تحقیق آموزش و پرورش

تحقیق آموزش و پرورش

تحقیق آموزش و پرورش

تحقیق-آموزش-و-پرورشلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏تعاریف آموزش و پرورش
‏دید کلی
‏آموزش و پرورش تعاریف گوناگونی دارد. گوناگونی تعاریف غالبا ناشی ‏از پیچیدگی و چند وجهی بودن امر آموزش و پرورش است‏ .
‏عقیده بروک اور و اریکسون ( Brookover & Erikson ) ‏درباره اموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش عبارتست از : تحلیل علمی الگوها ‏و فراگردهای اجتماعی دخیل در ‏نظام آموزش و پرورش. ‏منظور از نظام آموزش و ‏پرورش ، انگاره (pattern) ‏یا الگوی علمی نهادها و سازمانهای رسمی جامعه است که به ‏واسطه آن معارف و میراث فرهنگی منتقل ، و پرورش و رشد اجتماعی و شخصی افراد جامعه ‏میسر می‌شود.
‏عقیده درباره آموزش و پرورش
‏آموزش و ‏پرورش ، کلیدی است که در را به سوی نوسازی (modernization) ‏جامعه می گشاید.
‏عقیده اگوست کنت در مورد آموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش را به منزله تهذیب و تزکیب آدمی دانسته و برآن بود که ترقی ‏انسانیت بیش از همه مرهون و مدیون تعلیم و تربیت است چه به مدد آن ذهن آدمی از ‏مراحل مذهبی و فلسفی به مرحله علمی یا اثباتی انتقال می‌پذیرد و از این برکت این ‏تحول فکری ، تکامل اخلاقی و اجتماعی روی می‌دهد.
‏عقیده هربرت اسپنسر درباره آموزش و پرورش
‏او غایت آموزش و پرورش را تدارک و تامین زندگی بهتر برای فرد در ‏جامعه ‏دانسته ، اسپنسر معتقد بود که طبیعت ، حس درک و تشخیص خوب و بد را در نهاد انسان به ‏ودیعه گذاشته تا راهنمای اعمال او واقع شود. لذا هر کودک ، با توجه به پیامدهای
‏۲
‏تعاریف آموزش و پرورش
‏دید کلی
‏آموزش و پرورش تعاریف گوناگونی دارد. گوناگونی تعاریف غالبا ناشی ‏از پیچیدگی و چند وجهی بودن امر آموزش و پرورش است‏ .
‏عقیده بروک اور و اریکسون ( Brookover & Erikson ) ‏درباره اموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش عبارتست از : تحلیل علمی الگوها ‏و فراگردهای اجتماعی دخیل در ‏نظام آموزش و پرورش. ‏منظور از نظام آموزش و ‏پرورش ، انگاره (pattern) ‏یا الگوی علمی نهادها و سازمانهای رسمی جامعه است که به ‏واسطه آن معارف و میراث فرهنگی منتقل ، و پرورش و رشد اجتماعی و شخصی افراد جامعه ‏میسر می‌شود.
‏عقیده درباره آموزش و پرورش
‏آموزش و ‏پرورش ، کلیدی است که در را به سوی نوسازی (modernization) ‏جامعه می گشاید.
‏عقیده اگوست کنت در مورد آموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش را به منزله تهذیب و تزکیب آدمی دانسته و برآن بود که ترقی ‏انسانیت بیش از همه مرهون و مدیون تعلیم و تربیت است چه به مدد آن ذهن آدمی از ‏مراحل مذهبی و فلسفی به مرحله علمی یا اثباتی انتقال می‌پذیرد و از این برکت این ‏تحول فکری ، تکامل اخلاقی و اجتماعی روی می‌دهد.
‏عقیده هربرت اسپنسر درباره آموزش و پرورش
‏او غایت آموزش و پرورش را تدارک و تامین زندگی بهتر برای فرد در ‏جامعه ‏دانسته ، اسپنسر معتقد بود که طبیعت ، حس درک و تشخیص خوب و بد را در نهاد انسان به ‏ودیعه گذاشته تا راهنمای اعمال او واقع شود. لذا هر کودک ، با توجه به پیامدهای
‏۲
‏رفتار و کردار خود به یادگیری پرداخته ، از این راه طبیعی آموزش و پرورش و یادگیری ‏، به تفاوتهای میان خوب و بد یا صواب و خطا پی خواهد برد.
