکان چگونه است؟. 
« اختلال تیک».
تقسیم بندی: 
اختلالات مرتبط یا همراه:
در صورت وجود اختلال تیک به والدین در خصوص موارد زیر آموزش دهید: 
اختلال وسواس..
روش های بهبود عملکردهای تکاملی. 
مهارتهای حرکتی. 
تقویت مهارتهای دستی:
تقویت کنترل ادرار: 
تقویت مهارتهای گفتاری: 
تقویت رشد اجتماعی:
منابع. 

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x