‏عقیده لستروارد (Lester ward) ‏درباره آموزش و ‏پرورش
‏وارد آموزش و پرورش را وسیله تغییر و پیشرفت جامعه ، و حاصل آن ‏را ‏بهزیستی ‏و سعادت فردی می‌دانست. به زعم او ، ‏تغییر و تحول اجتماعی ، براثر مساعی آگاهانه فردی به ظهور می‌رسد. از این رو ، ‏آموزش و پرورش می‌تواند در امر هدف جویی و تغییرات اجتماعی مطلوب ، کوشش آگاهانه و ‏وسیله سودمندی به شمار آید.
‏آموزش و پرورش در جامعه شناسی دورکیم
‏تعریف دورکیم از آموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش فعالیتی است که نسل بالغ ، درباره نسلی که هنوز برای حیات اجتماعی ‏نارس است، به جای می‌آورد. موضوع این فعالیت عبارت است از برانگیختن و پروردن افکار ‏و معانی و شرایط معنوی و مادی که مقتضای حیات در جامعه سیاسی و محیط خصوصی است که ‏طفل برای زندگانی در آن ، آماده می‌شود.‏
‏بنابراین ، نقش آموزش و پرورش در ‏جامعه ، آن است که کودکان را که هنوز اجتماعی نشده‌اند، متناسب با نظام اجتماعی بار ‏آورده و برای سازگاری با محیط خاص اجتماعی شان آنان را به هنجار ، رسوم و عادات ‏مقتضی ، مجهز سازد.
‏اطلاعات اولیه
‏دورکیم ‏از جمله جامعه شناسانی است که به ‏آموزش و پرورش ‏توجه زیادی کرده و درباره آن ‏به فراوانی سخن گفته است، لذا تحلیلهای جامعه شناختی معتبری در این زمینه ، باید در ‏آثار و آرای وی جستجو کرد. ‏امیل دورکیم (۱۹۱۷- ۱۸۵۸) ‏معتقد بود که ‏پدیده‌هایی که ‏جامعه ‏شناسی ‏باید مطالعه کند، وقایع یا حقایق اجتماعی‌اند و حقایق اجتماعی را باید به
‏۴
‏عنوان چیز (Thing) ‏تلقی کرد.‏
‏به تعریف او ، ‏واقعه اجتماعی ‏آن است که در عین داشتن وجود ‏مخصوص و مستقل از تظاهرات فردی ، در سراسر جامعه معینی عام باشد. از لحاظ دورکیم ، ‏امور یا حقایق اجتماعی ، وسیله توضیح رفتار اجتماعی بوده به حقایق فردی یا روان ‏شناختی ، تقلیل پذیر نیستند، حقایق اجتماعی در بیرون از افراد هستند و قیودی بر ‏آنها اعمال می‌کنند، و جامعه ، وجودی مستقل از افراد دارد. هر فرد در جامعه‌ای ‏متولد می‌شود که پیش از او سازمان یافته است و در نتیجه تحول شخصی او را شکل ‏می‌دهد.‏
‏بنابراین ، از دید دورکیم ، انسان محصول جامعه است و حالتهای جامعه ‏در حالات افرادی که بدان تعلق دارند، بازتاب پیدا می‌کند. به نظر او آموزش و پرورش ‏و جامعه با یکدیگر پیوند نزدیک دارند. به عبارت دیگر ، هر جامعه ، نظام آموزش و ‏پرورشی مناسب با ساختار و زمان خود پدید می‌آورد. حتی ، هر طبقه اجتماعی ، اجتماع ‏محلی ، اجتماع شغلی ، ویژگیهای آموزشی و پرورشی مناسب خود را بوجود می‌آورند. ‏امروزه ، این واقعیت را ، هر کارگزار آموزش و پرورش با تجربه‌هایی که دارد، تصدیق ‏می‌کند.
‏برداشت دورکیم از آموزش و پرورش
‏برداشت او از آموزش و پرورش ، از مفهومی ‏که برای انسان قائل است، ناشی می‌شود. به نظر او ، آدمی ، در اصل ، یک موجود زیستی ‏به دنیا می‌آید و بنابراین ضرورت که مألا موجودی اجتماعی است و در جامعه زندگی ‏خواهد کرد، لذا ، ملزم به آموزش و یادگیری راه و رسم زندگی اجتماعی جامعه خویش است. ‏پس از لحاظ او ، آموزش و پرورش ، وسیله سازماندهی خود فردی و خود اجتماعی ، به صورت ‏یک موجود با انظباط است که می‌توان آن را به تشکل شخصیت و تولد اجتماعی شخص تعبیر

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x